Vapaa kuvaus

Aloituksia

0

Kommenttia

1549

1. Koska Martti Luther tapettiin ja kuka hänet tappoi ?

Onko maailmassa pyhiä miehiä ? Minun mielestäni ei ole yhtään pyhää miestä tai naista. Jeesus sanoi, että me ihmiset olemme pahoja ja siinä hän kertoi totuuden. Ennen aikaa oli pylväspyhimyksiä ja heitä korotettiin, mutta olivatko he todella pyhiä. Tietysti siinä, kun he istua nököttivät siellä pylvään päässä, niin eivät he voineet syyllistyä moniinkaan synteihin. Mutta emme tiedä heidän ajatuksiaan emmekä heidän puheitaan.

Martti Lutheria arvostan siitä, että hän toi esille sen, että ihminen pelastuu ainoastaan armosta, yksi uskosta Kristuksen tähden. Sekin oli hyvä asia, että hän käänsi Raamatun saksan kielelle. Välillä luenkin hänen kääntämäänsä tekstiä. Monet virret, jotka hän on tehnyt, ovat hyviä.

Mutta sitä vastaan olen, että hänestä on tehty melkein Jumalan vertainen. Hän oli ihminen, aivan kuin me muutkin. Jumala antoi hänelle tehtävän, jonka hän suoritti. Emme saa ketään ihmistä nostaa toisten yläpuolelle, emmekä tietenkään saa ketään polkea jalkojemme alle.
  2. Minä en usko, että niitä lapsia olisi kastettu, joiden vanhemmat eivät ottaneet Jeesusta vastaan elämäänsä. Silloin ei kaikkia lapsia Israelissa kastettu. Minä en hyväksy sanaa kaikki, koska se ei ole totta. Jos minä käyn kaupassa ja ostan vaikka kilon omenia. Sitten näen tutun ja sanon, että ostin kaupasta kaikki omenat, enkö valehtele, koska ostin vain kilon omenia.

Apt. t. 2:41 Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin, ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua.

Apt. t. 18:8 Mutta synagoogan esimies Krispus ja koko hänen perhekuntansa uskoivat Herraan; ja myöskin monet korinttolaiset, jotka olivat kuulemassa, uskoivat, ja heidät kastettiin.

Apt. t. 16:33 Ja hän otti heidät mukaansa samalla yön hetkellä ja pesi heidän haavansa, ja hänet ja kaikki hänen omaisensa kastettiin kohta.

Ylläolevassa jakeessa on kirjoitettu, että kaikki hänen omaisensa tai perhekuntansa, sen minä uskon. Mutta en usko, että kaikki lapset Israelissa kastettiin, sitä en usko.

Tyttöjä ei ympärileikattu. Eikö heille kuulunut "minun liittoani".