Vapaa kuvaus

Nikkini ouro, 'kulta', on portugalia.

Olen eläkkeellä oleva luonnontieteelliseen maailmakuvaan perehtynyt seurakuntapappi, kuivilla jo pitkään ollut, mutta edelleen alkoholisti, ja kärsin tähän sairauteen kuuluvasta sietämättömästä ahdistuneisuudesta.

Koska luonnontieteellisen katsannon osana matematiikka on minulle erityisen rakas, olen nikkinä käyttänyt myös persialaisen matemaatikon nimeä al-Khwarismi, samoin algebra-sanan alkujaan arabialaista muotoa al-jabr (الجبر , transletteroidaan myös al-ğabr). Lukiessani arabialais-persialaisen matematiikan historiaa saan suorastaan ponnistella, etten vaivu transsiin. https://fi.wikipedia.org/wiki/Al-Khwarizmi

Eri aikoina olen käyttänyt eri nikkejä, joita en useita muistakaan. Mieleen tulevat Avicenna, Ali Abu Ibn Sina, Latviešu stāsts (=Latvialainen kertomus), Firdawsi, Dogmatikos, Kynä.M, kynä.mi, ånyo, ja cobre, mutta on ollut muitakin joita en muista. Nikkejä en ole käyttänyt päällekkäin, vain yhtä kerrallaan. Lisäksi minulla on ollut pari erittäin hyvää ystävää, Kyöpeli ja Tri'is eli Triceratops, joiden kanssa käytämme samaa tietokonetta erittäin hyvässä sovussa. 🌹👀

Aloituksia

61

Kommenttia

930

  • Uusimmat aloitukset
  • Suosituimmat aloitukset
  • Uusimmat kommentit
  1. Kun luterilaisuus alkoi 1500-luvun alussa, paavi keksi oivan keinon imeä rahaa köyhästä Saksasta rikkaaseen Italiaan. Antoi saksalaiselle dominikaanille Johann Tetzelille
    yksinoikeuden myydä aneita, eli kirkon myöntämiä helpotteita kiirastulessa. Kirkon opin mukaanhan niitä ei missään tapauksessa olisi saanut myydä.

    Melanchthon, sitten tarinoi, että Luther oli muka naulannut Wittenbergin linnankirkon ovelle 95 teesiä aneiden myyntiä vastaan. Olen käynyt ovella ja voinut havaita, että jos olisi turmellut nauloin hienot puuleikkaukset, niin kovaan rangaistukseenhan olisi sinä aikana joutunut.

    Joka tapauksessa luterilaisesta opista niissä ei puhuta mitään, vaan katolisesta opista, joka kieltää aneitten myynnin. Kaikille saksalaisille ruhtinaille ei lisäksi ollut mieleen, että rahaa virtasi rikkaaseen maahan. Ryhtyivät suojelemaan ja piilottelemaan Lutheria, kunnes Roomaan päin kallellaan oleva keisari joutui taipumaan rauhaan, joka salli sekä katolisen että protestanttisen uskon sen mukaan, kuin ruhtinas määräsi.

    Luther joutui monin paikoin tekemään selkoa protestanttisesta uskosta, mutta ei siinä mitään uutta ollut. Sen oli aikoinaan jo 1100 vuotta aikaisemmin muotoillut pohjoisafrikkalainen Hippon piispa, P. Augustinus. Hän oli sitten levittänyt sen munkkikuntaansa, jonka munkkina Luther oli sen omaksunut, vaikka soittikin suutansa, että oli sen tajunnut käymälässä istuessaan.

    Luterilainen propaganda teki sitten historiasta loistokkaan ja Lutherista neron vailla vertaa. Ei muuten ollut ensimmäinen eikä viimeinen puhumalla ja muita polkemalla tehty feikkisuuruus. 🌹👀
  2. Vihasi uskontoja kohtaan on niin suuri, ettei sinulle kelpaa mikään. Et suinkaan ole ainoa, joka näin käyttäytyy.

    Sain sen huomata virassa ollessani. Koska minulla ei ollut autoa, jouduin usein seisomaan bussipysäkillä, tietysti papinpuvussa, koska olin menossa johonkin toimitukseen. Minä jouduin edustamaan asuineni kirkkoa, koska muut papit visusti kulkivat autolla, eivätkä olleet niin hulluja, että olisivat olleet papinpuvussa ihmisten seassa.

    Bussipysäkillä moni kirkkoon katkeroitunut osoitti minulle kaiken vihansa ja inhonsa, vaikka tapasi minut ensimmäistä kertaa. Olivat autuaan tietämättömiä, että juuri niissä asioissa, joissa he hyökkäsivät päälleni, olin ainoa itse tuntemani pappi, joka pyrki saamaan kirkkoa noudattamaan oikeudenmukaisuutta, tai sikailussaan edes kohtuutta.

    Näin sinäkin täällä netissä olet moneen kertaan käyttäytynyt minua kohtaan aggressiivisesti, koska olen ainoa pappi, joka täällä pappina esiintyy. Kohdistat minuun katkeruutesi, vaikka olen kanssasi useimmissa asioissa SAMAA MIELTÄ.

    Jopa tuntemattomat vieraat hautajaiskahvilla saattoivat hyökätä päälleni, samoin vakiintumattomimmat kotikasteella. Samoin sinä löydät ja tunnet tarvetta tuoda vihasi esille, vaikka sanoisin mitä. Ei kuulu hienostuneeseen käytökseen. Kuuluu myös osata pysyä rakentavissa ihmissuhteissa.

