Vapaa kuvaus

Nikkini ouro, 'kulta', on portugalia.

Olen eläkkeellä oleva luonnontieteelliseen maailmakuvaan perehtynyt seurakuntapappi, kuivilla jo pitkään ollut, mutta edelleen alkoholisti, ja kärsin tähän sairauteen kuuluvasta sietämättömästä ahdistuneisuudesta.

Koska luonnontieteellisen katsannon osana matematiikka on minulle erityisen rakas, olen nikkinä käyttänyt myös persialaisen matemaatikon nimeä al-Khwarismi, samoin algebra-sanan alkujaan arabialaista muotoa al-jabr (الجبر , transletteroidaan myös al-ğabr). Lukiessani arabialais-persialaisen matematiikan historiaa saan suorastaan ponnistella, etten vaivu transsiin. https://fi.wikipedia.org/wiki/Al-Khwarizmi

Eri aikoina olen käyttänyt eri nikkejä, joita en useita muistakaan. Mieleen tulevat Avicenna, Ali Abu Ibn Sina, Latviešu stāsts (=Latvialainen kertomus), Firdawsi, Dogmatikos, Kynä.M, kynä.mi, ånyo, ja cobre, mutta on ollut muitakin joita en muista. Nikkejä en ole käyttänyt päällekkäin, vain yhtä kerrallaan. Lisäksi minulla on ollut pari erittäin hyvää ystävää, Kyöpeli ja Tri'is eli Triceratops, joiden kanssa käytämme samaa tietokonetta erittäin hyvässä sovussa. 🌹👀

Aloituksia

61

Kommenttia

930

  • Uusimmat aloitukset
  • Suosituimmat aloitukset
  • Uusimmat kommentit
  1. En ole mitään MIELTÄ, vaan tukeudun tieteelliseen konsensukseen, varmistettuihin TEORIOIHIN hypoteesien sijasta. Ne sanovat näin. Miten tämä suhteutuu pohdiskeluihin, ei ole minun vallassani, enkä nyt 'loppusuoralla' ollessani enää edes jaksa miettiä jo loppuun mietittyä.

    KAIKKI muut maailmanselitykset, paitsi TIETEELLINEN, sisältävät LOOGISEN ristiriidan. Logiikan kielellä se tarkoittaa, että niissä on vähintään yksi ylimääräinen premissi. Siitä seuraa, että niissä KAIKKI väitteet, vastakkaisetkin, ovat TOSIA.

    Ajattelu ei tällaista voi hyväksyä, mutta useimmat ihmiset eivät sitä huomaa. Intellekti on siihen liian matala. Käydään loputonta väittelyä siitä, mikä on totta, mutta ei KOSKAAN saada vähimpiäkään tuloksia, koska päättelysäännöt todellisuudessa ovatkin SOSIAALISET, mikä on SALLITTUA sanoa, mutta väittelijä luulee niitä loogisiksi.

    On myös olemassa meitä hyvin pieni ryhmä, jonka aivot vaativat, että KAIKEN PÄÄTTELYN TULEE OLLA LOOGISTA. Tämä kanta ei ole valitsemamme, vaan syntymäpakko. Siksi epätieteellisesti ja epäloogisesti ajattelevat pommittavat meitä jatkuvasti.

    Olen vain joutunut alistumaan siihen, että KAIKKI tulee selittää tieteellisesti, loogisesti ja yhteensopivasti, mutta antaa TUNNEPUOLEN myös vallita. Se ei ole loogisessa mielessä TOSI, mutta se on OLEMASSA. Se sijaitsee ns. liskoaivoissa, alemmissa ja kehityshistoriallisesti vanhemmissa aivokerroksissa. Ei siis aivojen cortex-kerroksessa, jossa sijaitsee tiukka looginen ajattelu. Sekä tunne että looginen ajattelu ovat evoluution luomia, koska kummastakin on hyötyä, mutta ne eivät puhu samaa.

    Aivomme sisältävät siis kaksi yhteen sopimatonta ajattelutapaa, 1) vanhemman tunnepuolen ja 2) kehityshistoriassa uudemman loogisen kalkyloinnin. Nämä eivät siis ole saatavissa YHTÄ puhuviksi. Valtaosa ihmisistä LUULEE ajattelevansa tieteellisesti ja loogisesti, mutta todellisuudessa heidän ajattelunsa tapahtuu sosiaalisin päättelysäännöin: mikä on sallittua ajattelua.

