Vapaa kuvaus

Aloituksia

215

Kommenttia

3743

1. Maksaahan työ tosiaan Suomessa enemmän kuin Nigeriassa, Bangladeshissa, Hondurasissa ja monessa muussa maassa. Vähemmän suomalainen työ kuitenkin maksaa kuin Ruotsissa, Tanskassa, ja monessa muussa EU-maassa. Norjassa ja Sveitsissä työ maksaa selvästi enemmän kuin Suomessa. Tietenkin USAssa, Kanadassa ja Australiassa palkat ovat parempia kuin Suomessa. Olettaisin, että Japanissa ja Etelä-Koreassakin palkat ovat Suomea paremmat. Pohjois-Koreassa palkkataso sen sijaan todella on matalampi kuin Suomessa kuten myös Venäjän federaatiossa. Hyvin monessa kehittyneessä teollisuusmaassa palkat ovat parempia kuin Suomessa ja silti niiden vienti vetää. Mielestäsi siis Suomen pitäisi alkaa kilpailla kehitysmaiden sarjassa kun ei pärjätä kilpailussa kehittyneiden teollisuusmaiden kanssa? Oletko tosiaan niin tyhmä vai luuletko vain, että muut palstalaiset ovat?
  2. Et ole ilmeisesti lukenut yhtään ainoata niistä noin sadasta kommentista, jotka olen aiheesta kirjoittanut? Eikö ole osunut kohdalle vai eikö ole kiinnostanut? Ovatko näyttäneet liian pitkiltä vai liian vaikeilta? Olen tehnyt erittäin selväksi, mikä talouspolitiikassa on ollut pielessä - siis suunnilleen kaikki ja se näkyy siitä, mitä kaikki talouden mittarit osoittavat. Ihan kaikki näyttävät punaista ja osa kiljuu hälytystä.

Olen myös kertonut, miten mielestäni olisi pitänyt toimia. Hallituksen olisi pitänyt ensi töikseen katkaista velkaantumiskierre tuloveroja VÄLIAIKAISESTI korottamalla ja menoja harkitusti leikkaamalla jotta voitaisiin tehdä niin tasapainoinen budjetti, ettei velkaantuminen ainakaan kiihdy eikä velanhoitokustannukset älyttömästi kasva. Samaan aikaan kulutus, joka talouden pyöriä näinä aikoina pitää liikkeessä olisi pitänyt säilyttää riittävällä tasolla. Meneekö yli hilseen? Taitaa mennä joten en jatka tämän pitempään. Jos jotain tajuat, mutta et kaikkea niin kysy pois. Vastaan kyllä heti kun ehdin.

Mitä tulee äänestyskäyttäytymiseeni niin olen äänestänyt perussuomalaisia kaksissa vaaleissa ja yksissä vaaleissa keskustaa. Keskustaa äänestin 2019 vaaleissa, mutta petyin pahasti. Keskusta hylkäsi kylmästi Sipilän, Suomen ehdottomasti parhaan pääministerin ainakin 2000-luvulla ja meni Suomen historian törkeimmällä valhepropagandalla vaalivoiton saaneen vihervasemmiston apupuolueeksi, hyi olkoon.
  3. Pohjoismainen malli oli toimiva yhdistelmä kapitalistista markkinataloutta ja demokraattista sosialismia. Se toimi ihan hyvin myös Suomessa. Nyttemmin malli on vähän väljähtynyt kun siihen on sotkettu mukaan kaikenlaista asiaankuulumatonta. Ehkä demareille kohosi menestys vähän hattuun. Ei tyydytty enää siihen, että kansallisvaltion tasolla homma toimi. Lähdettiin parantamaan koko maailmaa.

Nyt on sitten ihan uusi sosialistinen menestyjä - ja tosi kova menestyjä onkin. Ennustetaan pian ohittavan USAn ja olevan sitten maailman ykkönen - jo nyt on "maailman työpaja". Juutuubista löytyy videoita kyseisestä maasta. Katselkaa ja ihmetelkää.

Kiina siis on ihan kommunistimaa. Toinen pienempi kommunistimaa tulee lujaa perässä samalla reseptillä. Miten moinen on mahdollista? No, itse asiassa Kiinan ja Vietnamin resepti on kuin toisin päin käännetty pohjoismainen malli. Pohjoismaisen mallin lähtökohta on kapitalistinen markkinatalous, johon on lisätty sopiviin kohtiin annos sosialismia. Kiinassa lähdettiin sosialismista, johon lisättiin markkinatalous ja kapitalismiakin.

Maon Kiinassa hallitsi ideologia ja kaikki meni pieleen. Kaikenlaista yritettiin, mutta mikään ei ottanut onnistuakseen. Sitten ohjat otti pieni mies monenvärisine kissoineen ja johan perkele alkoi pelittää! Kiinan malli on valtiojohtoista kapitalismia, johon demokratia ei kuulu. On se ainakin toteuttanut Kiinassa teollisen vallankumouksen ja nostanut maan teknologisen kehityksen kärkeen monilla aloilla kuten tekoälyssä ja sähköautoissa. Nyt ovat kuitenkin ekonomistit ja kiinalaiset itsekin havainneet maassa myös ongelmia. Saa nähdä kuinka Kiina niistä selviää.

