Vapaa kuvaus

Aloituksia

1

Kommenttia

4

1. Eipä+se+heidän+tehtävä+pitäisi+olla+arvostella+mitä+tapahtumia+tilillä+on..toki+olen+itsekkin+joskus+omasta+riippuvuudesta+kuullut+naureskelua+että+ihan+itse+pelasit+ne+rahat+tms.Mä+kävin+ite+peli+poikki+ohjelman+ja+se+toimi+mulla+kaiken+muun+avun+eli+työterveyden+ja+sossun+kanssa.+Jos+ei+itsellä+ole+voimavaroja+hakea+apua+niin+kannattaa+vaikka+napata+jotain+läheistä+kiinni+hihasta+tai+mennä+vaikka+paikalliseen+sosiaalitoimistoon+tai+lekuriin.+Ensimmäinen+askel+on+pahin+ja+se+vittumainen+tunne+ku+hävettää+ja+ties+mitä+mut+siitä+se+alkaa+purkautua.Pilkka,häpeä+ja+itsensä+sättiminen+on+kaikista+tyypillisimpiä+asioita+ensimmäisenä+mut+toi+pirulainen+on+sellanen+et+kun+sen+kohtaa+niin+sitte+sen+vasta+tietää+mitä+se+on+eikä+sitä+kellään+ole+oikeus+arvostella.Paljon+voimia+ja+tsemiä+❤️❤️
  2. Lopulta+punkkasin+ystävien+nurkissa,+juoksin+poliisikuulusteluissa+tekemistäni+rikoksista+ja+hain+peli+poikki+ohjelmaan+johon+jono+oli+monia+kuukausia.Kämppikseni+alkoi+aika+pian+ihmetellä+vuokrien+maksamattomuutta+hän+oli+ensimmäinen+jolle+asian+myönsin+häpeillen+sekä+sen+että+miksi+olen+ongelmissa.Kämppikseni+varmisti+että+olen+hakenut+apua+ja+kertoi+että+on+ollut+pelaajan+läheinen+aiemmin+joten+tiesi+millaista+ongelman+kanssa+voi+olla.Tämä+sai+aikaan+tsemppiä+ja+aloin+etsiä+lisää+töitä+jotta+saan+maksettua+rikosasioissa+tulevat+korvaukset+sekä+vuokrarästit+usealta+kuukaudelta.Lopulta+peli+poikki+ohjelmasta+otettiin+yhteyttä+ja+kysyttiin+vieläkö+haluan+mukaan.+Muistan+selanneeni+materiaaleja+innoissaan+monta+viikkoa+ennen+aloitusta+ja+sitten+kuulin+että+ohjelmaan+kuuluu+terapeutti+joka+on+viikottain+yhteydessä.+Mietin+heti+että+enhän+minä+voi+jakaa+tuntemattomalle+asioitani+ja+muita+tekosyitä+kunnes+tuli+päivä+että+reipas+naisääni+eli+terapeuttini+soitti+minulle.+Muistan+kuinka+putosin+kun+tajusin+että+siellähän+on+ihminen+joka+haluaa+oikeasti+tietää+miten+menee+ja+kartoittaa+taustaani.Aloitimme+työt+ja+alku+oli+hankala+sillä+hermostuin+liian+vaikeista+kysymyksistä+enkä+osannut+miettiä+ollenkaan+vastauksia.+Terapeutti+osasi+kuitenkin+onkia+oikeita+asioita+vastauksista+ja+sain+sanoa+jos+kiukuttaa+tai+tuntuu+pahalta.+Lopulta+hän+herätti+minut+sillä+että+sain+kirjoittaa+ylös+kuinka+paljon+olen+tiliotteiden+perusteella+pelannut+viimeiset+vuodet+ja+mitä+kaikkea+sillä+oisi+tehnyt.Toki+retkahduksia+tuli+ja+joskus+ohjelman+tehtävät+jäivät+tekemättä+mutta+sen+jälkeen+niistä+puhuttiin+ja+muisti+taas+mitä+olikaan+tekemässä.+Omassa+elämässä+alkoi+myös+pelaamisen+velkojen+selvittely+sekä+odottelin+poliisilta+tietoa+rikosasioiden+jatkosta.Toisen+rikosasian+sain+soviteltua+ja+maksoin+korvaukset+mutta+toisesta+oli+tulossa+käräjät+koska+minua+syytettiin+maksuvälinepetoksesta.+Sain+myös+oman+sosiaalityöntekijän+avustuksella+kaupungilta+oman+asunnon+sillä+halusin+tilan+jossa+olla+rauhassa+ja+jossa+olisi+jotain+tuttua+esimerkiksi+tavaroita.Elettiin+pitkään+todella+tiukkoja+aikoja+rahan+suhteen+kunnes+korvaukset+oli+maksettu+ja+ensimmäinen+rikostapaus+päätyi+syyttämättä+jättämispäätökseen.