Kirkosta erominen on entistäkin helpompaa

Anonyymi-ap

Ennen joutui marssimaan kirkkoherran virastoon erotakseen kirkosta.

Sen jälkeen tuli ja on vielä jonkin aikaa edelleenkin alkujaan Tampereen vapaa-ajattelijoiden perustama eroakirkosta.fi-sivusto.
Sen kautta on eronnut nyt jo 854458

Nykyisin kirkosta on helpoin tapa erota Suomi.fin Henkilötiedot-sivulla, ero rekisteröidään välittömästi väestötietojärjestelmään. Saat eroamisesta myös kirjallisen vahvistuksen.

Viime vuonna jo lähes puolet käytti pitkään odotettua virallista eromismahdollisuutta ja tällä hetkellä jo noin 2/3-osaa eroaa sitä kautta.

Kirkko on alusta alkaen pyrkinyt vaikeuttamaan kirkosta eroamista ja häiriköinyt eroakirkosta. fi-sivustoa vastaan.

Kirkosta erominen on edelleenkin korkealla tasolla.
Viime vuonna erosi hisrtorian kolmanneksi suurin määrä.

Viime vuonna kirkon jäsenmäärä putosi peräti 1,4 prosenttia, joka on myös historian kolmanneksi suurin pudotus.
Nykyisin kirkon jäsenmäärää vähentää myös kirkoon kastettujen määrän romahtaminen.

T: Pe.ku

32

293

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ensi kuussa eroakirkosta.fi- sivuston perustamisesta tulee kuluneeksi 20 vuotta.
      Se on viime vuosiin saakka ollut ainoa helppo tie erota kirkosta.

      Sivuston kautta on kirkon jättänyt noin neljäsosa kirkon jäsenistä.

      Alkuaikoina ei ollut eroamisessa sähköistä järjestelmää ja yhdistyus joutui maksamaan kirjeiden postituksen maistraattiin.
      Noin 6000 euroa meni postimerkkeihin.

      • Anonyymi

        😍😋😍😋😍😋😍😋😍

        😍 ­N­­­y­­m­­­f­­­o­m­a­­a­­­n­i -> https://ye.pe/finngirl21#18074538Q

        🔞💋❤️💋❤️💋🔞💋❤️💋❤️💋🔞


    • Anonyymi

      Aikoinaan kirkosta eroajia, kun se oli jopa harvinaista pyydettiin kirkkoherran tms. kanssa palaveeraamaan.

      Isäni ja äitini erosivat kirkosta 60-luvulla. Kieltäytyi palaaveerasta, päätös oli jo tehty. Se nyt ei vain ollut sopivaa opettajalle tuolloin, jota hommia isäni teki opintojensa välissä tuolloin. Mutta kun pyydettiin vielä kunnan koulutoimistoonkin asiaa selittämään. Siellä isäni sitten lateli suorat sanat, tämä ei kuulu teille.

      -a-teisti-

      • Anonyymi

        Onhan tuo kirkon touhu ollut ja on osin edelleenkin karmivaa.

        Uskoinnonvapauslaki tuli Suomeen 1923, mutta vielä 1930-luvulla ei voinut monilla syrjäseuduilla solmia avioliittoa, jos ei kuulunut kirkkoon.
        Kirkkoon kuulumattomuus johti vielä työsyrjintäänkin.

        Uskonnonvapaus ei vieläkään ole Suomessa täysin toteutunut.
        Vuonna 2013 julkaistun The Freethought Report 2013 -raportin mukaan uskonnollisesti vapaita ja tasa-arvoisia EU-maita ovat ainoastaan Alankomaat ja Belgia.

        T: Pe.ku


      • Anonyymi kirjoitti:

        Onhan tuo kirkon touhu ollut ja on osin edelleenkin karmivaa.

        Uskoinnonvapauslaki tuli Suomeen 1923, mutta vielä 1930-luvulla ei voinut monilla syrjäseuduilla solmia avioliittoa, jos ei kuulunut kirkkoon.
        Kirkkoon kuulumattomuus johti vielä työsyrjintäänkin.

        Uskonnonvapaus ei vieläkään ole Suomessa täysin toteutunut.
        Vuonna 2013 julkaistun The Freethought Report 2013 -raportin mukaan uskonnollisesti vapaita ja tasa-arvoisia EU-maita ovat ainoastaan Alankomaat ja Belgia.

        T: Pe.ku

        Kirkko on aina väärinkäyttänyt valtaansa itseään tukeakseen. Missään vaiheessa tämä ei ole ollut vähääkään hengellistä. Nyt ovat panokset liki lopussa. On menossa jäsenyyden jyrkkä lasku, josta pitää huolen, että monet itse kirkkoon kuuluvat vanhemmat eivät enää saata lapsiaan kasteen ja automaattijäsenyyden kautta kirkon jäseniksi.