Kaupunkirakentamisessa, jossa kommunistinen autoritaarisuus on ollut vielä vahvaa ongelmia näkyy eniten. Kiinalaiset suhtautuvat karsaasti kolossaalisiin kerrostaloihin, joihin kommunistihallinto on määrännyt heidät asumaan. Ne kolossit olisivat varmaan Suomen vihreiden mieleen, mutta kiinalaiset ei niistä tykkää. Asuvat mieluummin vaikka tornitalokorttelien väliin syntyvissä slummimaisissa, mutta kotoisissa ja vapaissa kortteleissa - tai muuttavat takaisin maalle. Monet kalliit tornitalot ovat tyhjillään.
  4. блять!
  5. Pysyneet itsenäisenä?!? Aika paksua putinistitrollausta, mutta vastataan nyt silti. Suomi liittyi Natoon samasta syystä kuin muutkin maat - siis säilyäkseen itsenäisenä. Jos Suomi ei olisi liittoutunut niin välttämättä ei olisi heti kummempia tapahtunut, mistä ansio olisi kuulunut ukrainalaisille. Jotain lisävaatimuksia kuitenkin olisi todennäköisesti Venäjältä tullut - varmaankin kaikessa hiljaisuudessa. Ehkä Suomelta olisi vaadittu "konsultointia", salaisia neuvotteluja yhteistyöstä ja avunannosta Venäjän "turvallisuuden takaamiseksi", sen estämiseksi jotta "Nato ei hyökkäisi Venäjälle Suomen kautta".
  6. En ole fyysikko enkä kosmologi, mutta minulla on aika hyvä yleinen käsityskyky ja arviointikyky. Sen perusteella, mitä tietoa nyt on tullut tästä JWST-kohusta näyttäisi siltä, että BB-teoria on ja pysyy. BB-teorian voi kyllä nähdä vähän eri tavoin. Jos BB-teorian ymmärtää oikeasti teoriana kaiken alusta niin se ehkä horjuu. Jos BB:n ymmärtää vain teoriana sille miten se maailmankaikkeus, jossa me elämme on syntynyt niin BB on vankalla pohjalla eikä JWST:n havainnot sitä mihinkään kaada. BB selittää varsin vakuuttavasti sen, miten universumimme aine, tähdet ja galaksit ovat syntyneet. Universumin laajeneminen on niin vahvasti todistettu, että sitä voi pitää faktana. Avoimia kysymyksiä kuitenkin on, niitä on ollut ja JWST on tuonut niitä lisää. Oliko BB ihan oikea alkuräjähdys vai oliko se vain se iso pamaus kaikkeudessa, joka synnytti tämän meidän universumimme? Oliko jotain olemassa ennen BB:tä ja roikkuuko se jokin vielä mukana sotkemassa kuvioita on nyt kosmologien pähkäilyn kohteena. On myös silmiini osunut vaihtoehtoinen teoria, joka jättäisi BB:n jokseenkin entiselleen. Sen teorian mukaan nämä hyvin vanhat tähdet ja galaksit, joita JWST on löytänyt ja joita BB:n mukaan ei pitäisi olla ovat sittenkin selitettävissä. Niiden selitys voisi olla, että kehitys oli nopeampaa avaruudessa, jossa aine oli pienempään tilaan pakkautuneena - siis hyvin paljon pienempään tilaan ja hyvin tiheässä. Nyt 13 miljardia ja risat vuotta BB:n jälkeen ainetta on todella harvassa. Laajentunut avaruus on pääosin tyhjää tilaa.
  7. Joo joo, persutrolli. Olet hemmetin ärsyttävä. Olet ärsyttävä siksi, että kun olen sympatisoinut persuja niin en tykkää yhtään siitä, että persut alkavat käyttäytyä niin kuin muutkin puolueet. Haluaisin persujen olevan rehellinen puolue. Mielestäni persu saa sanoa asioista niin kuin ne kokee. Mielestäni persu saa puhua ja kirjoittaa niin kuin tuntee vaikka se ei aina maaliin osuisikaan. Mielestäni rehellisyys on ihmisoikeus. Järjestelmällisen mielipidevaikuttamisen, missä totuutta tarkoituksellisesti pimitetään, pantataan tai vääristellään ei pitäisi kuulua persupolitiikkaan. Voi olla, että vaadin liikaa, politiikka on, mitä se on. Tiedän kyllä mitä se on. En ole herkkäuskoinen enkä herkkätunteinen. Sitä mieltä kuitenkin olen, että persujen pitäisi olla erilainen puolue. Mielestäni persut voivat olla väärässä. Persut voivat tehdä virheitä, jopa hölmöillä - silti voin kannattaa persuja kunhan persut ovat rehellisiä, tunnustavat erehtyneensä ja korjaavat virheensä. Järjestelmällinen epärehellisyys pakottaa minut luopumaan persujen kannattamisesta.

Viimeisimmät gallupit kertovat, että puolueiden kannatus junnaa nyt paikallaan. Ei suuria muutoksia suuntaan eikä toiseen. Se voi kertoa siitä, että aika monet kokevat samaa kuin minä. Totuus on täysin hukassa kun kaikki vaan trollaavat. Ne ihmiset, jotka eivät ole sitoutuneet minkään puolueen faniksi eivät enää tiedä, mitä ajatella. Minä kyllä tiedän mitä ajatella, mutta silti olen ihmeissäni. Mitä hemmetin puoluetta tässä enää voi kannattaa jos haluaa, että asioita hoidetaan Suomen ja suomalaisten hyväksi eikä vain puolueiden ja ideologioiden hyväksi.