Vapaa kuvaus

Aloituksia

0

Kommenttia

190

  1. O.S:+"Ja+niin+ihmeellistä+kuin+se+onkin,+tässä+vuosikausien+keskustelussa+yhteisesti+on+jo+tehty+kaikki+ne+keksinnöt,+jotka+vaihtoehtoisen+fysikaalis-+matemaattisen+teorian+kehittämiselle+ja+testaamiselle+vaaditaan.+Mielelläni+kertaan+sen+jos+joku+ei+ole+vielä+huomannut.Yhtä+hyvin+sitä+voi+sitten+ruveta+rukkaamaan+kaikkiin+uusiin+ja+vanhoihin+havaintoihin.+Paljon+yksinkertaisempi+siitä+tulee+ja+vähemmän+selityksiä+ja+säätöjä+vaativa."Hm?+Olet+kertonut+olevasi+valmis+1)+muuttamaan+kaikki+käsityksesi+ja+2)+kertaamaan+vuosien+keskustelussa+kaikki+YHTEISESTI+tehdyt+KEKSINNÖT,+sekä+rukkaamaan+tai+rukkauttamaan+[(keskustelu(?)prosessissa+syntyvää?]+vaihtoehtoista+fysikaalismatemaattista+teoriaa+kehittämistä+ja+testaamista+varten+ja+3)+ennustat+siitä+tulevan+[kosmologian+standardimallia]+yksinkertaisempi+sekä+vähemmän+selityksiä+ja+sääntöjä+vaativa.Ymmärsinkö+oikein?+Ellen,+niin+selittäisitkö+uudelleen,+ole+niin+ystävällinen.
  2. Kyllä,+useimmiten+-+ja+silti+Herra+Paine+on+minut+(todennäköisesti+puolivahingossa)+johdattanut+tutustumaan+tieteellisiin+artikkeleihin,+joita+en+olisi+löytänyt+hänen+kanssaan+keskustelematta+tai+pikemminkin+sellaista+yrittämättä.+Jokin+aika+sitten+tutustuin+Le'Sagen+kosmologiateoriaan,+kun+Herra+paine+mainitsi+ohimennen+jotain+Poincaresta+-+ja+vastaavia+epäsuoria+tiedonjyviä+on+tipahdellut+muitakin.+"Misteri"+etsii+tietoa+oletettavasti+täysin+eri+haarukalla+kuin+minä+ja+siksi+löytää+seikkoja+jotka+minulta+jäävät+nenän+varjoon.+Vahinko,+ettei+asianomainen+ole+kiinnostunut+juuri+muusta+kuin+omasta+mallistaan+eikä+viesti+selkokielellä.++Parodiahorisontti+toimii+molempiin+suuntiin,+mutta+koetin+hiukan+hersytellä+kun+kerran+itse+spämmään+hänen+aloitukseensa.+En+ole+erityisen+luova+henkilö,+vaikka+keksinkin+hetkessä+sata+tapaa+käyttää+kuollutta+kissaa.+Siksi+pidän+esimerkiksi+surrealistisesta+taiteesta,+modernista+musiikista+ja+vaihtoehtoisista+kosmologisista+hypoteeseista.+Ne+saavat+minut+ajattelemaan+hetkellisesti+toisin+kuin+yleensä+ja+toisinaan+oivaltamaan+jotain.+Vaikka+palaankin+aina+arvostamieni+klassikkojen+pariin+olen+silti+saanut+mahdollisuuden+oppia+jotain+noiden+shokkihoitojen+ansiosta.+Ihminen+on+mahdollisuus,+melko+varmaan.Minulle+Herra+Paine+edustaa+surrealistista+viestintää+ja+vaikka+olen+satavarma+ettei+mallinsa+yllä+Riihimäkeä+tai+Inkoon+Purkujätettä+pitemmälle,+laitan+hänelle+viestiä+keskimäärin+kerran+kahdessa+vuodessa.+:)PS.+Kiitos+siitä+että+kirjoitat.+Tekstiesi+lukeminen+on+minulle+ollut+nautinto,+joka+ei+ole+aiheuttanut+hysteerisiä+kohtauksia.
