Vapaa kuvaus

Aloituksia

0

Kommenttia

366

  1. Näin+juuri.+Tämänkin+aiheen+tiimoilta+on+huvittavaa+huomata,+että+tietty+porukka+on+tyytymätön+naisiin,+tekivät+he+sitten+mitä+tahansa.+Jos+naiset+haluavat+armeijaan,+se+on+huono+asia+-+toisaalta+sitten+sekin+on+huono+asia,+jos+vaan+miehet+käyvät+armeijan.+Ilmeisesti+ainoa,+mikä+kelpaisi,+olisi+se,+että+naiset+keskittyisivät+tässä+maailmassa+vain+ja+ainoastaan+miehiä+koskevien+epäkohtien+poistamiseen+-+mutta+siinäkin+tulee+sitten+tämän+armeijan+kohdalla+just+se+ongelma,+että+todella+moni+feminismin+tai+naisten+vapaaehtoisen+asepalveluksen+vastustaja+vastustaa+sitten+samalla+myös+sivareita+ja+totaalikieltäytyjiä.+Ja+kun+naiset+eivät+kerran+voi+tälle+asialle+ja+epäkohdalle+mitään+(koska+kaikki,+mitä+he+tekevät+tai+ajattelevat,+on+joka+tapauksessa+tietyn+jengin+mielestä+väärin),+niin+sitten+sekin+on+huono,+jos+ehdotetaan,+että+jospa+miehet+itse+tekisivät+jotain.+Kun+ei+voi+kun+on+kaikenlaisia+syitä.
  2. "Eikös+feministit+sano+olevansa+tasa-arvon+asialla?+He+näkivät+aikoinaan+asepalveluksessa+tasa-arvo+-ongelman,+koska+naiset+eivät+saaneet+mennä+armeijaan.+He+ajoivat+agendansa,+ja+suht.+nopeasti+saivat+mutoksen+aikaiseksi.+Nyt+naiset+saavat+mennä+inttiin,+mikäli+haluavat,+pakko+ei+ole.+Miehet+joutuvat+edelleenkin+menemään,+vaikka+eivät+haluaisi.+Feministit+ovat+vaienneet+tämän+asian+suhteen.+Tasa-arvo+on+siis+saavutettu."Eivät+feministit+ole+vaienneet+tämän+asian+suhteen.+Useampikin+feministi+on+ottanut+asiaan+kantaa,+ja+toiseksi+kaikki+feministit+eivät+edes+ole+naisia.+Virallisista+järjestöistä+Naisasialiitto+Unioni+on+kommentoinut+armeijaa+ja+kritisoinut++myös+miesten+pakollista+asevelvollisuutta."Mutta+eipä+asialle+ole+saatu+mitään+aikaiseksi.+Vertaa+siihen+vauhtiin,+jolla+feministit+ulvoivat+naisille+vapaaehtoisen+asepalveluksen.+Ongelma+on+se,+että+naiset+kyllä+saattavat+sanoa+eriävän+mielipiteensä+nykysysteemistä,+mutta+siihen+se+jääkin.+Niin+kauan,+kun+joku+epäkohta+ei+kosketa+naisia,+naisia+ei+aivan+oikeasti+kiinnosta.+He+elävät+mieluusti+etuoikeuksiensa+kanssa,+koska+jos+miesten+asemaa+parannettaisiin,+naiset+menettäisivät+etuoikeutensa+ja+sehän+ei+pikku+prinsessoille+kelpaa,+he+eivät+voi+tuntea+olevansa+erityisiä."Ensinnäkään+naisten+vapaaehtoinen+asepalvelus+ei+koskaan+ole+ollut+erityisesti+feministien+agendalla.+Ja+toiseksi+en+ymmärrä,+mitä+valitat+nyt+siitä,+että+mielestäsi+naiset+eivät+aja+tarpeeksi+miesten+asioita.+Mitä+hittoa,+jos+kerran+miehet+huomaavat+miehiin+kohdistuvia+tasa-arvo-ongelmia,+niin+miksi+odotatte,+että+joku+muu+alkaa+ajaa+niitä+teidän+puolestanne?+Ja+sitten+valitatte,+että+"ketään+ei+kiinnosta+nämä+meidän+asiat".+Miksi+ette+itse+ala+ajaa+niitä+asioita,+joita+koette+tärkeiksi?+Sillä+laillahan+osa+naisista+sai+sen+asepalveluksenkin+mahdollistettua+(naisille+siis,+vapaaehtoisesna).+Ja+huomautan+siis,+että+se+ei+edes+ollut+mikään+kaikkien+naisten+yhteinen+idea.