Vapaa kuvaus

Aloituksia

22

Kommenttia

499

  1. Saatat+puhua+hyvinkin+asiaa.+Olen+aina+ollut+kiinnostunut+ihmisen+psykologiasta.+Siitä+myös,+mikä+teki+meistä+planeetan+hallitsijan.+Sitä+kutsutaan+evoluutioksi+ja+meillä+immeisillä+kävi+munkki,+että+meidän+yhteisöllisyys+ja+yhteistyö+veti+pidemmän+korren+kamppailussa+muita+lajeja+vastaan.+Se+oli+monta+kertaa+siinä+ja+siinä,+ettei+yhtäkään+ihmisapinalajia+ei+olisi+jäänyt+jäljelle.Minulla+oli+yksi+kaveri+Suomessa,+20+vuotta+vanhempi+herrasmies+jonka+lempinimi+oli+Shamaani.+Oli+perehtynyt+kaikenlaisiin+oppeihin+ja+teorioihin.+Oli+myös+politiikassa+mukana+ja+valloittava+persoona.Shamaanilla+oli+lukihäiriö+ja+sitäkautta+tapa+ajatella+hieman+eritavalla+asioista.+Mutta+hän+näki+asioissa+sellaisia+pointteja,+joita+muut+ei+nähneet+ja+se+oli+se+hänen+lahjansa.Sinulla+on+selvästi+lahja+ajatella+eritavalla.+Se+on+toisissa+asioissa+erinomainen+piirre,+itse+mainitsit+rainmanin,+mutta+toisissa+asioissa+se+laittaa+valtaväestön+kysymään+jatkokysymyksiä.Olen+lukenut+aiheesta+myös+tieteellisiä+tutkimuksia,+syystä+että+yksi+pojistani+on+lukihäiriöinen+ja+se+on+vaikuttanut+monella+muullakin+tapaa.+Kukaan+ei+ole+samanlainen.+Poikani+oppi+urheilun+kautta+sen,+että+mitään+ei+voi+kukaan+oppia+heti,+vaan+kaiken+eteen+pitää+tehdä+töitä.+Minä+olen+myös+ollut+aina+hidas+oppimaan,+mutta+en+ole+ottanut+siitä+koskaan+stressiä.+Tietäjät+on+aina+erikoisia+persoonia.+Kaikkea+hyvää+sinulle+ja+kauniille+vaimollesi,+Numba!Meillä+oli+kiva+päivä.+Se+on+otettava+nyt+kaikki+irti.+Laitan+asiallisia+kuvia+tännekin+omaan+tahtiin.
  2. Hieman+epäilen+tuota.+Öögani+katselee+kyllä+samaan+suuntaan.+Hua+Hinin+suunnalla+liikuin+enimmäkseen+silloin+kun+et+vielä+asunut+siellä.Ihmisillä+on+taipumusta+monenlaisiin+valemuistoihin+ja+ikääntymisen+myötä+ne+lisääntyvät.+Siksi+suositellaan+ikääntymisen+myötä+erilaisia+aivojumppia,+uusia+harrastuksia+jotka+voi+olla+fyysisiä+tai+mentaalisia.+Molemmat+on+hyväksi.+Sanaristikot+kehittävät+kielellisesti.Käyttämättömänä+aivot+rapistuu+ja+laiskistuu.+Lisäksi+on+lukemattomia+sairauksia+jotka+vaikuttaa+muistiin.+Prosopagnosia+on+yllättävänkin+yleinen.+Prosopagnosia+eli+kasvosokeus+tarkoittaa+vaikeutta+tunnistaa+ihmisiä+kasvojen+perusteella.+Noin+2,5+prosenttia+väestöstä+on+perinnöllisesti+kasvosokeita.Kopioitua+tekstiä+lääkärin+artikkelista:Tavallisin+oire+muistisairaudesta+on+mieleen+painamisen+vaikeus+eli+muistin+heikkeneminenYleisin+tiedonkäsittelyyn+vaikuttava+sairaus+on+Alzheimerin+tauti,+joka+tavallisimmin+alkaa+niin,+että+uudet+asiat+eivät+enää+jää+mieleen.+Ihminen+esimerkiksi+ei+muista+edellisen+päivän+keskustelua,+jonka+kaikki+muut+muistavat.Erikoislääkärillä+on+ensioireiden+huomaamiseen+selvä+ohje.–+Jos+ihmisen+toimintakyky,+tiedonkäsittely,+käytös+tai+luonne+muuttuu+jollakin+tavalla,+muutos+aiempaan+on+aina+jonkinlainen+hälytysmerkki.+Silloin+kannattaa+hakeutua+muistitestiin+ja+sitä+kautta+tarpeellisiin+tutkimuksiin.Muistisairaus+voi+alkaa+myös+näin:1.+Nimeämisen+vaikeus+2.+Nähdyn+hahmottamisen+vaikeus+3.