  3. EtimespaceYoutubesta78:+"Onhan+se+nyt+ihan+eri+lähtökohta+kehittää+mallia+joka+ei+sisällä+käsitteitä+joita+ei+voi+kuvailla+sanoin,+eikä+visuaalisesti.Jep.+On+huomattu+että+erilainen+on+lähtökohta."Siksi+toisekseen+minun+ei+tarvitse+epätoivoisesti+yrittää+selittää+mitä+vetävä+voima+on."Ei+tarvitsekaan.+Sen+sijaan+sinun+pitää+epätoivoisesti+selittää+miksei+esimerkiksi+seuraavaa+ei+ole:+https://fi.wikipedia.org/wiki/Painovoima"Selkeintä+on+olettaa+ettei+aineesta+erillisiä+voimia+ole+olemassa."Jep.+Oletus+vaan+näkyy+johtavan+järisyttävään+määrään+Ad+hoc-selityksiä+vuosien+mittaan+(https://fi.wikipedia.org/wiki/Ad_hoc)+-+ja+halkipottaisen+kuuhullun+maineeseen."Eli+on+vain+työntävää+voimaa+ja+se+työntävä+voima+on+sitä+mistä+kaikki+pohjimmiltaan+koostuu."Mistä+tiedät?"Siis+jotakin+fyysisen+konkreettisesti+olemassa+olevaa+jota+avaruudessa+liikkuu+joka+suunnasta+joka+suuntaan."+Mistä+tiedät?"Ja+kun+sitä+fyysisen+konkreettisesti+olemassa+olevaa+asiaa+on+avaruudessa,+niin+se+ottaa+itselleen+oman+tilan+siitä+avaruudesta."Mistä+tiedät?"Ihminenkin+ottaa+oman+tilan+avaruudesta+kun+liikkuu+Maapallon+mukana+avaruudessa."Vuosia+olet+spämmännyt+että+avaruus+"on+ei+yhtään+mitään"+ja+nyt+sitten+ihminenkin+"nyhjäisee+tyhjästä"?+Palaatko+tuossa+arkipäiväiseen+semantiikkaan+avaruuden+osalta,+eli+käytät+vakiintunutta+kielikuvaa?"Eli+syrjäyttää+/+työntää+ilmaa+edestään+kun+liikkuu+eteenpäin."+Aha.+Oli+arkikieleen+paluuta,+ei+OSP:n+mukaista+ilmaisua.+Miksi+muuten+pitää+äkkiä+siirtyä+arkiseen+käsitteeseen+välittömästi,+kun+kuvataan+oloa+ja+eloa+Maapallon+pinnalla?+Onko+valmista+Ad+hocia,+vai+tuleeko+uusi?"Millä+muulla+se+tapahtuisi+kuin+sillä+itselleen+mistä+kehon+aine+pohjimmiltaan+koostuu?!?"Hei+tuo+oli+hyvä+heitto!+Vaihtoehdoiksi+esitän+laajenevia+tihentymiä+ja+vanhoja+fotoneja.+(Varsinkin+jos+jotain+kiertyy+vasta-tai+myötäpalloon.)+Nehän+OSP:n+puolella+tekevät+lähes+mitä+tahansa.+Miten+tiedät,+etteivät+esimerkiksi+ne+työnnä+ilmaa+ihmisen+edestä?+Fotonitkin+ovat+hurjan+interaktiivisia+OSP:ssä."Työntävällä+voimallahan+se+hoituu."Mistä+se+työntävä+voima+taas+muodostuikaan?+Työntävästä+voimasta...+joka+koostuu+siitä+itsestään?+Jos+noin,+niin+mistä+tiedät?+"Työntävän+voiman+kierrätys+onnistuu+sillä+itselleen+eli+sillä+mistä+kaikki+pohjimmiltaan+koostuu."Mistä+tiedät?"Ja+lun+tämä+työntävä+voima,+josta+kaikki+pohjimmiltaan+koostuu,+hajaantuu+/+laajenee+avaruudessa+ulos+päin+jo+olemassa+olevaan+avaruuteen,+niin+silloin+se+on+tämä+laajeneva+työntävä+voima+joka+kierrättää+itse+itseään+näkyvässä+maailmankaikkeudessa."Ja+mikä+sitä+työntävää+voimaa+ohjaa,+että+se+löytää+tiensä+sinne+missä+sitä+milloinkin+tarvitaan+-+ja+aina+ihan+sopivissa+määrin?