Uskon koetukset?

Timoriepu

Raamatussa sanotaan, että uskomme koetellaan ja koetuksia verrataan siihen, miten tulikin puhdistetaan tulessa. Laitanpa sen kohdan tähän:
1Piet.1
"Sentähden te riemuitsette, vaikka te nyt, jos se on tarpeellista, vähän aikaa kärsittekin murhetta moninaisissa kiusauksissa,
7 että teidän uskonne kestäväisyys koetuksissa havaittaisiin paljoa kallisarvoisemmaksi kuin katoava kulta, joka kuitenkin tulessa koetellaan, ja koituisi kiitokseksi, ylistykseksi ja kunniaksi Jeesuksen Kristuksen ilmestyessä".

Millaisissa koetuksissa olet ollut uskosi tähden? Miten olet niistä selvinnyt?

28

832

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ArmiK.

laittavat Kristukseen uskovat kovalle koetukselle!

• Timoriepu

Sanoisinpa, että eivät laita, sillä ihmisoppi on kevyttä tavaraa Jumalan Sanan terveen ja tasapainoisen Jeesus-keskeisen ilmoituksen rinnalla.
        Koetuksista puhuisin vasta, kun ne ravistelevat ihan kunnolla sitä Purtta, jonka nimi on Armo, sillä merellä, jolle olemme lähteneet purjehtimaan.
        Onneksi laivan kapteenina on kuitenkin itse Jeesus Kristus, joten ei syytä pelkoon ja huoleen.

• RAUHAA..
        Timoriepu kirjoitti:

Sanoisinpa, että eivät laita, sillä ihmisoppi on kevyttä tavaraa Jumalan Sanan terveen ja tasapainoisen Jeesus-keskeisen ilmoituksen rinnalla.
        Koetuksista puhuisin vasta, kun ne ravistelevat ihan kunnolla sitä Purtta, jonka nimi on Armo, sillä merellä, jolle olemme lähteneet purjehtimaan.
        Onneksi laivan kapteenina on kuitenkin itse Jeesus Kristus, joten ei syytä pelkoon ja huoleen.

Timoriepulle toivotan :)

• Timoriepu
        RAUHAA.. kirjoitti:

Timoriepulle toivotan :)

Ihan tismalleen sitä samaa, Jeesuksen armoa ja sen seurauksena tulevaa rauhaa sinullekin tuntematon ystäväni!

• vaavi_vaan

Monet ovat olleet koetukset.
      Olenkin suomi24:ssä niistä paljon
      jutellut.

Otan yhden sellaisen mitä en vielä
      ole kertonut.

Olin rukoillut itselleni uskovaa
      puolisoa ja olin kolmenkympin
      tietämissä. Olin hyvin ujo ja
      pelkäsin miehiä,johon on taas
      oma selityksensä.

Yksinäisyys laittoi itkemään usein.
      Olin kuitenkin rukoillut,että se
      henkilö joka tulee minut kotoa
      hakemaan,esittää asiansa suoraan
      ja sitten pidetään rukous päälle,
      on se minulle oikea henkilö.

Kyllähän sain kuulla tuosta rukouksesta!!
      Että pitäisi kuulema itsekin jotain tehdä.
      Minä olin eri mieltä.

Siinä vuosia rukoillessani,
      epäilys hiipi lujaa sisimpääni.

Mutta asia tapahtui niin kuin olin rukouksessa pyytänyt. Oikeastaan Juhani esitti asiansa
      rukouksessa. Tuli tosiaan minut kotoa hakemaan.

Rukous,uskossa rukous,hellittämätön
      rukous,periksi antamaton rukous,sillä olen selvinnyt elämässä eteenpäin.

Sanoin Jumalalle,että olet itse sanonut,
      että ihmisen ei ole hyvä olla yksin!
      Vetosin hänen lupauksiinsa.

Raamatun lupauksiin olen monessa vedonnut.

Kiitos Jumalalle Hänen ihmeellisestä johdatuksestaan.Meillä on ihanaa yhdessa!

Ja hei,sinne minne lähdetään tänään,niin
      siellä on 34* varjossa,sekin voi olla
      pari päivää koettelemus,sitten siihen
      tottuu!

Jeesuksen hoitoon!