        Kirkon asema lähentelee jo muiden uskontokuntien asemaa. On selvä, että aikanaan eduskunta myös säätää lain, jolla hautausmaat otetaan kutistuneelta kirkolta yhteiskunnan hoitoon. 🌹👀


      • Anonyymi
        ouro kirjoitti:

        Kirkko on aina väärinkäyttänyt valtaansa itseään tukeakseen. Missään vaiheessa tämä ei ole ollut vähääkään hengellistä. Nyt ovat panokset liki lopussa. On menossa jäsenyyden jyrkkä lasku, josta pitää huolen, että monet itse kirkkoon kuuluvat vanhemmat eivät enää saata lapsiaan kasteen ja automaattijäsenyyden kautta kirkon jäseniksi.

        Kirkon asema lähentelee jo muiden uskontokuntien asemaa. On selvä, että aikanaan eduskunta myös säätää lain, jolla hautausmaat otetaan kutistuneelta kirkolta yhteiskunnan hoitoon. 🌹👀

        "Kirkon asema lähentelee jo muiden uskontokuntien asemaa."

        On vielä erittäin kaukana muiden uskontokuntien asemasta suhteessa Valtioon.
        Opillisesti ei pidäkään lähentyä.

        T: Pe.ku


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Kirkon asema lähentelee jo muiden uskontokuntien asemaa."

        On vielä erittäin kaukana muiden uskontokuntien asemasta suhteessa Valtioon.
        Opillisesti ei pidäkään lähentyä.

        T: Pe.ku

        Vihasi uskontoja kohtaan on niin suuri, ettei sinulle kelpaa mikään. Et suinkaan ole ainoa, joka näin käyttäytyy.

        Sain sen huomata virassa ollessani. Koska minulla ei ollut autoa, jouduin usein seisomaan bussipysäkillä, tietysti papinpuvussa, koska olin menossa johonkin toimitukseen. Minä jouduin edustamaan asuineni kirkkoa, koska muut papit visusti kulkivat autolla, eivätkä olleet niin hulluja, että olisivat olleet papinpuvussa ihmisten seassa.

        Bussipysäkillä moni kirkkoon katkeroitunut osoitti minulle kaiken vihansa ja inhonsa, vaikka tapasi minut ensimmäistä kertaa. Olivat autuaan tietämättömiä, että juuri niissä asioissa, joissa he hyökkäsivät päälleni, olin ainoa itse tuntemani pappi, joka pyrki saamaan kirkkoa noudattamaan oikeudenmukaisuutta, tai sikailussaan edes kohtuutta.

        Näin sinäkin täällä netissä olet moneen kertaan käyttäytynyt minua kohtaan aggressiivisesti, koska olen ainoa pappi, joka täällä pappina esiintyy. Kohdistat minuun katkeruutesi, vaikka olen kanssasi useimmissa asioissa SAMAA MIELTÄ.

        Jopa tuntemattomat vieraat hautajaiskahvilla saattoivat hyökätä päälleni, samoin vakiintumattomimmat kotikasteella. Samoin sinä löydät ja tunnet tarvetta tuoda vihasi esille, vaikka sanoisin mitä. Ei kuulu hienostuneeseen käytökseen. Kuuluu myös osata pysyä rakentavissa ihmissuhteissa.

        En minäkään ole aikaisemmin tohtinut sanoa, mitä olen arvellut: karkean nettikäyttäytymisesi syy on luonteen vinous ja silkka katkeruus. 🌹👀


      • Anonyymi
        ouro kirjoitti:

        Vihasi uskontoja kohtaan on niin suuri, ettei sinulle kelpaa mikään. Et suinkaan ole ainoa, joka näin käyttäytyy.

        Sain sen huomata virassa ollessani. Koska minulla ei ollut autoa, jouduin usein seisomaan bussipysäkillä, tietysti papinpuvussa, koska olin menossa johonkin toimitukseen. Minä jouduin edustamaan asuineni kirkkoa, koska muut papit visusti kulkivat autolla, eivätkä olleet niin hulluja, että olisivat olleet papinpuvussa ihmisten seassa.

        Bussipysäkillä moni kirkkoon katkeroitunut osoitti minulle kaiken vihansa ja inhonsa, vaikka tapasi minut ensimmäistä kertaa. Olivat autuaan tietämättömiä, että juuri niissä asioissa, joissa he hyökkäsivät päälleni, olin ainoa itse tuntemani pappi, joka pyrki saamaan kirkkoa noudattamaan oikeudenmukaisuutta, tai sikailussaan edes kohtuutta.

        Näin sinäkin täällä netissä olet moneen kertaan käyttäytynyt minua kohtaan aggressiivisesti, koska olen ainoa pappi, joka täällä pappina esiintyy. Kohdistat minuun katkeruutesi, vaikka olen kanssasi useimmissa asioissa SAMAA MIELTÄ.

