Suomalaisten keskinäistä polarisaatiovihaa lietsotaan nyt oikein urakalla näillä palstoilla. Itse yritän lietsoa suomalaisten keskinäistä yhteenkuuluvuutta, sovittelua ja ristiriitojen sääntelyä, mutta kovin kovin pahasti alakynnessä olen. Pitäisikö jo luovuttaa? Mitä mieltä olette palstalaiset?
Rasismi-termihän se vasta päivittäisessä käytössä onkin sillä toisella poliittisella ryhmällä. Käsitteitä politisoidaan eikä se ole mielestäni hyvä asia. Väestönvaihto voi olla poliittisesti värittynyt termi, mutta niin on
ihan varmasti "rasismikin".

En nyt mielelläni lähtisi tällä palstalla kiistelemään politiikasta. Kuitenkin totean, että väestöt ovat aikojen saatossa vaihtuneet, sen osoittaa tiede, arkeologia ja DNA-tutkimus. Kun aiemmin väestöt ovat vaihtuneet niin se on tapahtunut niin päin, että väestö, jolla on ollut edistyneempi kulttuuri on syrjäyttänyt jälkeenjääneen väestön. Tässä meneillään olevassa väestönvaihdossa tapahtuu toisin päin. Väestöä vyöryy jälkeenjääneistä maista edistyneempiin maihin, joissa elämä on helpompaa ja parempaa.

Muinaiset väestöt ovat liikkuneet, sen DNA-tutkimus osoittaa. Toisaalta kulttuurit ovat levinneet myös väestöltä toiselle. Lopputuleman on ratkaissut se kumpi on liikkunut nopeammin, väestö vai kulttuuri. Modernissa maailmassa ihmiset liikkuvat nopeammin kuin ennen, mutta kulttuurit voivat levitä vielä nopeammin. Nykymaailmassa kuitenkin kuvaan tulee mukaan politiikka. Edistyneempi kulttuuri ei leviä jälkeenjääneeseen maahan jos ko maan vallankäyttäjät estävät sen. Toisaalta väestö vaihtuu edistyneessä maassa jos edistyneen maan vallanpitäjät katsovat sen itselleen hyödylliseksi ja vaikka sitten perustelevat sitä ideologisilla ja moraalisilla syillä.
Mistä tässä nykymaailmassa pitäisi innostua?
Eikö saisi ajatella itse?
Eikö saisi kertoa mitä ajattelee?
Miksi ei saisi olla kyyninen tekopyhyyden suhteen?
Miksi ei saisi suhtautua negatiivisesti asioihin, jotka rehellisesti ja perustellusti kokee negatiivisiksi?

Rakentavampaa keskustelu saisi ilman muuta olla, mutta eihän se ole mahdollista koska polarisaatio. Polarisaatio vaatii ehdotonta sitoutumista ja siinä pitää olla mahdollisimman jyrkästi oman asian puolesta.

Suomi24 pitäisi olla keskustelufoorumi, mutta eihän tämmöiseen "keskusteluun" VOI suhtautua muuten kuin kyynisesti. Kyynisyys ei kuitenkaan estä, etteikö itse voisi kaikesta huolimatta yrittää olla rakentava. Rakentavuudelta ei kuitenkaan kannata liikoja toivoa.