+Miten+se+hoksaa+pitääkö+kiertää+vasta-tai+myötäpalloon,+miten+lujaa+ja+vielä+minkä+suhteen+milloinkin?+(Tämä+juontaa+mm.+entropiasta+informaation+suhteen+sekä+momentin+säilymisestä.+Jos+kaikki+laajenee,+niin+havaittavan+momentin+ylläpitäminen+vaatinee+eksponentiaalisesti+lisääntyvää+energiaa+ja/tai+luonnonlakien+muutoksia+tms.)"Entropiaa+se+on+ja+mitäpä+muuta+se+entropia+voisi+olla+kuin+sen+olemassa+olevan+asian+hajaantumista+isommalle+ja+isommalle+avaruuden+alueelle."Entropia+voisi+olla+aineen+epäjärjestyksen+määrä+systeemissä.+(Väitetään+sen+suljetussa+järjestelmässä+kasvavan.+Miten+OSP:ssä?)Lisäutelua:+Mites+OSP:ssä+on+tuon+informaation+nopeuden+kanssa?+Menevätkö+tihentymät+reilusti+valoa+nopeammin,+kuten+ajoittain+olin+ymmärtävinäni+ja+jos,+niin+kuljettavatko+informaatiota+ja+miten?+Entäs+työntämislaki?+Löytyykö+semmoista,+että+osaisivat+laskea+vaikka+tuota+kiertoratamekaniikkaa+ja+muuta+tarvittavaa+uudelta+pohjalta?+En+mä+itselleni,+mutta+olisi+kiva+nähdä+vaikka+paikkatietotoimiston+porukan+ilmeitä+työntämislain+ilmestyttyä.
  4. Kyllä.+Minun+mielestäni+Olli+taktikoi+esimerkiksi+puheenaihetta+tahallisesti+hämärtämällä,+manipuloi+keskustelijoita+sitä+kesken+kaiken+vaihtamalla,+peruuttelee+hieman+arvellessaan+sellaisesta+olevan+keskustelullista+etua+asialleen,+unohtaa+kuin+vahingossa+mitä+häneltä+kysyttiin,+närkästyy+kun+kysymys+esitetään+yhä+uudelleen,+uhriutuu+jos+taktikointiaan+arvostellaan+ja+sen+sellaista+-+ja+esittää+sitten+tyynesti+samat+perustelemattomat+mielipiteensä+kuin+aluksikin.+Edelläoleva+lyhyt+katsaus+ei+ole+sen+kummemmin+kattava+kuin+ylettömän+moittivaksi+tarkoitettu.+Arvostan+Ollin+määrätietoisuutta+ja+sitkeyttä,+ihailen+hänen+kykyään+olla+piittaamatta+häiritsevistä+kysymyksistä+ja+negatoida+vastaväitteet+ja+kritiikin+poikaset+argumentointivirheillä+ja+jankutuksella+sekä+heitellä+huolettomasti+täysin+järjenvastaisia+väitteitä+logiikkaan+ja+rationaalisuuteen+vedoten.+Itse+en+kykene+kovinkaan+pitkään+olemaan+vastaamatta+selkeästi+minulle+osoitettuihin+kysymyksiin+ja+myönnän+myös+tietojeni+vajavaisuuden.+Olli+sietää+kevyesti+kymmeniä+perättäisiä+saman+asian+tivaamisia,+eikä+sittenkään+vastaa+siihen+mitä+kysyttiin.+Minulla+ja+kenties+joillakuilla+muillakin+on+mm.+tällä+perusteella+paljon+opittavaa+Ollilta.Jatkan+lyhyesti+aloittamaasi+listaa.+Jos+se+vaikuttaa+jankutukselta,+niin+sitähän+se+juuri+on.4.+Miksi+tähtien+ikäjakauma+viittaa+muuhun+kuin+ikuiseen+universumiin5.+Mikä+ikuisessa+universumissa+selittää+nykyisin+havaittavissa+olevan+universumin+alkuaineiden+keskinäisen+jakautuman?6.+Jos+universumi+on+ikuinen,+miksi+sen+suuret+rakenteet+ovat+juuri+nykyisin+havaittavien+kokoisia?