+Jos+on+joku+ongelma,+joka+koskettaa+valtaosaa+miehistä,+niin+luulisi+olevan+aika+helppoa+alkaa+yhdessä+ajamaan+siihen+muutosta.+"Entäs,+jos+olen+ujo+yhteiskunnasta+syrjäytynyt+ätmi,+jolla+ei+ole+itsevarmuutta+ja+uskallusta+tehdä+heikoilla+ominaisuuksilla+varustettua+minääni+julkiseksi+sylkykupiksi?+Eväätkö+minulta+ainoan+mahdollisuuteni+saada+ääneni+kuuluviin?"Ai+että+oikein+eväänkö+minä+sinulta+mahdollisuutesi...+Kuulehan,+voit+aivan+hyvin+jatkaa+tällä+valitsemallasi+linjalla.+Kannattaa+kuitenkin+muistaa,+että+esimerkiksi+tuosta+miesten+pakollisesta+asepalveluksesta+on+aivan+turha+syyttää+naisia,+jotka+eivät+ole+sitä+käytäntöä+edes+luoneet.+Iso+osa+miehistä+(kuten+naisistakin,+toki)+kannattaa+armeijaa+instituutiona,+ja+iso+osa+myös+pitää+hyvänä+sitä+käytäntöä,+että+sinne+on+mentävä.+Sitten+osa+miehistä+ja+osa+naisista+vastustaa+nykyistä+käytäntöä,+jossa+asevelvollisuus+on+kaikille+miehille+pakollinen.+Joten+jos+sinä+koet+armeijan+syrjivän+itseäsi,+niin+kannattaisikohan+naisten+sijaan+osoittaa+kritiikki+armeijaa+ja+pakollista+asevelvollisuutta+kannattavia+ihmisiä+kohtaan+-+heissä+kun+on+aika+paljon+miehiäkin?+Jos+syyttelet+naisia+siitä,+että+naiset+eivät+ole+poistaneet+miehiltä+miesten+itsensä+keksimää+pakollista+asepalvelusta,+alkaa+kritiikki+näyttää+lähinnä+naurettavalta."Eikö+niiden,+jotka+ovat+mielestäsi+samaa+mieltä+kanssani+asepalveluksesta,+ja+jotka+ovat+yhteiskunnan+hyväksymiä,+vilkasta+seksielämää+viettäviä+itsevarmoja,+ison+kaveripiirin+tsemppaamia+pätijöitä,+olisi+oikein+tehdä+asialle+jotain,+ja+puolustaa+niitä,+jotka+eivät+siihen+pysty?+"Kyllähän+monet+niin+tekevätkin.+Kaikista+ei+ole+tietysti+ole+kampanjointiin+tai+asioiden+eteenpäin+viemiseen,+mutta+aina+niitäkin+löytyy,+jotka+pystyvät+siihen.+Kyllähän+sitä+toivoisi,+että+maailma+olisi+aina+reilu+paikka,+jossa+menestyjät+tsemppaisivat+muitakin.+No,+aina+se+ei+mene+niin.+Mutta+kohdista+sinä+kritiikkisi+oikeaan+osoitteeseen.+Se,+että+jotkut+naiset+haluavat+mennä+vapaaehtoisesti+armeijaan,+ei+ole+syy+miesten+pakolliseen+asevelvollisuuteen.+Eivätkä+naiset+ole+siihen+syyllisiä+muutenkaan.+Koko+armeijainstituutio+kuten+koko+sotateollisuus+on+kyllä+perinteisesti+ollut+melko+miehistä+alaa+-+miehisillä+säännöillä.
  3. Jokin+tässä+yhtälössäsi+mättää+pahemman+kerran.+Onko+naisista+suurin+osa+lesboja,+vai+miten+voi+toteutua+se+yhtälö,+että+miehet+eivät+saa+seksiä+eivätkä+parisuhdetta,+mutta+naiset+saavat+nämä+molemmat?+Äläkä+nyt+ala+väittää,+että+joku+muutaman+miehen+valiojoukko+harrastaa+vuoropäivinä+seksiä+kaikkien+naisten+kanssa,+kun+ei+se+niinkään+mene.Suurin+osa+seurustelee+suunnilleen+oman+ikäisensä+kanssa,+joten+jos+lukiolaisista+tytöistä+moni+aiemmin+kokematonkin+löytää+seurustelukumppanin,+niin+se+on+todennäköisesti+joku+ainakin+jotakuinkin+samanikäinen.