Mat 7:23
Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.
Parham ja Olsen olivat laittomuuden tekijöitä syntisessä lihassaan.
Jumalan käskyt ja Katekismus ovat harhaoppisia ja vieraita nykyhelluntai pastoreille.
Luther uudestisyntyi kun salama iski häneen.
Hän oli protestantti ja uskonpuhdistaja eikä saastuttaja niinkuin harhaoppiset olsenit ja piensohot.
Lutherin Katekismus
75
87
Vastaukset
- Anonyymi
KATEKISMUS – PALUU RAAMATUN YTIMEEN.
Jumalan kymmenen käskyä kuuluu kristilliseen elämään eikä ne ole mitään hurmoshenkiä vaan jokapäiväistä leipää.- Anonyymi
Ei katkerakismus ole Jumalan sanaa, vaan se kertoo katkerasti sen, kuinka on antisemitisminen kirja kirjoitettu eksyttämään Jumalan tahdosta.
Kun katkerakismukseen hurmaantuu, on hurmoshenki liikkeellä ja se tekee tyhjäksi Jumalan sanan.
Raamatussa esim. on Jumalan sanana - sapatti, katkeakismuksessa on yleisuskonnon antsemitismin sunnuntai. Ja tässä hapatteessa helluntaissakin pappi savusi, että olemme 9- käskyläisiä, ja sapatti on kumottu. Tätä sapatinkumoamista juhlistaa jehovista lähtien- yleisuskonto, joka Luciferin vaikutuksesta tunkeutui Apostolisen kirkon sisään, asetti valtaistuimensa ja haluaa, että häntä kumarretaan.
Lucifer - ei onnistunut siinä taivaissa, vaan lensi pihalle ja voi maata, kun se täällä päsmää ja vanhurskaatkin lankeaa ja esittävät hapatteena katekismuksia, todistusaineena, ajan ja lain muutoksiin.
Se on hurmos, jossa tehdää tyhjäksi Jumalan sana.
Adventismissakin on käsky- käskynpäälle rakennettu ja Lain Hengellinen puoli on unohtunut.
Raamatun YDIN- löytyy raamatusta. - Anonyymi
Katekismuksessa puhutaan ihmisen etsikkoajasta. Vauvakastettu sodomia-opettaja kerro mitä se tarkoittaa?
- Anonyymi
Vauvakastettu ei ole saanut nukuttua!
Parham ja Sodomia kummittelee!- Anonyymi
useamman kerran kylvetetty haluaa taas vauvoja
se harrsataa sodomiaa kuten parhami - Anonyymi
on sähkötkin keksitty, ei kenenkään ole pakko enää elää auringon mukaan.
tiedoksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
on sähkötkin keksitty, ei kenenkään ole pakko enää elää auringon mukaan.
tiedoksi.miksi sitten harrastatte sodomiaanne?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
useamman kerran kylvetetty haluaa taas vauvoja
se harrsataa sodomiaa kuten parhamiKasteella ei pidä leikkiä ja alkaa olemaan jumala, päsmätä hyvän ja pahantiedonpuulta, muka omaa valtaa.
Kaste ei kuulu, eikä ehtoollinenkaan ulkopuoliselle. Se on niiden opetuslapsien jotka uskovat sijaiseen, seuraavat Häntä, Sanan mukaa se on heidän ja Jumalan välinen asia.
Muotouskonnot rakentavat ja jehovalaisten sanaa lainatakseni ----jäljittelevät -- raamattua ja sitä vahdataan, että sakramentit muka on Sanaa.
Ei se niin mene. Johan sokeakin näkee, miten pimeä on yleisuskontojen kirjo.
Taampana se aiheutti ruumiskasoja, jossa tapettiin uskontojen nimissä "veli - veljeä vastaan" ...... Kainin henki elää yhä, ja ajan hengen mukaan se on netissä muuttanut muotoa. Myrkyttyneet sydämet, ne eivät hengitä Jumalan lain päämäärää - eli rakkautta, minkä tähden tämä pääsiäinen tuo sanomaa.
Sijaisuhri - verenmerkki, kuoleman "enkeli tai sanotuksena Jumala kulki ohi"
Ei surmannut, surma kohtasi verettömien ovien takana olevia - "esikoisia" - elukasta -ihmiseen.
Eli ilman veren merkkiä - synnin palkka on kuolema. Ihmisellä ei ole elämää itsessä, että voisi sitä jaella kirkkojen saarnatuolista ja lopsia olalle käsin syntien anteeksiantoja omin lupineen sinne ja tänne, kuin torin helppoheikki - rukkasia myydessä.
Katsokaa luomakuntaa, taivaista, - sen maan multiin ja elämää.
Kestään teistä ei ole sen luojaksi. Mutta te luulette omaavanne Luojan vallan.
Ei se niin mene.
Alussa oli Sana. Eli Luoja on puhunut meidän kielelle sanoman, minkä Poika ilmaisi meille, että tuntisimme Isän. Hänellä on Elämä. Ja Hän jakaa Elämän ehdollisesti, Valtakunnasta käsin, Valtaistuimesta käsin, ja olemme kerran todistuksen majassa - tuomiolla.
Olet ja olen tomua ja tuhkaa, Hänen kirkkautensa edessä. Ei pidä liikoja paukutella typeryydessä omia henkseleitä ja tavalla tahi toisella esittää mukamas taitoa pelastaa ihminen omin kuvin, jota esim. Marttislaisuus esittää, muitten mukana.
Siitä on kyse. Ei helluntaipappi ole pyhä, joka julistaa voimaansa 9- käskyläisenä, no julistaja pastori, rehtori - opettaja - on kuollut,, iän perusteella.
Mutta, tuo pastoorius on, kun sitä verkostoitumista katselen netistä, se rakentuu eri kirkkokuntien kalastusverkoksi. Siksi se on yleisuskonto, joka ilmestyskirjan mukaan saa tuomion. Herra, armahda, etten kumarra luotua, Luojani edessä.
Kirkkoisien luotu voima, se palaa tuhkaksi. Luodaan Uusi taivas ja maa.
Vain ristillä, jonka me rakensimme, kirkkokunniksi, esim. se tappoi sen Jeesuksen hengen heidän keskeltään, mutta eivät voineet tappaa Jumalan rakkautta.
Ja tätä rakkautta katselen Jumalan karitsassa, joka on Sapatin Herra.
Tuonpuoleisuuden sana sapatti, kertoo Luojasta, valtakunnasta, kuka rakentaa, kuka antaa elämän, kaikki on Jumalantyötä ja kerran se on iankaikkisen elämän armolahja.
Kaiken rakentaa Luoja- jota sanassa nimitetään Sapatin Herraksi - Jeesukseksi.
Ristinrakentajia, puuseppiä ei kannata kehua, eikä opetella puusepäksi, jotka aina keljuillessaankin osaavat naulata lähimmäistään ristille, he eivät seuraa Jeesusta, vaan pyrkivät estämään toisten pääsyn Vapahtajan seuraajaksi. Eivät itse seuraa, vaan ovat LIHA - mikä heissä puu, päivistä, viikoista, kuukausista vuosista toiseen.
Koska ovat hurmaantuneet ’luttereihin’, paaveihin yleisuskontojen pappeihin, helluntaisaarnaajiin jne. eli ovat 9- käskyläisiä ja korvausopin pyhä nimitetään Herran päiväksi - eli peitto 'rätti. Herran päivä on tuomion päivä ja näin sen nimen avulla vedetään tuomio yleisuskonnossa itsenä ylle.
Siitähän on kyse, sokeat ei sitä tajua, mutta Vapahtaja Sapatin Herra sen kertoo.
Sijaisuhri, Lunastaja, jota -pitäisi- seurata uskon kautta Lunastajaan.
Mutta - saat itse sanoittaa tuon – ”mutan” jälkeen, miksi se ei koske sinua. Onko 9-käskyläinen, katekismuslainen, muu katolisuuslainen, kun rakennettiin kirkkoisien korvausjutut.
Mikä estää tottelemasta raamatun itsensä sanaa. Mihin olet hurmaantunut – hurmahengeksi.
Minulle ei tarvitse vastata, mutta valmistaudu vastaamaan raamatun todistuksen majassa asiaa.
"historian tietoa on riittävästi, luodakseen kuvan, missä uskonnot menevät"! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kasteella ei pidä leikkiä ja alkaa olemaan jumala, päsmätä hyvän ja pahantiedonpuulta, muka omaa valtaa.
Kaste ei kuulu, eikä ehtoollinenkaan ulkopuoliselle. Se on niiden opetuslapsien jotka uskovat sijaiseen, seuraavat Häntä, Sanan mukaa se on heidän ja Jumalan välinen asia.
Muotouskonnot rakentavat ja jehovalaisten sanaa lainatakseni ----jäljittelevät -- raamattua ja sitä vahdataan, että sakramentit muka on Sanaa.
Ei se niin mene. Johan sokeakin näkee, miten pimeä on yleisuskontojen kirjo.