        Jopa tuntemattomat vieraat hautajaiskahvilla saattoivat hyökätä päälleni, samoin vakiintumattomimmat kotikasteella. Samoin sinä löydät ja tunnet tarvetta tuoda vihasi esille, vaikka sanoisin mitä. Ei kuulu hienostuneeseen käytökseen. Kuuluu myös osata pysyä rakentavissa ihmissuhteissa.

        En minäkään ole aikaisemmin tohtinut sanoa, mitä olen arvellut: karkean nettikäyttäytymisesi syy on luonteen vinous ja silkka katkeruus. 🌹👀

        Humaaneja ja liberaaleja pappeja oli jo vuosikymmeniä sitten, yhden sellaisen tunsinkin.

        No potkujahan hänelle oltiin hommaamassa änkyröiden taholta, liian liberaali ja pukeutuikin epäsovinnaisesti, stetsoniin sekä buutseihin ja ajoipa se perkele vielä sellaista isoa amerikkalaista taivaantielaivaa.

        Haaveeksi jäi potkut, oli kai kaupungin rakastetuin pappi ja sai aikaan pienoisen kansanliikeenkin, ei hän nyt mihinkään virastaan lähde.

        Yhdestä lapsuudenkaveristani on tullut pappi. Oli oikea nuorisorikollisen alku aikoinaan ja oli aika yllättää kuulla jälkikäteen, ettei tullutkaan konna vaan pappi. Uteliaisuuttani sitten katsastin kyseisen seurakunnan nettisivut, joissa hän on kirkkoherrana. No, ei ollut tiukkapipo, mikä ei tietenkään yllättänyt mitenkään.

        Käpylässä asuessani pappeja istui turisemassa anniskeluliike Päättömässä Kanassa silloin tällöin. Pidettyjä, sivistyneitä ja keskustelutaitoisia ihmisiä. Kai lähes kaikista asioista Maan ja Taivaan välillä. En tiedä onko kyseistä toimintaa enää olemassa, mutta noinhan se homma toimii jos on toimiakseen, ei ihmiset kirkkoon mene, kirkon pitää mennä ihmisten luo.

        -a-teisti-


      • Anonyymi
        ouro kirjoitti:

        Vihasi uskontoja kohtaan on niin suuri, ettei sinulle kelpaa mikään. Et suinkaan ole ainoa, joka näin käyttäytyy.

        Sain sen huomata virassa ollessani. Koska minulla ei ollut autoa, jouduin usein seisomaan bussipysäkillä, tietysti papinpuvussa, koska olin menossa johonkin toimitukseen. Minä jouduin edustamaan asuineni kirkkoa, koska muut papit visusti kulkivat autolla, eivätkä olleet niin hulluja, että olisivat olleet papinpuvussa ihmisten seassa.

        Bussipysäkillä moni kirkkoon katkeroitunut osoitti minulle kaiken vihansa ja inhonsa, vaikka tapasi minut ensimmäistä kertaa. Olivat autuaan tietämättömiä, että juuri niissä asioissa, joissa he hyökkäsivät päälleni, olin ainoa itse tuntemani pappi, joka pyrki saamaan kirkkoa noudattamaan oikeudenmukaisuutta, tai sikailussaan edes kohtuutta.

        Näin sinäkin täällä netissä olet moneen kertaan käyttäytynyt minua kohtaan aggressiivisesti, koska olen ainoa pappi, joka täällä pappina esiintyy. Kohdistat minuun katkeruutesi, vaikka olen kanssasi useimmissa asioissa SAMAA MIELTÄ.

        Jopa tuntemattomat vieraat hautajaiskahvilla saattoivat hyökätä päälleni, samoin vakiintumattomimmat kotikasteella. Samoin sinä löydät ja tunnet tarvetta tuoda vihasi esille, vaikka sanoisin mitä. Ei kuulu hienostuneeseen käytökseen. Kuuluu myös osata pysyä rakentavissa ihmissuhteissa.

        En minäkään ole aikaisemmin tohtinut sanoa, mitä olen arvellut: karkean nettikäyttäytymisesi syy on luonteen vinous ja silkka katkeruus. 🌹👀

        Tuo väitteesi on mielikuvitustasi.
        En ole koskaan vihannut uskontoja, saatika henkilöitä.

        Vististäsi paljastuu vain se, että sinä itse vihaat.

        T: Pe.ku


      • Anonyymi kirjoitti:

        Humaaneja ja liberaaleja pappeja oli jo vuosikymmeniä sitten, yhden sellaisen tunsinkin.