+Eksyminen+kodin+ulkopuolella+–+Tulee+jatkuvasti+sellainen+tunne,+jonka+moni+kokee+vaikkapa+parkkihallissa,+jossa+ei+ole+normaaleja+maamerkkejä:+ei+yhtään+tiedä,+mihin+päin+pitäisi+lähteä.4.+Väärintulkinnat+ja+harhanäyt+Hahmottamisen+vaikeudet+voivat+pidemmälle+edetessään+johtaa+myös+väärintulkintoihin+ja+jopa+harhanäkyihin.5.+Toiminnanohjauksen+ongelmat+Tavalliset+arkiaskareet+eivät+enää+sujukaan+yhtä+automaattisesti+kuin+ennen.–+Kaikki+kestää+kauan.+Esimerkiksi+avaimia+pitää+etsiä+laukusta+moneen+kertaan,+koska+tekeminen+ei+vain+tule+valmiiksi,+tai+kahvinkeitossa+jää+aina+jotakin+kesken+tai+puuttumaan.6.+Käytöksen+ja+luonteen+muutosMuutokset+luonteessa+ja+käyttäytymisessä+kannattaa+panna+merkille.+Tällaiset+oireet+läheiset+usein+huomaavatkin,+mutta+tulkitsevat+helposti+väärin.Sairauden+mahdollisuus+ei+tule+mieleen,+vaan+ajatellaan,+että+ihminen+on+vanhemmiten+tullut+ilkeäksi+ja+tekee+kiusaa,+kun+ei+esimerkiksi+noudata+sovittuja+asioita"Tämä+ei+ollut+piruilua+vaan+jokaiselle+tarkoitettua+ohjeistusta+tarkkailla+sitä+omaa+käytöstään,+ettei+kyse+ole+muistisairaudesta+jota+voi+hidastaa.+Itse+huomaan+reaktioiden+hidastuneen+liikenteessä,+matemaattiset+lahjat+heikentyneet+liian+vähällä+käytöllä,+kielen+opiskelu+piristää+ja+kitaran+soittelu.+Kuulema+aivoja+piristää+sellainenkin+että+teet+asioita+toisella+kädellä+kuin+millä+yleensä+tai+kävelet+hieman+takaperin+sillointällöin.Äitin+puolella+meillä+kaikki+olleet+teräviä+aina+loppuun+saakka+yli+kasikymppisiksi+saakka,+kun+taas+isän+puolella+on+lähes+kaikilla+alkanut+pätkiä+jo+viiskymppisen+jälkeen.+Äiti+oli+haka+sanaristikoissa.+Täytti+minuuteissa+koko+aukeaman.+Se+vaatii+jo+kovaa+äidinkielen+tuntemusta+sillä+niissä+käytetään+paljon+sanoja,+joita+nykyisessä+arkikielessä+ei+esiinny.+Isä+oli+motorisesti+lahjakas+ja+taiteellinen,+kun+taas+meikäläisen+tuherruksista+ei+saa+mitään+tolkkua+onko+siinä+hevonen+vai+kissa.
  3. Numba+on+todistetusti+olemassa,+Hua+Hinissa,+naimisissa+thaimaalaisen+naisen+kanssa+22+vuotta.+Arvostan+toden+puhumista+ja+kykyä+pysyä+pitkissä+liitoissa.+Minusta+hän+on+ihan+ok+ja+ei+se+haittaa,+jos+on+soittanutkin+suutaan.+Oli+jopa+pahoillaan.Hän+on+siis+olemassa,+eikä+hänelläkään+ole+enää+mitään+salattavaa.+Sinä+et+ole+olemassa.+En+tiedä+oletko+Hua+Hinin+miehen+poika,+edesmennyt+veli,+mielikuvitusta+vai+joku+muu,+mutta+sinua+ei+ole+olemassa+todellisuudessa+sellaisena+kuin+kerrot.+Ei+lähellekään.Minä+en+kenenkään+mielipiteistä+suutu,+ellei+ne+ole+virheellisiä+tai+loukkaavia+koskien+minua+tai+läheisiäni.+Jokainen+saa+olla+mitä+on+ja+mitä+mieltä+haluaa+olla.Minä+en+määrittele+ketään+heidän+asuinpaikkansa,+tittelinsä,+statuksen,+koulutuksen,+ammatin,+varallisuuden+tai+sen+perusteella+kenen+kanssa+hän+on+naimisissa.Edes+urheilusaavutukset+tai+komea+ura+ei+tee+minuun+vaikutusta,+vaan+se+millainen+hän+on+ihmisenä+ja+muita+kohtaan.+En+ole+puhunut+"Kyrvansyylistå"+mutta+sellaisen+kuvanhan+sinä+olet+itsestäsi+antanut.+Pelkkä+kiusankappale+ja+yli-ikäinen+koulukiusaaja,+joka+ei+tiedä+onko+tyttö+vai+poika.
