Vapaa kuvaus

Aloituksia

0

Kommenttia

1549

1. Joh. 13: 34-35 "Uuden käskyn minä annan teille, että rakastatte toisianne, niin kuin minä olen teitä rakastanut, että tekin niin rakastatte toisianne. Siitä kaikki tuntevat teidät minun opetuslapsikseni, jos teillä on keskinäinen rakkaus."

Olemmeko me unohtaneet yllä olevat Jeesuksen sanat, kun aina haukumme toisiamme ? Miksi me olemme toisiamme kohtaan, kuin vihamiehet. Missä on rakkaus toisiamme kohtaan. Me kaikki olemme epätäydellisiä, meissä kaikissa on virheemme, mutta emmekö voisi kuitenkin rakastaa toisiamme huolimatta siitä, ettemme olekaan täydellisiä. Jeesus on ainoa ihminen, joka oli täydellinen. Jos Hän rakastaa meitä kurjia ihmisiä, emmekö mekin voisi edes jotenkin tykätä toisistamme.

Kun me sormi sojottaen haukumme toisiamme, emmekö voisi katsoa niitä toisia sormia, jotka sojottavat itseämme kohti. Emmekö yrittäisi muistaa sen, että olemme kaikki vajavaisia, jotka Jeesus armossaan on pelastanut. Hän rakasti meitä niin paljon, että meni ristille meidän syntisten tähden ja avasi meille tien Isän luo taivaaseen. Emmekö me voisi edes hiukkasen rakastaa sitä uskovaa siskoa ja veljeä, joka taistelee tällä taivastiellä eteenpäin. Missä on meidän rakkautemme, kun mieluummin potkimme, kun näemme väsyneen kanssamatkaajan uupuneena tiellä. Miksi emme nosta tätä uupunutta kipujen ihmistä ja rakasta häntä sillä rakkaudella, millä Jumala on meitä rakastanut.

Miksi minun on niin vaikea rakastaa ? Miksi minun on helpompi vihata ? Sitä minä kysyn itseltäni, miksi en osaa rakastaa.
  2. Minä en osaa sanoa, koska en tiedä ihmisten asioita. Minun serkkuni on eronnut, mutta hän ei ole mennyt uudestaan naimisiin. Hän kuuluu samaan seurakuntaan kuin minä. En ole haastatellut ihmisiä, enkä tunne yhtään sellaista, joka olisi toista kertaa naimisissa. Mutta minä en tunnekaan kaikkia seurakuntamme jäseniä, joten olen jäävi sanomaan mitään.

Minun toinen serkkuni, joka käy seurakunnassa, mutta ei ole liittynyt sinne, on ollut kaksi kertaa naimisissa. Ehkä hän ei ole sen takia liittynyt seurakuntaan, koska hän tietää Jeesuksen sanat uudelleen avioitumisesta.
  3. Kun odotin lapsiani, en koskaan sanonut, että odotan sikiötä, vaan minä odotin lasta. Minusta sikiö on ruma sana.

Olen joskus miettinyt, milloin olisin voinut tehdä abortin. Tähän mennessä en ole keksinyt sitä, milloin olisin voinut sen tehdä. Minulle ihmiselämä on arvokas, jopa syntymättömän lapsen.

Paltamon sääksien pesällä sattui, että Miila sääksi jäi yksin, Penna ei tullutkaan enää tuomaan kalaa pesälle. Miila sääksi hautoi monta päivää munia ilman ruokaa, viimein eilen sen piti lähteä hakemaan ruokaa. Se joutui jättämään munat ilman hautomista. Miila on tullut pesälle ja hautoo, mutta luulen, että munista ei tule enää mitään. Minun sydämeni itkee Miilan kanssa, siitä, että se menetti Pennan ja sen poikaset eivät koskaan näe päivävaloa. Sitä en tiedä, miten Miila kokee menetyksensä.

Suren myös niitä menetettyjä lapsia, jotka eivät koskaan saaneet kirmailla kirkkaassa päivänpaisteessa. Suren niitä, jotka eivät koskaan saaneet tuntea tuulen hyväilevän kasvoja, suren niitä, joille elämä olisi voinut antaa paljon iloa. Tiedän, että monille syntymättömille lapsille olisi elämä voinut tuoda paljon surua, riippuen millaiseen kotiin hän olisi syntynyt.

Minulle elämä on lahja, vaikka olenkin nuorena halunnut tappaa itseni. Onneksi jäin eloon. Elämä on ollut raskas useinkin, koska suren niin paljon sitä pahuutta, mitä näen ympärilläni. Vaikka koen joskus niin paljon surua, että tuntuu, että sydän musertuu tuskan alla, kuitenkin olen iloinen, että äitini synnytti minut ja antoi minulle elämän.