Vapaa kuvaus

Aloituksia

123

Kommenttia

1976

  1. Jos RKP pitää kiinni vuoden 2035 hiilineutraalisuustavoitteesta niin Purralla on tiukka paikka. Kumpi on tärkeämpi, puoluepoliittinen tavoite hallitukseen pääsystä vai Suomen kansallinen etu ja suomalaisten tulevaisuus. Äärittämisen ja eristämisen murtaminen olisi kyllä hieno saavutus Purralta, mutta ei sitä pidä tehdä hinnalla millä hyvänsä. Jos nyt tavoitteena oleva hallituspohja kaatuu niin vaihtaako Orpo sinipunaan? Vaihtoehto sinipunalle tai sateenkaarihallitukselle olisi olemassa. Orpo voisi kipata RKP:n mäkeen ja panna pystyyn vähemmistöhallituksen keskustan tuella. Keskusta voisi jopa tulla mukaan myöhemmin jos keskustan kannatus gallupeissa alkaisikin järkevän politiikan tukemisen ansiosta selvästi nousta.
  2. Jos kirjoittamasi pitää paikkansa niin taidat olla aika harvinainen tapaus. Yleisesti ottaen massamaahanmuuton mukana tulleet maahanmuuttajat ovat Suomelle riesa, erityisesti tämä pitää paikkansa islaminuskoisten maahanmuuttajien suhteen. Tilastot sen kertovat vaikka niitä yritetään salailla. Islaminuskoisten kotoutuminen Suomeen on ollut vaikeaa. Jos kuitenkin jotkut muslimit ovat ottaneet kotoutumisestaan itse vastuun niin tulos on ollut huomattavasti parempi. Yksilön omavastuu kuuluu suomalaiseen kultuuriin. Maahanmuuttajien huono kotoutuminen johtuu kuitenkin myös suomalaisesta politiikasta. Tietyt ns "liberaalit" puolueet ovat sitä mieltä, että on ihan hyvä, että maahanmuuttajat pitätyvät omissa yhteisöissään ja omissa kulttuuriympäristöissään koska se tekee Suomesta monikulttuurisen. Monikulttuurisuus on "liberaaleille" arvo sinänsä. On toisaalta aika hassua tämä "liberaalien" ja muslimien yhteinen suomalaisuuden vastustaminen. Aatteinahan "liberaalius" ja islam eivät ole kovin lähellä toisiaan - itse asiassahan ne ovat monin tavoin toistensa vastakohtia. Näin kansallismielisenä, mutta silti suvaitsevaisena suomalaisena voisin suositella Suomeen tulleille moslimeille etäisyyden ottamista sekä tiukkaan islamilaisuuteen että liberaalien houkutuksiin. Olen jopa kommenteissani suositellut maahanmuuttovastaisille persuille varovaista yhteyksien luomista Suomessa pitkään asuneisiin mamuihin. Lähtökohtana olisi kuitenkin rehellisyys toisin kuin liberaalien ja maahanmuuttajien välisessä suhteessa, joka perustuu molemmin puolin vain hyväksikäyttöön. Kumpikin osapuoli ajaa vain omaa etuaan.
  3. En ole osallistunut mihinkään Hansen-keskusteluun. Ei tapanani ole tuollaisia "hihhulimummo"-herjoja heitellä. En myöskään lapsittele ketään. Jos teen päätelmiä yksittäisen palstalaisen älykkyystasosta niin pidän sen omana tietonani.

    Olen näköjään joillain kommenteillani pahoittanut joidenkin alarmistien mieltä niin, että sontaa tulee päälleni kiistoista, joissa minulla ei ole osaa eikä arpaa.
  4. Kun kommentoin näitä ihmisten ikäviä kokemuksia ja kohtaloita "maailman onnellisimmassa" maassa, hyvinvointivaltio Suomessa niin usein liitän kommenttiini lauseen "tämä maailma on kova paikka". Näin se on ja sen kovuuden monet ihmiset joutuvat kokemaan. "Maailman onnellisimmassakin" maassa monet ihmiset, liian monet ihmiset, joutuvat kokemaan kovia ja monet ilman omaa syytään. Tasan eivät käy onnen lahjat. Suomalainen yhteiskunta on toimiva, mutta kyllä täälläkin ihmiset joutuvat ponnistelemaan onnensa eteen, vain harvat saavat sen onnen syntymälahjaksi. Hyvässä maassa kovia kokenutkin ja onnensa menettänyt voi kuitenkin ponnistella takaisin onneen. Hyvässäkin maassa ihmisillä on aina se omavastuu elämästään. Ihminen katkeroituu kun tulee epäoikeudenmukaisesti kohdelluksi, se on ymmärrettävää ja siitä on oikeus ja jopa velvollisuus valittaa. Silti ei pitäisi antaa katkeruudelle valtaa.

    Maailma on kova paikka. Suomi on maailmassa ja joutuu valtiona ponnistelemaan onnensa eteen. Suomi on maailman mittakaavassa onnellinen maa, mutta täälläkin ihmiset joutuvat ponnistelemaan oman onnensa eteen. Viime vuosina, itse asiassa viime vuosikymmeninä maailman asiat eivät ole menneet hyvään suuntaan. Se näkyy myös Suomessa. Suomi joutuu ponnistelemaan enemmän ja jotkut ihmiset Suomessa joutuvat ponnistelemaan aivan liian paljon muita enemmän. Yhteiskunta on eriarvoistunut ja tuloerot ovat kasvaneet, Se on fakta. Samaan aikaan suomalaisten yhteisyyden tunne on heikentynyt. Sitä on myös jhan tarkoituksellisesti heikennetty. Halutaan palata luokkayhteiskuntaan, missä ristiriitoja ei enää pyritä sääntelemään vaan niiden annetaan kärjistyä. Suomalaiset ovat demokraattisen valtion kansalaisia. Kansalaisten pitäisi tuntea vastuuta omasta valtiostaan. Se vastuu on suomalaisilla kuitenkin heikentynyt. Suomalaisten pitäisi ryhdistäytyä ja nousta polarisaatiota vastaan. Katkeroituminenkaan ei saisi sitä estää.