Vapaa kuvaus

Aloituksia

0

Kommenttia

3

  1. Siinä+onkin+eroja,+kuten+juuri+mainitsemasi+työtulot,+asumisen+hinnat,+autonhankinta.+Mitä+etelämpänä+asut+ja+lähempänä+kaupunkien+ydin+keskustaa+niin+vaikka+esimerkkinä+nuoret+jotka+ovat+ostaneet+ensiasunnon+se+on+yleensä+kerrostalo+kaksio+kun+taas+mennää+pohjoisemmaksi+Suomea+niin+pikku+paikkakunnilla+nuoret+parit+ostavat+70-+80-luvun+vanhoja+pankinjohtajien+tiilitaloja.++Nuoret+parit+ostavat+joko+uudemman+Volkswagenin+tai+sitten+sen+10-vuotta+vanhan+BMW.++Se+on+ihan+hyvä+ostaa+vaikka+vähän+vanhempi+laatuauto,+ovathan+ne+turvallisempia+kun+että+ostaisi+jonkun+80-luvun++corollan.+Maailma+muuttuu+kovaa+vauhtia,+sen+perässä+on+vain+yritettävä+pysyä+kiini,+koska+maailman+muutos+ei+odota+jos+matkasta+tippuu+pois.
  2. No+jos+vähäsen+auto+autofriikkinä+jatkaisi+tätä+BMW+aihetta.+Työt+kun+aikoinaan+tuttava+perheen+firmassa+aloitin+niin+löysin+ilmaislehdestä+nimi+taisi+olla+auto+pokkari+jota+sai+ruokakaupan+aulasta+ottaa+ilmaiseksi.+Sieltä+sitten+kävi+silmään+90-luvun+puolenvälin+mallia+oleva+Saksalainen+"edustusluokan"+lippulaiva,+Siinä+oli+nahkapenkkiä,+aurinkoverhoa,+autopuhelin,+kaikki+toiminnot+sähköllä,+ja+tietenkin+black+edition.+Auto+tuusulassa,+liikkeessä+ja+ampasin+sinne+seuraavana+päivänä.+Auto+oli+tuotu+kaksi+vuotta+aikaisemmin+Suomeen+Saksasta+ja+ollut+vanhemmalla+herras+henkilöllä+tuon+kaksi+vuotta+Suomessa.+Ostin+auton,+tai+no+hankin+sen+rahoituksella.+Auto+lähti+matkaan.+Sillä+minä+sitten+tyytyväisesti+ajelin+harrastuksiin,+töihin,+kotio,+vanhempien+mökille+jne...+Auton+vanhoja+papereita+oli+kiva+lukea+kansiosta,+muistan+vielä+että+se+oli+uutena+ollut+Saksassa+Ruhrin+alueen+jonkun+teollisuus+pohatan+auto.++Sillä+autolla+minä+sitten+yritin+niin+kuin+vähän+huijata+itseäni+että+minäkin+ajaisin+tässä+"uudehkolla"+edustusluokan+premium+autolla.+Vaikka+se+oli+siihen+aikaan+10-11+vuotta+vanha+auto.+No+asiaan+kymmenen+vuotta+vanha+BMW+"premium"+auto+on+mielestäni+silloin+kymmenen+vuotta+vanha+premium+BMW+merkkinen...+kulunut+paljon+ajettu+ja+vanha+malliltaan.+Eli+vanha+auto,+mutta+hyvin+pidettynä+varmasti+kelpo+ajettava.+Monet+ovat+tietysti+muuttaneet+edullisemman+hinnan+vuoksi+vähän+kauemmaksi+pääkaupunkiseudulta,+esimerkkinä+asunnon+hinta+edullisempi+tai+vuokra+edullisempi.+Sitten+on+myös+tapauksia+jotka+ovat+kauemmaksi+muuttanut+jotta+olisi+mahdollisuus+asua+vähän+isommassa+neliömäärässä,+sitten+on+myös+tapauksia+jotka+haluavat+asua+omakotitalossa+niin+se+on+sitten+pitänyt+hankkia+jostain+muualta+kun+helsngistä+hinnan+vuoksi,+syitä+on+monia.+Nuorena+kun+minä+säästin+enkä+tajunnut+sijoittamisesta+mitään,+säästin+vain+että+sitä+rahaa+kerty+säästöön+ja+sitähän+kerty.