Vapaa kuvaus

Aloituksia

0

Kommenttia

1538

1. Älä valehtele. Siinä seurakunnassa, missä minä käyn, ei ole sellaista sanottu. Oletko sinä sukua paroni von Balturille, kun moista soopaa latelet.

Kyllä meidän seurakunta on kaukana hillumisista. En ole sellaista nähnyt. Olen käynyt myös luterilaisten, vapaakirkollisten, baptistien ja metodistien kokouksissa ja en ole nähnyt mitään erikoisia eroavaisuuksia.

En ole koskaan tullut hurmoksiin, olen aika tasainen luonteeltani. En ole käynyt kaikissa Suomen helluntaiseurakunnissa, joten en voi puhua kuin omasta seurakunnastani. Mutta siellä on aika tasaisen tavallista tuo toiminta. Tietysti riippuu paljon ihmisestä. Jos ihminen on impulsiivinen ja innostuu helposti kaikesta, hän voi joutua oman innostuksensa valtaan.

Kun katselee välillä televisiosta ihmisten käyttäytymistä esim. jääkiekko ottelussa, on sielläkin aikamoista älämölöä. Siellä suomalaiset huutavat kurkku suorana, kun joku tekee maalin. Tai joku musiikki konsertti, aika kovaa sielläkin huudetaan.

Paljon riippuu ihmisen luonteesta, miten hän eri asioihin suhtautuu. Joku on nopeasti innostuva ja toinen on hidas hämäläinen. Meistä jotkut ovat sielullisia ja syttyvät helposti. En tiedä, missä sinä olet kokouksessa käynyt, kun olet tuollaisia nähnyt.
  2. Jos sanotaan eutanasia, niin ei se muutu jonkinlaiseksi ihanaksi asiaksi, jos sitä sanotaan eutanasiaksi. Vai tuleeko siihen tappamiseen ruusunhohteinen pilvireunus ? Eutanasian tarkoitus on, että ihminen kuolee ja jos toinen sen tekee, se on murha tai laillistettu itsemurha, jonka aiheuttaa toinen henkilö.

Vai, mikä eutanasia on ? Jos siinä aiheutetaan kuolema, ei se muutu muuksi kuin kuolemaksi. On se vänkä asia, että keksitään hieno sana, niin ei se tunnu niin pahalta kuin jos sanottaisiin suoraan, mitä siinä tilanteessa tapahtuu. Tietysti murha tai laillistettu itsemurha eivät kuullosta sivistyneen ihmisen korvissa kovinkaan mukavilta. Mutta eutanasia saa aikaa sivistyneessä ihmisessä sellaisen mukavan soinnun, se on vain eutanasia. Vaikka siinä joku kuolee, mutta sehän oli vain eutanasia.

Miksi siinä ei sanota asia niin kuin se on, eikä keksitä sanaa, joka ei tunnu niin pahalta kuin murha.