Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
Grillaava_rouva
profiilit
Grillaava_rouva
Grillaava_rouva
Vapaa kuvaus
You don’t need no teeth to eat my beef.
Aloituksia
37
Kommenttia
729
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Minä teen itse ruuat niin tulee edullista ja parempaa. Suosittelen muillekin miettimään, mitä voi itse tehdä. Otan pari esimerkkiä:
Ostamme mieheni kanssa heviosastolta sipulit, porkkanat, paprikat, purjosipulit, parsakaalit, lehtikaalit jne. Kilohinta pyörii ehkä kolmen euron tuntumassa. Näistä saa tuoreet ja maukkaat kasvikset kun viitsii itse pilkkoa terävillä japanilaisilla veitsillä (sipulin pilkkominen on parasta, mitä nainen voi tehdä housut jalassa 😊). Itse pilkottu ja tuore on paljon parempaa kuin tuplahintainen pakastemoska.
Toinen ja räikeämpi esimerkki on kala. Tykkään graavisiiasta. Jos ostan kaupan kalatiskiltä siikafileen niin siitä tulee ihan ok graavisiikafile, mutta kun ostan kokonaisen siian ja fileoin itse terävillä japanilaisilla veitsillä niin maku on paljon parempi, tuoreempi ja merellisempi. En keksi mitään muuta selitystä terävien veitsien lisäksi kuin sen, että siikafile makaa ja hapettuu kaupan kalatiskillä tunteja - vuorokausia pitempään kuin itse fileoitu.
16.03.2024 09:43
"Kannattaa uskoa tutkijoita, ei kova juusto ole pilalla vaikka pinnalla olisi hmetta"
Minä olen syönyt 7 vuotta vanhaa parmesaania, joka oli ihan älyttömän hyvää (linkki alla). Ei siinä ollut hometta. Jos hyväksytään, että koviin juustoihin on ihan ok tulla hometta niin eihän tuollaisia 7 vuotta vanhoja erinomaisia juustoja voisi olla olemassa. Ei toivottu home missä tahansa juustossa on virhe ja minä en ainakaan sellaista osta. Syöminen on sitten eri asia. Jos eloonjääminen riippuu homeisen juuston syönnistä niin ok, mutta en minä ainakaan homehduta juustoja jääkaapissa ja sellaisia syö vapaaehtoisesti.
https://www.parmashop.com/fi/parmigiano-reggiano-7-vuotta-bonat-poikkeuksellisen.html
16.03.2024 06:39
Itse en jaksa kasvatella chilejä, mutta habanerot on hyviä. Grillaan usein armadillo eggsejä scotch bonneteista. Minun yksinkertainen armadillo eggs resepti on habanerosta kanta pois, siemenet pois, sisään sulatejuustoa, kannasta hattu päälle, kääritään jauhelihaan, joka on maustettu choritzomakkaran mausteilla ja lopuksi pallero kääräistään pekoniin. Savustetaan 1-2 tuntia miedolla lämmöllä (105C). Lopuksi BBQ soosi pintaan ja ruskistetaan hetki kovemmalla lämmöllä. Scotch bonnet on tosi hedelmäinen ja mieto habanero, joten niitä voi syödä useamman.
Kastikkeista minulla kestosuosikki on Poppamiehen Trinidad Scorpion. Tomaattisalsasta tulee maukasta kun laittaa 3 tl sitä 2 dl purkkiin. Ruoka-annokseen laitan yleensä 1-2 tl per lautanen, jos tulisuutta haluaa. Tulisuudessa huonoa on se, että minulla suu kestää paljon enemmän kuin vatsa. Enkä tarkoita nyt mitään dagen efteriä WC:ssä vaan tulinen ruoka aiheuttaa kipua vatsassa.
15.03.2024 18:34
Ei ala ei, koska se on pastöroitu. Kannattaa selventää itselle, mitä eroa on tyhjiöpakkaamisella, umpioimisella ja pastöroinnilla.