+Siihen+aikaan+omaksuin+sanan+sijoittamisen+että+se+kuuluu+noille+tyypeille+jotka+asuvat+Espoon+suvisaaristossa,+tai+näille+Suomalaisille+virvoitusjuoma+suvuille,+tai+entisille+mahtaville+Suomalaisille+aatelissuvuille,+pidin+asiaa+niin+että+noi+sijoitushommat+kuuluvat+vaan+eliitti+joukoille.+Elokuvatkin+tarjosivat+mallia+ketkä+ovat+"sijoittajia"+(1987+Wall+Street+Rahan+Ja+Vallan+Katu+-+Michael+Douglas)++Ja+monet+Suomalaiset+omaksuvat+edelleen+tuon+saman+tavan+mitä+minkäkin+joskus+aikoinaan+ajattelin.+++Mun+asia+mitä+yritän+sanoa+EI+ole+se+että+nyt+kun+sijoitat+joka+kuukausi+10€+osakesäästötilille+vuosia,+niin+sinulla+olisi+jonain+päivänä+sijoituksista+ostaa++talo+Espoon+Westendissä+ja+hankkia+100,000€+arvoinen+amg+Mersu..++Mun+asia+oli+sellaiselle+henkilöille+jotka+elävät+kädestä+suuhun+jolla+ei+ole+mitään+säästöjä+kertynyt+ja+nämä+henkilöt+todennäköisesti+ajelevat+nyt+tällä+"kymmenen+vuotta+vanhalla+BMW:eellä.+++Entäpäs+jos+joku+kaunis+aamu+tämä+10-vuotiaan+BMW+vaihdelaatikko+menee+vikatilaan?+auto+ei+liiku+ja+töihin+pitäis+mennä.+Viet+sen+korjaamolle+sieltä+tulee+kustannusarvio+tuomio+joka+on+3000+€+-+5000+€+sitä+sitten+päässä+miettiin+että+ei+ole+tuollaisia+summia+varaa+laittaa+autoon+kun+kaikki+tulot+on+se+että+ne+tulee+ja+menee...+tälläisiä+tapauksia+on+Suomessa+kuin+muuallakin+tuhansia+tapauksia.+No+mietit+siinä+että+täytyypä+ottaa+joku+laina+tai+jotain?++Sitten+takaisin+siihen+asiaan+kannustan+ehdottomasti+ihmisiä+säästämään+oli+autoa+tai+ei++koska+pahan+päivän+varalle+on+hyvä+olla+säästössä+2kk+palkka+ainakin.+10€+on+hyvä+aloittaa+vaikka+säästäminen+tähän+uuteen+osakesäästötiliin+jos+sijoittaminen+kiinnostaa.+Vauraudella+tarkoitan+sitä+että+sillä+omalla+säästämisellä+jota+kerrytät+ajan+kanssa+niin+pidemmän+päälle+se+luo+sinulle+itsellesi+sitä+vaurautta+että+on+sitä+rahaa+takana+joko+säästöissä+tai+osa+sijoitettuna+osakkeissa.+Sinä+luot+itse+sen+vaurauden+sillä+omalla+säästämisellä+etkä+niillä+pienellä+kurssien+nousuilla/osingoilla.+++ps:+jos+nyt+ette+aloittasi+sitä+säästämistä+10€+aloittakaa+mielummin+40€+kiitos+:)++...mutta+jos+ette+pysty+aloittaa+sillä+40€+niin+aloittakaa+nyt+sitten+sillä+kuuluisalla+10€+kiitos.
  3. Auto+on+huonoin+sijoitus+mitä+voi+tehdä.+Esimerkkinä+kymmenen+vuotta+vanha+BMW+ajettuna+++180+000tkm+tai+enemmän,+menet+ostamaan+tälläisen+liikkeestä+17.000€+tuossa+hinnassa+on+ilmaa+3000+-+4000€+ajat+toiselle+puolelle+katua+ja+kysyt+paljonko+hyvitätte+tästä+BMWeestä+he+sanovat+12.500+-+13.000€+menetit+siinä++välissä+noin+4000€+tai+sitten+ajat+kolmisen+vuotta+autolla+ja+menet+liikkeeseen+siitä+ei+hyvitetä+enää+kuin+4900€-+5900€++Auton+arvo+tippuu+nopeammin+kun+pörssikauppa+ja+tuollaisen+premium+auton+arvo+lähtee+nopeasti+aina+laskuun+se+ei+nouse+koskaan.