Vapaa kuvaus

Aloituksia

852

Kommenttia

7730

1. Höpön+höpön.Kaikkeen+sinä+uskot+tai+kehtaat+kirjoittaa+selvää+valetta+tai+koettelet+mikä+ihmisiin+menee.+Kuinka+kaikki+pölyhiukkaset+ovat+voineet+pysähtyä+sopivalle+etäisyydelle+auringosta+ja+kasautua+siiheen?+Miksi+eivät+jatkaneet+matkaansa?+Sinä+olet+joko+äärinmäisen+tyhmä+tai+joku+evoluutio+tiedemiesten+fanittaja.
  2. Enkä+ole.
  3. Seta+kurssittaa+peruskoulun+opettajia+verkkoseminaarissa+–+agendalla+identiteettikehityksen+moninaisuusUseille+suomalaisille+peruskoulun+opettajille+lähetettiin+maanantaina+aamupäivällä+sähköpostitse+kutsu+Seta+ry:n+suunnittelemaan+koulutustilaisuuteen.+Sähköpostiviesti+on+lähetetty+Länsi-+ja+Sisä-Suomen+aluehallintovirastosta.Viestissä+toivotetaan+peruskoulun+ja+toisen+asteen+opettajat,+opot,+oppilashuollon+työntekijät+sekä+koulujen+rehtorit+tervetulleeksi+Opettaja+ja+sateenkaarinuori+–+tietoa+ja+tukea+kasvattajille+-seminaariin+3.+marraskuuta.Seminaari+järjestetään+verkkoseminaarina,+eli+webinaarina,+johon+kaikki+voivat+osallistua+omilta+kotikoneiltaan.+Mukaan+mahtuu+290+osallistujaa+ilmoittautumisjärjestyksessä.Tavoitteeksi+kerrotaan+tuoda+opettajille+perustietoa+sateenkaariteemoista,+normitietoisuuden+hyödyistä+kaikille+oppijoille+sekä+käytännön+työkaluja+seksuaali-+ja+sukupuolivähemmistöihin+kuuluvien+oppilaiden+ja+opiskelijoiden+kohtaamiseen.Perustietoa+ja+-terminologiaa+sateenkaariteemoistaTapahtuman+sisältöä+kuvataan+kysymyksillä,+joihin+vastauksia+tarjoaa+Setan+koulutusasiantuntija+Marita+Karvinen.Kuinka+kohdata+sateenkaarinuori+opettajana+ja+kasvattajana?+Mitä+tarkoittaa+normitietoinen+pedagogiikka?+Millaisia+lähestymistapoja+voisi+olla+seksuaali-+ja+sukupuolivähemmistöistä+keskusteluun+oppilaiden+ja+opiskelijoiden+kanssa?+Mitä+jokaisen+opettajan+ja+kasvattajan+pitäisi+ylipäätään+tietää+sateenkaariteemoista?Webinaari+koostuu+kolmesta+noin+tunnin+mittaisesta+osiosta.+Ensin+kerrotaan+perustietoa+ja+-terminologiaa+sateenkaariteemoista+sekä+käsitellään+identiteettikehityksen+moninaisuutta+lapsilla+ja+nuorilla.Normitietoisen+pedagogiikan+osiossa+aiheena+kerrotaan+olevan+normitietoisuus+kiusaamisen+ennaltaehkäisijänä+koulumaailmassa.+Viimeisessä+osiossa+Karvinen+esittelee+sateenkaarinuorten+”keissejä”+koulumaailmasta.Miten+opettaja+voi+tietää,+kuka+on+sateenkaarinuori?Länsi-+ja+Sisä-Suomen+aluehallintoviraston+ict-pedagogi+Simo+Marttinen+sanoo,+että+seminaarin+järjestämiseen+päädyttiin+osin+julkisen+keskustelun+ja+sosiaalisen+median+esille+nostamien+puheenaiheiden+vuoksi.Sukupuolten+moninaisuus+on+nykyään+myös+osa+opetussuunnitelmaa.–+Me+AVI:lla+mietimme+ajankohtaisia+aiheita+ja+ylipäätään+muitakin+täydennyskoulutusteemoja.+Sukupuolten+moninaisuus+on+noussut+keskusteluissa+vahvasti+esille,+Marttinen+sanoo.Hänen+mukaansa+opettajien+tietoisuuden+lisäämiselle+sateenkaarinuorista+on+olemassa+tarve.