• Timoriepu

Koetuksia ei tosiaan aina tarvitse käsittää negatiivisesti tai ainakin ne voi yrittää nähdä myönteisessä valossa, sillä niiden kautta Jumala varmasti haluaa antaa jotain uutta ja kestävää elämäämme.
        Sinun koetuksesi päättyi hyvin, sillä sait niin hyvän miehen rinnallesi ja matkakumppaniksesi. Hyvän saitkin, sillä Jumala antaa hyviä lahjoja omilleen.
        Toivotaan, että sopeudutte sinne helteeseen ja että muutenkin kaikki menisi hyvin matkallanne.
        Olkoon matkanne rentouttava ja mahtava keidashetki!

• Herralle,

Ylistetty olkoon Hänen nimensä. "Ihana" koettelumus, mutta niin totta! Voi kun me muistaisimme; MEITÄ KOETELLAAN USKOMME TÄHDEN, meitä koetellaan USKOMMEKO SANAAN, joka on meille annettu.

Toivon ihanaa, upea matkaa teille!

KRISTUS OLKOON KANSSANNE, Hän siunaa teidän tiet.

• näin on,
        Timoriepu kirjoitti:

Koetuksia ei tosiaan aina tarvitse käsittää negatiivisesti tai ainakin ne voi yrittää nähdä myönteisessä valossa, sillä niiden kautta Jumala varmasti haluaa antaa jotain uutta ja kestävää elämäämme.
        Sinun koetuksesi päättyi hyvin, sillä sait niin hyvän miehen rinnallesi ja matkakumppaniksesi. Hyvän saitkin, sillä Jumala antaa hyviä lahjoja omilleen.
        Toivotaan, että sopeudutte sinne helteeseen ja että muutenkin kaikki menisi hyvin matkallanne.
        Olkoon matkanne rentouttava ja mahtava keidashetki!

"Sinun koetuksesi päättyi hyvin, sillä sait niin hyvän miehen rinnallesi ja matkakumppaniksesi. Hyvän saitkin, sillä Jumala antaa hyviä lahjoja omilleen." -Amen.

Loistava kommentti, antaa uskoa uskovallekin!

• ...

Saakos kysyä mihin päin olette menossa? :)

• vaavi_vaan
        Herralle, kirjoitti:

Ylistetty olkoon Hänen nimensä. "Ihana" koettelumus, mutta niin totta! Voi kun me muistaisimme; MEITÄ KOETELLAAN USKOMME TÄHDEN, meitä koetellaan USKOMMEKO SANAAN, joka on meille annettu.

Toivon ihanaa, upea matkaa teille!

KRISTUS OLKOON KANSSANNE, Hän siunaa teidän tiet.

Totisesti siunatkoon Kristus itse tiemme!

Siunatkoon Hän myös sinua uskon ystäväni!

• vaavi_vaan
        ... kirjoitti:

Saakos kysyä mihin päin olette menossa? :)

Intian Goaan kahdeksi viikoksi. :)

• juttu,
        vaavi_vaan kirjoitti:

Totisesti siunatkoon Kristus itse tiemme!

Siunatkoon Hän myös sinua uskon ystäväni!

Elefanteille terveisiä! Ihanaa kun pääsette sinne!

• ...
        vaavi_vaan kirjoitti:

Intian Goaan kahdeksi viikoksi. :)

Täytyy kyllä myöntää että oon vähän kade :) Onneksi mäkin pääsen pian matkalle. Meen huhtikuusa Israeliin, mutta vain viikoksi :) Kerro sitten kuulumisia kun tuut takasin. Siunausta ja varjelusta matkalle!

• vaavi_vaan
        ... kirjoitti:

Täytyy kyllä myöntää että oon vähän kade :) Onneksi mäkin pääsen pian matkalle. Meen huhtikuusa Israeliin, mutta vain viikoksi :) Kerro sitten kuulumisia kun tuut takasin. Siunausta ja varjelusta matkalle!

Mekin olemme halunneet Israeliin käymään,ehkä sitten joskus! Kiitos siunauksen toivotuksista!

Meillä on mukana hengellistä kirjallisuutta,joissa voi tutustua Jeesukseen. Rukouksemme on että kirjat voisivat saavuttaa etsivät ja kaipaavat sielut ja voisimme heidät kerran tavata taivaskodissa.

