Vapaa kuvaus

Aloituksia

0

Kommenttia

1176

1. En+usko,+että+Suomi+hyökkäisi+Venäjän+kimppuun+tuosta+noin+vain.+Itse+ajattelisin,+että+ne+on+hankittu+siksi,+että+pelko+on+siitä,+että+Venäjä+suuntaisi+murhanhimoisen+katseensa+pieneen+Suomeen+ja+hyökkäisi+tänne.Millaista+meidän+elämämme+olisi,+jos+Suomi+ei+olisi+puolustautunut+hyökkäystä+vastaan.+Putin+olisi+nyt+meidän+hallitsijamme+ja+joutuisimme+olemaan+mielin+kielin+,+että+saisimme+pitää+henkemme,+tai+sitten+joutuisimme+Siperiaan.+Emme+saisi+sanoa,+mitä+ajattelemme,+olisimme+vain+ihmisiä,+ilman+omaa+tahtoa,+kulkisimme+eteenpäin+toisten+ohjaillessa+kulkumme+määränpäätä.+Olisimme+kuin+robotteja,+tottelisimme+ylhäältä+annettuja+määräyksiä+kiltisti.+Tätäkö+sinä+haluaisit+?
  2. Me+emme+tiedä+koskaan,+mitä+joudumme+kokemaan+elämässämme.+Lapsuus+voi+olla+hyvä,+mutta+vanhempana+joudumme+kokemaan+kauheuksia.+Niin+kuin+Ukrainassa+monet+joutuvat+kokemaan+nykyään.Sairaus+voi+tulla+vähän+vanhempana+ja+ihminen+joutuu+kokemaan+paljon+kipuja.+Minun+mieheni+sairastui+17+vuotta+vanhana+munuaistautiin,+eikä+se+ole+mukava+sairaus.+Minun+serkkuni+oli+4+vuotta+vanha,+kun+sairastui+syöpään+luomesta,+joka+oli+suun+yläpuolella+1950+luvulla.+Hän+ei+voinut+nukkua+kuin+sylissä,+koska+syöpä+oli+edennyt+hänen+aivoihinsa.+Isänsä+sylissä+hän+kuoli+5+vuoden+vanhana.+Toiselle+serkulleni+tuli+syöpä+silmään+ja+toinen+silmä+jouduttiin+poistamaan.+Hän+oli+silloin+4+vuotta+vanha.+Sairauksia+tulee+lapsille+ja+aikuisille.+Vaikka+lapsi+syntyy+terveenä+ja+hyvään+perheeseen,+sairaus+ei+useinkaan+katso,+kehen+se+iskee+kyntensä.Se+on+vaikea+asia+vanhemmille,+jos+he+saavat+kuulla,+että+heidän+odottamallaan+lapsella+on+sairaus,+joko+kehitysvamma+tai+joku+muu+sairaus.+Se+on+vaikea+tilanne.+Se+tilanne,+missä+vanhemmat+eivät+pysty+hoitamaan+lastaan,+on+vaikea.+Jos+äitikin+käyttää+alkoholia+tai+huumeita+ja+odottaa+lasta,+on+hirveää.+Siinä+ei+äiti+pysty+ajattelemaan+ollenkaan+lapsen+etua.Sitä+on+vaikea+asettua+sen+henkilön+asemaan,+joka+harkitsee+aborttia.+Itse+olen+ajatellut,+missä+tapauksessa+itse+tekisin+abortin.+Tekisinkö+silloin,+jos+tulevalla+lapselta+puuttuisi+jalat+tai+kädet+?+Tekisinkö+silloin,+jos+tulevalla+lapsella+olisi+paha+sydänvika+?+Tekisinkö,+jos+tulevalla+lapsella+olisi+kehitysvamma+?+Ne+ovat+vaikeita+kysymyksiä,+joihin+ei+pysty+vastaamaan,+ennen+kuin+joutuu+kohtaamaan+sen+tilanteen.
  3. Miten+on+sinun+laitasi+?+Olisitko+halunnut+syntyä+vai+joutua+abortoiduksi,+kun+ajattelet+omaa+elämääsi.Elämä+on+lahja,+Joskus+se+on+ihmiselle+raskas+taakka.+Ei+tämä+elämä+täällä+maailmassa+taida+niin+helppoa+olla+kenellekkään.+Taistelua+kehdosta+hautaan+saakka.MInun+esiäitini+synnytti+kahdeksan+aviotonta+lasta+1800+luvun+alkupuolella.+Yksi+kuoli+lapsena,+muut+elivät+vanhoiksi+ja+saivat+lapsia.+Yksi+oli+isopappani+Vilhelm+Hiekkanen.+Jos+esiäitini+Eva+Hiekkanen+olisi+tappanut+lapsensa,+aikamonen+määrä+ihmisiä+olisi+jäänyt+syntymättä.+Minulla+on+12+serkkua+Hiekkasten+puolelta+ja+heidän+lapsensa.+Kun+olen+tehnyt+sukututkimusta,+kyllä+siellä+niitä+aviottomia+lapsia+on+aika+paljon.