Vapaa kuvaus

Yhteystiedot: [email protected] Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

662

Kommenttia

7700

1. RAKASTAKAA TOISIANNE
    1.Joh.3:11-20
    --
    Miten maailma suhtautuu Jumalan lapsiin?
    Maailma on synnin temmellyskenttä. Maailma on kuin Kain, joka vihasi hurskasta veljeään (12). Uskovien tunnusmerkki on keskinäinen rakkaus. ”Joka ei rakasta, pysyy kuolemassa” (14).

Kristittyjen on pantava pois keskinäinen vihansa.
    Vuorisaarnassaan Jeesus sanoo, että vihaaminen on murhaamista (Matt.5:22). Kristittyjen aitous punnitaan teoissa ja totuudessa (17,18).
    Pelkkä rakkaudesta puhuminen ei merkitse mitään (19).

Aitouden mukana tulee suuri uskallus. Hyvä omatunto tekee ihmisen rohkeaksi, koska oikein tehdessämme meillä ei ole mitään pelättävää.
    Jeesus sanoo:
    "Minä olen tie ja totuus ja elämä (Joh.14:6).
    Kun tiedämme olevamme oikealla tiellä, niin ei tarvitse pelätä. Totuus tekee vapaaksi.

Silti sydämemme voi syyttää meitä, sillä emme ole synnittömiä.
    Joka kieltää tämän, on eksyksissä ja totuus ei ole hänessä (1.Joh. 1:8-10).
  2. Jaikall: "Tunsin että olin päässyt sisälle Jumalan valtakuntaan. Olin paratiisissa, olin taivaallisissa Jeesuksen kanssa".
    --
    Ehkäpä olet kokenut samaa, mitä opetuslapset kirkastusvuorelle!

KRISTUKSEN KIRKASTUMINEN
    Mark.9:2-10
    --
    Kirkastusvuorikertomus pitää sisällään syvällisiä asioita. Tapaus merkitsi paljon niin Jeesukselle kuin Hänen opetuslapsilleenkin. Ehkäpä sinäkin olet kokenut samaa.

Kirkkauteen palaaminen oli Jeesuksen maallisen elämän loppupäämäärä.
    Kirkastusvuorelle Jeesus otti mukaansa Pietarin, Jaakobin ja Johanneksen (2).
    Jeesuksen muoto muuttuu heidän edessään; ”ja hänen vaatteensa tulivat hohtaviksi, niin ylen valkoisiksi, ettei kukaan vaatteenvalkaisija maan päällä taida semmoiseksi valkaista” (3). (Vrt. Ilm.1:13-15).

Jeesuksen kirkkaus vakuutti heille, että Jumalan kirkkaus Kristuksessa on todellisuus, ei mielikuva. Kirkkaus on niin suuri, että se tyydyttää sielun.

Opetuslapset olisivat halunneet jäädä vuorelle, mutta heidänkin oli palattava ”arkeen”
    Mark. 9:5
    Niin Pietari rupesi puhumaan ja sanoi Jeesukselle: "Rabbi, meidän on tässä hyvä olla; tehkäämme siis kolme majaa, sinulle yksi ja Moosekselle yksi ja Eliaalle yksi".

Kirkastuksen jälkeinen keskustelu Eliaasta selvitti opetuslapsille, että vain kärsimisen kautta käy tie nähtyyn kirkkauteen (Mark.9:12).
    Heti seuraavana päivänä kirkastumisensa jälkeen (Lk.9:37) Jeesuskin joutuu arkisen todellisuuden keskelle.
    Näin on meidänkin kohdalla!
    --
    Virsi 405
    --
    1.Kirkkautta kohti kulje
    kilvoitellen uskossa.
    Viettelysten portit sulje,
    hylkää synti, maailma.

2.Tie vie kaita riemuun taivaan,
    portti ahdas kunniaan.
    Voi, niin moni vaipuu vaivaan
    synnin tietä kulkeissaan.

3.Kilvoittele säikkymättä
    pilkkaa, tuskaa, kuolemaa.
    Uskon tieltä väistymättä
    Herran kansa voiton saa.
  3. jaikal: "Älä enää kiusaa häntä. Anna toisten opettaa häntä. Jos hän ei
    sinulta kysy, älä myöskään vastaa".
    --
    Jaikalin toiminta muistuttaa Galatian seurakunnissa vaikuttaneiden valheapostolien toimintaa . Hekin tahtoivat eristää uskovat seuraamaan itseään, eikä Kristusta.
    (jaikal kehoittaa Pete..ä lukemaan vain hänen ja kumppaneiden viestejä!)