        No potkujahan hänelle oltiin hommaamassa änkyröiden taholta, liian liberaali ja pukeutuikin epäsovinnaisesti, stetsoniin sekä buutseihin ja ajoipa se perkele vielä sellaista isoa amerikkalaista taivaantielaivaa.

        Haaveeksi jäi potkut, oli kai kaupungin rakastetuin pappi ja sai aikaan pienoisen kansanliikeenkin, ei hän nyt mihinkään virastaan lähde.

        Yhdestä lapsuudenkaveristani on tullut pappi. Oli oikea nuorisorikollisen alku aikoinaan ja oli aika yllättää kuulla jälkikäteen, ettei tullutkaan konna vaan pappi. Uteliaisuuttani sitten katsastin kyseisen seurakunnan nettisivut, joissa hän on kirkkoherrana. No, ei ollut tiukkapipo, mikä ei tietenkään yllättänyt mitenkään.

        Käpylässä asuessani pappeja istui turisemassa anniskeluliike Päättömässä Kanassa silloin tällöin. Pidettyjä, sivistyneitä ja keskustelutaitoisia ihmisiä. Kai lähes kaikista asioista Maan ja Taivaan välillä. En tiedä onko kyseistä toimintaa enää olemassa, mutta noinhan se homma toimii jos on toimiakseen, ei ihmiset kirkkoon mene, kirkon pitää mennä ihmisten luo.

        -a-teisti-

        -a-teisti- kirjoitti: "Käpylässä asuessani pappeja istui turisemassa anniskeluliike Päättömässä Kanassa silloin tällöin. Pidettyjä, sivistyneitä ja keskustelutaitoisia ihmisiä."

        Olen kyllä kiinnittänyt huomiota myös sinun sivistyneisyyteesi. On ilo lukea punnittuja kirjoituksiasi.

        Käpylä on minulle toista kautta sangen tuttu. Mummini, teologian professorin rouva, vietti siellä viimeiset vuotensa Seurakuntien vanhainkodissa. Tuli siellä 50-luvun lopulla ja 60-luvun alussa vierailtua usein. Erityisesti muistuu mieleen mainiot lihapullat, joita myytiin Elannon kaupassa. 🌹👀


      • Anonyymi
        ouro kirjoitti:

        -a-teisti- kirjoitti: "Käpylässä asuessani pappeja istui turisemassa anniskeluliike Päättömässä Kanassa silloin tällöin. Pidettyjä, sivistyneitä ja keskustelutaitoisia ihmisiä."

        Olen kyllä kiinnittänyt huomiota myös sinun sivistyneisyyteesi. On ilo lukea punnittuja kirjoituksiasi.

        Käpylä on minulle toista kautta sangen tuttu. Mummini, teologian professorin rouva, vietti siellä viimeiset vuotensa Seurakuntien vanhainkodissa. Tuli siellä 50-luvun lopulla ja 60-luvun alussa vierailtua usein. Erityisesti muistuu mieleen mainiot lihapullat, joita myytiin Elannon kaupassa. 🌹👀

        "Näin sinäkin täällä netissä olet moneen kertaan käyttäytynyt minua kohtaan aggressiivisesti, koska olen ainoa pappi, "

        En aiemmin ole edes tiennyt, että olet pappi.
        Toisaalta en ole huomannut aiemmin kenenkään muunkaan kertoneen olevansa pappi.

        Sinut huomasin palstalla eka kerran vasta muutama päivä sitten, kun kerroit käyttäneesi monia eri nimimerkkejä ja muita silti syytät nimimerkkien vaihtamisesta.

        T: Pe.ku


      • Anonyymi
        ouro kirjoitti:

        -a-teisti- kirjoitti: "Käpylässä asuessani pappeja istui turisemassa anniskeluliike Päättömässä Kanassa silloin tällöin. Pidettyjä, sivistyneitä ja keskustelutaitoisia ihmisiä."

        Olen kyllä kiinnittänyt huomiota myös sinun sivistyneisyyteesi. On ilo lukea punnittuja kirjoituksiasi.

        Käpylä on minulle toista kautta sangen tuttu. Mummini, teologian professorin rouva, vietti siellä viimeiset vuotensa Seurakuntien vanhainkodissa. Tuli siellä 50-luvun lopulla ja 60-luvun alussa vierailtua usein. Erityisesti muistuu mieleen mainiot lihapullat, joita myytiin Elannon kaupassa. 🌹👀

        Taisit kirjoitella ennen toisella nimimerkillä ja jotakin puhetta oli Mikkelin kivisakastista?

        Siellä Mikkelissä tuohon liberaaliin stetson-pappiin tutustuin, kun nuorena reissuhommissa tuolla kuljin soran ajossa. Kivisakastin vierestä kuopaisi kaivinkone maata ja luitahan sieltä lavalle nousi. Työmaa seis sitten, en oikein tiedä mitä siinä sitten tapahtui, lähdin muualle ajoon, kun työmaa seisoi. Talot siihen kuitenkin nousi.

