Vapaa kuvaus

Aloituksia

96

Kommenttia

1743

1. En ole käyttänyt potenssilääkkeitä. En ole tilannut netistä, enkä ostanut apteekista. Olen ollut yhdynnässä vain kahden naisen kanssa. Minulla ei ole ollut herpestä, klamydiaa, eikä HIViä, ei muutakaan sukupuolitautia.

Pidän kirjoitustasi häväisevänä, mutta en tunne tarvetta antaa takaisin. 🌹👀
  2. Muutamia muistikuvia.

Äitini kamaloitui, kun kuukauden liha-annos kuivui pilalle, kun paistinpannu unohtui uuniin. Kertoi, että se oli kuukauden annos. Se oli pelkkää läskiä, puolen kiloa. Lihakupongeilla sai myös hiukan enemmän, kun otti sisäelimiä eli sylttyä. Moni otti, koska sitä sai runsaammin, mutta näytti olevan jokseenkin pelkkiä henki- ja ruokatorvia ja mahalaukkua sekä muutamia munuaisia.

Koska jauhoja sai hiukan runsaammin kuin leivottua, äiti otti yleensä jauhoina ja leivotti leipurilla ja osan leipoi itse. Naapurin lapset järsivät sikuripötkyä, koska makeisia ei ollut. Talonmies - asuimme kaupungissa - elätti pässiä ja sikaa ulkorakennuksessa. Niiden teurastamista kauhulla katsoin. Naapurissa oli kanoja.

Meillä ei voi olla muistikuvia pahimman pulan ajalta, mutta kertoivat, että silloin kaikki oli kortilla, ja annokset vielä pienempiä, eikä usein saanut edes korttiannosta, koska ei ollut kaupassa, mitä myydä.

Myöhemmin arvioitiin, että korttiannokset riittivät vain puoleen välttämättömästä. Ne, jotka pystyivät, ostivat moninkertaisin hinnoin mustasta pörssistä, joka oli jatkosodan aikana ryöstäytynyt kansanhuollon käsistä. Muut elivät nälässä, mutta eivät sentään yleensä kuolleet.

Vaan elettiinhän sitä silloinkin.

Viimeiset rajoitukset poistuivat, ja sen mukana myös elintarvikekortit, kun v. 1954 kahvi ja margariini tulivat vapaasti saataviksi. Senaikuinen margariini oli niin kauhean makuista, että kauppoihin ei tullut ryntäystä. Oli valmistettu eltaantuneesta valaanrasvasta. 🌹👀