Vapaa kuvaus

Aloituksia

18

Kommenttia

38

1. Loukkaantunut/haavoittunut+vihollisen+sotilas+on+eniten+vihollisia+sitova+tapaus,+kuollut+on+menettey+mutta+haavoittunutta+pitää+siirtää+hoitaa+ja+se+sitoo+eniten+resusseja
  2. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/db2f10f3-7d1b-4c8a-ac25-01c4ba69695a++Valtakunnansyyttäjä+yllättyi+natsilipputuomiosta,+aikoo+valittaa+hoviinValtakunnansyyttäjän+mielestä+hakaristilippu+ilmentää+ideologiaa,+joka+yleisesti+yhdistetään+juutalaisvainoihin,+-vihaan+ja+joukkotuhontaan.+++Iltalehti+seurasi+itsenäisyyspäivän+mielenosoituksia+2018.+Poliisin+ja+mielenosoittajien+yhteenotto+tallentui+suoraan+lähetykseen.Tekijän+kuvaAleksanteri+Pikkarainen[email protected]30.08.2021+klo+18:02Syyttäjä+valittaa+itsenäisyyspäivän+natsilipputuomiosta.Tutkija+ei+usko+tuomion+muuttavan+isoa+kuvaa.Valtakunnansyyttäjä+Raija+Toiviainen+aikoo+valittaa+hovioikeuteen+Helsingin+käräjäoikeuden+päätöksestä+hylätä+syytteet+liittyen+hakaristilippujen+kantamiseen+itsenäisyyspäivän+kulkueessa+vuonna+2018.Viisi+miestä+oli+syytettynä+kiihottamisesta+kansanryhmää+vastaan.+Kolme+kantoi+lippuja,+neljäs+järjesti+kulkueen+ja+viides+marssi+kulkueessa+sekä+auttoi+lipunkannossa.–+Olen+hieman+yllättynyt.+Olisin+toivonut,+että+tuomioistuin+olisi+nähnyt+asian+samalla+tavalla+kuin+minä,+sanoo+Toiviainen.–+Haluan+myös+hovioikeuden+näkemyksen+asiasta,+joten+tulen+kyllä+ilmoittamaan+tyytymättömyyttä.Toiviaisen+mukaan+hyvä+asia+on+se,+että+tuomioistuinkin+katsoi+ratkaisussaan,+että+kysymys+on+natsi-Saksan+ja+Hitlerin+aikaisista+lipuista,+jotka+itsessään+viestivät+kansallissosialistista+ideologiaa.–+Henkilöt,+jotka+niitä+kantoivat,+ovat+halunneet+levittää+natsi-Saksan+ja+Hitlerin+ideologiaa+ja+mielipiteitä.–+Tuomioistuin+ei+kuitenkaan+katsonut,+että+he+toimimalla+näin+olisivat+levittäneet+yleisön+keskuuteen+mielipiteitä+tai+viestiä,+jossa+he+olisivat+uhanneet+ja+solvanneet+eri+vähemmistöryhmiä.+Tämä+ei+siis+ole+sananvapausrikos+lainkaan.+Tietenkin+itse+olen+tästä+puolesta+ihan+eri+mieltä.+Tulkitsen+siten,+että+hakaristiliput+todella+ilmentävät+ideologiaa,+joka+aivan+yleisesti+yhdistetään+juutalaisvainoihin,+-vihaan+ja+joukkotuhontaan+sekä+sen+vähättelyyn+ja+rotuoppiin.Toiviaisen+mielestä+pelkkä+lipun+kantaminen+ilmentää+uhkaavaa+ja+solvaavaa+viestintää,+kun+näin+toimien+pyritään+muokkaamaan+yleistä+mielipidettä+solvaavaksi+näitä+vähemmistöryhmiä+vastaan.–+Tässä+on+nyt+se+ajattelun+ero.–+Kiihottamispykälän+tunnusmerkistö+on+sellainen,+että+se+ei+edellytä+väkivallan+todennäköisyyttä.+Se+pointti+ei+ole+siinä,+kuinka+loukatuksi+itsensä+tällaiseen+vähemmistöryhmään+kuuluva+kokee.+Se+itsessään+aiheuttaa+tunteen,+että+suvaitsemattomuus,+viha+ja+halveksunta+kasvavat.+Se+on+huolestuttava+viesti.
  3. Luultavasti?