ouro
Nikkini ouro, 'kulta', on portugalia. <br /><br />Olen eläkkeellä oleva luonnontieteelliseen maailmakuvaan perehtynyt seurakuntapappi, kuivilla jo pitkään ollut, mutta edelleen alkoholisti, ja kärsin tähän sairauteen kuuluvasta sietämättömästä ahdistuneisuudesta. <br /><br />Koska luonnontieteellisen katsannon osana matematiikka on minulle erityisen rakas, olen nikkinä käyttänyt myös persialaisen matemaatikon nimeä al-Khwarismi, samoin algebra-sanan alkujaan arabialaista muotoa al-jabr (الجبر , transletteroidaan myös al-ğabr). Lukiessani arabialais-persialaisen matematiikan historiaa saan suorastaan ponnistella, etten vaivu transsiin. https://fi.wikipedia.org/wiki/Al-Khwarizmi<br /><br />Eri aikoina olen käyttänyt eri nikkejä, joita en useita muistakaan. Mieleen tulevat Avicenna, Ali Abu Ibn Sina, Latviešu stāsts (=Latvialainen kertomus), Firdawsi, Dogmatikos, Kynä.M, kynä.mi, ånyo, ja cobre, mutta on ollut muitakin joita en muista. Nikkejä en ole käyttänyt päällekkäin, vain yhtä kerrallaan. Lisäksi minulla on ollut pari erittäin hyvää ystävää, Kyöpeli ja Tri'is eli Triceratops, joiden kanssa käytämme samaa tietokonetta erittäin hyvässä sovussa. 🌹👀
- Panepa merkille, että itäistä jumalanpalvelusjärjestystä noudattavat kirkot, jotka erosivat erillisiksi kirkkokunniksi v. 451, olivat kansallisia yhteisöjä, joiden kieli ei ollut kreikka, kuten siihen aikaan yleisen kirkon koko muu itäinen osa. Lännessähän noudatettiin latinaa.
Ero siis tosiasiassa oli kansallinen ja kielellinen, vaikka muodolliseksi syyksi esitettiinkin pieni ero kristologiassa. Näitä ryhmiä ei siksi nimitetäkään lahkolaisiksi vaan skismaattisiksi, siis ryhmiksi, joilla ei ole kirkollista yhteyttä. - Ei ole luonnonlakeja havaittu uusia, mutta kyllä monimutkaisuutta. 🌹👀
- Olisin vastannut kirjoitukseesi asiallisesti ja pyytänyt anteeksi väärää arviotani, mutta koska kommentissasi samalla innostuit herjaamaan, jätän tämän tähän. Hyvää jatkoa sinulle. 🌹👀
- No, miten meni? 🌹👀
- Humanismiksi nimitetään kahta eri ilmiötä, 1) tietoteoreettista katsantoa vastoin luonnontieteellistä, ja 2) ihmisystävällistä suhtautumistapaa.
Ap. tarkoittanee jälkimmäistä. Raamatun ihmisystävällisyys on kyllä niin taitavasti piilotettua, että sitä on vaikea löytää. Enemmän on vieraitten kansojen ja toisinajattelevien ihmisten solvaamista. Aikansa ajattelun tuote. 🌹👀 - Ja taas valmiiksi peukutettuna. On muodostunut väittelyriippuvaisen luovuttamattomaksi tavaramerkiksi. 🌹👀
- Putinin kassarat kyllä tarvitsisivat, mutta rahahanat ovat tiukalla. 🌹👀
- Kansalainen ei voi tehdä yhtään mitään atomisodan estämiseksi, mutta hysteriaan joutunut presidentti tartuttaa hysteriaa kansaan. Oikein toimivan presidentin tulisi pyrkiä rauhoittamaan ihmismieliä, eikä maalata kauhukuvia.
