Vapaa kuvaus

Aloituksia

0

Kommenttia

109

  1. Tervehdys+eiliseltä+Saariston+rengaskierrosmatkalta!+Lapseni+olivat+taas+järjestäneet+tälle+mummelille+ihanan+yllätysmatkan.Aamulla+lähdettiin+Rymättylän+rannasta++pikkulautoilla+ja+sitten+matkattiin+++suuremmalla+yhteysaluksella,+joka+vei+meidät+ensin+Seilin+saarelle.+sieltä++matka+jatkui+merta+kyntäen++Nauvoon.+Merimatka+kesti+Östernillä+runsaat+puolisen+tuntia,+ja+aurinkokansi+oli+täynnä+matkailijoita.+Airisto+välkehti+kirkkaana+auringon+syleilyssä+ja+me+kaikki+matkustajat+saimme+sydämemme++täydeltä+nauttia+upeista+merimaisemista.+Nauvossa+nautittiin+rantaravintolassa+maittava+lounas,+kiertelimme+saaren+upeita+rantoja+ja+nähtävyyksiä+,+kunnes+jatkoimme+autolla+kohti+seuraavaa+lauttaa+,+jonne+olikin+sitten+pitkä+letka+autoja+odottamassa+pääsyä+mantereen+puolelle.Pääsimme+lautalle+kyytiin+pitkän+odottelun+jälkeen,+vaikka+siihen++mahtui+noin+70-80+henkilöautoa+kerrallaan.+Vakituisilla+saarella+asujilla+on+etuoikeus+lautalle+ajoon,+joka+vielä+hidastutti+lautalle+pääsyä.+Paraisilla+kävimme+vielä+ihastelemassa+näköalapaikalla+suurta+kalkkikivilouhosta,+joka+on+jo+1600-luvulla+ollut+toiminnassa.Olipa+upea+päätös+kesäajalle,+kyllä+olin++tyytyväinen+ja+kjitollinen,+kun+sain+olla+mukana+tällä++ikimuistoisella+matkalla+.+Hyvillä+mielin+jaksan+taas+odottaa+edessä+olevaa+syysaikaa.
  2. No+niin,+uusi+nojatuoli+istuttavaksi.+Tähän+kannattaa+istuutua+ja+tuoda+esille+mukavia+ja+iloisia+asioita.+Niitä+lukiessa+voi+oma+alakulokin+häipyä.+Minä+ainakin+saan+Skillanin+aamunavauksesta+ja+muittenkin++mukavien+kertoilujen+ansiosta+monta+mieltä+ylentävää++ajatusta,+ja+jos+oma+mieli+on+alavireinen,+niin+mukavat+viestit+saavat+huonon+mielen+unohtumaan.😊Tämä+kesä+on+jo+syksyä+kohti+vierähtänyt,+siispä+meidänkin+porukka,+me+jotka+emme+enää+työssä+käy,+emmekä+ulkomaita+enää+kolua,+päätimme+lähteä+päiväretkelle+ympäri+maakuntaa+ja+vähän+muuallekin.+Pojalla+on+hyvä+ja+tilava+auto,+sinne+siis+tuppauduimme+tytöt+ja+minä+myös+pari+pikkukoiraankin+mukana,+ja+suunnistimme+ensin+Kanta-Hämeeseen+tutustumaan+Tammelan+pitäjään,+josta+isäni+oli+kotoisin.+Kerran+vuosia+sitten+olen+ajellut+siellä,+mutta+vain+ohi+ajaen,+joten+en+osannut+aavistaakaan+kuinka+kaunis+ja+nähtävyyksiä+täynnä+se+paikka+oli.+Siellä+isäni+jalanjälkiä+kuvitellen+kävimme+monessa+mielenkiintoisessa+paikassa,+josta+ei+ennen+minulla+ollut+tietoakaan.+Kävimme+myös+Tammelan+hautausmaalla,+josta+koetimme+löytää+esi-isiemme+hautapaikkoja.+Joitakin+samannimisiä+hautoja+löysimme,+tiedä+vaikka+sukulaisiamme+siellä+lepäili.+Isäni+lähti+jo+1918+kansalaisodan+aikana+pois+kotiseudultaan,+mutta+isoisäni+veljet+jäivät+pitäjään++ehkäpä+heidän+jälkeläisiään+hautuumaalla+lepäsi.Sitten+suuntasimme+Poriin,+josta+myös+sukulaisiamme+on+lähtöisin.+Sielläkään+en+montaa+kertaa+ole+käynyt,+yllätti+positiivisesti+myös+kaupungin+kauneus.