  5. Kosmologiset+teoriat+tapaavat+koskea+koko+universumia.+Olen+samaa+mieltä+siitä,+ettei+nykyisen+teorian+matemaattinen+hallitseminen+ole+välttämätöntä.+Sen+huomattavan+tarkka+tuntemus+lienee+kuitenkin+edellytyksenä,+jos+haluaa+pitävästi+osoittaa+sen+tai+sen+osan+olevan+kehäpäätelmä.+Tämän+nimenomaisen+väitteen+[BB-teoria+on+kehäpäätelmä]+olen+lukenut+toistuvasti+kirjoituksistasi+viime+aikoina+hieman+eri+versioina+ja+useammassa+kuin+yhdessä+aloituksessasi.+Henkilökohtaisesti+pidän+äärimmäisen+epätodennäköisenä,+että+kosmologian+standardimalli+olisi+kehäpäätelmä+tai+sellaiseen+perustuisi+miltään+osin.+Eräs+-+eikä+välttämättä+paras+-+osoitus+edellämainitusta+on+ao.+mallin+rakenne.+Sehän+koostuu+useampien+henkilöiden+erillisistä+huolellisesti+harkituista+töistä,+kuten+erinomaisen+hyvin+tiedät,+eivätkä+nuo+osakokonaisuudet+ole+kehäpäätelmiä,+vaikka+virhemarginaalia+sisältävätkin.+Jos+esimerkiksi+Hubblen+laki,+Einsteinin+yleinen+suhteellisuusteoria+ja+Friedmannin+kenttäyhtälöt+sisältäisivät+yhdenkin+kehäpäätelmän,+olisivat+siitä+heidän+kolleegansa,+sekä+aikalaisensa+että+heidän+jälkeensä+samoja+seikkoja+eri+suunnista+pähkäilleet+fyysikot+ja+matemaatikot+suurella+innolla+ja+kilvan+raportoineet.+Sama+koskee+myös+kokonaisuutta,+jota+(aiheestakin)+kritisoidaan,+tutkitaan+ja+todella+monelta+tasolta+arvioidaan+lukuisista+syistä.+Sadat+vaihtoehtoisia+teorioita+ja+hypoteeseja+rakentavat+tiedettä+tuntevat+ja+monipuolisesti+sivistyneet+henkilöt+puuttuvat+niin+standardin+todellisiin+kuin+kuvitteellisiinkin+virheisiin.+Jos+suhteellisen+laakeaa+universumia+koskeva+raivostuttavan+lineaarinen,+vaikkakin+monella+lisäyksellä+ja+korjauksella+paikattu,+teoria+paljastuu+kehäpäätelmäksi,+sen+on+kyllä+lähes+universumin+itsensä+kaltainen+ihme.
