Vapaa kuvaus

Aloituksia

0

Kommenttia

3

  1. Mikä oikeastaa on "suojeluvietti"?

    Ihan oikeasti koira jättää kyllä sen "suojeltavan" selviämään ihan vaan itsekseen, jos tilanne alkaa siltä koiran mielestä näyttämään.

    Koira puolustaa itseään vaaran uhatessa, vain siihen pisteeseen mihin sen rahkeet riittävät ja sen jälkeen otetaan puolustusvietin pakokäyttäytyminen mukaan koiran toimintaan.

    Jokaisella koiralla on olemassa muutama päävietti, toki niiden viettien määrä vaihtelee rotu- ja yksilötasolla, mutta ne vietit ovat olemassa jokaisessa koirassa.

    Tämä viettien olemassaolo saattaa tulla joillekin ohjaajille yllätyksenä.
    Kuvitellaan tilanne missä koira kokee uhkaa ja nostaa puolustusvietin yhdessä aggression kanssa esiin, niin ilman näiden viettien aiempaa käsittelyä emme tiedä koiran käytöksestä tässä tilanteessa yhtään mitään, eikä koira tajua mihin voi tunteensa kohdistaa.
    Oikein jos huonosti käy, niin koiran aggressiivinen käytös kohdistuu ohjaajaan, koska koira ei miellä häntä yhtä uhkaavaksi kuin sen kertainen ulkopuolinen pelon aiheuttaja.
    Koirakohtaista puolustushalua ei voi tietää kokeilematta ja kokeet ovat jonkinmoinen mittari siihen asiaan.

    Ohjaajaansa koira puolustaa, tai sitten ei. Hommaa voisi kokeilla vaikka kytkemällä koira kantoon kiinni riittävän pitkällä liinalla, että sen ei tarvitse olla ihan kannon lähellä. Koiralle tuntematon henkilö hyökkää, uhaten kantoa. Melkoisella varmuudella koira reagoi tähän hyökkäykseen jotenkin. Puolustaako koira tässä ohjaajaansa, kantoa vai itseään?
  2. Koiran+opettaminen+ja+kouluttaminen+on+verrattavissa+talon+rakentamiseen.+Kaikki+alkaa+vahvasta+pohjasta+molemmissa,+eihän+mikään+kestä+heikon+pohjan+päälle+rakennettuna.+Koiran+kanssa+pitää+ottaa+huomioon+se,+että+kaiken+on+perustuttava+koiran+omaan+haluun,+eli+koiran+on+haluttava+olla+sinun+kanssasi.+Talossa+tämä+tarkoittaa+perustusta+ja+koiran+kanssa+suhdetta.Suhde+on+tärkein+asia+koiran+kanssa,+mikäli+siis+haluaa+tehdä+sen+kanssa+jotain.+Ensimmäisen+suhdeharjoituksen+voi+tehdä+vaikka+jo+pennun+hakumatkalla.+Siirrytte+pennun+kanssa+johonkin+turvalliseen+paikkaan,+jätät+pennun+ja+siirryt+itse+muutaman+metrin+päähän+ja+odotat+ilman+kutsua+tai+houkuttelua+mitä+koira+tekee,+yleensä+pentu+tulee+ohjaajansa+luo,+tästä+valtavan+paljon+kehuja+ja+eka+treeni+tuli+tehtyä.+Koirasta+riippuen+tämä+voi+viedä+aika+1-60min.Suhdetta+kehitetään+myöhemmin+arjessa,+kaikella+tekemisellä+pitää+olla+joku+tarkoitus,+et+voi+esimerkiksi+vain+rapsuttaa+koiraa,+koska+rapsutus+on+monelle+koiralle+positiivinen+asia+ja+vahvistaa+rapsutukseen+päättyvää+toimintaa,+vaan+sinun+on+mietittävä+tekosi+seurauksia.+Rapsutus+voi+tapahtua+vaikka+siten,+että+koira+tulee+luoksesi+(osoittaa+silloin+aktiivisuutta),+palkkaat+sen+rapsutuksella.+Tästä+seuraava+vaihe+on,+että+koira+osoittaa+aktiivisuutta+tulemalla+luoksesi,+nyt+et+rapsutakkaan+sitä+heti,+vaan+vietkin+käden+sen+pään+yli+kohti+selkää,+luultavasti+koira+istuu+tässä+vaiheessa+ja+saa+rapsutuksen+palkaksi.+Muutama+toisto+tätä+ja+koira+tarjoaa+istumista+lähelläsi,+tässä+vaiheessa+voit+sitten+ottaa+vihjesanan+(ennen+käsky)+mukaan.+Näin+toimien+koira+oppi+hyvinkin+lyhyessä+ajassa+istumisen,+koska+se+halusi+itse+tehdä+sen.+Aktiivisuus+palkitaan+aina+ja+on+toivottavaa,+on+ohjaajan+kyvyistä+kiinni+miten+tämä+koiran+oma+halu+saadaan+hyödynnettyä.+Kaikki+nämä+arjen+pienet+tapahtumat+ovat+sitä+koulutusta+ja+pohjan,+eli+suhteen+luomista+koiran+ja+ohjaajan+välille,+joka+voidaan+aloittaa+ihan+heti+pennun+tullessa+kotiin,+muista,+koiran+on+haluttava+itse,+aktiivisuus+palkitaan+aina+ja+käskyjä+ei+tarvita+ennen+kun+koira+tekee+liikkeen+itse+ja+omasta+halustaan.+Vastaus+kysymykseesi+lyhyesti:+Ota+pentu+ja+sen+tarpeet+aina+huomioon,+käytä+aivojasi+ja+kysy+jostain+jos+et+itse+tiedä.