        Heikki Karasti oli muuten papin nimi. Tehtiin hänestä tosin tietääkseni nyt myöhemminkin kantelu, kun vihki samaa sukupuolta olevan parin, mutta nythän linja Mikkelin hiippakunnassa on kai muuttunut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taisit kirjoitella ennen toisella nimimerkillä ja jotakin puhetta oli Mikkelin kivisakastista?

        Siellä Mikkelissä tuohon liberaaliin stetson-pappiin tutustuin, kun nuorena reissuhommissa tuolla kuljin soran ajossa. Kivisakastin vierestä kuopaisi kaivinkone maata ja luitahan sieltä lavalle nousi. Työmaa seis sitten, en oikein tiedä mitä siinä sitten tapahtui, lähdin muualle ajoon, kun työmaa seisoi. Talot siihen kuitenkin nousi.

        Heikki Karasti oli muuten papin nimi. Tehtiin hänestä tosin tietääkseni nyt myöhemminkin kantelu, kun vihki samaa sukupuolta olevan parin, mutta nythän linja Mikkelin hiippakunnassa on kai muuttunut.

        Ei minun lavalle, mutta siihen pysähtyi se työmaa, ihmisten luita ja pääkalloja ne olivat. Kai ne poimittiin pois, mitä talteen saatiin ja talot päälle.

        -a-teisti-


      • Anonyymi kirjoitti:

        Taisit kirjoitella ennen toisella nimimerkillä ja jotakin puhetta oli Mikkelin kivisakastista?

        Siellä Mikkelissä tuohon liberaaliin stetson-pappiin tutustuin, kun nuorena reissuhommissa tuolla kuljin soran ajossa. Kivisakastin vierestä kuopaisi kaivinkone maata ja luitahan sieltä lavalle nousi. Työmaa seis sitten, en oikein tiedä mitä siinä sitten tapahtui, lähdin muualle ajoon, kun työmaa seisoi. Talot siihen kuitenkin nousi.

        Heikki Karasti oli muuten papin nimi. Tehtiin hänestä tosin tietääkseni nyt myöhemminkin kantelu, kun vihki samaa sukupuolta olevan parin, mutta nythän linja Mikkelin hiippakunnassa on kai muuttunut.

        Enpä sattunut olemaan Karastin kanssa samaan aikaan Mikkelissä. Ollaan ilmeisesti eri sukupolvea. Lapsuudessani Kivisakastin lattia avattiin ja sieltä kuuluu löytyneen muutama sinne haudattu. Oli pantu takaisin, ja lattia valettu uudelleen. Sakasti oli ollut suuren puukirkon, koko Savon ensimmäisen, kivinen sakaristo-osa, joka oli jäänyt, kun kirkko oli palanut. Alue on siksi laajalti entistä hautausmaata. 🌹👀


    • Anonyymi

      Luterilaisuus on itseasiassa pieni saksalainen uskonlahko. Ei mitään se ihmeellisempää. vaikka me saatamme kuvitella että se on jotain suurta ja mahtavaa. Se tuotu väkivalloin meille eikä saksalainen perinne sillä saralla muutoinkaan ole kovin ylevää.

      • Kun luterilaisuus alkoi 1500-luvun alussa, paavi keksi oivan keinon imeä rahaa köyhästä Saksasta rikkaaseen Italiaan. Antoi saksalaiselle dominikaanille Johann Tetzelille
        yksinoikeuden myydä aneita, eli kirkon myöntämiä helpotteita kiirastulessa. Kirkon opin mukaanhan niitä ei missään tapauksessa olisi saanut myydä.

        Melanchthon, sitten tarinoi, että Luther oli muka naulannut Wittenbergin linnankirkon ovelle 95 teesiä aneiden myyntiä vastaan. Olen käynyt ovella ja voinut havaita, että jos olisi turmellut nauloin hienot puuleikkaukset, niin kovaan rangaistukseenhan olisi sinä aikana joutunut.

        Joka tapauksessa luterilaisesta opista niissä ei puhuta mitään, vaan katolisesta opista, joka kieltää aneitten myynnin. Kaikille saksalaisille ruhtinaille ei lisäksi ollut mieleen, että rahaa virtasi rikkaaseen maahan. Ryhtyivät suojelemaan ja piilottelemaan Lutheria, kunnes Roomaan päin kallellaan oleva keisari joutui taipumaan rauhaan, joka salli sekä katolisen että protestanttisen uskon sen mukaan, kuin ruhtinas määräsi.