Siunausta sinullekin ja PALJON! :)

• ...
        vaavi_vaan kirjoitti:

Mekin olemme halunneet Israeliin käymään,ehkä sitten joskus! Kiitos siunauksen toivotuksista!

Meillä on mukana hengellistä kirjallisuutta,joissa voi tutustua Jeesukseen. Rukouksemme on että kirjat voisivat saavuttaa etsivät ja kaipaavat sielut ja voisimme heidät kerran tavata taivaskodissa.

Siunausta sinullekin ja PALJON! :)

Tää on mun eka kerta "Pyhään maahan" :) Siunausta teidän "työlle" mitä teette siellä loman aikana, eli se kirjojen jakaminen. Jumalan sana ei mee koskaan hukkaan vaikka me ei heti sitä hedelmää nähdäkään. Muuten, tuli mieleen kun kävin sun galleriasivulla, ja sanoit että pääset peseen ja ratsastaan sitten elefanteilla, että mä oon kerran ratsastanu elefantilla sirkuksessa Amerikassa ;) Oli veikee kokemus.

• vaavi_vaan
        juttu, kirjoitti:

Elefanteille terveisiä! Ihanaa kun pääsette sinne!

Elefanteille terveisiä! ;D))

• vaavi_vaan
        ... kirjoitti:

Tää on mun eka kerta "Pyhään maahan" :) Siunausta teidän "työlle" mitä teette siellä loman aikana, eli se kirjojen jakaminen. Jumalan sana ei mee koskaan hukkaan vaikka me ei heti sitä hedelmää nähdäkään. Muuten, tuli mieleen kun kävin sun galleriasivulla, ja sanoit että pääset peseen ja ratsastaan sitten elefanteilla, että mä oon kerran ratsastanu elefantilla sirkuksessa Amerikassa ;) Oli veikee kokemus.

;D))

• RitariOlevainen
        vaavi_vaan kirjoitti:

;D))

ja siunaten ihanaa matkanne, mutta ei kai koetuksissa ole kysymys tässä puhutuista asioista, nuohan nyt on ihan tavallista elämän kulkua.
        Kuinka ihmeen helppoa elämänne onkaan, jos tuo on jotain koetusta???
        Siunauttua lämpölomaa teille molemmille!

• Timoriepu
        RitariOlevainen kirjoitti:

ja siunaten ihanaa matkanne, mutta ei kai koetuksissa ole kysymys tässä puhutuista asioista, nuohan nyt on ihan tavallista elämän kulkua.
        Kuinka ihmeen helppoa elämänne onkaan, jos tuo on jotain koetusta???
        Siunauttua lämpölomaa teille molemmille!

Hän on kärsinyt elämässään enemmän kuin jotkut meistä yhteensä. Monenlaista on hänen elämäänsä mahtunut, mutta nyt hän saa jo tuta jotain kaunista ja ihanaakin.
        Sanon tämän, koska et häntä tunne. Siunausta sinullekin.

• sören

ovat

vaivat ja sairaus, jotka eivät rukouksesta huolimatta parane tai paranevat hitaaaaaasti

uskominen ilman uskon kokemuksia, tunnetta ja varmuutta

tyytyminen sanan tuottamaan iloon ja tiukkaan synnintuntoon merkkeinä uskosta, vaikka toiset näyttävän täyttyneen hengellä ja rauhalla

kun on otettu yksi kerrallaan pois vanhat omat turvatukikepit - älykkyys, omavoimaisuus, ammatillinen ja muu osaaminen, psyykkinen kestävyys, miehisyys, sosiaalinen asema ja kelpaavuus työmarkkinoilla

tyytyminen siihen, että kumppani ei usko tai uskoo vasta kun Jumala sen hänelle antaa

uskosta kertominen vanhoille ronskeille kavereille

• Voimia,

Kristuksen Viisautta ja Rakkautta sinulle!

Sinua on jo kuorittu, mikäli olet nöyrtynyt tajunnut omavoimaisuudestasi tunnustaa Kristuksen Jeesuksen Herraksesi!

