Vapaa kuvaus

Aloituksia

3

Kommenttia

1021

1. Miksi+juuri+Whoo+ja+minä+ansaitsisimme+oman+ketjun?+Tuossa+Elämässä+meidän+on+hyvä+olla.+Mikäs+sullakaan+on+täällä+poristessa?Älä+ota+enää,+jos+se+noin+negatiivisesti+vaikuttaa.+Kirjoittele+vaan+selvin+päin+kukkasista+ja+kynttilöistä.
  2. Minä+tein+ekan+kuolinsiivouksen+tänne+muuttaessani.+Monta+sänkyä,+kirjahyllyä,+piirongin+ja+loputtomasti+kirjoja+sekä+vaatekamaa+tilasin+erikoisauton+viemään+kaatikselle.+Maksoin+siitä+hyvästä+isohkon+summan,+mutta+pääsinpähän+niistä+eroon.+Muuttokuormani+mahtuikin+sitten+kahteen+reissuun+tyttären+pakettiautolla,+joten+tänne+tuli+lähinnä+enää+se+antiikkinen+herrainkalusto+sekä+itse+"kuolinvuode".+Edellinen+omistaja+jätti+minulle+muodikkaat+keittiökalusteet,+nojatuolit,+lamput,+matot+ym.+Asuntoni+oli+palvellut+lähinnä+rouvan+vieraskotina,+joten+kaikki+oli+hyväkuntoista+ja+uutta.Sen+pakollisen+mummon+kiikkustuolin+ostin+täältä+Stemmasta.Eli+paras+kuolinsiivous+on+se,+että+muuttaa+pienempään+asuntoon.+Nuorempi+ihminen+ei+sellaisia+vielä+ajattele;+kun+tytär+osti+ensimmäisen+talonsa,+se+oli+iso+ja+keltainen+maalaistalo.+Siellä+oli+ennestään+pirttikalusto+ja+muuta+maalais-tilpehööriä.+Kirppikseltä+sinne+löytyi+monta+metriä+pitkät+räsymatot,+jotka+olivatkin+tarpeen,+koska+1800-luvun+pytingin+lattianraoista+veti+jonkin+verran.+Sen+hämäläistalon+irtaimistosta+tulikin+aika+riesa,+mutta+onneksi+silloin+kymmenkunta+vuotta+sitten+oli+keksitty+nettikirppis,+jonne+saa+vähällä+vaivalla+uppoamaan+liiat+kamansa+muuton+tultua+ajankohtaiseksi.Kuinka+ollakaan,+vaikka+pukki+toi+monta+uutta+kirjaa,+olen+palannut+Eeva+Joenpellon+Lohja-sarjan+huikean+hauskaan+ja+tarkkapiirteiseen+20-luvun+kuvaukseen.+Sarjan+ekan+osan+nimi+onkin+sattuvasti+Vetää+kaikista+ovista.
  3. Kaiken+vihan+ja+vainon+keskellä+olen+saavuttanut+joulurauhaa.+Kaivoin+esille+ammoin+Kyprokselta+ostamani+seimiasetelman.+Siihen+kuuluu+kymmenkunta+pientä+hahmoa+Raamatun+kertomuksesta.+Niitä+olen+sitten+täydentänyt+mieikuvituksen+mukaan+esim.+luterilaisella+kynttiäkirkolla+ja+lapsen+eläinkokoelmalla.+Jeesus-lapsi+on+kadonnut+aikoja+sitten,+mutta+muovailuvahasta+tehty+pikku+käärö+tekee++saman+asian.+Tytär+joka+joulu+tsekkaa,+että+kaikki+hahmot+ovat+paikallaan,+kuten+silloin+kun+nyt++jo+vainajien+isin+ja+enon+kanssa+vietimme+joulua.