        Luther joutui monin paikoin tekemään selkoa protestanttisesta uskosta, mutta ei siinä mitään uutta ollut. Sen oli aikoinaan jo 1100 vuotta aikaisemmin muotoillut pohjoisafrikkalainen Hippon piispa, P. Augustinus. Hän oli sitten levittänyt sen munkkikuntaansa, jonka munkkina Luther oli sen omaksunut, vaikka soittikin suutansa, että oli sen tajunnut käymälässä istuessaan.

        Luterilainen propaganda teki sitten historiasta loistokkaan ja Lutherista neron vailla vertaa. Ei muuten ollut ensimmäinen eikä viimeinen puhumalla ja muita polkemalla tehty feikkisuuruus. 🌹👀


      • Anonyymi
        ouro kirjoitti:

        Kun luterilaisuus alkoi 1500-luvun alussa, paavi keksi oivan keinon imeä rahaa köyhästä Saksasta rikkaaseen Italiaan. Antoi saksalaiselle dominikaanille Johann Tetzelille
        yksinoikeuden myydä aneita, eli kirkon myöntämiä helpotteita kiirastulessa. Kirkon opin mukaanhan niitä ei missään tapauksessa olisi saanut myydä.

        Melanchthon, sitten tarinoi, että Luther oli muka naulannut Wittenbergin linnankirkon ovelle 95 teesiä aneiden myyntiä vastaan. Olen käynyt ovella ja voinut havaita, että jos olisi turmellut nauloin hienot puuleikkaukset, niin kovaan rangaistukseenhan olisi sinä aikana joutunut.

        Joka tapauksessa luterilaisesta opista niissä ei puhuta mitään, vaan katolisesta opista, joka kieltää aneitten myynnin. Kaikille saksalaisille ruhtinaille ei lisäksi ollut mieleen, että rahaa virtasi rikkaaseen maahan. Ryhtyivät suojelemaan ja piilottelemaan Lutheria, kunnes Roomaan päin kallellaan oleva keisari joutui taipumaan rauhaan, joka salli sekä katolisen että protestanttisen uskon sen mukaan, kuin ruhtinas määräsi.

        Luther joutui monin paikoin tekemään selkoa protestanttisesta uskosta, mutta ei siinä mitään uutta ollut. Sen oli aikoinaan jo 1100 vuotta aikaisemmin muotoillut pohjoisafrikkalainen Hippon piispa, P. Augustinus. Hän oli sitten levittänyt sen munkkikuntaansa, jonka munkkina Luther oli sen omaksunut, vaikka soittikin suutansa, että oli sen tajunnut käymälässä istuessaan.

        Luterilainen propaganda teki sitten historiasta loistokkaan ja Lutherista neron vailla vertaa. Ei muuten ollut ensimmäinen eikä viimeinen puhumalla ja muita polkemalla tehty feikkisuuruus. 🌹👀

        Luther oli juutalaisvihansa lisäksi myös talonpoikaiskapinan kukistamisen arkkitehteja.
        Noin 100 000 talonpoikaisäätyyn kuuluvaa teurastettiin keihästämällä, hirttämällä tai elävänä polttamalla.

        Nykyisin Suomen valtionkirkko kantaa hänen nimeään.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Luther oli juutalaisvihansa lisäksi myös talonpoikaiskapinan kukistamisen arkkitehteja.
        Noin 100 000 talonpoikaisäätyyn kuuluvaa teurastettiin keihästämällä, hirttämällä tai elävänä polttamalla.

        Nykyisin Suomen valtionkirkko kantaa hänen nimeään.

        Juuri näistä molemmista syistä ei voi sanoin kuvata, miten iljettävä henkilö hän oli. On suunnaton häpeä, että Suomen kirkko kantaa virallisessa nimessään hänen saastaista nimeään. 🌹👀


    • Anonyymi

      Niin luterilaisuus on tosiaan vain pieni erikoinen uskonlahko eikä mikään maailmankirkko.

    • Anonyymi

      Kaikista yhteisöistä voi erota, mutta ei itsestä. Me olemme itse sitä mitä uskonnoksemme sanomme. Jos oppii ajattelemaan kokonaan uudella tavalla eli oivaltaa jotakin, sitä "joku" kutsuu uudesti syntymiseksi. Synnytään ylhäältä eli mielestä. Eri uskonnolliset yhteisöt ja seurakunnat tapineen ja oppeineen, luterilaisuus mukaan lukien, ovat lahkoja, mutta omaa mieltä ei voi jakaa. Minä olen se joka olen. Eli ihminen tuntee silloin itsensä. Jos löytää hyvää seuraa, sen parempi. Ei tässä ole mitään mystistä tai uskomista. Tekee niin kuin hyvältä tuntuu, ei sen kenellekään toiselle pitäisi kuulua.

      • Anonyymi

        Tota mieltä on Sebastian Tynkkynenkin.
        Erotettiin miespuolisonsa takia helluntaiseurakunnasta, mutta on edelleenkin helluntailais-uskossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tota mieltä on Sebastian Tynkkynenkin.
        Erotettiin miespuolisonsa takia helluntaiseurakunnasta, mutta on edelleenkin helluntailais-uskossa.