  6. O.S:+"Jos+ajatellaan,+että+universumi+on+ikuinen+ja+rajaton,+niinkuin+se+melko+varmasti+onkin,+ei+ole+mitään+inflaatiota,+ei+tarvita+mitään+inflaatiota,+ei+tarvita+mitään+valokartiota,+ei+tarvita+singulariteettia,+ei+tarvita+alkua,+ei+tarvita+laajenemista,+ei+ylivalonnopeuksia+avaruudelle;+tajutaan,+että+siellä+vaan+on+glakseja+joka+suunnalla+niin+pitkälle+kuin+on.+Vain+teorian+mukaan+on+tuo+13,8+miljardia+valovuotta+taaksepäin+ja+93+miljarfia+valovuotta+tällä+hetkellä."Jos+ajatellaan,+että+universumi+on+ikuinen,+mitä+se+melko+varmasti+ei+ole,+niin+tarvitaan+mm.+joku+alkuaineiden+havaittavissa+olevia+määräsuhteita+tehokkaasti+ja+ikuisesti+balansoiva+entropian+huomioiva+tai+peräti+kaatava+prosessi+ja+sen+kuvaus,+mahdollinen+selitys+kvasaarien,+galaksiklusterien+ja+kehittyneiden+galaksien+puuttumiselle+varhaisimmasta+ja+etäisimmästä+havaittavasta+universumista,+havainnot+tai+niiden+puuttumisen+selittävä+hypoteesi+reilusti+yli+14+mrd.+vuoden+ikäisistä+objekteista+ja+selitys+universumin+suurten+rakenteiden+universumin+ikään+nähden+verrattain+mitättömästä+koosta.+Kannattaa+lopettaa+käsien+heilutus+ja+palstalla+pelleily,+laatia+tai+laadituttaa+matemaattinen+kuvaus+mallista+parametreineen+ja+viiteluetteloineen,+varmistaa+siitä+saatavat+ennusteet+kvalitatiivisesti+ja+kvantitatiivisesti,+simuloida+malli,+hankkia+sille+tieteellistä+kannatusta+ennen+ja+jälkeen+sen+julkaisua+ja+valmistautua+kohtaamaan+kansainvälinen+asiantunteva+ja+pureva+kritiikki.+O.S:+"Toisen+teorian+mukaan+oli+halkaisijaltaan+yli+26+miljardin+valovuoden+pallo+silloin,+nyt+ja+tulevaisuudessa.+Kuinka+paljon+enemmän,+emme+tiedä,+varmaan+yli+30+miljarsia+jo+silloin+menneisyydessäkin.+Tämä+toinen+teoria+on+ihan+yhtä+hyvä+kuin+n+ykyinenkin,+kun+laskut+tehdään+siltä+pohjalta+ja+mittaukset,+ja+tarvittavat+säädöt+ja+oletukset+ja+mallit+ja+teoria."Kuulostaa+perin+mielenkiintoiselta.+Juuri+tuollaista+tarvitaan!+Laittaisitko+linkin+tuon+teorian+tarkempaan+kuvaukseen,+niin+päästään+keskustelemaan+siitä.
  7. Heh.+Että+semmoinen+David+Robertson!+Kaveri,+joka+itse+esittelee+itsensä+"yhdeksi+tyypiksi+netistä"+ja+osaa+moittia+BB:ä+ja+tarjota+tilalle+köysihypoteesiä,+joka+pikaisen+vilkaisun+mukaan+on+"atomiteoria".Minä+ja+moni+muu+lukijasi+on+jo+vuosia+ehdottanut,+että+tutustuisit+vaihtoehtoisiin+teorioihin+-+ja+nyt+alat+tarjoilla+niitä+minulle?+Kivahan+tuohonkin+on+tutustua,+ei+sillä+-+ja+ymmärrän+kyllä+tuntojasi,+jos+tosiaan+haluat+haistattaa+koko+tiedeyhteisölle,+kuten+kerrot.+Sen+sijaan+pidän+epätotena+väitettäsi+"Ei+ne+[frustroituneet+ja+teorioitaan+akatemioiden+ja+tiedeyhteisön+ulkopuolella+rakentavat]+julkaise+kriittisiä+kirjoituksia,+jollei+ole+valmista+mallia+heidän+kielellään."+Kyllä+ne+vaan+julkaisevat+kriittisiä+kirjoituksia+vaikkei+olisi+minkäänlaista+mallin+tynkää.+Kirjoitit+myös+"Kuitenkin+asia+on+yksinkertainen.+Esimerkiksi+että+universumi+laajenee+neljännessä+ulottuvuudessa.+Siis+ajassa.+Ei+sitä+sovi+popularisoida+että+universumi+laajenee.+...+(teksti+jatkuu)"Ettei+sovi+popularisoida+että+universumi+laajenee+vaikka+se+laajenee?+Minusta+jokin+tuossa+lainaamassani+tekstissäsi+vaikuttaa+ristiriitaiselta.+Huomaatko+itse+mikä+omassa+logiikassasi+tai+ainakin+kirjoitusasussa+'mättää'?"...+Ei+se+silti+mitään+laajene+edes+tässä+teoriassa.+Lisäksi+se+aika+ei+ole+ulottuvuus+ja+avaruuden+kaikenkäsittävyys+sopisi+paremmin+ulottuvuudeksi.Ei+tämän+ymmärtämiseksi+niitä+kaavoja+tarvitse+osata.+Vähän+vaan+raapii+päätään."Että+sillä+lailla.+Kannattaisiko+Sinun+siinä+tapauksessa+luopua+standardimallin+kannattamisesta+-+se+kun+edelleen+viittaa+vahvasti+niin+laajenemiseen+kuin+alkuräjähdykseenkin+muun+muassa+-+ja+ottaa+sitten+vaikka+kantaa+tuon+"yhden+netistä+löytyvän"+David+Robertsonin+puoltaman+hypoteesin+hyväksi?+Muitakin+on,+kuten+kai+on+tullut+todettua+eräitä+kymmeniä+kertoja.+Vähän+päänraaputusta+vain+ja+löydät+sen+mieleisesi+matematiikkoineen+päivineen.