    En minäkään ole aikaisemmin tohtinut sanoa, mitä olen arvellut: karkean nettikäyttäytymisesi syy on luonteen vinous ja silkka katkeruus. 🌹👀
  3. Alkoholismia voi kuvata myös itselääkinnäksi. Alkoholisti potee jo ennen alkoholin käyttöään hoitoresistenttiä ahdistuneisuutta. Kun hän yhteiskunnassamme, jossa ei voi välttyä alkoholitarjoilulta, havaitsee alkoholin poistavan ahdistuneisuuden, hän ryhtyy lääkitsemään itseään alkoholilla ahdistuneisuutta vastaan.

    Hän on pysyvästi koukussa jo ensimmäisen kerran jälkeen. RIIPPUVUUS ei synny viipeellä, vaan heti. Aikaa myöten, mutta paljon hitaammin kehittyy TOTTUMUS eli TOLERANSSI, joka ulosmittaa ahdistuneisuuden poiston. Ahdistuneisuus ei enää poistu, vaikka lääkitseekin itseään.

    Ahdistuneisuus ei myöskään poistu, jos pääsee kuiville. Se vaivaa koko elämän. Pitkäaikaisesti kuiville meistä pääsee vain 1 - 2 %. Ei tiedetä, miksi joku harva pääsee. Muiden kemiallisten riippuvuuksien tutkimukset viittaavat, että siihenkin tarvittaisiin erityinen perimä.

    Kuiville päässeistä kaikki muut palaavat 'kentälle'. Mekin harvat pitkäaikaisesti kuivilla olevat alkoholistit kärsimme siis edelleen sietämättömästä ja hoitoresistentistä ahdistuneisuudesta.

    Olen ollut paljon tekemisissä muiden alkoholistien kanssa. En ole IKINÄ kuullut, että joku olisi kehunut kuiville pääsyään. 🌹👀
  4. Uskonnon kummallisessa maailmassa saarnataan usein tavalla, joka sisältää loogisen ristiriidan. Kyllä helluntaiherätyksessä saarnataan, että yksin uskosta, yksin armosta, mutta saarnataan myös oppia vapaasta tahdosta. Nämähän eivät loogisesti sovi yhteen, koska ajatusrakennelmassa on ylimääräinen premissi.

    Tästä taas seuraa, että siinä systeemissä KAIKKI väitteet, myös vastakkaiset, ovat tosia. Vastoin mitä kuvitellaan, päättely ei noudata loogisia sääntöjä, vaan sosiaalisia, mitä on LUPA päätellä.

    Luterilaisessa oppirakennelmassa - taas vastoin, mitä monet luulevat - ei vapaata tahtoa ole. Siitä taas LOOGISESTI seuraa, että jos uskotaan helvettiin, niin Jumala MÄÄRÄÄ, kuka joutuu helvettiin, eikä siihen mitenkään voi vaikuttaa. Asia ratkeaa vasta nykyään, sillä hyvin harva enää uskoo helvetin olemassaoloon.

    Henkilökohtaisesti oma tuntemukseni kulkee samaa latua sekä tieteellisen kannan että tässä asiassa myös luterilaisen opin mukaan: vapaata tahtoa ei ole. En ole KOSKAAN tuntenut, että olisin tehnyt jonkin RATKAISUN.

    Amerikkalaiset suuret hengellisen herätyksen johtajat Moody ja Sankey tekivät tiukkaa yhteistyötä, vaikka olivat tässä asiassa päinvastaisella kannalla. Tieto on enää huonon muistini varassa, sillä en enää huonokuntoisuuteni takia jaksa ryhtyä työläisiin tarkistuksiin.

    Eikä asia ole enää kovin ajankohtainenkaan, koska ylivoimainen enemmistö kristityistä ei enää länsimaissa usko minkäänlaiseen helvettiin, ei piinahelvettiin, eikä sen ohennettuun painokseen, Jumalan läsnäolon omatahtoiseen hylkäämiseen.

    Helluntailaisuuden ja psyykkisen kamaloitumisen korrelaatio on kiistämätön, mutta sitä ei ole yksinkertaista selittää.

    1) Havaintoni helluntailaisista ja sen tyyppisistä yhteisöistä viittaavat, että sinne kelpaavat myös todella kurjat ja sekavat, sellaiset joita muualla katsotaan pitkin nenänvartta. Tietysti alkujaankin huonokuntoiset hakeutuvat juuri sinne, ja kantavat sielläkin huonokuntoisuuttaan.

    2) On myös väitetty, että jotkut alkujaan hyväkuntoiset olisivat menneet helluntaiherätyksessä sekaisin. Tähän en oikein usko, mutta saattaa olla, että joidenkin kohdalla voisi näinkin olla.

    Kansan keskuudessa elää sitkeästi ajatus, että joku meni sekaisin, kun rupesi liikaa ajattelemaan uskonasioita. Minusta näyttää, että seuraus nähdään syynä. Kun on jo vahvasti menossa sekaisin, rupeaa 'liikaa' ajattelemaan uskonasioita.

    Suloinen vaimoni on kotoisin Luadogan meren Suomen puoleiselta osalta, Mantšinsaarelta, siis hän on syntymäortodoksi. Ortodoksinen kirkko muodollisesti katsoen opettaa vapaata tahtoa, mutta ei vaimonikaan siihen usko. Sen sijaan ortodoksista kirkkoa leimaa levollisuus ja hartaus. Mitä enemmän ikää tulee, sitä enemmän nämä painavat. Ja sitä varmemmin yhteinen hengellinen kotimme on siellä, minunkin joka olen luterilaisesta evakkoperheestä ja kastettu Viipurin tuomiokirkkoseurakunnan jäseneksi.

    "Kristus nousi kuolleista, kuolemallaan kuoleman voitti ja haudoissa oleville elämän antoi." 🌹👀