        Tynkkynen erotettiin hyvin perustein.

        Miksi hän olisi enää kuulunut juuri helluntaiseurakuntaan, jos uskoo ja elää niin eri tavalla.

        Hän oli somessa ja muualla julkisuudessa näkyvästi esillä, hänellä on paljon seuraajia ja hän oli toiminut helluntaiseurakunnan edun ja arvojen vastaisesti, tuonut esiin helluntaiseurakunnan Raamattuun perustuvien opetusten vastaisia klassisia näkemyksiä avioliitosta. Helluntaiseurakunnan pyrkimys on paitsi että ihmiset tulisivat uskoon, niin voisivat luottaa Raamattuun. Homoseksuaalinen elämäntapa on kadottava. Ei mikään pieni asia, että siitä opettaa oman muuttuneen näkemyksen ja elämäntapavallinnan lisäksi myös muille toisella tavalla, kuin miten Raamattu asiasta opettaa.
        Tynkkynen on aiemmin elämässään itse opettanut seurakunnassaan nuorille avioliitosta oikein miehen ja naisen välisenä. Sittemmin muutti mielensä, kun hän päätti alkaa itse seurustelemaan miehen kanssa.

        Erottamisen syyksi Tynkkynen kertoi sen, että hänellä on poikaystävä.
        Hänen videolla näytetään sensuroitu versio seurakunnan vanhimmiston kokouspöytäkirjasta. Siitä on mustattu pois erottamispäätöksen tehneiden nimet sekä virallinen erottamissyy.

        Yle on nähnyt dokumentin sensuroimattoman version.
        Virallinen erottamissyy on, että ”Sebastian Tynkkysen ja Oulun Helluntaiseurakunnan käsitykset avioliitosta poikkeavat merkittävästi toisistaan”.

        Erottamispäätöksessä mukana ollut pastori kieltää erottamisen johtuneen Tynkkysen seksuaalisesta suuntautumisesta.
        – Näinkin suureen seurakuntaan kuuluu monenlaisen seksuaalisen identiteetin omaavia henkilöitä. Meillä raja menee siinä, että avioliitto on naisen ja miehen välinen.
        Pastorin mukaan päätökseen vaikutti se, että Tynkkynen on puhunut omasta avioliittokannastaan julkisuudessa, esimerkiksi omassa blogissaan.

        Uskonnonvapauslaki mahdollistaa erottamisen.
        Erottamisessa seurattiin Suomen Helluntaikirkon yhdyskuntajärjestystä, jonka mukaan seurakunnasta voidaan erottaa, mikäli jäsen on luopunut “seurakunnan opetuksen mukaisista kristityn elämäntavoista”.
        – Varmistin tarkasti, että toimimme Suomen lakien mukaisesti, pastori kertoo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tynkkynen erotettiin hyvin perustein.

        Miksi hän olisi enää kuulunut juuri helluntaiseurakuntaan, jos uskoo ja elää niin eri tavalla.

        Hän oli somessa ja muualla julkisuudessa näkyvästi esillä, hänellä on paljon seuraajia ja hän oli toiminut helluntaiseurakunnan edun ja arvojen vastaisesti, tuonut esiin helluntaiseurakunnan Raamattuun perustuvien opetusten vastaisia klassisia näkemyksiä avioliitosta. Helluntaiseurakunnan pyrkimys on paitsi että ihmiset tulisivat uskoon, niin voisivat luottaa Raamattuun. Homoseksuaalinen elämäntapa on kadottava. Ei mikään pieni asia, että siitä opettaa oman muuttuneen näkemyksen ja elämäntapavallinnan lisäksi myös muille toisella tavalla, kuin miten Raamattu asiasta opettaa.
        Tynkkynen on aiemmin elämässään itse opettanut seurakunnassaan nuorille avioliitosta oikein miehen ja naisen välisenä. Sittemmin muutti mielensä, kun hän päätti alkaa itse seurustelemaan miehen kanssa.

        Erottamisen syyksi Tynkkynen kertoi sen, että hänellä on poikaystävä.
        Hänen videolla näytetään sensuroitu versio seurakunnan vanhimmiston kokouspöytäkirjasta. Siitä on mustattu pois erottamispäätöksen tehneiden nimet sekä virallinen erottamissyy.

        Yle on nähnyt dokumentin sensuroimattoman version.
        Virallinen erottamissyy on, että ”Sebastian Tynkkysen ja Oulun Helluntaiseurakunnan käsitykset avioliitosta poikkeavat merkittävästi toisistaan”.