+En+tiedä+äitien+mietteitä,+kun+huomasivat+odottavansa+lasta.MInun+koulukaverini+teki+abortin.+Hän+kärsi+siitä+paljon.+Hän+yritti+usein+itsemurhaa,+Se+teko+jäyti+hänen+sisintään.+Hänen+mielenterveytensä+ei+kestänyt+sitä+tekoa.Tuolla+joku+sanoi,+että+pitäisikö+synnyttä+jollekin+paskapäälle+lapsi.+Mutta+miksi+tämä+ihminen+menee+jonkun+paskapään+kanssa+samaan+sänkyyn.+Lähtisi+karkuun+kovaa+vauhtia,+kun+tapaa+tällaisen+paskapään.Minä+sanoin+pienenä+äidilleni,+olin+ehkä+2-3+vuotta+vanha,:+"Oli+se+hyvä,+että+otit+minulle+juuri+tuon+isäksi".+Minulla+oli+maailman+parhain+ja+rakkain+isä.+En+olisi+voinut+saada+parempaa+isää.+Isäni+haudalla+kiitin+Jumalaa+maailman+parhaasta+isästä.+Vieläkin+suren+isääni,+en+ole+tavannut+parempaa+ihmistä.
  4. Minunkin+appeni+joutui+lähtemään+Viipurista,+syntymäkaupungistaan.+Paljon+joutui+suomalaisin+jättämään+kotikontunsa.+Ne+kotikonnut+elävät+vielä+monien+ihmisten+muistoissa.+Kuuntelen+usein+Veikko+Lavin+tekemää+Evakon+laulua.+Siinä+tulee+esille+se+tuska,+mitä+nämä+ihmiset,+jotka+joutuivat+lähtemään,+joutuivat+kokemaan.Äitini+muutti+Suolahdesta,+mutta+se+oli+oma+päätös,+mutta+karjalaiset+pakotettiin+jättämään+kotinsa.+Olen+joskus+katsellut+televisiossa+ohjelmia,+missä+suomalaiset+käyvät+kotikonnuillaan.+Kodit+on+jätetty+hunningolle,+hirveää+oli+katsella+jo+hämäläisenäkin,+saati+niillä,+jotka+olivat+asuneet+siellä.+Niille+ryöstetyille+maille+ei+annettu+mitään+arvoa.+Ja+kuitenkin+monille+suomalaisille+ne+seudut+olivat+rakkaita.+Karjala+oli+kaunista+seutua,+mutta+nyt+siitä+kauneudesta+ei+ole+jäljellä+mitään.
  5. Kun+katselee+ihmisen+tekoja,+hänestä+paljastuu+paljon.+Olen+vuosien+ajan+katsellut+Putinia.+Kun+Putin+valittiin+ensimmäisen+kerran+presidentiksi,+näin+hänet+kylmänä+ihmisenä.++Harvoin+näkee+hänen+kasvoillaan+aidon+hymyn.Nykyään,+kun+katselee+Putinia,+näkee+kovan+ja+paatuneen+ihmisen.+MIkä+on+paaduttanut+hänen+tunteensa.+Hän+on+kuin+kivi,+vailla+lämpimiä+tunteita.+Hänen+silmänsä+kertovat+paljon,+tuntuu+siltä,+että+hänen+sielunsa+olisi+kuollut.Minä+en+viitsi+lukea+paljon+lehtiä.++Sen+verran+luen,+että+tiedän,+mitä+täällä+maailmassa+tapahtuu.Katselen,+miten+ihminen+käyttäytyy,+onko+hänessä+ystävällisyyttä+ja+lempeyttä.+Miten+hän+kohtelee+toisia+ihmisiä+?+Kokeeko+hän+ihmiset+ystävinä+vai+vihollisina+?+Teot+merkitsevät+täällä+maailmassa+paljon.+Miten+me+kohtelemme+toisiamme,+se+merkitsee+paljon.Kun+sota+Ukrainaan+alkoi,+minusta+se+tekona+oli+raaka.+Sellaisen+teon+voi+tehdä+vain+ihminen,+jolla+ei+ole+inhimillisiä+tunteita,+ei+ole+säälin+tunteita+omaa+kansaansakaan+kohtaan.+Ei+tunne+sääliä+edes+oman+maan+sotilaita+kohtaan.+Siinä+on+minusta+sellaisen+ihmisen+merkki,+että+hänen+sydämensä+on+kuollut+ja+paatunut.Jos+minä+näen+isomman+pojan+kiusaavan+pienempää+poikaa.+Minulla+on+kaksi+vaihtoehtoa+siinä+tilanteessa.+Lopettaa+se+kiusantekoa+ja+jutella+tämän+pojan+kanssa,+miksi+hän+kiusaa+pienempäänsä.+Toinen+vaihtoehto+on+se,+että+kiusaan+häntä+ja+lyön+häntä+vähän+pahemmin+kuin+hän+teki.+Minä+teen+sen+ratkaisun,+mitä+teen+siinä+tilanteessa.+Aina+on+mahdollisuus+valita+tehdä+oikein+tai+väärin.++Ihmisestä+riippuu,+kumman+ratkaisun+hän+valitsee.