Vapaa kuvaus

Aloituksia

0

Kommenttia

7496

1. "Mistä+tietonne+olivat+silloin+peräisin,+Ville+Tavio?–+Se+twiitti+oli+puhtaasti+uhrin+itsensä+kertomaa,+mitä+hän+oli+kertonut+julkisuudessa+Keskisuomalaiselle.+Hän+kertoi+silloin,+että+tekijät+olivat+arabinnäköisiä.Hän+korjasi+sen+(havainnon)+pian,+twiittasitteko+enää+uudelleen?–+En+muista,+se+oli+vähän+aihe,+joka+oli+minulla+ehkä+kuitenkin+sivuseikka,+vältin+kyllä+ottamasta+kantaa+sen+enempää...Kun+tuntomerkit+olivat+alunperinkin+huonot,+kannattiko+ylipäätään+ottaa+kantaa+tekijöiden+etnisyyteen?+Mitä+ajattelette+nyt?–+En+ole+ottanut+kantaa."https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006633225.htmlJa+sitten+hän+poisti+tuolloisen+twiittinsä+haastattelun+jälkeen.
  2. Mielenkintoisia+pointteja,+ja+aika+usein+toistettuja.+Avioliittohan+ei+varsinaisesti+ole+niinkään+rakkausasia,+vaan+juridinen+sopimus,+jolla+on+lakiin+liittyvät+seuraamuksensa.+Se+ei+ole+uskontoriippuvainen.+Silti+meidän+yhteiskunnassamme,+vaikka+laki+ei+sitä+mitenkään+edellytä,+kimmoke+avioitumiseen+juontuu+pääasiassa+rakkaussuhteesta.+Jos+meillä+avioituminen+katsotaan+jonkin+parin+oikeudeksi,+ja+jos+perusteeksi+katsotaan+rakkaus,+rajaaminen+seksuaalisen+suuntautumisen+perusteella+on+ongelmallinen,+ja+niinpä+lainsäädännössä+siitä+rajauksesta+onkin+luovuttu.+Hyvä+niin.+Uskovaisilla+voi+olla,+ja+monilla+onkin,+tästä+eriäviä+käsityksiä.+Mutta+koska+avioliitto+ei+ole+uskonnollinen+sopimus,+nämä+käsitykset+eivät+voi+olla+perustana+lainsäädännölle,+vaan+vain+uskontojen+sisäisille+käytännöille.+Tämä+myös+toteutuu,+sillä+jos+uskonnon+sisällä+ei+esimerkiski+Raamatun+mukaisesti+hyväksytä+eronneen+uudelleenavioitumista,+vaikka+se+lainsäädännössä+hyväksytään,+voi+uskonnon+sisällä+linjata,+että+näitä+avioliittoja+ei+meidän+jumalamme+kasvojen+edessä+siunata,+koska+ne+ovat+synti.+Silti+lain+edessä+ne+ovat+päteviä.+Jos+tämä+on+ongelma+uskonnolliselle+yhteisölle,+sillä+ei+todennäköisesti+tulisi+olla+oikeutta+hoitaa+juridisia+tehtäviä,+vaan+pelkkiä+uskontoonsa+liittyviä.+Sama+toimii+homoavioliittojen+kanssa;+ne+voi+jättää+siunaamatta,+mutta+yksittäisten+jumalhahmojen+ajatellut+mielipiteet+eivät+ole+se+seikka,+jonka+mukaan+oikeuksia+ja+velvollisuuksia+yhteiskunnassamme+jaetaan.+Maahanmuuttokysymyksissä+olennaista+lain+edessä+on+se,+että+laki+koskee+kaikkia.+Jos+meillä+on+uskonnonvapaus,+se+koskee+myös+maahanmuuttoa.+Jos+sitä+halutaan+rajata,+se+koskee+muutakin+kuin+maahanmuuttoa.+Keskustelu+kannattaa+sallia+tasapuolisesti.+Silloinkin,+jos+itse+on+esittänyt+konservatiiviseksi+katsomansa+mielipiteen,+joka+saakin+kritiikkiä+osakseen.+Ihan+samalla+tavoin+kuin+sinä+voit+tässä+kritisoida+ja+nimitellä+muita+suvakeiksi,+heillä+on+oikeus+puolestaan+kritisoida+(ja+jotkut+alentuvat+yhtä+lailla+myös+nimittelemään).
  3. Minun+mielestäni?+Ei+tässä+ole+kyse+minun+mielipiteistäni,+vaan+asioista,+joita+puolue+ajaa.+Niihin+voit+tutustua+kenenkään+suodattamatta+esimerkiksi+tutustumalla+heidän+omiin+ohjelmiinsa.