+Tottakai+pistäydyimme+myös+siellä+hautuumaalla,+Juseliuksen+mauseleumin+lähistöltä+taas+löytyi+samannimisiä+kuin+äitini+suku,+taas+mielessä+kävi+,+että+äidinäidin+jalanjälkiä+seurasimme.Lopuksi+paluumatkalla+piipahdimme+katselemassa+Vanhan+Rauman+ihanaa+puutaloaluetta,+voi+kuinka+herttaisia+ja+ihania+pihoja+ja+hyvin+pidettyjä+taloja+siellä+on.Päätimme+tyttöjen+kanssa,+että+teemme+vielä+myöhemmin+päiväretken+sinne+ja+tutustumme+niihin+ihaniin+pikkuputiikkeihin+,+joita+siellä+näytti+olevan+todella+paljon.Tällaisena+aikana,+kun+liikkuminen+on+rajoitettua+tuo+tekemämme+päiväretki+antoi+uutta+puhtia+ainakin+minulle+ja+halua+tehdä+tällaisia+pikavisiittejä+lähiseutuihin+useamminkin.++++Mukava+oli+reissu+kaikenkaikkiaan,+päivä+kului+kuin+siivillä,+suurkiitos+kuuluu++lapsilleni,+jotka+tämän+päivän+minulle+järjestivät!
  3. No+niin,+tulihan+sitä+sadetta,+hyvä+kun+kasvit+sitä+saivat,+ihmisistä+ei+niin+väliä...+Sieltä+sateen+keskeltä+tupsahti+myös+moottoripyöräilijät+tänne+mummon+takapihalle.+Aika+hyvin+olivat+kuitenkin+säästyneet+kastumiselta,+vasta+Parkanon+tällä+puolen+oli+kunnon+ryöpsäys++hiukan+hidastanut+matkan+kulkua.+Pääasia,+että+perille+pääsivät+ehjin+nahoin,+pikkuteitä+olivat+kuulemma+useimmiten+ajelleet,+sielthän+ne+parhaat+videotkin+olivat,+maaseudun+elämää+ja+kauneutta+olivat+tavoitelleet+ja+hyvin+olivat+onnistuneet.+Taidan+muuten+saada+pari+välipäivää+koirien+hoidosta,+matkailijat+lupasivat+ottaa+luokseen+nuo+karvaturrit,+kunhan+ovat+kunnolla+kotiutuneet+ja+matkan+rasituksista+selvinneet.No,+sehän+tietää+tälle+mummolle+yksinäisiä+päiviä,+taidanpa+nyt+kun+on+oiva+tilaisuus+ottaa+yhteyttä+turkulaisiin+ystäviini,+joista+ei+ole+kuulunut+mitään.+Huono+olen+minäpitämään+yhteyttä,+mukavaa+olisi+taas+tavata+pitkän+ajan+kuluttua.Kohtahan+taas+elokuu+tuo+lisää+toimintaa,+koulut+alkavat+ja+toivottavasti+myös+uimahallit+ja+kuntosalit+aukeavat.+Täytyisi+jotain+kunnon+kohotusta+saada+tähän+kroppaan,+kun+kävelylenkitkin+ovat+olleet+lyhyitä+tuon+sairaan+koiran+takia.+Punnitsin+tänään+tuon+oman+karvaturrini+ja+lisäpainoa+oli+sillekin+tullut+kuten+tälle+emännällekin.+Liian+vähän+on+sitä+liikuntaa+tullut,+ei+käy+se+määrä+siitä+lääkkeestä!+Joten+nyt+mummo+kuriin+ja+vaikkapa+kuntosauvat+käyttöön,+kun+ei+ole+muuta+talutettavaa!Saas+kattoo,+toteutuuko...!
  4. Kauppaan+lähtöä+tässä+olen+tekemässä,+mutta+pelkkä+ajatuskin+taas+kassien+raahaamisesta+saa+minut+keksimään+kaikkea+muuta+ennen+sitä+pakollista+tylsää+hommaa.Siispä+pistäydyn+tänne+palstalle+lukemaan+juttujanne++ja+kirjoittamaan+itsekin+muutaman+rivin.Olenhan+jo+kertonut,+että+minulla+on+nyt+2+koiraa+täällä+huushollissa,+josta+se+uusi+on+vanha+ja+sydänvikainenkin+ja+kova+lääkitys+päällä.