Vapaa kuvaus

You don’t need no teeth to eat my beef.

Aloituksia

37

Kommenttia

729

1. Lohesta on kyllä vaikea olla pitämättä kun se on maukas ja rasvainen kala, vähäruotoisena helppo valmistettava eikä siinä yleensä ole loisia. Graavilohi tuskin aloittajalle käy, jos lohen syönnin kanssa on ylipäätään ongelmia. Ehdottaisin riittävää suolausta ja kunnollista kypsennystä. Itselläkin tökkii suolaton lohi, joka on höyrytetty puolikypsäksi niin, että pinta on epämiellyttävän vaalreanpunaisen harmaa, jota täplittää hyytyneet valkoiset proteiinipisarat ja sisäosa on puoliraakaa mössöä.

Lohi kannattaa suolata kunnolla. Suolan ei pidä olla tönkkösuolausta vaan oikea määrä tasaisesti ripoteltuna ympäriinsä ja suolaus mielellään riittävän pitkään, vuorokausi jääkaapissa. Näin suola ehtii imeytyä kalaan. Paistopinta lisää hyvää makua. Valurautapannulla mediumilla tulee rapea ja ruskea paistopinta. Nahattomaksi fileointi maksimoi paistopinnan lihassa ja helpottaa myös suolautumista. Grillaus ja savustus saa aikaan myös hyvän pinnan.

Its olen huomannut, että raaka lohi sashimissa on vetistä ihan tuoreena joten sitä kannattaa kypsyttää jääkaapissa 1-3 vrk. Kypsytys ei tarkoita pilaannuttamista tai mädännyttämistä vaan hallittua nesteen vähentämistä lihassa 2-4C:ssä. Liha kuivahtaa hieman, maku tiivistyy ja vetisyys poistuu. Sushia ja sashimiakaan ei tarjota tuoreena vaan huippukokin taito on raakakypsyttää kala niin, että maku on optimaalinen. Japanissa huippukokit kypsyttävät tonnikalaa jopa pari viikkoa. Lohelle aika on liian pitkä, itse sanoisin lohelle maksimissaan sen 3 vrk. Ylempänä neuvomani vuorokauden suolaus samalla raakakypsyttää lohta, jolloin sen maku on parhaimmillaan eikä siitä tule löysää ja vetistä.
  2. ”Kaipa se savun ottaminen pöntön sisältä on parempi tapa. Ei tule nokea, kipinöitä ja kala kuivuu vähemmän.”

Minun havaintojen mukaan puhtaalla liekillä palamisesta tulee paras savun maku. Puhtaan palamisen näkee hyvin siitä, että savu on sinertävää ja lähes näkymätöntä. Liian vähällä hapella palava puu muodostaa harmaata, valkoista ja jopa mustaa savua. Tästä tulee nokinen liha ja kala ja se maistuu ”likaiselle”. Sähkösavustimilla ja puruilla savustettaessa palaminen on kytemällä palamista. Tästäkin tulee ihan ok, jos savustusaika on lyhyt.

”Grillaavalla rouvalla onkin taas vähän `paremmat`vehkeet ;)”

Tuohon puruilla savustamiseen kokemus perustuu Bradleyn 6-räkkiseen savustimeen. Sillä tulee ihan hyvä, mutta minun mielestä liekistä tulevalla sinisellä savulla tulee parempi kuin Bradleyllä.