Taampana se aiheutti ruumiskasoja, jossa tapettiin uskontojen nimissä "veli - veljeä vastaan" ...... Kainin henki elää yhä, ja ajan hengen mukaan se on netissä muuttanut muotoa. Myrkyttyneet sydämet, ne eivät hengitä Jumalan lain päämäärää - eli rakkautta, minkä tähden tämä pääsiäinen tuo sanomaa.
Sijaisuhri - verenmerkki, kuoleman "enkeli tai sanotuksena Jumala kulki ohi"
Ei surmannut, surma kohtasi verettömien ovien takana olevia - "esikoisia" - elukasta -ihmiseen.
Eli ilman veren merkkiä - synnin palkka on kuolema. Ihmisellä ei ole elämää itsessä, että voisi sitä jaella kirkkojen saarnatuolista ja lopsia olalle käsin syntien anteeksiantoja omin lupineen sinne ja tänne, kuin torin helppoheikki - rukkasia myydessä.
Katsokaa luomakuntaa, taivaista, - sen maan multiin ja elämää.
Kestään teistä ei ole sen luojaksi. Mutta te luulette omaavanne Luojan vallan.
Ei se niin mene.
Alussa oli Sana. Eli Luoja on puhunut meidän kielelle sanoman, minkä Poika ilmaisi meille, että tuntisimme Isän. Hänellä on Elämä. Ja Hän jakaa Elämän ehdollisesti, Valtakunnasta käsin, Valtaistuimesta käsin, ja olemme kerran todistuksen majassa - tuomiolla.
Olet ja olen tomua ja tuhkaa, Hänen kirkkautensa edessä. Ei pidä liikoja paukutella typeryydessä omia henkseleitä ja tavalla tahi toisella esittää mukamas taitoa pelastaa ihminen omin kuvin, jota esim. Marttislaisuus esittää, muitten mukana.
Siitä on kyse. Ei helluntaipappi ole pyhä, joka julistaa voimaansa 9- käskyläisenä, no julistaja pastori, rehtori - opettaja - on kuollut,, iän perusteella.
Mutta, tuo pastoorius on, kun sitä verkostoitumista katselen netistä, se rakentuu eri kirkkokuntien kalastusverkoksi. Siksi se on yleisuskonto, joka ilmestyskirjan mukaan saa tuomion. Herra, armahda, etten kumarra luotua, Luojani edessä.
Kirkkoisien luotu voima, se palaa tuhkaksi. Luodaan Uusi taivas ja maa.
Vain ristillä, jonka me rakensimme, kirkkokunniksi, esim. se tappoi sen Jeesuksen hengen heidän keskeltään, mutta eivät voineet tappaa Jumalan rakkautta.
Ja tätä rakkautta katselen Jumalan karitsassa, joka on Sapatin Herra.
Tuonpuoleisuuden sana sapatti, kertoo Luojasta, valtakunnasta, kuka rakentaa, kuka antaa elämän, kaikki on Jumalantyötä ja kerran se on iankaikkisen elämän armolahja.
Kaiken rakentaa Luoja- jota sanassa nimitetään Sapatin Herraksi - Jeesukseksi.
Ristinrakentajia, puuseppiä ei kannata kehua, eikä opetella puusepäksi, jotka aina keljuillessaankin osaavat naulata lähimmäistään ristille, he eivät seuraa Jeesusta, vaan pyrkivät estämään toisten pääsyn Vapahtajan seuraajaksi. Eivät itse seuraa, vaan ovat LIHA - mikä heissä puu, päivistä, viikoista, kuukausista vuosista toiseen.
Koska ovat hurmaantuneet ’luttereihin’, paaveihin yleisuskontojen pappeihin, helluntaisaarnaajiin jne. eli ovat 9- käskyläisiä ja korvausopin pyhä nimitetään Herran päiväksi - eli peitto 'rätti. Herran päivä on tuomion päivä ja näin sen nimen avulla vedetään tuomio yleisuskonnossa itsenä ylle.
Siitähän on kyse, sokeat ei sitä tajua, mutta Vapahtaja Sapatin Herra sen kertoo.
Sijaisuhri, Lunastaja, jota -pitäisi- seurata uskon kautta Lunastajaan.
Mutta - saat itse sanoittaa tuon – ”mutan” jälkeen, miksi se ei koske sinua. Onko 9-käskyläinen, katekismuslainen, muu katolisuuslainen, kun rakennettiin kirkkoisien korvausjutut.
Mikä estää tottelemasta raamatun itsensä sanaa. Mihin olet hurmaantunut – hurmahengeksi.
Minulle ei tarvitse vastata, mutta valmistaudu vastaamaan raamatun todistuksen majassa asiaa.
"historian tietoa on riittävästi, luodakseen kuvan, missä uskonnot menevät"!Toinen "voi!" on mennyt; katso, kolmas "voi!" tulee pian. Ja seitsemäs enkeli puhalsi pasunaan; niin kuului taivaassa suuria ääniä, jotka sanoivat: "Maailman kuninkuus on tullut meidän Herrallemme ja hänen Voidellullensa, ja hän on hallitseva aina ja iankaikkisesti". Ja ne kaksikymmentä neljä vanhinta, jotka istuivat valtaistuimillaan Jumalan edessä, lankesivat kasvoillensa ja kumartaen rukoilivat Jumalaa, sanoen: "Me kiitämme sinua, Herra Jumala, Kaikkivaltias, joka olet ja joka olit, siitä, että olet ottanut suuren voimasi ja ottanut hallituksen. Ja pakanakansat ovat vihastuneet, mutta sinun vihasi on tullut, ja tullut on aika tuomita kuolleet ja maksaa palkka sinun palvelijoillesi profeetoille ja pyhille ja niille, jotka sinun nimeäsi pelkäävät, pienille ja suurille, ja turmella ne, jotka maan turmelevat." Ja Jumalan temppeli taivaassa aukeni, ja hänen liittonsa arkki näkyi hänen temppelissään, ja tuli salamoita ja ääniä ja ukkosenjylinää ja maanjäristystä ja suuria rakeita.
(Ilm 11:14-19)
Voi- sana raamaussa julistaa tuomiota. Pakanauskonnot, pakanakansoista ovat vihastuneena, mutta Voi - tuomio käy ylitse.
Sopii miettiä tuota "todistuksen majaa - Jumalan temppeliä, sekä "liiton arkkia, mitä siinä on julistamassa tuomiota - 9- käskyläisille, onko siellä katekismuksia vain onko käskyistä revitty vaikkapa sapatti pois! ---liiton----- arkki" !! Sopii miettiä liitto sanaa!
Sopii miettiä lasimerta- Mooseksen ja Karitsan virttä kun homma on kunnossa.
Siinailla oli kun Jumala sormellaan kirjoitti rakkaudenlain meille opiksi, valaisemaan tietä, Jumalan tahtoa, miksi samanlaiset jylinät ja salamat kertoi, niissäkin sanomallinen viesti.
Siinä on porukka samassa paikassa tulevaisuudessa.
Todistuksen arkki, todistatko siitä, vai onko korvausopin hurma suusi hurmahengen saanut sanoitettua?!
Turmeletko maata väärällä todistuksella? Mietipä tuotakin raamatunpaikkaa aivan vakavasti. Minulle ei tarvitse siitä vastata, minä vastaan Jumalalle, siinä kuin sinäkin.
Onko pelastut ainoastaan Jumalantyö, vai onko meidän maallisille papeille annettu kuin välimiehen arvo, joka ikäänkuin pesisi niitä syntejä, tavalla tahi toisella anteeksi.
Helluntaissa, poistetaan sapatti ja korvataan pesuohjeen mukaan se sunnuntailla. jne.
Eli papit ovat verkostoutuneet ja hapattaneet koko taikinan.
Kyllä he sen tietävät. Helluntaissa pappi saattaa tunnustaa totuuden, mutta veljespelko, kun muut ovat niin hapantunneita, he sulkevat papilta suun, kirjoittavat Ristin Voittoon, että se ja se veli pastori ei ---nauti-- mitä? Heidän luottamusta, näin ihmispelko panee paulan. He eivät puhu Jumalan sanaa - vaan hapatetta.
Samoin luterilaisuudessa, nähdään, ettei ikäänkuin olla kypsiä sille, että uskonpuhdistus menisi läpi - tehtäisiin suunnanmuutos, ja Herran kansa olisi yhtä.
Tämä on Luciferin kenttävoittoa tänään. ja miksi?= Siksi - kun olemme hurmaantuneet hurmahengistä ja jäljittelemme raamattua, mutta emme tee, mitä kirjoitukset sanovat.
Eli pata teissä kattilaa soimaa, olisiko musta kylki kummallakin.
On se niin bolleeta toisia nimittää vaikka parhamilla ja sodomialla, useastikylvetetyllä jne.