        Erottamispäätöksessä mukana ollut pastori kieltää erottamisen johtuneen Tynkkysen seksuaalisesta suuntautumisesta.
        – Näinkin suureen seurakuntaan kuuluu monenlaisen seksuaalisen identiteetin omaavia henkilöitä. Meillä raja menee siinä, että avioliitto on naisen ja miehen välinen.
        Pastorin mukaan päätökseen vaikutti se, että Tynkkynen on puhunut omasta avioliittokannastaan julkisuudessa, esimerkiksi omassa blogissaan.

        Uskonnonvapauslaki mahdollistaa erottamisen.
        Erottamisessa seurattiin Suomen Helluntaikirkon yhdyskuntajärjestystä, jonka mukaan seurakunnasta voidaan erottaa, mikäli jäsen on luopunut “seurakunnan opetuksen mukaisista kristityn elämäntavoista”.
        – Varmistin tarkasti, että toimimme Suomen lakien mukaisesti, pastori kertoo.

        Korj.:
        tuonut esiin helluntaiseurakunnan Raamattuun perustuvien opetusten, klassisen avioliittonäkemyksen vastaisia näkemyksiä avioliitosta.


    • Anonyymi

      Noin ajautuu hurmahenkiin jos seuraa siltä miltä tuntuu.

      Mutta mitäs sekään kellekään kuuluu jos niin käy. Mitä se kellekään vatipäille kuuluu jos haluaa hurmostella.

    • Anonyymi

      Toivoa sopii, että eroamistahti jatkuu vähintään ennallaan ja kirkon de facto valtionkirkon asema käy ennen pitkää mahdottomaksi.

      • Anonyymi

        Eli toivotaan pahinta ja pelätään parasta.


      • Anonyymi

        Eroamistahti on vaan kiihtynyt entisestä.

        Ainoa negatiivinen asia eroakirkosta.fi- sivuston monopoliaseman menettämisessä on se kun enää ei voi reaaliajassa seurata kirkosta eroavien määrää.

        Tulos tulee ainaostaan kerran vuodessa jälkikäteen.

        T: Pe.ku


    • Anonyymi

      nyt kun ollaan laman alussa niin vielä maksetaan kirkollisveroa 🤔
      saamattomuus kuuluu suomalaisten luonteeseen , mutta ei tyhmä tarvitse olla ja kärvistellä

      itse erosin 10v sitten kun tulot kasvoi ja kirkosta ei saanut aiempaa hyötyä

    • Anonyymi

      Samat tarinat sadut olleet ei kiinnosta lainkaan höpisköön keskenään

      EROO KIRKOSTA KOHTA JO 2 000 000 eroa suomessa säästyy eurot ulkomaille
      matkoihi

    • Anonyymi

      Isä joutui liittymään takaisin kirkkoon kun haki opettajaksi.
      Hän oli koko elämän katkera tälle asialle.

    • Anonyymi

      Nyt ihmiset ei enää eroa kirkosta sanoi Räsänen mitä tahansa.

      Nyt pitää keksiä joku uusi juttu.

    • Anonyymi

      Ei tule enää eropiikkiä vaikka Räsänen yritti jotain eheytyksestä lätistä.

      Kun Räsäsestä meni maku, kaikki liittyvät takaisin.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      127
      2396
    2. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      109
      1444
    3. Anna minulle anteeksi

      Anna minulle anteeksi. Minä pyydän.
      Ikävä
      118
      1164
    4. Peräti 95 % persujen kannattajista rasisteja

      Kertoo EVA:n teettämä kysely. Pakollista yhdenvertaisuuskoulutusta tarvitsee siis paljon laajempi joukko kuin pelkästää
      Maailman menoa
      338
      1163
    5. Kun viimeksi kohtasitte/näitte

      Mitä olitte tekemässä? Millainen ympäristö oli? Löydetään toisemme...
      Ikävä
      104
      1097
    6. Olet kyllä vaarallisen himokas

      Luova, kaunis, määrätietoinen, pervo, mielenkiintoinen, kovanaama, naisellinen ja erikoinen.
      Ikävä
      99
      1005
    7. On minulla suunitelma

      Siitä ei vain tiedä kukaan muu kuin tällä hetkellä minä. Suunnitelma ja varasuunnitelma. Sinun takiasi nainen. Vain s
      Ikävä
      45
      722
    8. Palstan ylivoimaisesti suosituin keskustelunaihe

      Palstan suosituin keskustelunaihe näyttää olevan homoseksuaalisuus. Otsikoiden perusteella voisi kuvitella olevansa Seks
      Luterilaisuus
      252
      709
    9. Ei koskaan saatu tuntea

      Mitä olisi ollut painautua toisiimme vasten. Hengittää syvään, hyväillä ja rakastella vailla kiirettä. Tai repiä vaattee
      Ikävä
      33
      700
    10. 50
      684
    Aihe