• Timoriepu

Luotan siihen ja toivon, että sinäkin luotat, että Jumala kohtelee meitä yksilöllisesti, ei massana.
        Olet kuitenkin Jeesuksen tykö tullut, vai? Hän ei sinua heitä pois, eikä hylkää.
        Ei meillä tarvitse mitään muuta turvaa ja ilon aihetta ollakaan kuin se, mitä Jeesus sanoo Sanassaan ja se, että kuulumme Jeesukselle nyt ja ikuisesti. Lisäksi Hän on luvannut pitää omistaan huolta, kun me löytäneinäkin etsimme Hänen valtakuntaansa. Hänessä nimittäin riittää etsimistä ja tutkimista Hänen Sanassaan.
        Minulle varmuus on tullut nimenomaan Sanan kautta, sillä kokemuksethan ovat aika häilyväisiä, eikä niiden varaan kannata rakentaa. Tästähän veljemme Pietari kirjoittaakin.

Sillä hän sai Isältä Jumalalta kunnian ja kirkkauden, kun tältä ylhäisimmältä kirkkaudelta tuli hänelle tämä ääni: "Tämä on minun rakas Poikani, johon minä olen mielistynyt".
        18 Ja tämän äänen me kuulimme tulevan taivaasta, kun olimme hänen kanssaan pyhällä vuorella.
        19 Ja sitä lujempi on meille nyt profeetallinen sana, ja te teette hyvin, jos otatte siitä vaarin, niinkuin pimeässä paikassa loistavasta lampusta, kunnes päivä valkenee ja kointähti koittaa teidän sydämissänne. ( 2Piet.1 )

Sairaudet ovat raskas taakka, mutta Jeesuksen kanssa nekin on parempi kestää, kuin olla terve ilman Jeesusta. Älä kuitenkaan katkeroidu sairauksiesi alla, vaan vie ne Jeesukselle ja pyydä voimia. Niillä on varmasti jokin tarkoitus.
        Meitä kasvatetaan ikuisuutta varten ja siksi täällä maan päällä on usein niin vaikea ymmärtää kaiken tarkoitusta ja mieltä. Luotetaan kuitenkin, että "kaikki vaikuttaa niiden parhaaksi, jotka Jumalaa rakastavat".
        Jeesuksen runsasta siunausta ja armoa sinulle Sören!

• sören
        Timoriepu kirjoitti:

Luotan siihen ja toivon, että sinäkin luotat, että Jumala kohtelee meitä yksilöllisesti, ei massana.
        Olet kuitenkin Jeesuksen tykö tullut, vai? Hän ei sinua heitä pois, eikä hylkää.
        Ei meillä tarvitse mitään muuta turvaa ja ilon aihetta ollakaan kuin se, mitä Jeesus sanoo Sanassaan ja se, että kuulumme Jeesukselle nyt ja ikuisesti. Lisäksi Hän on luvannut pitää omistaan huolta, kun me löytäneinäkin etsimme Hänen valtakuntaansa. Hänessä nimittäin riittää etsimistä ja tutkimista Hänen Sanassaan.
        Minulle varmuus on tullut nimenomaan Sanan kautta, sillä kokemuksethan ovat aika häilyväisiä, eikä niiden varaan kannata rakentaa. Tästähän veljemme Pietari kirjoittaakin.

Sillä hän sai Isältä Jumalalta kunnian ja kirkkauden, kun tältä ylhäisimmältä kirkkaudelta tuli hänelle tämä ääni: "Tämä on minun rakas Poikani, johon minä olen mielistynyt".
        18 Ja tämän äänen me kuulimme tulevan taivaasta, kun olimme hänen kanssaan pyhällä vuorella.
        19 Ja sitä lujempi on meille nyt profeetallinen sana, ja te teette hyvin, jos otatte siitä vaarin, niinkuin pimeässä paikassa loistavasta lampusta, kunnes päivä valkenee ja kointähti koittaa teidän sydämissänne. ( 2Piet.1 )

Sairaudet ovat raskas taakka, mutta Jeesuksen kanssa nekin on parempi kestää, kuin olla terve ilman Jeesusta. Älä kuitenkaan katkeroidu sairauksiesi alla, vaan vie ne Jeesukselle ja pyydä voimia. Niillä on varmasti jokin tarkoitus.
        Meitä kasvatetaan ikuisuutta varten ja siksi täällä maan päällä on usein niin vaikea ymmärtää kaiken tarkoitusta ja mieltä. Luotetaan kuitenkin, että "kaikki vaikuttaa niiden parhaaksi, jotka Jumalaa rakastavat".
        Jeesuksen runsasta siunausta ja armoa sinulle Sören!

samoin! Siunausta.