Mutta, kerran Herran edessä sanoistakin tehdään tili, koska se on väärän hurman keskeltä lausuttu, eikä itsekään ole menty sisälle sinne, todistuksen majaan, kuin vasta tuomiollamme. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toinen "voi!" on mennyt; katso, kolmas "voi!" tulee pian. Ja seitsemäs enkeli puhalsi pasunaan; niin kuului taivaassa suuria ääniä, jotka sanoivat: "Maailman kuninkuus on tullut meidän Herrallemme ja hänen Voidellullensa, ja hän on hallitseva aina ja iankaikkisesti". Ja ne kaksikymmentä neljä vanhinta, jotka istuivat valtaistuimillaan Jumalan edessä, lankesivat kasvoillensa ja kumartaen rukoilivat Jumalaa, sanoen: "Me kiitämme sinua, Herra Jumala, Kaikkivaltias, joka olet ja joka olit, siitä, että olet ottanut suuren voimasi ja ottanut hallituksen. Ja pakanakansat ovat vihastuneet, mutta sinun vihasi on tullut, ja tullut on aika tuomita kuolleet ja maksaa palkka sinun palvelijoillesi profeetoille ja pyhille ja niille, jotka sinun nimeäsi pelkäävät, pienille ja suurille, ja turmella ne, jotka maan turmelevat." Ja Jumalan temppeli taivaassa aukeni, ja hänen liittonsa arkki näkyi hänen temppelissään, ja tuli salamoita ja ääniä ja ukkosenjylinää ja maanjäristystä ja suuria rakeita.
(Ilm 11:14-19)
Voi- sana raamaussa julistaa tuomiota. Pakanauskonnot, pakanakansoista ovat vihastuneena, mutta Voi - tuomio käy ylitse.
Sopii miettiä tuota "todistuksen majaa - Jumalan temppeliä, sekä "liiton arkkia, mitä siinä on julistamassa tuomiota - 9- käskyläisille, onko siellä katekismuksia vain onko käskyistä revitty vaikkapa sapatti pois! ---liiton----- arkki" !! Sopii miettiä liitto sanaa!
Sopii miettiä lasimerta- Mooseksen ja Karitsan virttä kun homma on kunnossa.
Siinailla oli kun Jumala sormellaan kirjoitti rakkaudenlain meille opiksi, valaisemaan tietä, Jumalan tahtoa, miksi samanlaiset jylinät ja salamat kertoi, niissäkin sanomallinen viesti.
Siinä on porukka samassa paikassa tulevaisuudessa.
Todistuksen arkki, todistatko siitä, vai onko korvausopin hurma suusi hurmahengen saanut sanoitettua?!
Turmeletko maata väärällä todistuksella? Mietipä tuotakin raamatunpaikkaa aivan vakavasti. Minulle ei tarvitse siitä vastata, minä vastaan Jumalalle, siinä kuin sinäkin.
Onko pelastut ainoastaan Jumalantyö, vai onko meidän maallisille papeille annettu kuin välimiehen arvo, joka ikäänkuin pesisi niitä syntejä, tavalla tahi toisella anteeksi.
Helluntaissa, poistetaan sapatti ja korvataan pesuohjeen mukaan se sunnuntailla. jne.
Eli papit ovat verkostoutuneet ja hapattaneet koko taikinan.
Kyllä he sen tietävät. Helluntaissa pappi saattaa tunnustaa totuuden, mutta veljespelko, kun muut ovat niin hapantunneita, he sulkevat papilta suun, kirjoittavat Ristin Voittoon, että se ja se veli pastori ei ---nauti-- mitä? Heidän luottamusta, näin ihmispelko panee paulan. He eivät puhu Jumalan sanaa - vaan hapatetta.
Samoin luterilaisuudessa, nähdään, ettei ikäänkuin olla kypsiä sille, että uskonpuhdistus menisi läpi - tehtäisiin suunnanmuutos, ja Herran kansa olisi yhtä.
Tämä on Luciferin kenttävoittoa tänään. ja miksi?= Siksi - kun olemme hurmaantuneet hurmahengistä ja jäljittelemme raamattua, mutta emme tee, mitä kirjoitukset sanovat.
Eli pata teissä kattilaa soimaa, olisiko musta kylki kummallakin.
On se niin bolleeta toisia nimittää vaikka parhamilla ja sodomialla, useastikylvetetyllä jne.
Mutta, kerran Herran edessä sanoistakin tehdään tili, koska se on väärän hurman keskeltä lausuttu, eikä itsekään ole menty sisälle sinne, todistuksen majaan, kuin vasta tuomiollamme.Voi, voi, kun meillä Siinaillamme on mukavaa rakentaa se Aaronin johdolla, kultaista vasikkaa ja ikävöidä Egyptin - moniuskontojen keskuuteen takaisin.
Vaikka Egypti oli se orjuus, josta hieman edellä vapauduttiin.
Katseltiin inhimillisesti, että "neljäkymmentäpäivää" vuorella, kuollut on, uskonto - usko mikä on taivaallista, ei ole kohillaan, palataan takaisin.
Kerätään kullat ja valetaan vasikka.
Olisi jo aika jauhaa ja polttaa se ja juoda katkera jäännös huiviimme, että tajuttaisiin yleisuskontojen saastaisuus.
Mitä "Rooma" edustaa meidän uskonnossa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi, voi, kun meillä Siinaillamme on mukavaa rakentaa se Aaronin johdolla, kultaista vasikkaa ja ikävöidä Egyptin - moniuskontojen keskuuteen takaisin.
Vaikka Egypti oli se orjuus, josta hieman edellä vapauduttiin.
Katseltiin inhimillisesti, että "neljäkymmentäpäivää" vuorella, kuollut on, uskonto - usko mikä on taivaallista, ei ole kohillaan, palataan takaisin.
Kerätään kullat ja valetaan vasikka.
Olisi jo aika jauhaa ja polttaa se ja juoda katkera jäännös huiviimme, että tajuttaisiin yleisuskontojen saastaisuus.
Mitä "Rooma" edustaa meidän uskonnossa.Vai onko viinileilimme pakahtumiseen asti täynnä parhamia, että vain se on puheenparsi.
tms. vastaavuus.... Eihän me olla päästy itsestämme irti. meissä puhuu liha ja roikumme toistemme rinnuksissa ja temppeleissa ja voi kun suun sylki ja räkä lentää, kun puhetta riittää. Parhaaaaamiiiiii eräskin räkii jatkuvasti. Ei se paljoa jeesustele. Ymprärillä on kuin bussipysäkillä syljyjen jälkiä. Ei paljoa kiinnosta- - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vai onko viinileilimme pakahtumiseen asti täynnä parhamia, että vain se on puheenparsi.
tms. vastaavuus.... Eihän me olla päästy itsestämme irti. meissä puhuu liha ja roikumme toistemme rinnuksissa ja temppeleissa ja voi kun suun sylki ja räkä lentää, kun puhetta riittää. Parhaaaaamiiiiii eräskin räkii jatkuvasti. Ei se paljoa jeesustele. Ymprärillä on kuin bussipysäkillä syljyjen jälkiä. Ei paljoa kiinnosta-Niin, ja pääsiäinen edessä.
Menkää katsomaan sitä hintaa, millä on sielun pelastus maksettu. Se kärsimys, mittaamattoman rakkauden hinta, minkä Jumala maksoi, että sielumme ei kuolisi helvetin tulessa. Valinta on tälläpuolen. "Älä pidä muita jumalia, Minun rinnallani".
Siis ME - pidämme - onko se Marttilaisuus, tai muu kirkollisuus- eri sakramenttein tuottama harha, mikä ei ole kirjoituksissa. Nenä pitäisi olla Isossa Kirjassa kinni ja rukouskammiossa Ylimmäisen papin edessä, seljäntakana ovi suljettu ja kysely, mitä tietä käydään.
Rukouskammosta ei tule ulos räkivää porukkaa. Hinta on niin kallis, että kyynelin kylvetään. Anonyymi kirjoitti:
useamman kerran kylvetetty haluaa taas vauvoja
se harrsataa sodomiaa kuten parhamiMitä tarkoitat sodomialla ? Mitä tarkoitat, että useamman kerran kylvetetty haluaa vauvoja. Selitä selvästi, mitä tarkoitat kirjoituksellasi.
Minä haluan seurata raamatun sanaa, se on minulle Jumalan pyhää sanaa. MInä en halua palvella epäjumalia, en parhamia, en Lutheria, en halua nostaa ketään ihmistä korokkeelle. Me ihmiset olemme vain savea, me olemme kaikki syntisiä ja pahoja. Sen tähden Jeesus meni ristille, että hän avasi tien Jumalan luo. Hän kärsi kuoleman ja hänen pällään oli syntimme ja Jumala tuomitsi ne siellä.Anonyymi kirjoitti:
miksi sitten harrastatte sodomiaanne?
Kerro, koska minä olen harrastanut sodomiaa.
Kun olin nuori ja en ollut uskossa Jeesukseen, minä inhosin sinun kaltaisiasi ihmisiä. Aina haukkumassa muita, aina kaikki muut ovat väärässä, sinä vain olet oikeassa. Kaikki muut, jotka eivät ajattele niin kuin sinä, ovat väärässä. Minä todella inhosin sinun kaltaisiasi ihmisiä. Sinun kaltaiset ihmiset ajoivat minut pois Jeesuksen luota, kun nuorena etsin Jeesusta elämääni. Silloin tuli sinun kaltaisiasi ihmisiä ympärilleni ja he tappoivat kaikki haluni tulla uskoon.