+Joten+mikäli+melkein+kaikki+lukiolaistytöt+seurustelevat+ja+harrastavat+seksiä,+silloin+ei+voi+pitää+paikkaansa+se,+että+suurin+osa+miehistä+ei+saisi+seksiäkään+ennen+25+ikävuottaan.+Veikkaan+tosin,+että+itse+suurentelet+mielessäsi+sitä+lukiolaistyttöjen+seksin+ja+seurustelujen+määrää.+Itse+en+edes+halua+alkaa+veikata+mitään,+vaan+mieluummin+lukisin+jonkun+tutkimuksen+tai+tilastojen+aiheesta.+Mutta+omana+aikanani+lukiossa+vain+muutama+tytöistä+seurusteli.+Meidän+luokalta+taisi+seurustella+tytöistä+ehkä+joku+5+kpl,+tosin+yksi+heistä+oli+uskovainen,+joka+ei+halunnut+seksiä+ennen+avioliittoa.+Mutta+näistä+ajoistahan+on+toki+aikaa.+En+silti+usko,+että+nykyisin+tilastot+ovat+merkittävästi+muuttuneet+varsinkin,+kun+samaan+aikaan+tutkimusten+mukaan+nuorisosta+on+tullut+edellisiä+sukupolvia+konservatiivisempia+ja+ns.+"kunnollisempi"+(esim.+tupakointia+yleisesti+ottaen+paheksutaan+ja+dokaaminen+on+vähentynyt+paljon).
  4. Niin,+kirkko+tosiaan+on+muuttunut+satojen+vuosien+aikana.+Mähän+anoin+aiemmin+yhden+esimerkin+ja+se+oli+naispappeus.+Alunperin+naisetkin+olivat+pappeja+(ihan+kristinuskon+alussa),+sittemmin+erinäisten+käänteiden+kautta+päästiin+tilanteeseen,+jossa+siitä+oikeudesta+jouduttiin+uudestaan+vääntämään.+Kirkko+on+muuttunut+ja+uudistunut+monessa+muussakin+asiassa.Mihin+muuten+perustat+sen,+että+suurinta+osaa+ei+puhuttele+priden+teemat?+Käsittääkseni+nykyisin+enemmistö+ei+mitenkään+vastusta+homoparien+oikeuksia.+Veikkaan+myös,+ettei+se+pihtiputaan+mummonkaan+näkemys+kokonaisuutena+edustaisi+suurimman+osan+näkemystä.Ja+siis+kun+edelleen+toistan,+että+ei+ole+käynyt+niin,+että+jotkut+"pride-ihmiset"+olisivat+sanelleet+kirkolle,+mitä+pitää+tehdä+ja+mitä+mieltä+pitää+olla.+Ota+huomioon,+että+osa+"pride-ihmisistä"+on+ollut+kirkon+sisällä+jo+valmiiksi+-+joko+työntekijöinä+tai+seurakuntalaisina+-+miksi+heidän+näkemyksensä+olisi+jotenkin+toisarvoinen+kuin+sen+pihtiputaan+mummon?+Ja+lisäksi+moni+hetero,+jota+pride+ei+kosketa+henkilökohtaisesti,+haluaa+silti+tasa-arvoisesti+suhtautuvan+kirkon.+Heitäkin+on+kirkon+jäseninä.+Ei+tällaiset+vaatimukset+todellakaan+ole+mistään+kirkon+ulkopuolelta+tulleet."Et+ole+edelleenkään+vastannut+kyymykseen+että+miksi+ihmeessä+ei+sateenkaariväki+voi+rakentaa+omia+kirkkojaan?"Olen+käsittääkseni+vastannut+tähän+todella+monta+kertaa.+Ensinnäkin+olen+sanonut,+että+en+tiedä,+miksi+osa+heistä+haluaa+olla+nimenomaan+kristillisessä+kirkossa.+En+mä+heidän+syitään+tiedä.+Ehkä+he+ovat+kristittyjä+ja+luterilaisia?+Mutta+luulen,+että+oman+kirkon+perustaminen+ei+ole+enää+tarpeellista+tai+ajankohtaista,+koska+näyttää+siltä,+että+luterilaisen+kirkon+piiriinkin+sopii+ja+mahtuu+-+joissain+seurakunnissahan+on+jo+nyt+sateenkaaritoimintaa.+Veikkaan+myös,+että+kirkon+piirissä+toimivat+teologit+haluavat+itse+uudistaa+olemassa+olevaa+kirkkoa,+koska+näkevät+tasa-arvoisemman+kirkon+enemmän+jumalan+sanan+mukaiseksi+ja+kristinuskon+periaatteiden+mukaiseksi.