Vapaa kuvaus

Aloituksia

218

Kommenttia

3834

  1. Suomen 2000-luvun hallitusten ranking:
    1. Sipilän hallitus
    2. Lipposen hallitus
    3. Marinin hallitus
    4. Kataisen hallitus
    5. Orpon hallitus
    Tämä ranking ei perustu mihinkään ideologiaan vaan tosiasioihin, tuloksiin ja talouden mittareihin. Itsekin olen ihmetellyt, että miksi "kykypuolue" kokoomuksen johtamat hallitukset ovat Suomessa olleet niin umpisurkeita. Syyn täytyy löytyä oikeistolaisesta ideologiasta ja nimenomaan sen muuttumisesta epäkansalliseksi kansaa halveksivaksi elitismiksi. Mitä Marinin hallitukseen tulee niin se olisi voinut nousta vaikka lähelle Sipilän hallituksen tasoa hoitamalla hommansa loppuun asti. Miksi oi miksi Sanna löit hanskat tiskiin ja hylkäsit Suomen?
  2. Juhannus oli ilmastollisesti ihan mukava, mutta juhannus on nyt ohi ja sää on aika kurja. Hohhoijaa, voin vaikka pistää kommentin tähän umpihölmöön "keskusteluun" alarmisti-Anon kanssa. Jotain hupia pitää olla kun odottelee taas parempaa kelejä - niitä on kyllä taas luvassa ensi viikolla.

    Tämä alarmisti-Ano on aika huvittava. Tuntuu ottaneen mallia putinistitrolleilta. Varmaan moni on huomannut, että putinisit syyttävät vastustajiaan juuri siitä, mitä itse ovat. Putinin Venäjä on aloittanut sodan, tuottaa valheellista sotapropagandaa, valmistaa koko Venäjän yhteiskuntaa ja kaikkia venäläisiä taaperoikäisistä alkaen käymään sotaa ja sitten syyttävät muita, vaikka suomalaisia sotakiihkoilusta - heh heh. Alarmisti-Ano väittää, minun kuuluvan johonkin denialistiuskovaisten lahkoon kun itse on kiihkeä alarmistiuskovainen.

    Näistä "argumenteistani" - ne ovat ihan omiani eivätkä miltään lahkolta lainattuja ja ne perustuvat empiiriseen tieteelliseen tietoon. Alarmisti-Ano voi väittää kumonneensa esittämäni argumentit kun en todellakaan lähde kaivelemaan niitä esiin menneistä ns "keskusteluista". Voin kuitenkin toistaa muutaman tärkeimmistä argumenteistäni.

    1) AGW-teoriaa ei ole todistettu ehdottomasti oikeaksi millään yleisesti hyväksytyllä luonnonlailla tai empiirisillä kokeilla. Ns "kasvihuoneilmiö" on kyllä tieteellinen fakta, mutta se ei sinänsä todista, että nykyinen pieni globaali lämpeneminen johtuu ihmisen ilmakehään lisäämästä hiilidioksidista. Sen todistamiseksi pitäisi osoittaa, että juuri tuo mitattu CO2:n lisääntyminen on aiheuttanut juuri tuon mitatun lämpenemisen ( +1°). Ilmastomallit käyttävät tällaista yhtälöä: ΔTs=λΔF. missä λ on ilmaston herkkyys "kasvihuoneilmiölle" ja ΔF se kuuluisa säteilypakote. λ ei ole luonnontieteellinen vakio vaan sitä haarukoidaan mittaustiedoilla. Tarkkoja mittaustietoja siis on vain 1900-luvulta alkaen. Kun niiden perusteella haarukoidaan parametria λ niin joudutaan olettamaan, että koko tapahtunut lämpeneminen on johtunut ihmisen ilmakehään lisäämästä hiilidioksidista. Joopa joo.
    2) Alarmistit väittävät, että ilmakehän "kasvihuonekaasujen" ansiosta planeetan globaali keskilämpö on jotain 30° korkeampi kuin mitä se olisi ilman niitä eli jos planeetta olisi pelkkää paljasta kalliota ilman kaasukehää. Ilmakehällä "kasvihuonekaasuineen" on kyllä
    vaikutusta, mutta huomattavasti tärkeämpi merkitys on valtamerillä, jotka ovat planeetan lämmönvaraajia. Meristä haihtuva vesihöyrykin on merkittävämpi kasvihuonekaasu kuin hiilidioksidi.
    3) Alarmistit väittävät, että kun luonnolliset ilmastonmuutokset ovat aina hitaita niin nykyisen lämpenemisen nopeus todistaa AGW:n. Argumentoin siihen, että alarmistit ovat pudonneet tieteen kehityksen kärryiltä. Eivät esimerkiksi jääkausisyklitkään mene niin, että ilmasto hitaaasti lämpenee tai jäähtyy, saavuttaa huipun tai pohjan ja sitten taas hitaaasti jäähtyy tai lämpenee. Ilmasto voi muuttua hyvinkin nopeasti muutoskierteen (climate change feedback loop) seurauksena.

    Siinä olisi kolme "vajakin" argumenttiä. Menevätkö yli hilseen?

    Muuten, olen pistänyt kasvihuoneilmiön lainausmerkkeihin syystä, että sitä käytetään väärin ilmastopropagandassa. Kasvihuoneet lämpenevät koska varsinkin keväisin auringon säteily lämmittää niiden sisällä olevan ilman eikä entropia tasoita suljetun tilan lämpenemistä ulkoilman tasolle riittävän nopeasti . Infrapuna-absorboinnilla ei taida olla hommassa osaa eikä arpaa.
  3. Itse olet myrkkyä sylkevä kiemurteleva käärme. Sorry vaan, mutta olet onnistunut ärsyttämään minua ihan pikkasen mollaamisillasi ja solvauksillasi - sen voit kirjata voitoksesi, et muuta.

    Syytät siis minua siitä, mitä itse keskustelussa harrastat, kuten olkiukkoilua. Kun et ole argumentteihini pystynyt vastaamaan niin olet äkkiä vaihtanut keskustelun vaikka evoluutioteoriaan ja verrannut minua kreationistiin. Esität myös kirjoittamikseni sanoja, joita en ole kommentissani kirjoittanut. En ole kirjoittanut arvauksista vaan arvioista ja tarkentanut vielä, että tieteellisistä arvioista. En ole kirjoittanut myöskään mistään "globaalista pikkujääkaudesta". Kun itse sitä ilmausta käytät niin se johtaa harhaan, että muka väittäisin, että pikkujääkausi olisi ollut kaikkialla maapallolla yhtä dramaattinen kuin pohjoisen Atlantin alueella. Voi olla, että vaikka Tyynen meren trooppisilla saarilla muutos oli liki olematon.

    Paleoklimatologia näyttää luotettavasti pitkäaikaiset ilmastonmuutokset, mutta ei pieniä ja lyhytaikaisia kuten nyt meneillään oleva lämpeneminen. En tiedä miten noissa lätkämailagrafiikoissa on saatu aikaan tuo tiheä sahanteräkäyrä ajalta, jolta ei ole luotettavaa mittausdataa. Se vaikuttaa vähän epäilyttävältä. Ilman tarkkaa mittausdataa ei voida kieltää, etteikö 800 vuotta sitten tai 1200 vuotta sitten olisi voinut olla samanlainen lämpöjakso kuin tämä nykyinen. Merkittävää lämpenemistähän on tapahtunut vasta viimeisten noin 30-40 vuoden aikana.