En viitsi kirjoittaa, mitä ajattelin sinun kaltaisistasi ihmisistä silloin, ne olivat hyvin pahoja ajatuksia. Kun Jumala kutsui minua Jeesuksen luo ja sain tulla uskoon, ajatukseni muuttuivat. Minä nyt säälin sitä vihan määrää, mitä sinun kaltaisillasi ihmisillä on. Eikö Jumalan rakkaus ole saanut yhtään pehmittää sydäntäsi. Vietäkö vihaat kaikkia niitä, jotka eivät ole samaa mieltä kanssasi ?
Jumala antoi meille sanansa ja sieltä me voimme ammentaa elämän leipää, että jaksamme elää täällä maan alhoissa.
Kun olin nuori, minua ärsytti kirkkokomennossa, kun piti aina toistaa papin kanssa Herran siunaus ja Isä meidän rukous. Se oli silloin minusta pakkopullaa. Mutta nyt olen opetellut ne hepreaksi ja on ihanaa lukea ne. Näin ihminen muuttuu, kun Jeesus saa muuttaa ihmistä. Vihan tilalle tulee rakkaus ja halveksunnan tilalle tulee ymmärtämys. Mutta se vie aikaa, mutta hiljalleen rakkaus tulee vihan sijaan ja halveksunnalle saa jättää hyvästit. Sen muutoksen tekee Jeesus.
Niin olivat syntisessä lihassa ja saiko ne pois sen lihansa , ennenkuin kuolivat ? Saiko Jeesus liha kuoletettu ennekuin kuolivat , vai jäikö ne ei oltollisia. Hirvittävä. Ja tän lihallisen opin on sitten Helluntaiset perinnyt Lutherista , että lihassa porskutellaan liberaalina armon alla helvettiin..
- Anonyymi
Mooses ja Jeesus ovat eri henkilö, eikä Jeesuksen käskyt ole samat kuin Mooseksen laki. Kymmenen käskyä kuului Mooseksen lakiin, joka tehtiin Siinailla vain juutalaisten kanssa.
Sana todistaa: Olihan tosin ensimmäiselläkin liitolla jumalanpalvelussäännöt ja maallinen pyhäkkö...siinä oli kultainen suitsutusalttari ja liiton arkki, yltympäri kullalla päällystetty, jossa säilytettiin kultainen mannaa sisältävä astia ja Aaronin viheriöinyt sauva ja liiton taulut.
Eli ensimmäiseen liittoon kuuluivat; manna ja Aaronin ylipappeus ja liiton taulut. Kymmenen käskyä kuuluivat Sanan mukaan ensimmäiseen, toisin sanoen vanhaan liittoon.
Sana todistaa liittoja olevan kaksi: Tämä on kuvannollista puhetta; nämä naiset ovat kaksi liittoa: toinen on Siinain vuorelta, joka synnyttää orjuuteen, ja se on Haagar; sillä Haagar on Siinain vuori Arabiassa ja vastaa nykyistä Jerusalemia, joka elää orjuudessa lapsineen. Mutta se Jerusalem, joka ylhäällä on, on vapaa, ja se on meidän äitimme.
Onko liian vaikea ymmärtää???
Hebrelaiskirjeessä on kirjoitettu: te ette ole käyneet sen vuoren tykö, jota voidaan käsin koskea ja joka tulessa palaa, ettekä synkeyden, ette pimeyden, ette myrskyn, ette pasunan kaiun ettekä äänen tykö, joka puhui niin, että ne, jotka sen kuulivat, pyysivät, ettei heille enää puhuttaisi... ja niin hirmuinen oli se näky, että Mooses sanoi: "Minä olen peljästynyt ja vapisen". Ne, jotka haluavat seurata Jeesusta eivät käy Siinain vuorella astuakseen Mooseksen lakiliittoon.
Vaan ne, jotka seuraavat Jeesusta käyvät Sanan mukaan: vaan te olette käyneet Siionin vuoren tykö ja elävän Jumalan kaupungin, taivaallisen Jerusalemin tykö, ja kymmenien tuhansien enkelien tykö, taivaissa kirjoitettujen esikoisten juhlajoukon ja seurakunnan tykö, ja tuomarin tykö, joka on kaikkien Jumala, ja täydellisiksi tulleitten vanhurskasten henkien tykö,
ja uuden liiton välimiehen, Jeesuksen, tykö, ja vihmontaveren tykö, joka puhuu parempaa kuin Aabelin veri.
Mooses oli vanhan liiton välimies ja Jeesus on uuden liiton välimies.
Uuden liiton lakia ei ole kirjoitettu kivitauluihin, vaan te olette Kristuksen kirje, meidän palvelustyöllämme kirjoitettu, ei musteella, vaan elävän Jumalan Hengellä, ei kivitauluihin, vaan sydämen lihatauluihin.
Jeesus itse sanoo: minä olen rukoileva Isää, ja hän antaa teille toisen Puolustajan olemaan teidän kanssanne iankaikkisesti,kun hän tulee, totuuden Henki, johdattaa hän teidät kaikkeen totuuteen. Sillä se, mitä hän puhuu, ei ole hänestä itsestään; vaan minkä hän kuulee, sen hän puhuu, ja tulevaiset hän teille julistaa.
Omilleen Jeesus lupaa antaa toisen opettajan ja puolustajan, Pyhän Hengen, Mooses ei ole uuden liiton opettaja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mooses ja Jeesus ovat eri henkilö, eikä Jeesuksen käskyt ole samat kuin Mooseksen laki. Kymmenen käskyä kuului Mooseksen lakiin, joka tehtiin Siinailla vain juutalaisten kanssa.
Sana todistaa: Olihan tosin ensimmäiselläkin liitolla jumalanpalvelussäännöt ja maallinen pyhäkkö...siinä oli kultainen suitsutusalttari ja liiton arkki, yltympäri kullalla päällystetty, jossa säilytettiin kultainen mannaa sisältävä astia ja Aaronin viheriöinyt sauva ja liiton taulut.
Eli ensimmäiseen liittoon kuuluivat; manna ja Aaronin ylipappeus ja liiton taulut. Kymmenen käskyä kuuluivat Sanan mukaan ensimmäiseen, toisin sanoen vanhaan liittoon.
Sana todistaa liittoja olevan kaksi: Tämä on kuvannollista puhetta; nämä naiset ovat kaksi liittoa: toinen on Siinain vuorelta, joka synnyttää orjuuteen, ja se on Haagar; sillä Haagar on Siinain vuori Arabiassa ja vastaa nykyistä Jerusalemia, joka elää orjuudessa lapsineen. Mutta se Jerusalem, joka ylhäällä on, on vapaa, ja se on meidän äitimme.
Onko liian vaikea ymmärtää???
Hebrelaiskirjeessä on kirjoitettu: te ette ole käyneet sen vuoren tykö, jota voidaan käsin koskea ja joka tulessa palaa, ettekä synkeyden, ette pimeyden, ette myrskyn, ette pasunan kaiun ettekä äänen tykö, joka puhui niin, että ne, jotka sen kuulivat, pyysivät, ettei heille enää puhuttaisi... ja niin hirmuinen oli se näky, että Mooses sanoi: "Minä olen peljästynyt ja vapisen". Ne, jotka haluavat seurata Jeesusta eivät käy Siinain vuorella astuakseen Mooseksen lakiliittoon.
Vaan ne, jotka seuraavat Jeesusta käyvät Sanan mukaan: vaan te olette käyneet Siionin vuoren tykö ja elävän Jumalan kaupungin, taivaallisen Jerusalemin tykö, ja kymmenien tuhansien enkelien tykö, taivaissa kirjoitettujen esikoisten juhlajoukon ja seurakunnan tykö, ja tuomarin tykö, joka on kaikkien Jumala, ja täydellisiksi tulleitten vanhurskasten henkien tykö,
ja uuden liiton välimiehen, Jeesuksen, tykö, ja vihmontaveren tykö, joka puhuu parempaa kuin Aabelin veri.
Mooses oli vanhan liiton välimies ja Jeesus on uuden liiton välimies.
Uuden liiton lakia ei ole kirjoitettu kivitauluihin, vaan te olette Kristuksen kirje, meidän palvelustyöllämme kirjoitettu, ei musteella, vaan elävän Jumalan Hengellä, ei kivitauluihin, vaan sydämen lihatauluihin.
Jeesus itse sanoo: minä olen rukoileva Isää, ja hän antaa teille toisen Puolustajan olemaan teidän kanssanne iankaikkisesti,kun hän tulee, totuuden Henki, johdattaa hän teidät kaikkeen totuuteen. Sillä se, mitä hän puhuu, ei ole hänestä itsestään; vaan minkä hän kuulee, sen hän puhuu, ja tulevaiset hän teille julistaa.
Omilleen Jeesus lupaa antaa toisen opettajan ja puolustajan, Pyhän Hengen, Mooses ei ole uuden liiton opettaja.Moosesko sen lain kirjoitti? Sitä niin moosestellaan Jumalan lain kohdalla.