Tyhjiöpakkaus on pakkaus (yleensä ruoka- tai vaatepakkaus), josta ilma on pyritty poistamaan mahdollisimman tarkoin, jotteivät ruokaa pilaavat mikrobit kuten home voisi elää pakkauksessa. Tämä estää aerobisten mokrobien toiminnan, mutta ei esimerkiksi hiivojen toimintaa. Suodattamaton ja pastöroimaton oluttölkki räjähtää kun sitä säilyttää pitkään lämpimässä. Näin varmaan käy myös tyhjiöpakatulle ja pastöroimattomalle mehulle.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Tyhjiöpakkaus
Pastöroinnissa elintarvikkeen säilyvyyttä ja turvallisuutta parannetaan tuhoamalla mahdolliset tautia aiheuttavat mikrobit kuumentamalla. Pastöroitu mehu ei ala käymään tai muuten pilaantumaan, jos se on pastöroitu eli siitä on tapettu mikrobit ja siihen ei pääse pastöroinnin jälkeen uusia mikrobeja.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Pastörointi
Umpiointi on elintarvikkeen säilömistä kuumennuksen ja ilmatiiviin astian avulla. Umpiointia voidaan käyttää kotioloissa etenkin hedelmien, marjojen ja sienten säilöntään. Umpiointi on tehokkain menetelmä kun se tappaa bakteerit, minimoi hapen määrän ja estää umpioinnin jälkeen uusien mikrobien pääsyn tuotteeseen. Teknisesti ottaen pastöroitu ja tiiviisti pakattu appelsiinimehupurkki on myös umpioitu. Siitä on kuumentamalla tapettu mikrobit eikä siihen pääse uusia mikrobeja kun pakkaus on tiivis.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Umpiointi
15.03.2024 18:27
Eikö pihvit kannata paistaa pannulla? Miksi ne pitää kuivattaa paahtamalla kiertoilmauunissa ylikypsiksi? Jos et kuitenkaan osaa paistaa muualla kuin pussissa niin kannattaa laittaa vakuumipussiin ja tehdä sous videllä. Ei ainakaan tule ylikypsää.
14.03.2024 20:00
Lämpimässä säilyvät mehut on pastöroitu. Yksi pastörointimenetelmä on iskukuumennus.
14.03.2024 09:40
Mielenkiintoista kokeilua ja yksinkertaisella laitteistolla saa jo ihan hyvää tulosta aikaan. Sitä vaan ihmettelen, että suomalaiset savustavat niin, ettei lämmityksestä tulevaa savua käytetä savustamiseen vaan se tehdään epäsuorasti savustussäiliössä kytevillä puruilla.
Saaristolaissavustimella tai offset-savustimella tulee hyvä tulos kun siinä lämmitys ja savu tehdään samalla puun poltolla. Toki tässä lämmityspuu pitäisi olla leppää, tammea tai omenapuuta kun mänty, kuusi ja koivu tuottaa kitkerää ja pahan makuista savua...no, koivu on ok kun tuohen kuorii kokonaan pois.
Itse ajattelin tulevana kesänä hankkia halvan offset-savustimen. Viime kesänä kokeilin Masterbuilt Gravity Series 800:lla polttaa pelkkää puuta ja kyllä sillä tuli todella hyvä savulohi. Neljään kiloon savulohta kului noin kolme saunaklapia leppää. Tein niistä pienempiä, noin 5x5x10 cm palikoita, joita poltin kerrallaan 2-3 kpl ja lisäys puolen tunnin välein. Näin lämpötila pysyi 85C:ssä ja lohet olivat valmiita 2 tunnin kuluttua.
13.03.2024 14:54
Nuo valmissoosit ovat kuin suola. Ei niiden makua tarvitse säädellä kun niitä ei paljaaltaan syödä eikä eri valmistajien kastikkeissa ole käytännössä juuri mitään makueroja. Niiden määrää säätelemällä voidaan säädellä lopputuotteen makua. Kommenttisi on yhtä tyhmä kuin valittaa siitä, että käyttää ruoassa valmissuolaa eikä tee sitä itse.
13.03.2024 14:48
"...reseptissäsi on aivan liian paljon erilaisia aineksia että ne tulisi käytettyä myöhemminkin."
Nuo mainitut kastikkeet säilyvät käytännössä ikuisesti, joten ei varmasti mene hukkaan. Minä käytän lähes joka aterialla esimerkiksi soijakastiketta ja kalakastiketta, joten ei niitäkään tarvitse ostaa erikseen.
"Tulee kalliiksi soosit."
Itse tehdyssä saa makua säädeltyä haluamaansa suuntaan ja tämä kastike itsellä on vain välivaihe Kansas City BBQ soosiin, jota voi sitten jo hyvällä syyllä kehua salaisella reseptillä tehdyksi suvun perintökastikkeeksi. Voittaa mennen tullen kaupan makeat ja latteat grillauskastikkeet.
11.03.2024 21:50
No, tuskin kukaan on niin hardcore kotikokki, että alkaa itse fermentoimaan kalakastiketta, Worcestershire-kastiketta tai soijakastiketta ja kyllä kai se ketsuppi on helpointa ostaa valmiina kuin tehdä itse.
PS. Se on vähäsuolainen soijakastike, ei mikään sodiumsoijakastike.
11.03.2024 15:10
"...sokerista (alunperin yli 40 kcal/desi) on korvattu keinotekoisilla, siis terveyden kannalta huolestuttavilla makeutusaineilla..."
Ja sokerilimsaa lipittävän rasvamaksa on sitten terveellinen juttu? Kannattaa katsoa dokumentti Super Size Me. Kuukauden sokerilimsalla alas huuhdellun pikaruokadieetin jälkeen Spurlockin maksa-arvot nousivat alkoholistin lukemiin.