++Itse+aloitin+säästämisen+12-vuotiaana+säästin+ensinmmäisen+summan+joka+oli+50mk+laitoin+sen+sillloiseen+postipankin+säästöpossuun.+kesät+olin+kesätöissä+ja+säästin+jopa+ajokortti+rahat+itse.+Sitä+mukaan+kun+säästöpossu+täytty+vein+possun+säästöpankkiin+tyhjenettväksi.+Parhaat+rahat+tuli+kesätöissä++Ala+aste+koulussa+oli+vähän+hapuilua+mutta+ylä+asteella+zemppasin+itseni.+9lk+todistuksessa+oli+8+-+9+numeroita+sieltä+lukioon+lopuksi+kävin+Helsingin+kauppakorkeakoulun.+Sieltä+päästyäni+aloitin+työt+tuttava+perheen+firmassa,+tienasin+hyvin+vuosien+saatossa+laitoin+aina+säästöön+joka+kuukauden+palkasta+vaimoni+kanssa+säästötilille,+osuudet+olivat+luokkaa+250+-+400€+molemmilla.+Säästettiin+huomattava+summa.+Asuimme+aluksi+Helsingin+ulkopuolella+ja+säästimme+vuokrassa,+Ennen+omistusasuntoa.++2007+aloin+yrittäjäksi.+2008+finanssikriisin+aikaan+aloitin+pörssikaupan,+sijoitimme+noin+puolet+säästöistä+pörssiin,+nykyisin+meillä+molemmilla+on+kattava+osakesalkku.++Olen+useamman+vuoden+nostanut+vuosipalkkaa+firmasta+ja+laittanut+osan+säästöön+ja+osan+osakkeisiin/rahastoihin.+Helsingissä+ja+Helsingin+yhdin+keskustassa+vuokrat+ovat+noussut+pilviin+että+monella+työssäkäyvällä+ei+ole+varaa+asua+Helsingin+ydinkeskustassa+vaikka+työt+olisivat+siellä,+he+tulevat+pitkin+uuttamaata+Helsinkiin+töihin.+Monet+asuvat+ratavarsien+kaupungeissa+ja+jotkut+tulevat+autolla+kauempaa+jopa+Lahdesta.++Sama+juttu+on+esimerkkinä+Lontoossa++ihmiset+tulevat+pitkin+maaseutua+Lontooseen+töihin+koska+Lontoon+ydin+alueella+on+mahdoton+asua+verrattuna+mitä+palkkaa+saa.++Tämä+on+niin+yleistä+monissa+maissa+ja+niin+on+myös+Suomessa.+Hinnat+nousee+asumisessa+mutta+palkat+eivät+nouse.+++Nykyistä++asuntovelkaa+on+vielä+minulla+mutta+senkin+olemme+maksanut+pois+ennen+45+ikää.++++Miljoona+euron+summakin+lähtee+1centistä.++Se+miten+saavutat+1.000.000€+onkin+jo+toinen+juttu.++Pointti+on+se+jokaisella+on+mahdollisuus+alkaa+säästämään+ja+sitä+myöden+vaurastua.+Aloitatko+10€+20€+50€+100€+200€++se+on+ihan+sinusta+kiini+millä+summalla+aloitat+Minä+aloitin+säästämisen+12-vuotiaana+ja+lähtö+summa+oli+50+markkaa.+Minä+olen+saannut+omaisuutta+kerättyä+yrittäjänä+ja+säästämisellä+ja+se+on+vaatinut+paljon+töitä.++Ja+olen+sijoittanut+huomattavia+summia.++Kysymys+kuuluukin+mitä+olet+itse+valmis+muuttamaan+elämässäsi+jotta+voit+aloittaa+säästämisen+jos+et+ole+vielä+säästänyt+mitään.+Oletko+valmis+luopumaan+jostain+jotta+voit+enemmän+säästää+itsellesi+kuukaudessa?++Se+on+ihan+sinusta+kiini+mitä+muutoksia+olet+valmis+tekemään.++Jos+sinulla+on+kiinnostusta+sijoittamiseen+tutustu+asiaan+ja+opi+miten+kaupankäynti+toimii+ennen+kuin+edes+olet+aloittanut+sijottaimsen,+näin+se+tulee+sinulle+helpommaksi+kun+tiedät+miten+systeemi+toimii.