Mitä on synti - jos poistatte Jumalan lain, ei ole syntiä? Rikkomalla Jumalan lain joutuu lain alle. jos varastat, laki on voimassa, olet lain alla, mutta jos uskovaisena et enää varastakaan, olet vapaa. Voit sanoa, minä entinen sen ja sen synnin tekijä, olen Kristuksessa vapaa- minun Ei --- enään-- tarvitse tehdä sitä syntiä, mitä ennen tein,
Vai sanotteko, että kun perisynti vetää, menen kauppaan ja varastan edelleen?
Ei, vaan varas muuttuu, koska Pyhä Henki kirkastaa Isän käskyt ja laittaa ne sydämeen.
Varas, ei enää varasta. Tai joka mielellään harrasti uskottomuutta, tulee uskoon, eli uskomaan Jumalan tahtoon ja saa voiman elää Pyhän Hengen voimasta,
Kuolettaa lihallisen mielen, koska tietää, että Jumala tappaa syntiä tekevän sielun.
Silmä viettelee, - eli repäiseen sen pois, ts. katkaisee silmältä tahtoelämän ja elää Jumalan tahdon mukaan, eikä enää ole haureellinen. Käsitättekö, vain meinaatteko, kun se perisynti vie punaisille kaduille, ja thai hierontapaikka hieroo kojot mollukoista, pitäähän sinne mennä. perisynti vetää! Niinkö, sellainenko se perisyntiuskovaisuus olisi?
Jumala tappaa syntiä tekevän sielun ja Jumala antoi meille kielen, ymmärtää Jumalantahto. SE on kiveen hakattu, se on arkkiin sijoitettu, se on nokanedessä tuomiolla - todistuksen huoneessa. Se tuomitsee, jos ei ole tehnyt parannusta. on lain alla.
Taas he, jotka ovat Pyhän Hengen voimasta tehneet vastarintaa - joku jopa verille asti, niin laki ei tuomitse, on vapaa Kristuksessa, vapauden laki - tuo levon.
Mooseksen laki on - kun sitä nimitystä käytetään Jumalan antama- mutta perinneoppi pistää rätin sen päälle että alkaisimme vähättelemään Jumalan tahtoa omiin mittoihin.
Kyllä kultainen vasikka Siinaille tuotiin. Sitä kantsii mietiskellä.
Eli sydämessä on Jumalan tahto - kirjoitettuna.
Lasimerellä on Mooseksen ja Jeesuksen virsi.
Mooses toi vanhanliiton puolen lain, eli seremonialain, esikuvan, peilin, jota katsellen meille tulee kieli ymmärtää asioita. ja seremonialaki, pappis, ja eläinuhrit PÄÄTTYIVÄT kertakaikkiseen uhriin ja nyt ei uhrata elukoita.
Tämä taivaallinen tulevan uudenmaan ja taivaan valo - loistaa Golgatan ristille, Rististä lankeaa taakse varjo - kun valo tulee edestä, ollaan varjolain ajassa.
Ja varjolaki on seremonialaki ja varjolain aika alkoi Edenistä. Jumala tappoi sijaisuhrin, lampaan ja sen verinen nahka peitti synnin tähden olevan alastomuuden.
Aabel - kyllä uhrasi seremonialain ja Kain tappoi hänet, mutta se veri ei riitä sovitukseen.
Mutta on monessa esikuvallinen miten veli tappaa uhrin ääressä veljen, koska omat lyhteet ja työt tuotiin omalta pellolta - korvausuhriksi, mihin Herra ei katsonut.
se lyhdejuttu ei riitä, veressä on sanoma.
Mutta, kyllä Mooseksella on paikka uskovaisuuden opissa, Jumalalla on vain yksi kansa, Edenistä perille asti.
Ja minä näin ikäänkuin lasisen meren, tulella sekoitetun, ja niiden, jotka olivat saaneet voiton pedosta ja sen kuvasta ja sen nimen luvusta, seisovan sillä lasisella merellä, ja heillä oli Jumalan kanteleet. Ja he veisasivat Mooseksen, Jumalan palvelijan, virttä ja Karitsan virttä, sanoen: "Suuret ja ihmeelliset ovat sinun tekosi, Herra Jumala, Kaikkivaltias; vanhurskaat ja totiset ovat sinun tiesi, sinä kansojen kuningas. Kuka ei pelkäisi, Herra, ja ylistäisi sinun nimeäsi? Sillä sinä yksin olet Pyhä; sillä kaikki kansat tulevat ja kumartavat sinua, koska sinun vanhurskaat tuomiosi ovat julki tulleet."
(Ilm 15:2-4)
Sitten asiasta kolmanteen. Muistakaa mikä teki vanhanliiton aikana tyhjäksi Jumalan sanan???? Siitä Jeesus muistutti juutalais- pappeja ja kirjanoppineita.
[[ perinnäissäännöt ja lisäykset ]]] aivan sama, kuin meidän uskonnollisuus.
Meillä on omat perinnäissäännöt ja lisäykset, millä aivan samalla tavalla tehdään tyhjäksi Jumalan sana. Omat selitykset, omat määreet ja ohjeet.
Jos tiukkaan mietitään Uudenliiton kirjoituksia, se sisältää yli 1000 käskyä ja ohjetta, tarkkaan laskettuna 1033- Siinä meillä on pelihousuissa repimistä, kun ikäänkuin puhutaan pakanana juutalaisten yli 600 ohjeesta.
- Anonyymi
Luther on yksi suurimmista eksyttäjistä, mitä maailman on koskaan nähnyt, väärä profeetta, joka antoi antisemitismin Hitlerille. "minä näin lohikäärmeen suusta ja pedon suusta ja väärän profeetan suusta lähtevän kolme saastaista henkeä, sammakon muotoista."
Lutherin hapatus on levinnyt koko kristilliseen opetukseen myös ns. vapaisiin suuntiin. Luther toi kristinoppiin Mooseksen lain ja sotki Vanhan liiton lain Paavalin ja Jaakobin selvään opetukseen Jeesuksen omille annetusta Kristuksen laista.
Luterilaisen nikolaiittain opin mukaan on papisto, hengellinen yläluokka ja rahvas, alistetut, jonka hengellistä elämää papit hallitsevat.
Jeesus opetti aktiivisuutta: anokaa, niin teille annetaan; etsikää, niin te löydätte; kolkuttakaa, niin teille avataan. Sen sijaan Luther opit loivat laitoskirkon kuin tehtaan, joka tuottaa jäsenilleen sakramenttien kautta ikuisen elämän. Luterilaisen opetuksen mukaan ei tarvitse etsiä Taivasten valtakuntaan, ei laskea kustannuksia, ei tarvitse taistella päästäkseen ahtaasta portista sisälle, vaan kaikki tulee kirkkolaitoksen kautta valmiita pöytään. Lähes kaikki Jeesuksen opetukset ovat poljetut kirkon taholla jalkoihin. Luterilaisen kirkon kaikkein tärkeimmästä opista: vauvojen vedenvaluttelurituaalista ei löydy yhtä ainoaa esimerkkiä tai opetusta Jumalan Sanasta.- Anonyymi
Luther oli uskonpuhdistaja eikä mikään profeetta. Luterilaisuudesa ei ole mitään ylää ja alaluokkaa. Luterilaisuuden mukan taivasten valtakunta tulee etsiä ja se löyty Jeesukessa. Uudestikastaja taas väittävät että ilman Jeesustakin voi päästä taivaaseen ja laittavat vielä uskon ja sarkamentit vastakkain. Mitään vedelnvaluttelurituaalia ei luterilaisessa kirkossa ole,. kaste kylläkin jonka Jeesus asetti. Mutta uudestikastamisesta ei ole Raamatussa esimerkkiä tai opetusta
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Luther oli uskonpuhdistaja eikä mikään profeetta. Luterilaisuudesa ei ole mitään ylää ja alaluokkaa. Luterilaisuuden mukan taivasten valtakunta tulee etsiä ja se löyty Jeesukessa. Uudestikastaja taas väittävät että ilman Jeesustakin voi päästä taivaaseen ja laittavat vielä uskon ja sarkamentit vastakkain. Mitään vedelnvaluttelurituaalia ei luterilaisessa kirkossa ole,. kaste kylläkin jonka Jeesus asetti. Mutta uudestikastamisesta ei ole Raamatussa esimerkkiä tai opetusta
luulen että olisi asiaa specseeveriin edellisellä hapuilijalla.
kokeile, yllätyt kuinka värikäs mailma onkaan !! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
luulen että olisi asiaa specseeveriin edellisellä hapuilijalla.
kokeile, yllätyt kuinka värikäs mailma onkaan !!Luulen ettet tuo sodomiittikäkätys tajua asioista mitään
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Luther oli uskonpuhdistaja eikä mikään profeetta. Luterilaisuudesa ei ole mitään ylää ja alaluokkaa. Luterilaisuuden mukan taivasten valtakunta tulee etsiä ja se löyty Jeesukessa. Uudestikastaja taas väittävät että ilman Jeesustakin voi päästä taivaaseen ja laittavat vielä uskon ja sarkamentit vastakkain. Mitään vedelnvaluttelurituaalia ei luterilaisessa kirkossa ole,. kaste kylläkin jonka Jeesus asetti. Mutta uudestikastamisesta ei ole Raamatussa esimerkkiä tai opetusta
Uudestikastaja manaamisen sana on pakanallista opetusta, joka on sokaissut sen sanan kylväjää. Kastaa ei saa ketään luvatta. Raamattu ei anna siihen lupaa. Herralla on vain yksi kansa olemassa, joka on oksastettu jaloon puuhun.
