Vapaa kuvaus

Aloituksia

1

Kommenttia

2583

1. Ja kun Edson varta vasten pyysi, niin vähän lisää diabetes ym sairaus asiaa. Varmaan ystävällisesti korjaa sitten asiavirheet tästäkin kirjoituksesta.

Tuolla jossain ylempänä taidettiin puhua siitä mikä diabeteksen aiheuttaa. Huonot elämäntavat?

Diabetesliiton sivuilta: "Riski sairastua tyypin 2 diabetekseen on 40 prosenttia, jos toisella vanhemmista on tyypin 2 diabetes. Riski on 70 prosenttia, jos molemmilla vanhemmilla on."

Eli tässäkin olis pitäny paremmin valita vanhempansa. Lisäksi tunnetusti metabolia aiheuttaa diabetestä, siltä osin voidaan kenties puhua itse "hankitusta" sairaudesta. Vaan harvassa lienee sairaudet joiden puhkeamiseen omilla huonoilla elämäntapavalinnoilla ei olisi ollut minkäälaista vaikutusta. Monet elämäntapa "virheet" ovat lisäksi sellaisia että niistä on saatu tietoa vasta jälkikäteen.

Tää on oikeastaan aika mielenkiintoinen juttu, että onko olemassa sairauksia joista voitaisin ajatella että ne ovat itse aiheutettuja? Esim. vuosikymmeniä on ollut tiedossa että tupakointi aiheuttaa vakavia sairauksia. Voitaisiinko näihin soveltaa "omalla vastuulla" periaatetta, eli yhteiskunta ei olisi velvollinen tupakkasairauksia hoitamaan? Mielestäni vaikea juttu. Olisihan se aika epäinhimillistä että jossain tilanteessa ei sairasta hoidettaisi. Ja selvä juttu myös on, että mitä aikaisemmassa vaiheessa sairauden hoitoon päästään, sitä helpommalla potilas ja myös yhteiskunta loppupeleissä pääsee.
  2. "PS mihinkähän Whoo on hävinnyt. Tai, no, uskon tietäväni, mihin."

Kiitos "kutsusta" amummu, mutta lienet oikeassa asioiden syistä ja seurauksista. Yhden jatkuva öykkäröinti tukehduttaa palstan ilmapiirin ja myös kaiken vähänkin älyllisemmän ajatustenvaihdon alkuunsa. Näin ainakin itse koen palstan nykytilan. Joten asioiden näin ollessa jään odottamaan aikoja parempia.

Hyvää jatkoa kaikille kuitenkin. Ja amummulle erityisesti voimia kestää raskas elämänvaihe. Myös siipalle terveisiä. Tähän voisi heittää filosofisia viisauksia siitä mitenkä elämä antaa ja ottaa. Vaan yhtä vaikeaa se luopuminen kuitenkin aina on. Tää(kin) olis erittäin tärkeä ja mielenkiintoinen keskustelunaihe, vaan ei mahdollista näissä puitteissa.