Jumala kuorii sipulia mutta se on sipuli, joka itkee

Koetuksissa on se hyvä puoli - joka tosin ei koetuksen aikana siltä tunnu - että ne aina vievät pimeydestä valoa kohti, vaikka kuinka hitaasti.

Koetuksissa on hyvä muistaa se, että Jumala kurittaa jokaista rakastaan. Siis koetus on osoitus Jumalan rakkaudesta!

• Kristuksen,
        sören kirjoitti:

samoin! Siunausta.

Jumala kuorii sipulia mutta se on sipuli, joka itkee

Koetuksissa on se hyvä puoli - joka tosin ei koetuksen aikana siltä tunnu - että ne aina vievät pimeydestä valoa kohti, vaikka kuinka hitaasti.

Koetuksissa on hyvä muistaa se, että Jumala kurittaa jokaista rakastaan. Siis koetus on osoitus Jumalan rakkaudesta!

nimessä! Ilman Jeesusta et pääse Jumalan eteen!

• sören: "...minun koetuksiani ovat
        vaivat ja sairaus, jotka eivät rukouksesta huolimatta parane tai paranevat hitaaaaaasti ..."
        ---
        Tuntuu tutulta.
        Itsekkin olen inhimillisesti ajatellen toivoton tapaus (=etenevä aivosairaus).
        Huomenna menen lähiseurakunnan kirkkoherran luo.
        Hän suorittaa öljyllä voitelun.
        sören- jospa sinäkin tekisit samoin.
        Muistan sinua rukouksin.
        ---
        Meidän jokaisten tulisi enemmän rukoilla sairaitten puolesta. Jumala parantaa tai ei paranna., se jääköön Jumalan huoleksi; ”tapahtukoon Hänen tahtonsa”, ei meidän.

Paavalista sanotaan: ”Ja etten niin erinomaisten ilmestysten tähden ylpeilisi, on minulle annettu lihaani pistin, saatanan enkeli, rusikoimaan minua, etten ylpeilisi” (2Kor. 12:7).

Paavali rukoili kolme kertaa, että pääsisi vaivastaan eroon (mikä se sitten olikaan), mutta ei päässyt.
        Jumalan vastaus Paavalin rukouksiin oli: ”Minun armossani on sinulle kyllin; sillä minun voimani tulee täydelliseksi heikkoudessa” (2. Kor. 12:9).
        Eikö ole lohdullista. Jumalan armo riittää meillekin, olimmepa sairaita tai emme.

Itse olen parantumattomasti sairas. Inhimillisesti katsoen ei toivoa ole.
        Kumpa oppisin Paavalin tavoin sanomaan: ”Sentähden minä mieluimmin kerskaan heikkoudestani, että Kristuksen voima asettuisi minuun asumaan. Sentähden minä olen mielistynyt heikkouteen, pahoinpitelyihin, hätään, vainoihin, ahdistuksiin, Kristuksen tähden; sillä kun olen heikko, silloin minä olen väkevä”.

Eräs mielivirsistäni (330)sopinee tähän hyvin:
        1)Nyt Herran hyvyydestä me saamme riemuita ja armon kyllyydestä kiitosta veisata. Päivinä myötäisinä ja vaivan täyteisinä iloitkaa Herrassa!
        4)Jos sairastut tai työstä joutuisit luopumaan, ei epätoivoon syöstä saa päivä vaikeinkaan. Laupias Isän käsi on avoin hädässäsi. Iloitkaa Herrassa!

• Timoriepu
        Tapio522 kirjoitti:

sören: "...minun koetuksiani ovat
        vaivat ja sairaus, jotka eivät rukouksesta huolimatta parane tai paranevat hitaaaaaasti ..."
        ---
        Tuntuu tutulta.
        Itsekkin olen inhimillisesti ajatellen toivoton tapaus (=etenevä aivosairaus).
        Huomenna menen lähiseurakunnan kirkkoherran luo.
        Hän suorittaa öljyllä voitelun.
        sören- jospa sinäkin tekisit samoin.
        Muistan sinua rukouksin.
        ---
        Meidän jokaisten tulisi enemmän rukoilla sairaitten puolesta. Jumala parantaa tai ei paranna., se jääköön Jumalan huoleksi; ”tapahtukoon Hänen tahtonsa”, ei meidän.

