Vapaa kuvaus

Aloituksia

0

Kommenttia

2

1. Vielä+sen+verran+että+olen+perinyt+sairauden+äidiltäni+joka+on+kantaja,+suvussa+ei+ole+ollut+aikaisemmin+beckerin+dystrofia+sairautta.+Yleensä+tässä+sairaudessa+on+että+naisilla+ei+ole+oireita+mutta+äidilläni+on+samanlaisia+oireita+kun+minulla.
  2. Moi.Minä+olen+27+v+mies+ja+minulla+on+beckerin+dystrofia+lihassairaus+joka+on+diaknosoitu+lukuisten+testien+ja+jalasta+koepalan+oton+jälkeen+yhdeksän+vuotiaana.+Sairauden+seurantaan+kuuluu+neurologiannvastaan+otolla+käynnit,+fysioterapiassa+käynnit+ja+sydänlääkärillä+käynnit+koska+sairauteen+voi+liittya+sydämmen+vajaatoimintaa.+Sairaus+on+minulla+hitaasti+etenevä+joka+aiheuttaa+rasituksen+yhteydessä+lihaskramppeja++ja+jumeja+eripuolille+kehoa,+riippuu+tietysti+mitä+on+tekemässä+yleensä+juokseminen+ja+lapiointi+ovat+olleet+kaikein+pahimmat+joissa+tulee+helposti+kramppeja.+Olen+huomannut+että+kun+tulee+lihaskipuja+niin+saattaa+mennä+viikkokin+ennen+kuin+lihakseet+ovat+täysin+palautuneet+rasituksesta.++Sairaus+ei+minua+ole+erityisemmin+haitannut+muuten+paitsi+liikuntaa+harrastaessa+koulussa+pärjäsin+liikunnan+tunneilla+hyvin+mutta+välillä+tuli+kramppeja+niin+opettajat+eivät+sitä+ymmärtäneet+ja+ennen+yläastetta+minulla+olikin+koulu+todistuksessa+liikunnan+numerona+aina+6,+onneksi+yläastella+oli+ammatti+liikunnanopettajia+jotka+ymmärsivät+tilanteen.+Ammattikouluun+hakiessa+hain+maanrakennusalalle+koska+koneet+ja+kuorma+autot+ovat+aina+kiinnostaneet,+ja+sinnehän+sitä+sitten+tuli+lähdettyä+kouluun+vaikka+opot+sanoivat+että+eikö+kannattaisi+hakea+johonkin+fyysisesti+helpommallle+alalle+mutta+heidän+mielipiteet+eivät+juuri+silloin+kiinnostaneet+koska+ala+oli+ainut+ala+joka+kiinnosti.+Koulun+jälkeen+pääsinkin+melkein+heti+töihin+ajamaan+kaivinkonetta.+Seitsemän+vuotta+minä+kerkesin+tehdä+konehommia+muutamassa+eri+firmassa.+Fyysisiäkin+töitä+pystyin+tekemään+jonkun+verran,+välillä+oli+helpompia+päiviä+ja+välillä+raskaampia+päiviä.+Koneen+ajoon+ei+sairausvaikuta+mutta+fyysisiä+töitä+en+pystynyt+hirveästi+tekemään+ja+välillä+tuli+lihaskipuja.+Viime+syksynä+oli+taas+vuorossa+sydämmen+kontrolli+käynti+jossa+minulla+diaknosoitiin+lievä+sydämmen+vajaatoiminta+joka+vaikuttaa+töihin+siten+että+fyysisiä+töitä+ei+enää+kannata+tehdä+koska+siinä+joutuu+kroppa+koville+ja+nyt+on+edessä+alan+vaihto+kevyempiin+töihin.+Ennen+vajaatoimintadiaknoosia+minua+ei+juuri+kiinnostanut+liikunta+ja+painoa+kerryi+jonkun+verran,+mutta+vajaatoiminta+diaknoosin+jälkeen+on+alkanut+liikunta+kiinnostajaan+ja+elintapoja+olenkin+muuttanut+++parempaan+suuntaan.