  4. Minulla+on+Pattayasta+melkoinen+kokemus.+Jo+ennen+osittaista+asumista+olin+vieraillut+siellä+jotakin+14+kertaa,+joista+noin+neljä+kertaa+liittyi+Muay+Thaihin.Jos+nopeasti+lasken,+niin+olen+ollut+Pattayalla+7+x+keskimäärin+4,5+kuukautta+ja+14+x+keskimäärin+kolme+viikkoa+(puolet+kaksviikkosia+ja+puolet+neliviikkoisia+jaksoja)Se+tekee+yhteensä+168+viikkoa+Pattayalla.+Siinä+on+ehditty+olemaan+monta+päivää+ja+yötä.+Pattayan+turistien+enkä+asukkaiden+olemuksessa+ole+havainnut+mitään+eriskummallista+tai+outoa.+Jos+sitä+pitää+verrata+Suomeen+johonkin+isompaan+kaupunkiin,+niin+ehkä+pikkuisen+sosiaalisempaa+ja+aktiivisempaa+on+Pattayan+suomalaiset.Juoppoja+on+ehdottomasti+vähemmän,+setämiehiä+ja+öykkäreitä+ei+juuri+lainkaan.+Perverssejä+en+tunne+ketään.+Seksituristeja+alle+kourallisen+ja+heilläkin+se+on+vain+kausiluonteista+ja+loppuu+aikanaan.Voisin+luetella+ulkomuistista+viisi+tuttua,+jotka+löysivät+naisen+ensimmäisellä+Pattayan+reissulla+ja+ovat+tietääkseni+edelleen+yhdessä.+Heidän+tarinoistaan+saisi+kirjan.En+koskaan+ole+nähnyt+Pattayalla+väkivaltaa,+pedofiliaan+viittaavaa+tai+muuta+vastaavaa.+Jengi+pysyy+tuntemattomasta+syystä+kurissa+ihan+toiseen+malliin+kuin+vaikkapa+stadissa+tai+Lahdessa.Isänmaallisuus+korostuu+muissakin+kuin+suomalaispiireissä.+Ollaan+yhtä+aina+kun+tavataan+ja+aina+on+hyvä+ilta+suomalaisseurassa.+Muistan+että+vain+kerran+meinasi+tulla+rähinää.+Se+selvisi+heti+pyytämällä+anteeksi+molemminpuolin.Se+on+aika+hyvin+verrattuna+siihen,+että+Suomessa+kun+vietetään+iltaa+kapakissa+pitkän+kaavan+mukaan,+niin+vähintään+joka+toisella+kerralla+jotkut+keksii+alkaa+rähisemään+ja+huutamaan.+Siksi+ihmettelen+suuresti+niitä+jotka+väittää+Pattayaa+vaaralliseksi.Kun+itäeuroopassa+ja+Ranskassa+maksulliset+keikkaa+sinut+lähes+poikkeuksetta,+niin+Thaimaassa+sitä+ei+tapahdu+juuri+koskaan.+Siinä+se+on+aamulla+nainen+vieressä+ja+lompakko+on+tallella.+Yhden+ainoan+kerran+oli+tyttö+vienyt+minulta+vodkapullon+ja+lähtenyt+himaan,+mutta+hän+tuli+seuraavana+iltana+takaisin+ja+kertoi+tehneensä+niin,+koska+ei+saanut+nukuttua+ja+minä+olin+kuorsannut+ja+riehunut+tuhannen+kännissä+siinä+nukkuessani,+että+hän+ei+uskaltanut+jäädä.Kalevala-+korun+hukkasin,+ehkä+siivooja+vei+sen,+ehkä+ei.+Siinä+on+meikäläisen+rikosuhritilastot+Pattayalta.Pattayaa+voin+lämpimästi+suositella+kaikille,+myös+pariskunnille+joilla+on+itsetunto+kunnossa,+ettei+tule+draamaa.+Pari+kertaa+olen+törmännyt+siihen+kun+keski-ikäinen+pariskunta+tulee+ja+mies+alkaa+kiukuttelemaan+jostakin+tekosyystä,+kun+todellinen+syy+on+se+että+hän+haluaisi+päästä+hurvittelemaan+niinkuin+poikamiehet,+vaan+ei+pääse.Mitään+stereotypistä+Pattyan+matkaajaa+ei+ole+olemassakaan.+Innoissaan+saa+ja+kuuluukin+olla,+kun+matkaan+pääsee.+Oli+sitten+perhematkaajana,+pariskuntana,+kaverin+kanssa+tai+yksin.+Pattayalla+ei+tarvi+olla+yksin,+jos+ei+halua+olla+yksin.Minusta+on+mukavaa+että+nuori+polvi+on+rohkeasti+löytänyt+Pattayan+samaan+tyyliin+kuin+aikoinaan+minun+polveni+löysi+Välimeren+ja+Kanarian+kohteet.Turisti-+sana+tarkoittaa+uteliasta+henkilöä,+joka+on+valmis+kokemaan+jotakin+uutta+ilman+stressiä+ja+ennakkoluuloja,+suorittamatta+mitään+mutta+nauttien+kyydistä+ja+menosta.