+Olen+kuitenkin+iltaisin+sitäkin+lenkitellyt+jonkin+verran,+mutta+nyt+se+hyväkäs+on+saanut+vissiinpä+himon+siihen+ulkoiluun,+joten+enpä+enää+pääse+livahtamaan+toisen+kanssa+ulos,+vaan+oven+eteen+tuo+vanhus+tuppautuu+tulpaksi;+ulos+ei+mennä+ilman+minua,+näin+se+viestittää+haukkumalla+ja+koko+olemuksellaan.+Joten+nyt+olen+muutaman+päivän+ottanut+sen+useamman+kerran+mukaan+kun+omani+kanssa+lähden+lenkille.Tämä+koiravanhuksen+into+ulkoiluun+sai+minut+miettimään,+että+totta+on+lause+"liike+on+lääke",+sopii+niin+meihin+ihmisiin+kuin+näköjään+koiriinkin.+Ihan+silmissä+on+tuo+koiravanhus+piristynyt.+Tietysti++makoilee+vieläkin+paljon,+mutta+ennen+ei+ole+täällä+sisällä+toisen+koirulin+kanssa+leikkinyt,+mutta+nyt+usuttaa+kaikin+keinoin+yhtymään+leikkiinsä,+joka+on+nopeita+syöksyjä+riepulelujen+kimppuun+ja+pakottaa+näin+toistakin+mukaan!Hyvillä+mielin+katselen+niitten+telmimistä+ja+ajattelen,+että+kun+omistaja+taas+ottaa+tämän+koiransa+sairaalareissunsa+jälkeen+kotiinsa,+on+lemmikistään+muotoutunut+vilkas+ja+hyväntuulinen+koira.No,+tällaista+koiranelämää+minä+vietän,+mutta+tuo+kertomukseni+tuosta+koiravanhuksesta+todistaa+sen,+että+kyllä+liikunta+pitää+kunnossa,+jos+vain+siihen+vielä+pystyy!No+niin,+tulipas+tässä+tupattua+viestiä+tänne,+nyt+ylös,+ulos+ja+kauppaan.+Se+on+moro!
  5. Iltapäivää!Tuntuupas+ihan+huikeelta,+kun+helle+vähän+hellitti,+ainakin+joksikin+aikaa.+Tämän+mummon+jalat+kun+ovat+olleet+niin+turvoksissa+että...+Tänä+aamuna+jalat+olivat+köykäiset+kuin+entisellä+tytöllä+tanssiin+vietäessä!+Niin+se+vain+on,+ettei+vanhan+kroppa+kaikkea+kestä,+ei+ainakaan+ylenmääräistä+turvotusta.Ehkäpä+syynä+on+myös+se,+kun+en+ole+pariin+viikkoon+päässyt+kunnon+lenkille,+kun+minulla+on+vieläkin+hoidossa+se+sydänvikainen+chihuhaua.+Niinpä+myös+oma+koirulini+niitä+lenkkejä+kaipaa.+Eilen+kun+oli+jo+viileempää+sain+tehtyä+viiden+kilometrin+lenkin+oman+karvaturrini+kanssa,+toinen+sai+yksikseen+vain+odotella+kotosalla.+Pienen+lenkin+iltasella+teen+myös+sen+hoitokoiran+kanssa,+pääsee+sekin+ressukka+haistelemaan+uusia+hajuja.No,+sitten+niitä+mukavia+uutisia:+Viikko+sitten+minusta+tuli+vanhimman+tyttären+pojan+ekalle+tyttövauvalle+isomummi,+eikä+siinä+vielä+kaikki.++Tänään+sain+kuulla+ilouutisen,+että+myös+nuoremman+tyttäreni+toinen+lapsi+saa+myös+lapsen,+niin+tuore+uutinen,+että+laskettu+aika+menee+ensi+vuoden+puolelle.Joten+,+jottette+mene+ihan+sekaisin+näistä+minun+lastenlastenlapsista,+niin+kerron+että+olen+nyt+siis+jo+kuuden+lapsen+isomummi,+seitsemäs+siis+tulossa!+Kyllä+minun+kelpaa,+onnea+ja+rikkautta+on+että+suku+kasvaa,+ja+isomummona+saan+vielä+seurata+näitten+ihanien+lapsukaisten+elämänkaarta,+joten+kiitollinen+ja+rikas+olen+kun+olen+saanut+näin+paljon+ja+näin+kauan+nauttia+uusien+elämänalkujen+synnystä!Nyt+vain+taas+puikot+heilumaan+ja+kutomaan+pikkuisia+sukkia+ja+nuttuja+uusille+tulokkaille!+Hyvä,+kun+ei+kutomiset+lopu!Mukavaa+kesäpäivän+viettoa+kaikille+palstalaisille!
  6. 4 / 6