Vapaa kuvaus

Yhteystiedot: [email protected] Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

662

Kommenttia

7700

1. Kysymyksesi ovat mielenkiintoisia.
    Vedenpaisumuksesta kertoo 1. Moos. 7:s luku.
    Jae 21 sanoo, että silloin hukkui KAIKKI liha, joka maan päällä liikkui; linnut, karjaeläimet,,......, sekä KAIKKI ihmiset.

Lukuisilla kansoilla eri puolilta maailmaa on perimätietoja maailman laajuisesta tuhotulvasta.
    Myös Jeesus puhui Nooan aikaisesta vedenpaisumuksesta todellisena tapahtumana (Luuk. 17:26, Matt. 24:37).

Yksi selitys kysymyksiisi voisi olla tämä: Ulottuiko vedenpaisumus koko maailmaan?
    Kun esim. Luukas kertoo evankeliumissaan, että "KAIKKI MAAILMA" oli verolle pantava (Luuk. 2:1), tarkoittaa hän silloista Rooman valtakuntaa.

Tuskin kukaan voi anta tyydyttävää vastausta kysymyksiisi. Pohdittavaa riittää.

Toisaalta Raamattu ei ole ensisijaisesti mikään luonnontieteen oppikirja.
    Raamattu kertoo siitä, miten ihminen oppii tuntemaan Jumalan. Se olisikin oltava ihmisen tärkein tavoite elämässä.

"Jumalan ja Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen tunteminen ja Jumalan lapseksi pääseminen on elämämme tärkein asia".
  2. sören: "...minun koetuksiani ovat
    vaivat ja sairaus, jotka eivät rukouksesta huolimatta parane tai paranevat hitaaaaaasti ..."
    ---
    Tuntuu tutulta.
    Itsekkin olen inhimillisesti ajatellen toivoton tapaus (=etenevä aivosairaus).
    Huomenna menen lähiseurakunnan kirkkoherran luo.
    Hän suorittaa öljyllä voitelun.
    sören- jospa sinäkin tekisit samoin.
    Muistan sinua rukouksin.
    ---
    Meidän jokaisten tulisi enemmän rukoilla sairaitten puolesta. Jumala parantaa tai ei paranna., se jääköön Jumalan huoleksi; ”tapahtukoon Hänen tahtonsa”, ei meidän.

Paavalista sanotaan: ”Ja etten niin erinomaisten ilmestysten tähden ylpeilisi, on minulle annettu lihaani pistin, saatanan enkeli, rusikoimaan minua, etten ylpeilisi” (2Kor. 12:7).

Paavali rukoili kolme kertaa, että pääsisi vaivastaan eroon (mikä se sitten olikaan), mutta ei päässyt.
    Jumalan vastaus Paavalin rukouksiin oli: ”Minun armossani on sinulle kyllin; sillä minun voimani tulee täydelliseksi heikkoudessa” (2. Kor. 12:9).
    Eikö ole lohdullista. Jumalan armo riittää meillekin, olimmepa sairaita tai emme.

Itse olen parantumattomasti sairas. Inhimillisesti katsoen ei toivoa ole.
    Kumpa oppisin Paavalin tavoin sanomaan: ”Sentähden minä mieluimmin kerskaan heikkoudestani, että Kristuksen voima asettuisi minuun asumaan. Sentähden minä olen mielistynyt heikkouteen, pahoinpitelyihin, hätään, vainoihin, ahdistuksiin, Kristuksen tähden; sillä kun olen heikko, silloin minä olen väkevä”.

Eräs mielivirsistäni (330)sopinee tähän hyvin:
    1)Nyt Herran hyvyydestä me saamme riemuita ja armon kyllyydestä kiitosta veisata. Päivinä myötäisinä ja vaivan täyteisinä iloitkaa Herrassa!
    4)Jos sairastut tai työstä joutuisit luopumaan, ei epätoivoon syöstä saa päivä vaikeinkaan. Laupias Isän käsi on avoin hädässäsi. Iloitkaa Herrassa!
  3. todé: "Siitä ovesta kulkeva astelee armohuoneeseen, jota taasen kutsutaan armon valtakunnaksi".
    ----
    Kaupunkien ja linnoitusten kannalta porteilla oli vanhaan aikaan tärkeä merkitys.
    Porteilla oli usein portinvartija, joka valvoi kaupunkiin tulevia matkalaisia ja heidän turvallisuutta.
    Jos vihollinen sai vallatuksi portin, oli kaupungin mahti kukistettu. Tämän takia porttia alettiinkin käyttää vallan vertauskuvana.

Tätä taustaa vasten ymmärrämme, miksi Jeesus on portti (ovi); hänelle on annettu valta, kuka pääsee/päästetään sisälle Jumalan valtakuntaan.

Vai ymmärrämmekö tämän?