Vapaa kuvaus

Olen kiinnostunut yhteiskunnallisista asioista, urheilusta, elokuvista, kirjallisuudesta, valokuvista, ruuasta - tai siis hyvästä ruuasta - juomisesta, onkimisesta, maalaamisesta, kävelemisestä, nukkumisesta, ajattelemisesta, keskustelemisesta, kylttyyristä, luonnosta, eläimistä, elävistä, puutarhanhoidosta, uhkapeleistä, korttipeleistä, matkustamisesta ja tietenkin omasta perheestäni. Yritän olla tietävä ja terävä, mutta myös nöyrä ja kiitollinen. Nautin elämäni jokaisesta jäljellä olevasta päivästä menneiden päivien lisäksi. Tässä iässä Stephen Hawkingin ajatus maailmankaikkeuden kiepsahtamisesta takaisin rutistumisvaiheeseen niin, että näkee tulevaisuuteen, muttei muista menneisyyttä, kiinnostaa ja viehättää yhä enemmän. Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

2050

Kommenttia

25514

  1. Kyllähän teidän kepulaisten jos keiden pitäisi tietää, mikä on vihreä siirtymä, kun olette jo kahdessa peräkkäisessä hallituksessa olleet sitä edistämässä ja toimeenpanemassa. Vihreän siirtymän aloitti käytänössä Juha Sipilän oikeistohallitus. Se otti käyttöön ns. jakeluvelvoitteen ja laati siitä eteenpäin katsovan suunnitelman kasvattaa polttoaineiden kotimaisuutta lisäävän kehityksen. Sipilä halusi erityisesti, että kotimaisten biopolttoaineiden osuutta kasvatetaan. Rinteen/Marinin hallitus puolestaan pyrki edistämään vihreää siirtymää ja sähköntuotantoa tuuli- ja aurinkovoiman avulla sekä uusilla vetyteknologiaan liittyvillä mahdollisuuksilla. Asian edistämisestä suuri kunnia kuuluu kepulaiselle elinkeinoministeri MIka Lintilälle, mikä suoraan sanottuna on tässä ministeripestissä ollut maamme parhaita ellei jopa paras. Kepu on siis ollut näissä asioissa koko ajan vallan ytimessä ja on oikeastaan ihme kyllä jopa ollut ottamasta asiassa paljonkaan sille kuuluvaa kunniaa. Kepun kannattaisi enemmän mainostaa näitä saavutuksia, koska sillä tavoin onnistuimme pääsemään irti Venäjä-riippuvuudesta energiatuotannossa ja vähentämään päästökauppamaksujamme.

    Vihreän siirtymän edistäminen on ollut maallemme suuri onnenkantamoinen. Olemme nyt Keski-Eurooppaa paljon onnekkaammassa asemassa, kun emme ole enää lainkaan riippuvainen Venäjältä tuotavasta energiasta. Energia-asioissa Kepun suuri töppäys on Fennovoiman ydinvoimalaan panostaminen aluepoliittisista syistä. Maan edun kannalta olisi ollut paljon parempi, jos uutta kapsiteettia olisi vain rakennettu Loviisan tai Olkiluodon ydinvoimaloiden kupeeseen eikä otettu mitään venäläistä voimalan toimittajaa kuvioihin. Fennovoimankaan osalta se ei alunperin ollut ollut tarkoitus, mutta saksalaisen osapuolen luovuttetua tehtiin hätäpaskaratkaisu Rosatomin kanssa, mikä oli supervirhe. Tarjolla olisi ollut japanilainenkin toimittaja tai sitten hankkeen hallittu alasajo.
  2. Eurooppa kykenee vastustamaan Venäjää, koska Natoon kuuluvia EU-maita paljon pienempi Ukrainakin pystyy hyvin vastustamaan sitä edelleen, vaikka Venäjä on yrittänyt jo neljä vuotta murtaa sen puolustuksen. Euroopalla on tarvittaessa moninkertaiset voimavarat Ukrainaan verrattuna pysäyttää Venäjä.