  8. O.S:+"Se+linkki,+mikä+tuolla+edellä+oli.+Sen+luin.+Siinä+kyseiset+tiedemiehet+nimenomaan+sanovat,+että+ne+eivät+ole+suoria+mittauksia+havainnoista,+vaan+havaintojen+BB-+teorian+mukaisten+tulkintojen+mukaisia+mittauksia.+Sama+mitä+olen+aina+sanonut.+Teoria+todistaa+teoriaa.+Kehäpäätelmä."No+luit+varmaan,+mutta+ymmärsitkö?+Ketkä+muuten+ovat+mainitsemasi+"kyseiset+tiedemiehet"+-+vai+olisiko+asialla+ollut+sittenkin+journalisti+Thomas+Kitching?Linkissä+johon+viittaat,+mainitaan+mm.+(vapaasti+suomentaen):+Yhtäältä+meillä+on+uudet+hyvin+tarkat+mittaukset+kosmisesta+mikroaaltotaustasta+-+Big+Bangin+jälkihehkusta+-+Planckin+missiosta,+joka+on+mitannut+Hubblen+vakion+olevan+noin+46,200+mailia+tunnissa+miljoonaa+valovuotta+kohden+(tai+käyttäen+kosmologien+[suosimia]+yksikköjä+67,4+km/s/Mpc).No+tuossahan+sanotaan+ensin+mittaukset+CMB:stä,+eikö+totta,+mutta+sotketaan+välittömästi+fakta+toisella+väitteellä,+joka+tosiaankin+saattaa+asioista+tietämättömälle+antaa+väärän+kuvan.+Jos+haluaa+varmistua+siitä+mitä+Planck+mittasi,+voi+lukea+vaikkapa+ihan+nettiä+ja+tarkistaa+mitä+laitteita+Planck+käytti+mittauksiinsa.+Niitä+kun+oli+vain+kaksi+varsinaista+mittalaitetta+(ja+jäähdyttimet+yms.)+ei+tarkistus+kestä+pitkään.Lähde:+englantilainen+Wiki+(vapaasti+suomentaen):+"Avaruusalus+kantaa+mukanaan+kahta+instrumenttia:+matalan+taajuuden+instrumenttia+(LFI)+ja+korkean+tajuuden+instrumenttia+(HFI).+Molemmat+instrumentit+pysytyvät+havaitsemaan+sekä+fotonien+kokonaisintensiteetin+että+polarisaation,+ja+yhdessä+peittävät+lähes+830+GHz:n+(30:stä+857+Gigahertsiin)+taajuusalueen.+Kosmisella+mikroaaltotaustalla+on+spektrihuippunsa+160.2+GHz:n+taajuudella."Miten+noihin+laitteisiin+tai+niillä+tehtyihin+mittauksiin+on+saatukin+BB-teorian+mukainen+kehäpäätelmä+ja+tulkintoja?+Haluaako+Olli.S+kertoa,+vai+todetaanko+kaikessa+hiljaisuudessa+ettei+Olli.S+ymmärrä+englantia+hänkään+tai+ettei+hän+vaivaudu+tarkistamaan+lainkaan+käsitystensä+taustoja?