Se on halullisten oksastusta. Ei massakaste jossain kirkossa ole mikään raamatullinen kaste, vaan uskonnollinen toimitus, jossa kastettavalla ei ole mitään sananvaltaa, vaan hänet liitetään toisten tahdosta jokun olemassaolevat kirkon jäsenrekisteriin, millä ei ole mitään taivaallista pohjaa. Ikäänkin jäsenrekisterin "avulla" lasketaan "pääluku" kuka olisi tavallaan pelastettu ja olisi Herran kansaa - ymmärrättekö?
Jo Israelissa oli synti- laitonta se, että tehtiin väestölaskenta. Se ei toimi sillä tavalla, se on ymmärrettävä.
- Anonyymi
Jeesus itse sanoo: Kavahtakaa vääriä profeettoja, jotka tulevat teidän luoksenne lammastenvaatteissa, mutta sisältä ovat raatelevaisia susia.
Heidän hedelmistään te tunnette heidät. Eihän orjantappuroista koota viinirypäleitä eikä ohdakkeista viikunoita?
Lutherin hedelmät ovat kammottavia: miljoonia murhia, sotia ja maastapakoja ja vainoa ja kidutuksia luterilaisuuden nimeen sekä nälkää ja kurjuutta.- Anonyymi
Lutherin hedelmää eivät olleet murhat
- Anonyymi
Parhamista näemme että helluntailsisuuden perusta on läpimätä
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lutherin hedelmää eivät olleet murhat
Käyhän sokea jo ostamassa vaikka sieltä S-kaupan lehtihyllystä niitä historialehtiä, äläkä aina jakkaa tietämättömyyden aivoitustasi.
Lutherista on kaksi paksua kirjaa olemassa, josta myös tulee asia esiin.
Ja voihtan sinä Luhterin kirkosta ottaa selvää, kun hekin ovat pyytäneet anteeksi Lutherin tekoja. Eli, mättääköhän sinun yleistieto nyt kovasti. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Parhamista näemme että helluntailsisuuden perusta on läpimätä
Hellanletta sentään - sinua. parhami. Parhami sitä ja parhami tätä.
Etkö edelleenkään pääse paremaan. Jokellatko sinä kotona aina parhamiasi.
- Anonyymi
Kymmenen käskyn melskaajat toistavat Jeesuksen sanoja: "Mutta laista ei häviä piirtoakaan, ennemmin katoavat taivas ja maa”, mutta he eivät kuitenkaan usko Jeesusta. Mooseksen käskyissä on kymmeniä kertoa kirjoitettuna: 'Puhu israelilaisille ja sano'. Lain melskaajat ovat muuttaneet 'puhu israelilaisille ja sano' muotoon 'puhu koko maailman kansoille ja sano'.
Ns. kymmenen käskyn alussa on sanottu: "Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka vein sinut pois Egyptin maasta, orjuuden pesästä." Koko maailman pakanakansat eivät ole olleet orjina Egyptissä. Jumala antoi ns. kymmenen käskyä läsnä olevalle kansalle eli Israelin heimoille.
Kymmenen käskyä oli osa Mooseksen laki ja sopusoinnussa muiden lain käskyjen kanssa. Esimerkiksi 'muista pyhittää lepopäivä' kuuluu Mooseksen mukaan: Kuusi päivää tehtäköön työtä, mutta seitsemäs päivä olkoon teille pyhä sapatti, levon päivä, Herralle pyhitetty. Kuka ikinä silloin työtä tekee, se surmattakoon.
Käskyyn ''kunnioita isääsi ja äitiäsi käskyyn' kuuluu myös käsky rikkomisesta annettu rangaistus: Jos jollakin on uppiniskainen ja kovakorvainen poika, joka ei ota kuullakseen, mitä hänen isänsä ja äitinsä sanovat, eikä tottele heitä, vaikka he kurittavat häntä,
ja sanokoot kaupunkinsa vanhimmille: 'Tämä meidän poikamme on uppiniskainen ja kovakorvainen, hän ei ota kuullakseen, mitä me sanomme, vaan on irstailija ja juomari' Silloin kaikki hänen kaupunkinsa miehet kivittäkööt hänet kuoliaaksi. Poista paha keskuudestasi, ja koko Israel kuulkoon sen ja peljätköön.
Kymmenen käskyä ei kiellä valehtelua, vaan ainoastaan oikeudessa väärän todistuksen antamisen: Kahden tai kolmen todistajan todistuksen nojalla kuolemaan tuomittu surmattakoon; yhden ainoan todistajan todistuksen nojalla älköön häntä surmattako.
Älä tapa käsky kielsi ainoastaan murhaamisen. Mooseksen laissa on sotalakeja: niin surmaa sen kaupungin asukkaat miekan terällä ja vihi tuhon omaksi se ja kaikki, mitä siinä on, ja tapa sen karjakin miekan terällä. - Anonyymi
TURHIA VANHUKSIA ON ELOSSA. TAPPAKAA KAIKKI NIIN SÄÄSTETÄÄN!
- Anonyymi
Jumalan käskyt ja Katekismus ovat harhaoppisia ja vieraita nykyhelluntai pastoreille.
Uudelleen kastaminen on heille lain käsky.- Anonyymi
Kyllä sinä adventistina osaat pyörittää tuota samaa levyäsi jatkuasti 134567
- Anonyymi
Helluntailaisuus ei ole protestanttisuutta ja eikä uskonpuhdistusta.
Helluntailaiset halveksivat Jumalan työtä. - Anonyymi
Helluntailisia kiinnostaa enemmän hurmokset ja korvasyyhy kuin Jumalan 10 käskyä.
- Anonyymi
Muutaman viikon ikäisenä luterilainen etsii taivasten valtakuntaa, hevonkakkaa, niin kuin koko luterilaisuus!
- Anonyymi
tarkoitan helluntailaisuus
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
tarkoitan helluntailaisuus
Sepä hyvinkin. Uudestikastajat väittää että Raamattu on vääristelty ja riittämätön
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sepä hyvinkin. Uudestikastajat väittää että Raamattu on vääristelty ja riittämätön
Sana uudestikastajat - kertoo jo perustan, millä ja mistä puhut. Siksi puheesi on tuuleen puhumista, eikä ole vastauksen arvoinen.
leike..
DEREK PRINCE: RAKENNA KALLIOLLE
VESIKASTE, OSA 1
https://www.tv7.fi/arkki/derek-prince/vesikaste-1-2_p7192/
Mainitsen ensin lyhyesti kolme eri kastetta.
Ensimmäiseksi Johannes Kastajan kaste. Toiseksi kristillinen kaste.
Se on eri kaste kuin edellinen. Kolmanneksi Pyhän Hengen kaste.
Nämä kolme kastetta ovat tärkeitä Uudessa testamentissa.
Kerron jotakin "kastaa", "baptize"-sanan merkityksestä.
Englannin kielen "baptize", "kaste", tulee kreikan kielestä.
Englanninkielinen sana on syntynyt translitteroinnin kautta.
Englannin kielen sana on lainattu suoraan kreikan sanasta "babtizo".
Sitä ei ole käännetty englanniksi. Sille voi löytää erilaisia selityksiä.
Se saattaa johtua kirkon perinteistä. Voi myös olla, etteivät Kuningas Jaakon Raamatun kääntäjät halunneet loukata anglikaanista kirkkoa tuomalla esiin sanan oikeaa merkitystä.
En ota kantaa puoleen enkä toiseen. "Kastetta" tarkoittavan sanan merkitys on kreikassa aivan selvä. Se tarkoittaa upottamista. Upottaa voi kahdella tavalla.
Kummatkin tavat ovat tärkeitä Uudessa testamentissa.
Upottaa voi kastamalla jotakin kokonaan veden alle. Toinen vaihtoehto on peittää jokin vedellä. Kummassakin tavassa upottaminen on täydellistä, ei osittaista.
Kaste on muutos. Uuden testamentin kaste edustaa aina muutosta.
Ihminen siirtyy yhdestä olomuodosta toiseen. Muutos koskee ihmisen koko olemusta. Siksi on tärkeää korostaa, että kaste on upottamista kokonaan. Se ei vaikuta vain pieneen osaan olemustamme, vaan koko olemukseemme.
Pohditaanpa tarkemmin kasteen ominaisuuksia. Se kaipaa hieman selitystä. Raamatussa erotetaan, millä ja mihin meidät kastetaan.
Ensimmäinen viittaa siihen, millä tai missä meidät kastetaan. Voimme saada kasteen vedessä tai Pyhässä Hengessä. Toinen kuvaa kasteen lopputulosta tai seurausta. Mihin meidät siirretään kasteen seurauksena?