11.03.2024 08:04
Japanilainen Tonkatsu on maistuvaa possun leikettä. Se leivitetään eli paneroidaan pankojauhoilla ja uppopaistetaan.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Tonkatsu
10.03.2024 17:24
Tupperware on ihan paskaa. Ostin jonkun käsikäyttöisen Tupperwaren monitoimikoneen, että tekisin sienisalaattiin oikean kokoista kuutiota sienistä, sipuleista sun muista kun sähkökäyttöinen monitoimikone tekee liian hienoa mössöä. No ei Tupperwaren kone kestänyt neljää viikkoa enempää vaikka oli elinikäinen takuu.
Ostin Tupperwaren mandoliinin, jotta voisin tehdä omenasta juliennesiivuja salaattiin. No eihän sekään toiminut kun terät oli tylsää lokinpaskaa.
Piti sitten ostaa ihan oikeat japanilaiset keittiöveitset ja sen jälkeen on tullut sitä mitä on halunnut - sipulit, sienet, omenat, suolakurkut hienoa kuutiota (1 mm x 1 mm x 1 mm) sienisalaattiin ja omenajuliennea (2 mm x 2 mm) salaatteihin. Ei näitä millään Tupperwaren paskamyllyillä tai Ikean lokinpaskaveitsillä voisi tehdä.
09.03.2024 23:48
Ei noita kaupan Steak sooseja kannata ostaa vaan tekee itse. Tässä on yksi hyvä resepti Amazing Ribs -sivustolta.
▢ 1/4 cup water
▢ 1 cup ketchup
▢ 1/4 cup dried porcini mushrooms
▢ 1/4 cup Worcestershire Sauce
▢ 1/4 cup fresh lemon juice
▢ 1/4 cup distilled white vinegar
▢ 3 tablespoons Thai or Vietnamese fish sauce
▢ 1 small white onions (or 1 large shallot)
▢ 1 clove garlic
▢ 3 tablespoons reduced sodium soy sauce
▢ 2 tablespoons firmly packed brown sugar
▢ 1 tablespoon dry mustard
https://amazingribs.com/tested-recipes/other-fun-sauce-recipes/brigit-binns-steak-sauce-recipe/
Itse en ole tuota sellaisenaan käyttänyt vaan tehnyt sitä Kansas City BBQ Saucen yhtenä valmistusaineena.
09.03.2024 23:02
Aioli on valkosipulin ja öljyn emulsio, ei valkosipulimajoneesia.
Aioli is a cold sauce consisting of an emulsion of garlic and olive oil; it is found in the cuisines of the northwest Mediterranean.
The word is a transparent compound of the words meaning "garlic" and "oil".
09.03.2024 12:44
Saatanan pelle 🤣🤣🤣
01.03.2024 21:08
"Eikö muissa kielissä ole ollenkaan eri sanoja leivitykselle ja paneroinnille? "
Leipä, panis, panering...
"Googlaapa ajankuluksesi!"
Googlaapa itse ja osoita jankutuksesi pointti.
01.03.2024 21:06
"Hassua tosiaan että alettu käyttää panerointia leivittämisen sijaan..."
Tosiaan hassua, jos latinan leipä on panis niin miksi ihmeessä siitä johdetun paneroinnin suomennos eli leivittäminen pitäisi erottaa käsitteellisesti toisistaan. Muistelet vain vääärin ja jankutat kun et kestä sitä, että tunnustaisit virheesi.
01.03.2024 20:52
"Mutta oikeesti; kiitokset Grillaavalle rouvalle oman ruokatietouteni rikastuttamisesta taas kerran :). Quesadilla oli minulle ihka uusi käsite. Siis tavallaan tuplatortilla?"
Hienoa, että voin jakaa tietoutta. Quesa ei ole kuitenkaan tupla vaan juusto ikään kuin cheese (engl.), käse (saks.), queso (esp.), kaas (holl.), jne.
01.03.2024 19:44
"Mm. pelkälle jauholle on seuraavat vaatimukset:"
Hyvään pizzapohjaan vaaditaan tosiaan hyvä ja vahva jauho, jotta kestää pitkän kohotuksen, taikinaan tulee hyvä sitko, jotta saa ohuen pohjan ja pehmeän, ilmavan reunan.
Tuo yli 400C lämpöinen pizzauuni on kyllä maaginen kun parissa minuutissa täytteet kypsyvät ja maut sekoittuvat yhteen. Raaka-aineet ovat kypsiä, mutta rakenne säilyen. Itse teen napolilaistyylistä pizzaa vaihtelevilla täytteillä. Yksi parhaista on elokuun alussa tuoreista kantarelleista tehty pizza. Täytteeksi tomaattikastike, mozzarella ja iso kasa sopivan kokoiseksi pilkottuja tuoreita kantarelleja ilman mitään esikeittämistä.
Toinen yllättävä ja hyvä makuyhdistelmä on jälkiruokapizza omenoista. Pizzan täytteeksi tulee omenalohkoja, ripaus muscovadosokeria ja kanelia, vaahterasiirappia ja juustoksi mascarpone.
01.03.2024 17:09
16 / 37