Vapaa kuvaus

Aloituksia

1

Kommenttia

1709

1. Mä+en+edes+muista+mikä+mun+ennuste+on+ollut.+Olisko+se+ollut+sen+170+senttiä.+Joskus+teininä+oon+kerran+vai+kaks+nähnyt+neuvolakorttini+tietoinen,+eikä+sen+jälkeen+ole+kiinnostusta+ollut+sen+tutkimiseen.+On+se+kortti+vielä+äidilläni+tallessa,+mutta+ei+ole+tullut+puheeksi+ja+sitä+myöten+kaivetuksi+esiin.+Enemmänkin+puhuttaa+murun+painoindeksi,+ja+sen+pitäminen+alle+10+kilossa.+Hän+on+palannut+omaksi+normaaliksi+ja+innokkaaksi+itsekseen+parin+viikon+takaisen+apatian+jälkeen.+Kun+lauantaina+käytiin+lenkillä,+en+perässä+meinannut+pysyä.+Joten+huh+helpotusta+siitä.+Ilmeisesti+kennelyskärokotteen+takia+meni+tunnelukkoon+viikko+piikin+antamisen+jälkeen,+kuten+hän+tekee+joka+kerta+säikähtäessään+kunnolla+jotakin.
  2. Kun+jokin+asia+kiinnostaa,+siitä+ottaa+selvää+mahdollisimman+paljon+ja+eri+kanteilta.+Tämän+hetken+yhteiskunta+on+sellainen,+että+pitää+tehdä+heti+tulosta+tai+muuten+ei+pärjää.+Siinä+tilanteessa+on+pakko+tehdä+ratkaisuja,+joita+ei+pitemmällä+kaavalla+välttämättä+tekisi.+Harvassa+ovat+ne,+joilla+on+varaa+venyttää+jotain+asiaa,+kun+miettivät+mikä+on+järkevintä.+Tämä+ei+ole+aina+mahdollista.+Siinä+olet+oikeassa,+että+ihmisten+pitäisi+pysähtyä+hetkeksi+miettimään+sitä+asiaa+tarkemmin,+mitä+ovat+päättämässä.+Suunnitella+mitä+tehdä,+ja+mikä+on+järkevintä+tehdä,+jolloin+väärät+päätökset+selkeästi+vähenisivät.+Hyvänä+esimerkkinä+on+hallitus+ja+muut+virastot,+ja+heidän+ailahtelevaisuus+koronapandemian+hoidon+suhteen.+En+ota+kantaa+siihen+mitä+kukakin+on+sanonut+tai+päättänyt,+tai+edes+sen+suhteen+miten+yksittäinen+ihminen+on+pärjännyt.+Keväällä+ajettiin+valtavalla+tohinalla+ulkonaliikkumiskieltoa+väkisin+läpi,+ja+kun+sitä+ei+saatu,+mentiin+hetken+päästä+toiseen+äärilaitaan+maan+avaamisen+suhteen+tyyliin+kaikki+auki+ja+heti.+Ymmärrän+kyllä+että+tilanne+on+hektinen,+ja+asiat+muuttuvat+lyhyessä+ajassa,+mutta+tuossa+olisi+ollut+ennakoimisen+paikka,+ja+miettiä+rauhassa+kaikki+vaihtoehdot+läpi,+takomatta+vain+yhtä+vaihtoehtoa+muiden+kustannuksella.+Historiasta+on+hyvä+ottaa+oppia+sen+suhteen,+ettei+tehtäisi+samoja+virheitä+uudelleen,+kuin+mitä+on+jo+kertaalleen+tehty.+Valitettavasti+on+heitäkin,+jotka+eivät+opi+virheistään,+vaan+tekevät+saman+uudelleen+ja+uudelleen.Mutta+ne,+jotka+tekevät+päätöksiä+ja+ovat+tilanteen+keskipisteessä,+eivät+välttämättä+edes+näe+kokonaiskuvaa,+ja+siten+pysty+kokonaisuuden+suhteen+oikeita+muutoksia+tekemään.+Tämä+koskee+niin+työyhteisöjä,+kuin+vaikka+parisuhteita.+Ne+jotka+seuraavat+tilannetta+sivusta,+pystyvät+näkemään+kokonaisuudesta+sen+mikä+pitäisi+muuttaa+ja+mitä+lisätä,+mutta+koska+he+ovat+sivussa+olevia+tarkkailijoita,+ja+heidän+kädet+saattavat+olla+sidottu+asian+tai+tilanteen+suhteen,+eivät+he+voi+tehdä+mitään+muuta+kuin+seurata+sivusta.
  3. Uskon+sen.+Mulla+on+ollut+jo+vuosia+haaveena+päästä+käymään+Auschwitzissa.+Varmaan+siitä+asti,+kun+varhaisteininä+luin+Anne+Frankin+päiväkirjan.+Tai+ei+se+välttämättä+tullut+ihan+heti+haaveeksi,+mutta+kyseinen+kirja+oli+yhtenä+inspiksen+kohteena+holokaustista+kiinnostumiselle.+Mitä+enemmän+luin+kuvauksia,+sitä+enemmän+halusin+päästä+käymään.+En+vaan+ole+ollut+toistaiseksi+siinä+kunnossa+että+siellä+olisin+pystynyt+vierailemaan,+tai+sitten+ei+ole+ollut+tilaisuutta+elämäntilanteiden+takia+lähteä+siellä+käymään.+Joskus+aion+sen+haaveen+vielä+toteuttaa,+samoin+kuin+Viipurissa+käynnin,+mikä+on+toinen+toteutuskelpoinen+haave.+Mulla+oli+kolmaskin+haavekohde,+mutta+sitä+ei+ole+enää+koskaan+mahdollista+toteuttaa.+Mummuni,+josta+olen+täälläkin+kertonut,+oli+kotoisin+Kivennavalta.+Hän+joutui+kahdesti+jättämään+kotinsa,+mutta+pääsi+90-luvun+vaihteessa+kahdesti+vierailemaan+kotinurkillaan.+Ensimmäisellä+kerralla+he+eivät+isäni+kanssa+päässeet+Mummun+kotikylään+asti,+mutta+toisella+kerralla+jolloin+isäni+lisäksi+oli+vielä+äitini+Mummun+mukana,+he+pääsivät+kylään,+ja+vielä+löysivät+vanhan+kotipaikan.+Jäljellähän+ei+ollut+muuta+kuin+kivijalka,+ja+navetan+ylisille+vievä+kivi-/betoniramppi.+Onhan+se+paikka+siellä+edelleen,+mutta+vanhempani+eivät+sitä+paikkaa+enää+löydä,+eikä+elossa+ole+ketään+joka+sinne+voisi+vielä+löytää.+Silloin+kun+vanhempani+olivat+Mummun+mukana,+olin+itse+vasta+10+-vuotias,+joten+siksi+en+päässyt+silloin+mukaan.
  4. Täytyykin+yrittää+joskus+metsästää+toi+leffa+jostain,+ja+katsoa.+Juoni+vaikuttaa+kiinnostavalta,+ja+muhun+muutenkin+uppoo+sellaiset+leffat+missä+ei+varsinaisesti+tapahdu+paljoakaan,+mutta+psykologisesti+vaatii+paljon.+Jos+oot+nähny+WTC+-leffan,+niin+sitä+tyyliä+yritin+kuvailla.+Toinen+saman+tyylinen+leffa+on+Asema+49,+vaikka+siinä+tapahtuukin+paljon.