Esimerkiksi Johannes Kastaja kastoi vedessä parannukseen tai syntien anteeksisaamiseen. Kasteessa on siis kaksi ulottuvuutta. Pyhän Hengen kasteessa, josta puhumme tulevissa ohjelmissa, ............. jatkuu leikkeenä - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sana uudestikastajat - kertoo jo perustan, millä ja mistä puhut. Siksi puheesi on tuuleen puhumista, eikä ole vastauksen arvoinen.
leike..
DEREK PRINCE: RAKENNA KALLIOLLE
VESIKASTE, OSA 1
https://www.tv7.fi/arkki/derek-prince/vesikaste-1-2_p7192/
Mainitsen ensin lyhyesti kolme eri kastetta.
Ensimmäiseksi Johannes Kastajan kaste. Toiseksi kristillinen kaste.
Se on eri kaste kuin edellinen. Kolmanneksi Pyhän Hengen kaste.
Nämä kolme kastetta ovat tärkeitä Uudessa testamentissa.
Kerron jotakin "kastaa", "baptize"-sanan merkityksestä.
Englannin kielen "baptize", "kaste", tulee kreikan kielestä.
Englanninkielinen sana on syntynyt translitteroinnin kautta.
Englannin kielen sana on lainattu suoraan kreikan sanasta "babtizo".
Sitä ei ole käännetty englanniksi. Sille voi löytää erilaisia selityksiä.
Se saattaa johtua kirkon perinteistä. Voi myös olla, etteivät Kuningas Jaakon Raamatun kääntäjät halunneet loukata anglikaanista kirkkoa tuomalla esiin sanan oikeaa merkitystä.
En ota kantaa puoleen enkä toiseen. "Kastetta" tarkoittavan sanan merkitys on kreikassa aivan selvä. Se tarkoittaa upottamista. Upottaa voi kahdella tavalla.
Kummatkin tavat ovat tärkeitä Uudessa testamentissa.
Upottaa voi kastamalla jotakin kokonaan veden alle. Toinen vaihtoehto on peittää jokin vedellä. Kummassakin tavassa upottaminen on täydellistä, ei osittaista.
Kaste on muutos. Uuden testamentin kaste edustaa aina muutosta.
Ihminen siirtyy yhdestä olomuodosta toiseen. Muutos koskee ihmisen koko olemusta. Siksi on tärkeää korostaa, että kaste on upottamista kokonaan. Se ei vaikuta vain pieneen osaan olemustamme, vaan koko olemukseemme.
Pohditaanpa tarkemmin kasteen ominaisuuksia. Se kaipaa hieman selitystä. Raamatussa erotetaan, millä ja mihin meidät kastetaan.
Ensimmäinen viittaa siihen, millä tai missä meidät kastetaan. Voimme saada kasteen vedessä tai Pyhässä Hengessä. Toinen kuvaa kasteen lopputulosta tai seurausta. Mihin meidät siirretään kasteen seurauksena?
Esimerkiksi Johannes Kastaja kastoi vedessä parannukseen tai syntien anteeksisaamiseen. Kasteessa on siis kaksi ulottuvuutta. Pyhän Hengen kasteessa, josta puhumme tulevissa ohjelmissa, ............. jatkuu leikkeenäleike jatkuu - leikkeenä ohjelmasta.
Jeesus puhuu kaikista vesikasteen saavista seuraajistaan. Näin on tehtävä, jotta kaikki vanhurskaus täyttyy. Tätä merkitsee uskovan kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen.
Se ei ole parannuksen kaste. Ihminen on tehnyt parannusta,
mutta kaste ei ole sitä varten. Kasteen tehtävä on täyttää kaikki vanhurskaus. Tämä on hyvin tärkeä asia. Haluan korostaa sitä.
Avaa kanssani Room. 5:1.
Paavali sanoo meistä Jeesukseen uskovista näin: - "Kun nyt Jumala on tehnyt meidät, jotka uskomme, vanhurskaiksi," - "meillä on Jeesuksen Kristuksen ansiosta rauha Jumalan kanssa." Vanhurskaus on hyvin tärkeä käsite Uudessa testamentissa. Se merkitsee monia eri asioita. Vanhurskaaksi julistettu tai tehty on vapautettu syytteistä, julistettu syyttömäksi.
Uskon kautta meidät on vapautettu syytteistä, julistettu syyttömäksi, julistettu vanhurskaiksi ja tehty vanhurskaiksi. Siksi meidän tulee ottaa kaste, ei siksi, että olemme tehneet parannusta synneistämme.
Kasteen tarkoitus on täyttää vanhurskaus. Vanhurskaus on annettu meille uskon kautta Jeesukseen. Vesikaste on oikea tapa täyttää kaikki vanhurskaus.
Mielestäni tämä seikka unohdetaan aivan liian usein. Kristityn kaste on sisimmältään sitoumus. Siinä meidät kastetaan Jeesukseen, Hänen kuolemaansa, hautaamiseensa ja ylösnousemiseensa.
katsokaa ohjelma, ei jaksais kaikkia kirjoitella.
kirjoitan, kun ette jaksa yleensä lukea, ettekä edes katsoa, mutta inttää samasta jaksatte, jossa näkyy, että kelaatte vain tietämöttömyyden tarinaanne. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sana uudestikastajat - kertoo jo perustan, millä ja mistä puhut. Siksi puheesi on tuuleen puhumista, eikä ole vastauksen arvoinen.
leike..
DEREK PRINCE: RAKENNA KALLIOLLE
VESIKASTE, OSA 1
https://www.tv7.fi/arkki/derek-prince/vesikaste-1-2_p7192/
Mainitsen ensin lyhyesti kolme eri kastetta.
Ensimmäiseksi Johannes Kastajan kaste. Toiseksi kristillinen kaste.
Se on eri kaste kuin edellinen. Kolmanneksi Pyhän Hengen kaste.
Nämä kolme kastetta ovat tärkeitä Uudessa testamentissa.
Kerron jotakin "kastaa", "baptize"-sanan merkityksestä.
Englannin kielen "baptize", "kaste", tulee kreikan kielestä.
Englanninkielinen sana on syntynyt translitteroinnin kautta.
Englannin kielen sana on lainattu suoraan kreikan sanasta "babtizo".
Sitä ei ole käännetty englanniksi. Sille voi löytää erilaisia selityksiä.
Se saattaa johtua kirkon perinteistä. Voi myös olla, etteivät Kuningas Jaakon Raamatun kääntäjät halunneet loukata anglikaanista kirkkoa tuomalla esiin sanan oikeaa merkitystä.
En ota kantaa puoleen enkä toiseen. "Kastetta" tarkoittavan sanan merkitys on kreikassa aivan selvä. Se tarkoittaa upottamista. Upottaa voi kahdella tavalla.
Kummatkin tavat ovat tärkeitä Uudessa testamentissa.
Upottaa voi kastamalla jotakin kokonaan veden alle. Toinen vaihtoehto on peittää jokin vedellä. Kummassakin tavassa upottaminen on täydellistä, ei osittaista.
Kaste on muutos. Uuden testamentin kaste edustaa aina muutosta.
Ihminen siirtyy yhdestä olomuodosta toiseen. Muutos koskee ihmisen koko olemusta. Siksi on tärkeää korostaa, että kaste on upottamista kokonaan. Se ei vaikuta vain pieneen osaan olemustamme, vaan koko olemukseemme.
Pohditaanpa tarkemmin kasteen ominaisuuksia. Se kaipaa hieman selitystä. Raamatussa erotetaan, millä ja mihin meidät kastetaan.
Ensimmäinen viittaa siihen, millä tai missä meidät kastetaan. Voimme saada kasteen vedessä tai Pyhässä Hengessä. Toinen kuvaa kasteen lopputulosta tai seurausta. Mihin meidät siirretään kasteen seurauksena?
Esimerkiksi Johannes Kastaja kastoi vedessä parannukseen tai syntien anteeksisaamiseen. Kasteessa on siis kaksi ulottuvuutta. Pyhän Hengen kasteessa, josta puhumme tulevissa ohjelmissa, ............. jatkuu leikkeenäUudestikastaminen on valitettavasti totta
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Uudestikastaminen on valitettavasti totta
Johannes kastoi ja sitten kastettiin taas raamatussa, kumpi on se -uudestikaste-
onko se väärin kastaa?
Mikä on valitettavaa - tässä "uudestikastamisessa ja miksi?"
Kun vaikkapa luterilaisuudessa - rippikoulussa on upotuskaste - kastettavan pyynnöstä, niin mikä siinä on sitten sitä valituksen tarvetta?
Kertoilepa, kun niin valittelet - valituksesi jälkeen, niin miksi valittelet? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Johannes kastoi ja sitten kastettiin taas raamatussa, kumpi on se -uudestikaste-
onko se väärin kastaa?
Mikä on valitettavaa - tässä "uudestikastamisessa ja miksi?"
Kun vaikkapa luterilaisuudessa - rippikoulussa on upotuskaste - kastettavan pyynnöstä, niin mikä siinä on sitten sitä valituksen tarvetta?
Kertoilepa, kun niin valittelet - valituksesi jälkeen, niin miksi valittelet?Tuossa uusittiin Johanneksen kaste joka ei olut enää voimassa. Kristillistä kastetta ei uusittu missään.