Yksinkertaisesti on jo korkea aika vaihtaa presidenttiä. Olisi jo ollut aika oikeuskanslerin todeta, että presidentti on kykenemätön hoitamaan virkaansa, jolloin presidentin tehtävät siirtyisivät toistaiseksi pääministerille, ja julistaa pidettäväksi ennenaikaiset presidentinvaalit. 🌹👀 - Jos väittelyriippuvainen ei ymmärrä analogiaa, niin ei kai selittämälläkään. 🌹👀
- <<Kyllä Jeesus opetti kristinuskon peruspylväät: Usko Häneen, opetus, kaste ja lähetystyö.<<
Kirjoitustesi frekvenssianalyysin perusteella olen saanut sellaisen käsityksen, kuin kristinuskon peruspylväät olisivat mielestäsi homovastaisuus, sionismi, helvetti ja väittely. 🌹👀 - Tämä ei ole minun kirjoittamaani, vaan siteeraan kirjoittajaa, jolle vastaan. Sen takia siinä on lainausmerkit oikein isosti.
Olen päinvastoin sitä mieltä, että kysymykset olivat asiallisia, mutta toisen herjaaminen trolliksi tai tyhmää esittäväksi, on hylättävä tapa. 🌹👀 - Miksi ei sillä tavalla, jota eniten tekee mieli? Homosuhde voi myös olla lämmin ja antava, jota homo ei voi korvata heterosuhteella. 🌹👀
- Lienee tapahtunut tahaton erehdys. Ei minulle tule selittää asiaa, sillä en ole mainittu anonyymi 2023-11-27 23:12:03. 🌹👀
- Holismi on humanistinen oppi, jonka mukaan olisi jotakin korkeampaa kuin yksittäisten tapahtumien yhteisvaikutus. Eksakteissa luonnontieteissä täysin hylätty.
Esimerkiksi parvikäyttäytymisessä holisti näkee jotakin korkeampaa, kuin että parven yksittäiset jäsenet käyttäytyvät pitäen toisia ympäristönään, joten ne vaikuttavat parven käyttäytymiseen. Siis holisti ajattelee, että olisi jokin yksilön yläpuolella oleva erillinen 'parviäly'.
Kaiken viehättävempi holismin kukkanen, minkä olen nähnyt, on että sairaus ei johtuisikaan tavallisista tunnetuista syistä, vaan 'epäsuotuisuudesta'. Ts. sanoen holistiset selitykset ovat kehäpäätelmiä. Sama asia sanotaan toisella sanalla, joka sitten esitetään syyksi.
Luonnontieteissä puhutaan monimutkaisuudesta, mutta ei jonkin uuden ilmaantumisesta eli emergenssistä. Kehittynytkään elämä ei sisällä kemiaan verrattuna mitään uutta, vain monimutkaisuutta.
Sosiologian grand old man Émile Durkheim oli holisti. Hänen mukaansa yhteisölliset ilmiöt oli selitettävä yhteisöllisin syin. Hänen katsantonsa elää edelleen sosiologiassa ja aiheuttaa vakavaa vinoumaa. Oikeasti yhteisölliset ilmiöt tulisi selittää perussyillä. Luonnontieteellisessä maailmassa ei ole muita syitä, kuin jo kvanttifysiikassa. 🌹👀 - Venäjän vallan aikana monet tuomarit osasivat ainoastaan ruotsia. Kun eräs rikollinen oli oikeudessa, tuomarilla oli vaikeus kirjata, mitä kansa tiesi. Syytetyllä oli 'vimmatauti'. 🌹👀
- Riittää tältä erää. Ei makeaa mahan täydeltä. 🌹👀
- Ja taas valmiiksi peukutettuna. 🌹👀
- Kuulehan, yksikään kirkko ei ole tunnustanut kristillistä eikä juutalaista sionismia. Kaikkien kirkkojen mukaan vain ja ainoastaan kirkko on uusi Israel. 🌹👀
- Näyttää, että eräs väittelyriippuvainen taas kerjäisi väittelyä. 🌹👀
- Alkoholismin edessä kirkon työntekijä on yhtä kykenemätön kuin minkä tahansa mielisairauden ja pakkokäyttäytymisen. Geeniperimältään kohtuukäyttäjä ei voi tulla alkoholistiksi, koska häneltä puuttuu siihen johtava monigeeninen perimä.
Alkoholisti on koukussa heti ensimmäisen lasillisen jälkeen, mutta alkoholismi kehittyy alkoholiin tottumisen eli TOLERANSSIN myötä. 🌹👀