+Marttisen+mukaan+sateenkaarinuori+olisi+yleistermi+ainakin+sukupuolivähemmistöille.Suomen+Uutiset+kysyi+Marttiselta,+mistä+opettaja+voi+tietää,+kuka+on+sateenkaarinuori.–+No+kyllähän+se+tulee+ilmi,+varsinkin+jos+on+jotain+kiusamisasiaa+tai+muuta+taustalla,+mitä+täytyy+selvitellä,+Marttinen+vastaa.Onko+lainsäädäntö+ajan+tasalla?Lain+mukaan+sukupuolia+on+kaksi,+joten+Suomen+Uutiset+kysyi+Marttiselta,+mitä+vähemmistöön+jäävät+sukupuolet+mahdollisesti+voisivat+olla.–+No,+lainsäädäntö+ei+ole+välttämättä+ajan+tasalla.+Se+on+loppupeleissä+sitten+paljon+monimuotoisempikin+asia,+kuin+vain+nämä+kaksi+sukupuolta.+Myös+me+AVI:lla,+kuten+muissakin+virastoissa,+kun+kysymme+sukupuolta,+niin+vaihtoehtona+on+myös+muu+sukupuoli.+Täytyy+kuitenkin+sanoa,+että+en+ole+asiantuntija.+Siksi+on+nyt+hankittu+asiantuntija+kertomaan+näistä+asioista.Muun+muassa+lastenpsykiatrian+erikoislääkäri,+kirjailija+Jari+Sinkkonen+on+tyrmännyt+moninaisuusopin,+jonka+mukaan+sukupuolia+olisi+rajaton+määrä.Marttinen+myöntää,+että+seminaarin+aihe+herättää+tunteita.–+Tutkimustietoa+sekä+mielipiteitä+löytyy+puolesta+ja+vastaan.Setalla+asiantuntemustaMarttisen+mukaan+seksuaalisuus+ja+sukupuolivähemmistöt+liittyvät+oppimiseen+ja+koulunkäyntiin+”hyvinkin+paljon.”–+Esimerkiksi+liittyy+siihen,+miten+opettaja+arjessaa+kohtaa+oppilaan+persoonan.+Tässä+haluamme+auttaa+ja+tarjota+opettajalle+työkaluja.Seminaarin+kustannukset+maksetaaan+AVI:n+täydennyskoulutusmäärärahoista.+Marttinen+sanoo,+että+Seta+valikoitui+seminaarin+sisällön+toteuttajaksi+siitä+syystä,+että+sillä+olisi+asiantuntemusta.–+He+ovat+perehtyneet+asiaan.
  4. Jeesus+sanoi:++MATT.+26:+26.+Ja+heidän+syödessään+Jeesus+otti+leivän,+siunasi,+mursi+ja+antoi+opetuslapsillensa+ja+sanoi:+"Ottakaa+ja+syökää;+tämä+on+minun+ruumiini".+27.+Ja+hän+otti+maljan,+kiitti+ja+antoi+heille+ja+sanoi:+"Juokaa+tästä+kaikki;+28.+sillä+tämä+on+minun+vereni,+liiton+veri,+joka+monen+edestä+vuodatetaan+syntien+anteeksiantamiseksi.+Jeesuksen+mukaan+on+syntien+anteeksi+saaminen.+Tekeekö+helluntalaiset+Jeesuksesta+valehtelian?+Myös+leipä+on+Jeesuksen+ruumis+ja+viini+Jeesuksen+veri.JOH.+6:+44.+Ei+kukaan+voi+tulla+minun+tyköni,+ellei+Isä,+joka+on+minut+lähettänyt,+häntä+vedä;+ja+minä+herätän+hänet+viimeisenä+päivänä.+53.+Niin+Jeesus+sanoi+heille:+"Totisesti,+totisesti+minä+sanon+teille:+ellette+syö+Ihmisen+Pojan+lihaa+ja+juo+hänen+vertansa,+ei+teillä+ole+elämää+itsessänne.+54.+Joka+syö+minun+lihani+ja+juo+minun+vereni,+sillä+on+iankaikkinen+elämä,+ja+minä+herätän+hänet+viimeisenä+päivänä.+55.+Sillä+minun+lihani+on+totinen+ruoka,+ja+minun+vereni+on+totinen+juoma.+56.+Joka+syö+minun+lihani+ja+juo+minun+vereni,+se+pysyy+minussa,+ja+minä+hänessä.+Eli+helluntalaiset+ovat+aivan+väärässä.+Heillä+on+vain+muistoateria+ja+on+pulla+ja+mehu.+Ei+leipää+ja+viiniä.