Gal.4:17
    --
    ”Heillä (valheapostolit) on intoa teidän hyväksenne, mutta ei oikeata; vaan he tahtovat eristää teidät, että teillä olisi intoa heidän hyväksensä”.
    --
    Paavali suosittelee itseään.: ”Olkaa minun seuraajiani, niin kuin minä olen Kristuksen seuraaja.” (1. Kor. 11:1)
    Jokainen meistäkin tarvitsee mallin, jota seurata.
    Mallina oleminen on vastuullista. Itse olin joskus peloissani, millaisen mallin annoinkaan kehitysvammaisille työtovereilleni. Toimin heidän ohjaajanaan ja he usein ”mallittavat” minua.
    --
    Gal.4:8-20
    Ensimmäisellä kerralla Paavali otettiin Galatiassa hyvin vastaan huolimatta hänen sairaudestaan. Paavalin sairaus ei käy tarkemmin ilmi. Oliskohan kyseessä ollut jokin silmäsairaus (j. 15)?
    Sen ajan katsomuksenhan mukaan sairaudet nähtiin pahojen henkien aikaansaannoksiksi ja se tavallisissa oloissa olisi saattanut olla suuri este evankeliumin menestymiselle.

Nyt Paavali ihmettelee Galatian uskovien suunnanmuutosta (j. 20). Tämä muutos oli seurausta heidän keskuudessaan valheapostolien harjoittamasta voimakkaasta käännytystyöstä.
    He olivat helppo saalis yksin jätettyinä, koska Paavali ei ollut voinut oleskella pitempään heidän keskuudessaan.
    Evankeliumin työ oli aloitettava alusta (j. 19), ja Paavali kokee itsensä voimattomaksi; hän on ymmällään (20).

Paavalin vastustajat tahtoivat eristää (sitoa) Galatian uskovat itseensä (j. 17).
    Sitominen ja orjuuttaminenkin ovat tavallisia ilmiöitä nykyäänkin.
    Niistä tämän ajan muotia lienee sitominen ihmiseen, tavallisesti pastoriin tai julistajaan, Kristukseen kiinnittämisen sijasta.
    Tulemme tällöin enemmän riippuvaisiksi ihmisistä ja heidän mielipiteistään emmekä Kristuksesta.
    Paavali sanoo itsestään:
    "...sentähden minä sain laupeuden , että Jeesus Kristus minussa ennen muita osoittaisi kaiken pitkämielisyyden, esikuvaksi niille, jotka tulevat uskomaan häneen, itsellensä iankaikkiseksi elämäksi." (1. Tim. 1:16).
    --
    Mitä mieltä sinä olet; toimiiko jaikal oikein, vaatiessaan Pete.. lukemaan vain hänen viestejään?
    Voiko jaikalin toimintaa verrata valheapostoleihin?
  4. jaikal: "Kurottaudumme taivaallisiin" ? Etkö tiedäkään että me olemme jo taivaallisissa!!!!
    (Ef 1:17-21, 2:4-6, Joh 15:19, 17:14,16).
    "Mutta sinä oletkin täällä alhaalla! Minä olen ylhäällä".
    ---
    KRISTITTY MAAILMASSA
    1.Piet.2:11-12
    --
    2:11 Rakkaani, niinkuin outoja ja muukalaisia minä kehoitan teitä pidättymään lihallisista himoista, jotka sotivat sielua vastaan,
    2:12 ja vaeltamaan nuhteettomasti pakanain keskuudessa, että he siitä, mistä he parjaavat teitä niinkuin pahantekijöitä, teidän hyvien tekojenne tähden, niitä tarkatessaan, ylistäisivät Jumalaa etsikkopäivänä.
    --
    Täällä maan päällä vaeltaessamme olemme ”outoja ja muukalaisia” (11). Kristityistä sanotaankin, että olemme kahden maan kansalaisia. Myös on sanonta; ”jalat maassa, mutta sydän taivaassa”.
    Olemme vielä matkalla kohti tulevaa. Sitä on kristityn koko elämä – jalat maassa, mutta sydän taivaassa. Parempaa kohti.

Monet virretkin tuovat tämän hyvin esiin.
    Esim. virsi 623.
    1. Taivaaseen käy matkamme,
    maa ei viihdyttää saa meitä.
    Kaanaanmaahan kuljemme
    koleoita korpiteitä.
    Täällä täytyy taivaltaa,
    taivaassa on isänmaa.

2. Taivaaseen on mieleni
    synnin maasta matalasta.
    Kuolemallaan Herrani
    nosti minut kuolemasta.
    Enkö täältä kaipaisi
    sinne kotimaahani?
    ----------
    Viitisentoista vuotta sitten äitini kuoli.
    Sain pitää muistotilaisuudessa pienen puheen.
    Puheeni alussa luin jakeen Raamatusta:
    ” Olkoon mielenne siihen, mikä ylhäällä on, älköön siihen, mikä on maan päällä ( Kol.3:2).
    Taivaassa on kotimaamme. Toivoisin kerran pääseväni sinne. Toivon myös, että näkisin sinutkin siellä.