+Tästä+sain+taas+hieman+boostia+kunnes+toisen+tapauksen+käräjäkutsu+tuli+ja+minulle+haettiin+vankeusrangaistusta.+Tiesin+sen+vievän+mahdollisuuteni+alalla+jota+olin+aina+tehnyt+ja+jonka+olisin+nyt+oman+hölmöilyn+vuoksi+menettämässä.Hetkellisesti+menetin+elämänhallinnan+ja+olin+vain+päivästä+toiseen+kuin+haamu.+Peli+poikki+ohjelma+alkoi+olla+lopussa+ja+olin+ollut+pelaamatta+muutaman+kuukauden.+Terapeutin+ja+minun+toiveestani+jatkoin+kuitenkin+avopalveluiden+piiriin+joissa+taas+en+tullut+toimeen+terapeuttini+kanssa+joten+homma+jäi.+Huomasin+myös+taas+antavani+tilaa+pelaamiselle+sillä+sitä+tuli+tehtyä+pienillä+summilla+joka+viikko.++Työterveys+oli+tietoinen+siitä+että+elämänhallinta+on+mitä+sattuu+ja+nukun+huonosti+joten+sieltä+tarjottiin+psykiatrin+palveluita+jotka+vastaanotin.+Psykiatrin+kanssa+alettiin+tehdä+töitä+ja+tässä+kohtaa+sain+paljon+uusia+työkaluja+elämän+sekä+stressin+hallintaan.Myöhemmin+sain+syyttämättä+jättämispäätöksen+toisestakin+rikostapauksesta+tosin+poliisi+ei+edelleen+suostunut+siihen+että+saisin+jo+aiemmin+perutut+työlupani+takaisin.+Mietimme+työnantajan+kanssa+irtisanoutumistani+kunnes+asianajajani+halusi+auttaa+kertomalla+viranomaisille+ongelmista+jotka+ovat+johtaneet+tähän+tilanteeseen+sekä+että+yritän+kokoajan+eteenpäin.+Kerroin+poliisille+myös+itse+helvetistä+joka+oli+vienyt+koko+elämän+ja+halusin+että+se+joka+on+aina+ollut+tärkein+sekä+voimaa+tuottava+eli+työ+jäisi.+Lopulta+poliisi+myönsi+työlupani+koeajaksi+jotta+saan+jatkaa+ja+tällä+hetkellä+kouluttaudun+työssä+uuteen+ammattiin.+Nyt+pelaamatonta+aikaa+alkaa+olla+vuosi+ja+edelleen+olen+tahojen+kanssa+tekemisissä+säännöllisesti+jotka+tässä+olivat+apuna.+Suhtautuminen+uhkapelaamiseen+on+muuttunut+inhoksi+ja+haluaisin+tuoda+enemmän+vielä+esiin+sitä+nuorille+että+millaisia+ongelmia+saattaa+seurata+viattomasta+muutamasta+pyörityksessä.En+sanoisi+että+tämä+oli+tässä+vaan+paraneminen+jatkuu+varmaan+lopun+elämää+mutta+haluan+sanoa+teille+kaikille+jotka+asian+kanssa+painitte+että+se+ei+ole+todellakaan+helppo+taakka+josta+olisi+vain+helppo+puhua+sekä+päästä+avun+piiriin.+Ja+se+häpeä+ettei+voi+kertoa+koska+teen+näin+typerästi+vaikka+joku+voisi+siinä+kohtaa+napata+hihasta+ja+auttaa+avun+hankinnassa.Toivon+että+jokainen+tämän+kanssa+taisteleva+saisi+apua+tai+olisi+ihminen+jolle+voisi+jakaa+tuntemuksia.+Ja+muistakaa+että+kovalla+työllä+voi+onnistua+eikä+ole+ollenkaan+häpeä+kaatua+tuon+matkan+aikana+matkalla+oleviin+kivikoihin.Avun+saaminen+ei+ole+helppoa+eikä+sitä+ole+helppo+hakea+siinä+kohtaa+kun+pää+on+aivan+turta.+Jos+silloin+voi+vaikka+mennä+paikalliseen+sosiaalitoimiston+ja+kysyä+jonkun+työntekijän+kertomaan+vaihtoehdoista.Olen+kiitollinen+terapeutilleni+Annalle,+ystäville+ja+kaikille+jotka+ovat+olleet+mun+mukana+jotta+saisin+elämän+takaisin.
  3. Jatkuu..