    USAta on erottamassa Natosta vain Trump ja häntä siinä mahdollisesti tukevat pepublikaanit. USAn lainsäädännön mukaan maan presidentillä ei ole yksin oikeutta tehdä tällaista päätöstä. Trump on syyllistynyt tähänkin asti laittomuuksiin, joten voi tietysti olla, etteivät USAn lait estä häntä heti toimimasta rikollisesti ja laittomasti. Kun osa maan nykyisestä sotilasjohdostakin on arvostellut häntä sodan aloittamisesta, Trump on vaatinut jopa yhden neljän tähden kenraalin teloittamista, mikä on ennenkuulumatonta USAssa. Trump ei ole vienyt sotapäätöksiään kongressin, senaatin tai minkään muunkaan parlamnetaarisen elimen käsiteltäväksi, mikä sekin kertoo diktatoorisesta vallankaappausyrityksestä. Emme siis tiedä nyt varmasti, onnistuuko Trump aikeissaan ja emmekä sitä, tulisiko hänen päätöksensä olemaan lopullinen. Natonkaan sääntöjen mukaan jäsen ei voi erota päivässä tai kahdessa, vaan eroprosessi kestää vuoden. Mutta kuten sanottu Trump ei megalomaanisena ja säännöistä piittaamattoma ihmisenä välitä säännösitä. Hän on itsekin sanonut, että häntä pidättelee vain hänen oma moraalinsa. Trump on tämän ajan uusi hitler siinä missä putlerkin on sitä. Amerikkalaiset tulevat vielä kysymään itseltään moneen kertaan sitä, miten on ollut mahdollista, että heidän maataan on päässyt johtamaan henkilö, joka normaalijärjelleäkin tarkasteltuna on umpihullu.
  3. Konflikti ei alkanut 15.5.1948 vaan aiemmin. Sisällissota alkoi jo vuonna 1947 ja sekin oli vain jatkoa jo vuosikymmenten ajan jatkuneista konflikteista. Riitaisuudet alkoivat jo 1800-luvun loppupuolelta, kun sionistit julkaisivat "Juutalaisvaltio" -nimisen kirjansa, missä siis asetettiin tavoitteeksi juutalaisvaltion synnyttäminen alueelle, jota arabit olivat hallinneet ja asuttaneet vuosisatojen ajan. Sisällissodan kuva vain muuttui 15.5.1948, kun Israelin valtio syntyi. Sodasta tuli sen jälkeen Israelin näkökulmasta sen itsenäisyyden puolustussota.

    Peruskysymyshän koko asiassa on se, että juutalaisvaltio perustettiin muiden kuin juutalaisten asuttamalle ja hallitsemalle alueelle. 1900-luvun alkuun saakka alueella asuneet juutalaiset olivat alisteinen kansanosa valtaväestöön nähden. Tätä ei ole kyetty ratkaisemaan kaikkia osapuolia tyydyttävällä tavalla. Kun Israelin valtio perustettiin, juutalaiset hyväksyivät siinä vaiheessa toisen sen rinnalle perustettavan palestiinalaisvaltion. Molemmat osapuolet ovat myöhemmin pyörtäneet päätöksensä. Maltilliset palestiinalaiset ovat sittemmin suhtautuneet myönteisemmin oman valtion synnyttämiseen ja Israel puolestaan ei enää suostukaan sellaisen perustamiseen. Ei ole ihme, että asia on pahasti umpisolmussa.

    Sinä näet vain toisen osapuolen hyökkääjänä ja toisen uhrina, vaikka esim. YK:n päätökset puhuvat muuta. Israelin siirtokuntapolitiikkaa ei esim. ole pidetty hyväksyttävänä. Israel on syyllistynyt myös Gazassa kansanmurhaan ja täysin ylimitoitettuihin toimiin Hamasin hyökkäykseen verrattuna. Toiminnalla on raunioitettu koko Gaza ja surmattu silmitön määrä ihmisiä mukaan lukien lapset, vanhukset, sairaat jne. Kansainvälinen humanitaarinen apu on torjuttu. Kyllä se muistuttaa enemmän natsien toimia juutalaisia vastaan toisessa maailmansodassa kuin ihnmillisyyttää kunnioittavan valtion toimintaa. Nyt Israel on tehnyt yhdessä USAn kanssa jo kaksi laitonta hyökkäystä Iraniin. Nämä toimivat kuten natsi-Saksakin eli täysin piittaamatta yhteisesti sovituista säännöistä. On myös hyvä muistaa, että esim. Israel tuki Hamasin toimintaa sen vuoksi, että se halusi sillä tavalla estää palestiinalaisvaltion syntymisen, koska Hamas ei halua mitään erillisvaltiota vaan koko Palestiinan palestiinalaisille ajamalla juutalaiset pois.

    Todellisuudessa konfliktissa ei ole osapuolia, jotka pyrkisivät sovinnolliseen ratkaisuun. Molemmin puolin toimii ääriaineksia, jotka toimivat jonkinlaisen pyhän vihan ajamina.
  4. Heh, en tiedä sanoa varmaksi, mutta tällainen vajaakäyntinen kirjoittaja on esiintynyt tällä palstalla jo varsin pitkään ja siitä lienee ehkä parikymmentä vuotta. Siiloin aikanaan oli sellainen kirjoittaja, jonka äidinkielen taito oli enemmän kuin ruosteessa. Hän teki aina samoja kirjoitusvirheitä ja tyyppilause on tuolloin, että "keksuta on parsa". Sen jälkeen palstalla esiintyi eri nimimerkkejä kuten "Sonnimies", joka kirjoitti myös puutaheinää samanlaisin kirjoitusvirhein höystettyinä. Tämä majuri on paljon moninasaisempi kuin keksuta on parsa -kirjoittaja, mutta voihan se sanavarasto parissa kymmenessä vuodessa lisääntyä. Heikko suomenkieli kirjoitusvirheineen kuitenkin yhdistää. Omia tietoja koskevat asiat ovat megalomaanisia. Myös täydellinen oppimattomuus ja omaan sanomaan uskominen kuvastavat näitä kirjoittajia. Olen hieman epäileväinen siinä, että aika lailla samanlaisia kirjoittajia olisi samantyyppisine kirjoitusvirheineen useita.