Ei upotuakasteessa ole mitään valittamista mutta toisen kerran kastaminen ei ole raamatullista. Miksi sinä valittelet?
- Anonyymi
Uskonpuhdistajat eivät kuitenkaan olleet valmiita antamaan uskonvapautta uudelleenkastajille tai kenellekään, joka kannatti ajatuksia, jotka poikkesivat merkittävästi heidän käsityksistään. Uudelleenkastajien lisäksi vaino kohdistui niihin, jotka saivat henkikokemuksia tai profetioita tai jotka seurasivat jotakuta profeettana pidettyä. Jotkut halusivat perustaa kappaleen Jumalan valtakuntaa tänne maan päälle ja asettuivat erilaisiin kommuuneihin tai pyrkivät saamaan hallintoaseman jossakin kylässä tai kaupungissa. Erilaisten poikkeavien Raamatusta nousevien käsitysten ja niiden monien yhdistelmien skaala on oikeastaan hämmentävän suuri. Radikaaliuskonpuhdistus oli hyvin hajanainen ilmiö. Siihen lasketaan mukaan yhtä lailla vakaat, hartaat kristillistä rakkautta ja suvaitsevaisuutta toisille osoittaneet Raamattua huolellisesti tutkineet uudelleenkastajat kuin narsistisen kiihkomieliset väkivaltaan ja äärimmäisyyksiin menneet ryhmät. Jälkimmäisiin kuului profeettoja, jotka pahimmillaan julistautuivat uudeksi Daavidiksi, teloituttivat vastustajiaan ja ”hengen” johdossa määräilivät yhteisön neitosia tai rouvia haaremiinsa. Yksi varoittavimmista tapauksista sattui Münsterin kaupungissa Saksassa, josta yritettiin vuonna 1532 tehdä teokraattinen taivaallisilla näyillä hallittu oikeiden uskovien kaupunki, Uusi Jerusalem. Autuus oli kaikkea muuta kuin taivaallista, kun ihmisiä pakotettiin kasteelle, luopumaan omaisuudestaan tai rangaistiin, kun he olivat vastustaneet profeetan väärinkäytöksiä. Vuonna 1535 kaupungin karkotettu piispa palasi sotajoukkojen kanssa ja päätti teokratian verilöylyyn.
Vaikka uskonpuhdistuksen periaatteisiin kuului yksilön velvollisuus etsiä kristillisyytensä suunta Raamatusta, kaikkia radikaaliuskonpuhdistuksen versioita vainottiin. Vaino oli erityisen ankaraa. Niin ankaraa, että jotkut historioitsijat ovat päätyneet siihen käsitykseen, että suurin kristittyjen marttyyrien ryhmä koko kristillisen historian aikana ovat uskonpuhdistuksen aikana kuolleet anabaptistit, - Anonyymi
Luterilaisuus ja pienet lapset ovat helluntailaisille härkäpäille punainen vaate.
- Anonyymi
Niinkö itse härkäpää kuvittelee?
- Anonyymi
alkaa olla sakastilooshi jo aikalailla martin muistomehun valloittamia.
saa näkyä meneekö pisan asteella loppuun asti vai kaatuuko ihan kyljelleen pullo korvan alla.- Anonyymi
Känninen sodomiittikäkätys alkaa kitistä
Onko taas sen aika nuuskata?
- Anonyymi
Uudestikastaminen ei ole kristinuskoa vaan lahkolaisuutta.
Tälläistä ei ole Raamatussa. - Anonyymi
Helluntailaiauus ei ole uskonpuhdistusta ja protestanttisuutta.
Kymmen käskyäkin on heitetty roskikseen.
Heillä on aivan muut henget ja villitykset. - Anonyymi
ENGLANTILAINEN BAPTISTIKATEKISMUS Vuodelta 1693
101. KYSYMYS: Kenelle kaste voidaan antaa?
VASTAUS: Kaste voidaan antaa kaikille niille, jotka tunnustavat kääntymyksen Jumalaa kohtaan, uskoa ja kuuliaisuutta Herraamme Jeesusta Kristusta kohtaan. Kastetta ei pidä antaa kenellekään muulle.
102. KYSYMYS: Tuleeko tunnustavien uskovien pikkulapset myös kastaa?
VASTAUS: Uskovien pikkulapsia ei tule kastaa; koska Pyhät kirjoitukset eivät käske, eikä niistä löydy esimerkkiä siitä, eikä niistä voida päätellä, että näin tulisi menetellä.
103. KYSYMYS: Kuinka kaste tulee toimittaa?
VASTAUS: Kaste tulee toimittaa upottamalla tai kaatamalla koko henkilö veteen Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. - Anonyymi
"Kymmen käskyäkin on heitetty roskikseen."
Vauvakastettu kirjoittaa taas oman seurakuntansa ongelmasta.
Tämä on tyypillistä heidän kirjoituksissa!- Anonyymi
Useamman kerran kylvetetty haluaa vauvoja
Hän ei usko kymmeneen käskyyn - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Useamman kerran kylvetetty haluaa vauvoja
Hän ei usko kymmeneen käskyynJumalaton sodomia-asiantuntija täyttää vauvakastettujen omat lait.
Suomi on Sodoma!
Eli vauvakaste on vitsi! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jumalaton sodomia-asiantuntija täyttää vauvakastettujen omat lait.
Suomi on Sodoma!
Eli vauvakaste on vitsi!Jumalaton uudestikastettu pedo käyttää omia lakeja
Hän haluaa vauvoja
Suomi on sodoi juuri tuollaisten pedojen takia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jumalaton uudestikastettu pedo käyttää omia lakeja
Hän haluaa vauvoja
Suomi on sodoi juuri tuollaisten pedojen takia.Eli siis uuudestikaste on vitsi
- Anonyymi
Salama muutti uskonpuhdistuksen aloittajan Martti Lutherin elämän. Luther koki hengellisen kääntymyksen, kun salama iski aivan hänen jalkoihinsa 2. heinäkuuta 1505 Stattenheimin lähellä.
Lutherin merkitys uskonpuhdistuksessa oli täysin ratkaiseva.
Ilman häntä protestanttisuutta ei olisi syntynnyt.
Helluntaikirkko ei edes myönnä tätä.
Parhamia ja Olsenia voi sanoa uskon likaajiksi. - Anonyymi
Pää pilvissä ja jalat irti maasta usko
Upotus <> Kaataminen <> Tempaus
- kolminaisuus helluntailaisuudessa - Anonyymi
Jumalan käskyt ja Katekismus ovat harhaoppisia ja vieraita nykyhelluntai pastoreille.
- Anonyymi
Vauvakastettu mitä tarkoittaa etsikkoaika, josta puhutaan katekismuksessa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vauvakastettu mitä tarkoittaa etsikkoaika, josta puhutaan katekismuksessa?
Uudestikastettu ei tiedä mitään vaan haluaa vauvoja
Siksi se kyselee - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Uudestikastettu ei tiedä mitään vaan haluaa vauvoja
Siksi se kyseleeVauvakastettu ei ole katekismusta lukenut eikä muutakaan hengellistä!
Hän on lukenut sodomiaa ja parhamia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vauvakastettu ei ole katekismusta lukenut eikä muutakaan hengellistä!
Hän on lukenut sodomiaa ja parhamia.uudestikastettu ei ole lukenut katekismusta sen paremmin kuin Raamattuakaan.
Sodomiaa tuo pedo täällä jauhaa
- Anonyymi
Paavaliin ja Lutheriin iski salama ja he uudestisyntyivät.
Mikä iski Parhamiin ja Olseniin ?- Anonyymi
pakko teidän on oltava juovuksissa,...ei selväpäiset noin esiinny !
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
pakko teidän on oltava juovuksissa,...ei selväpäiset noin esiinny !
käkätys taas juovuksissa
eikö se muusta puhu
- Anonyymi
kymmenennen polven luterilaiset esittelevät hengellisyytensä tasoa foorumilla aamusta iltaan.
aivan kuin se ei selviäisi heti kun avaa oven pihalle jossa he huutelevat iskulauseitaan toisilleen; voi ...kele tätä lumen määrää...+sata samaa lajia.- Anonyymi
Sodomiittikäkätys esittelee hengellisyytensä tasoa. Välilä se kertoo kanssakäymisestä rippilasten kanssa
jokin mentaalipotilas selvästi, huutelee täällä ja vainoaa uskovia - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sodomiittikäkätys esittelee hengellisyytensä tasoa. Välilä se kertoo kanssakäymisestä rippilasten kanssa
jokin mentaalipotilas selvästi, huutelee täällä ja vainoaa uskoviaVaro ettet putoa sen luutas kans siellä katolla!
Kirkon kristityt siellä valmistautuu kasteen salaisuuksiin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Varo ettet putoa sen luutas kans siellä katolla!
Kirkon kristityt siellä valmistautuu kasteen salaisuuksiin.Helluntaikirkon kristitty tekevät niin
Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 854032
Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t353101Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä1002275Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?312078Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell761830Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian271811- 311800
Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja271557Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni91527- 281501