Paavalista sanotaan: ”Ja etten niin erinomaisten ilmestysten tähden ylpeilisi, on minulle annettu lihaani pistin, saatanan enkeli, rusikoimaan minua, etten ylpeilisi” (2Kor. 12:7).

Paavali rukoili kolme kertaa, että pääsisi vaivastaan eroon (mikä se sitten olikaan), mutta ei päässyt.
        Jumalan vastaus Paavalin rukouksiin oli: ”Minun armossani on sinulle kyllin; sillä minun voimani tulee täydelliseksi heikkoudessa” (2. Kor. 12:9).
        Eikö ole lohdullista. Jumalan armo riittää meillekin, olimmepa sairaita tai emme.

Itse olen parantumattomasti sairas. Inhimillisesti katsoen ei toivoa ole.
        Kumpa oppisin Paavalin tavoin sanomaan: ”Sentähden minä mieluimmin kerskaan heikkoudestani, että Kristuksen voima asettuisi minuun asumaan. Sentähden minä olen mielistynyt heikkouteen, pahoinpitelyihin, hätään, vainoihin, ahdistuksiin, Kristuksen tähden; sillä kun olen heikko, silloin minä olen väkevä”.

Eräs mielivirsistäni (330)sopinee tähän hyvin:
        1)Nyt Herran hyvyydestä me saamme riemuita ja armon kyllyydestä kiitosta veisata. Päivinä myötäisinä ja vaivan täyteisinä iloitkaa Herrassa!
        4)Jos sairastut tai työstä joutuisit luopumaan, ei epätoivoon syöstä saa päivä vaikeinkaan. Laupias Isän käsi on avoin hädässäsi. Iloitkaa Herrassa!

On aikoja, jolloin Jumala ikäänkuin kääntää selkänsä, vaikenee, vaikka ihmisellä on suuri hätä. Se on koetusta, joka tuntuu ja jolloin uskoa koetellaan syvimpään asti.
        Jeesus sen koki ristillä, huutaessaan: Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit?
        Kuitenkin Jeesus on ollut tosissaan, sanoessaan meille omilleen: Minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti.
        En oikein voi muuta, kuin siunata sinua veljeni, mutta huomaan, että sinussa on jotain Jeesuksen muovaamaa muotoa, joka kestää.

• ???

Uskova pistää helposti kaikki vastoinkäymiset 'uskon koettelemiseksi', ei uskovalle ne ovat vain vastoinkäymisiä. En usko, että uskovalla/ei uskovalla olisi keskimäärin sen enempää vastoinkäymisiä. Selviytymismetodit ovat vain erilaiset.

• Timoriepu

Keskustelu lähti "hiukan" väärille urille.
        Alunperinhän oli nimenomaan tarkoitus jutella asioista, jotka ovat saattaneet USKON koetukselle.
        Eri asia on sitten kaikkia ihmisiä kohtaavat vastoinkäymiset, ongelmatilanteet, kriisit, jotka koettelevat ihmisyyttä yleisellä tasolla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävöin sinua kokoyön!

En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun
      Ikävä
      61
      4358
    2. KALAJOEN UIMAVALVONTA

https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar
      Kalajoki
      144
      3120
    3. Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin

Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo
      Tunteet
      47
      2428
    4. Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?

Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?
      Kalajoki
      46
      2343
    5. Hukkuneet pojat kalajoella pakolaisia?

Eivät osanneet suomea nimittäin.
      Maailman menoa
      98
      1985
    6. Älä mahdollisesti ota itseesi

En voinut tietää. Sitäpaitsi.. niin
      Ikävä
      24
      1883
    7. Ota nainen yhteyttä ja tee Tikusta asiaa?

Niin sitten minä teen Takusta asiaa.
      Ikävä
      28
      1596
    8. Joku hukkui Hyrynsalmella?

Oliko mökkiläinen taas?
      Hyrynsalmi
      22
      1584
    9. Mitä sinä mietit

Mies?
      Ikävä
      150
      1411
    10. Metsästysmökki

Metsästyskortti saapui. Lisäksi metsästysmökki varata!
      Kuhmo
      34
      1233
    Aihe