    Ihmisten valtaosan ajattelu on valikoivaa eli eklektistä. Tieteen tuloksista hyväksytään vain osa. Meille, joille looginen ajattelu on henkinen PAKKO, tällainen ei ole mahdollista, voimme omaksua tieteen vain KOKONAAN.

    "Oi Herra, suothan sä minulle / sun armos voimaksi matkalle.
    Anteeksi anna, / mua nosta, kanna,
    vie perille!"

    "Oi saanhan joukkoon autuaitten / kanss’ ystäväini ja omaisten
    mä päästä kerran / luo armon Herran.
    Oi saanhan sen!"

    "Господи, помилуй! Hospodi pomilui! Herra armahda!"

    "Vaikka jalkani uupuen vaipuu, tiedän siellä jo pian olla saan." - ex-cobre 🌹👀
  2. Biologinen itseohjautuminen alkoi silloin, kun SATTUMALTA syntyi ensimmäinen KOPIOITUVA molekyyli. Kopioitumisessa tapahtui virheitä eli mutaatioita, joten syntyi kopioituvia eri linjoja. Nämä ryhtyivät kilpailemaan, ja parhaiten lisääntyivät ne linjat, jotka kopioituivat eniten ja käyttivät tehokkaimmin hyväkseen ympäristön oloja, myös toisiaan.

    Kopioitumista ei ohjannut KUKAAN, ainoastaan 1) tiukka perinnöllisyys eli välttämättömyys ja 2) sattuma.

    Samalla oli syntynyt myös evoluutio. Aina uusien ja uusien mutaatioiden syntyessä syntyi linjoja, jotka olivat tehokkaampia, kuin toiset, ja heikoimpia linjoja kuoli sukupuuttoon. Prosessi jatkuu edelleen, nyt jo hyvin monimutkaisena, mutta evoluution mekanismissa ei ole mitään muuttunut. Ja jatkuu edelleen: A) ensin mutaatio, ja B) paras tullee valituksi siten, että vähitellen heikompi linja kuolee.

    On syntynyt myös valtava määrä hyödyllisiä yhteistyön muotoja, kuin myös vähemmän hyödyllisiä, väistyviä yhteistyön muotoja. Prosessi on täysin itseohjautuva eli automaattinen.

    Automaatio ja evoluutio voi siirtyä kemialliselta alustalta myös puhtaasti fysikaaliselle alustalle, vaikkapa tietokoneisiin. Estettä ei ole, ja näin on tapahtunutkin.

    Millään ei ole mitään tarkoitusta. Ajatuskin tarkoituksesta on ihmisaivojen virhetuotos. On ruvettu tietoisen, päämäärähakuisen toiminnan mallin mukaan kuvittelemaan, että maailmalla olisi tarve hakeutua johonkin päämäärään. Näin ei ole. Emme pysty myöskään millään keinoin kalkyloimaan, mitä tulevaisuudessa evoluutio tuo, sillä siihen vaikuttavat sekä 1) välttämättömyys että 2) sattuma.

    Eikä evoluutiolla ja automaatiolla voi olla mitään tarkoitusta. Se vain toteutuu. - ex-cobre 🌹👀
  3. "...länsimaat vain pyörittelevät peukaloitaan, paitsi USA."

    Päinvastoin. Juuri USA asettaa ne rajat, joita Israel ei voi ylittää. Jos USA ei olisi tuonut DIPLOMAATTIKANAVIEN kautta tiedoksi selviä rajoja, Israelin harjoittama sorto olisi jo muuttunut äärimmäiseksi ja olisivat tuhonneet palestiinalaiset. Muut maat eivät Israelia pysty estämään.

    Juuri kohtuuden vaatimuksellaan USA on ottanut Israelin pihteihinsä. Israelin on sitä noudatettava, sillä on muistettava, että USA suurena maana antaa Israelille jatkuvasti monimiljardilainoja, jotka jonkin ajan kuluttua annetaan anteeksi.

    USA estää Israelia tekemästä 'lopullisista ratkaisua' (sanonta lainattu toisaalta). Siksi Israel ei sitä myöskään tee, vaikka tietää, että se olisi ainoa tie rauhaan. 🌹👀