Vapaa kuvaus

It's rare to walk anywhere in public and not see some religious advertisement every few moments. Imagine if the cause of non-belief were promoted to even one hundredth this degree? Theists would be totally outraged. Yet if an atheist decides to react to the overwhelming pro-religion propaganda that's in his face on a daily basis, he's labeled as "militant", "intolerant" and "extremist."

—Morgan Matthew, Why atheists care about religion

Aloituksia

125

Kommenttia

1735

1. ”Lopultahan se on subjektiivinen kokemus siitä, että minä olen minä ja on olemassa raja minun ja ympäristön välillä.”

No nyt kyllä venytit käsitettä melkoisesti. Tällä määrittelyllähän kaikki elävät olennot ovat tietoisia. Kyllä kai tietoisuus edellyttää sitä, että ihminen ymmärtää olevan minä ja muita minun kaltaisia tietoisia olentoja. Tästä klassinen testi on yhteinen huomio, jossa kahdesta olennosta toinen kiinnittää toisen huomion, osoittaa kohdetta, johon molemmat kääntävät huomion ja sen jälkeen he (katsomalla toisiaan) tietävät katsovansa samaa kohdetta. Vauva pystyy tähän 12 kuukauden ikäisenä ja se edellyttää mielen ymmärrystä. Muut eläimet, ei edes simpanssit kykene tähän.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Joint_attention

Olisi ollut kiehtovaa päästä näkemään, kuinka ihmisen esi-isät ottivat ensiaskeleita yhteisessä huomiossa. Se on ollut varmasti ratkaisevan tärkeää alkeellisten työkalujen tekemisessä ja taidon opettamisessa. Varmasti yhteinen huomio on ollut kyky Lomekwissa 3,3 miljoonaa vuotta sitten kun ovat kiviä lohkoneet terävämmäksi.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Lomekwi
  2. Henkisyys tai hengellisyys ei ole sidoksissa jumaliin tai uskontoihin. Pikemminkin päin vastoin.

Henkisyyden kokemukseen liittyy tietoisuus itsestä, tietoisuus havaitusta todellisuudesta ja ymmärrys omasta paikasta havaitussa todellisuudessa.

Ihmisen arjessa olevat ärsykkeet kyllästävät aivot ja tällaista seesteistä on vaikea saavuttaa arjen hälinässä. Siksi henkisyyden kokemukset liittyvät usein luontoon ja hiljaisuuteen, jossa on vain yksilö ja ympäröivä todellisuus ilman arjen hälinää ja silloin aivot ehtivät ajatella suurempia asioita. Samanlaisen herkistävän kokemuksen voi saada taiteesta, jossa ihminen keskittyy runoon, musiikkikappaleeseen tai esittävään teokseen. Samaa voi saada harrastuksesta, joka rauhoittaa mieltä ja vaatii keskittymistä.

Alussa sanoin, että jumalat ja uskonnot etäännyttävät henkisestä kokemuksesta. Vertaan omia lapsuuden muistoja lahkolaisaikojen saarnoihin. Ne eivät todellakaan olleet seesteisyyttä edistäviä vaan hullun lahkolaissaarnaajan raivokasta julistamista ja mummojen hihhulointia. Se ei ollut henkisyyttä vaan suggestiota ja kollektiivista mielenhäiriötä. Henkisyys ei ole sama kuin itkeminen tai lattialla sätkiminen.

On olemassa myös uskontoja, jotka pyrkivät henkiseen kokemukseen. Näille on yhteistä se, ettei niissä ole jumalia eikä niissä ole dogmeja ja uskon doktriineja. Ne eivät pyri hallitsemaan ihmisiä vaan ihmisillä itsellään on ratkaisun avaimet.

Kaiken tämän vuoksi on absurdia, että pronssikautisen vuohipaimenuskonnon ja sen raivokkaan jumalan valtaan alistuva puhuu hengellisyydestä tai henkisyydestä. Kannattaa puhua mieluummin kollektiivisesta mielenhäiriöstä.
  3. "Mitä sanoo joka alan ekspertti Extremist_atheist tähän? Sinähän olet everstiluutnantti ja pataljoonan komentaja lennostossa. Humanistien kauhu! 😄"

Olet tarkkanäköisesti selvittänyt minun palveluspaikan. Kun olet Siilinjärvellä päin niin tule Sotilaskotiin, tarjoan munkkikahvit.

"Eurooppa on Venäjän armoilla ja turvaton."

Ei ole. Venäjä käy neljättä vuotta hyökkäyssotaa, jonka piti olla ohi parissa viikossa, mutta on lukkiutunut asemasodaksi, jota Venäjä ei kykene sotilaallisesti ratkaisemaan. Venäjä on heikompi kuin etukäteen on oletettu.

Oletko Hessu vieläkin russofiili? Aikanaan kuuluit SKP:n keskuskomiteaan ja matkustelit paljon Neuvostoliitossa. Onko sympatiat vielä samanlaiset?