    Aikoinaan oli aika erikoisia kepulaisia kirjoittajia, jotka olivat kuitenkin tunnistettavia kepulaisia, koska he olivat olleet ainakin kuntavaaliehdokkaina. Näitä olivat ainakin Oiva Härkönen ja Laitinen, jonka etunimeä en enää muista sekä Kerimäki (City-keskusta), joka otti Kapin hampaisiinsa ja solvasi tätä surutta . Hänenkään nimeään en nyt enää muista. Jos hän oli eri mieltä jonkun kanssa, hänen yleiskommenttinsa siihen oli, että "heitä kääpio voltti". Aika lienee jättänyt heistä kaikista. Mutta he olivat kuitenkin aidosti jonkinlaisen kepulaisen näkemyksen tulkkeja palstalla, varsinkin Oiva, joka esiintyi kuitenkin yleensä suhteellisen korrektisti keskustelijana. En edes muista yhtään toista keskustelijaa, joka olisi kertonut olevansa Kepun jäsen ja puolustanut siten puolueen jäsenenä kepulaisuutta. Keris oli toinen, mutta hän ei missään tapauksessa edustanut Kepun valtavirtaa. Mutta ideansa kaupunkilais-kepulaisesta oli tietysti omansa, mitä näkökulmaa hän ei valitettavasti osannut tuoda kuitenkaan keskusteluun.
  5. Yrityksissä on suurii joukko ns. pöytälaatikkoyrityksiä, joilla ei ole minkäänlaista toimintaa. Et vaan tunne asioita. Sinun törmäilyisi ei kerro yhtään mitään todellisuudesta.

    Maatalousyrityksissä on niin ikään sellaisia, jotka pitävät suuria peltoaloja viljelemättä, mutta nostavat niistä maataloustukia.
  6. Olen aiemminkin oikonut käsityksiäsi demokratiasta, mutta oppi ei mene helposti perille kovakalloisille. Demokratia ei ole sama asia kuin enemmistövalta. Suomen lainsäädännön ja järjestelmän perusta eli perustuslaki päinvastoin säätää vahvoja kieltoja ja rajoituksia enemmistövallalle. Laajat kansalaisten perusoikeudet on nimenomaisesti suojattuja mielivaltaista enemmistövaltaa vastaan. Suomessa ja länsimaissa tärkeimpien asioiden muuttamiseen vaaditaan aina vähintään 2/3 osan enemmistö ja lainsäädäntöjärjestys on näissä kysymyksissä muutosvauhtia rajoittava. Suomessa on myös toimittu esim. ulko- ja turvallisuuspoliittisissa asioissa niin, että edellytetään laajaa parlamenttaarista yksituumaisuutta. Hallituskin halusi velkajarru-asiassa laajaa parlamentaarista sitoutumista asiaan eikä tehnyt mitään enemmistöpäätöstä, joka olisi vesittänyt koko asian.

    Suomessa ei ole enää äärivasemmistoa. Kumpikaan eduskunnassa pyrkivä vasemmistopuolue ei pyri sosialistiseen yhteiskuntaan saati mihinkään vallankumoukseen. Suomessa päävasemmistopuolue eli SDP on koko maailman mitassa erittäin maltillinen ja usein lähellä poliittista keskustaa oleva puolue. Se on tehnyt pitkään yhteistyötä myös Kokoomuksen kanssa, mikä kuvaa hyvin asiaa.

    Äärioikeistolaista puoluettakaan meillä ei ole eduskunnassa, mutta laitaoikeistolainen on eli persut. Se on poikkeus Suomen poliittisessa järjestelmässä sotien jälkeen. Ennen sotaa Suomessa oli IKL ja sitä edeltvä Lapuan liike, jotka olivat äärioikeistolaisia poliittisia liikeitä. Persut ovat samansuuntaisia, mutta ymmärtävät, ettei kansa tue laajasti 1930-luvun tyyppistä äärioikeistolaisuutta. Supokin pitää äärioikeistolaisuutta turvallisuusuhkana mutta ei äärivasemmistolaisuutta. Sekin kuvaa tilannetta osuvasti.
  7. Kyse on nimenomaan siitä, että Suomen lain mukaan tuomio määrättiin eli voimassa oleva laki on sellainen. EU-komissio on velvoittanut laajentamaan, ei supistamaan lain soveltamisalaa edelleen. Hallituksessa persut eivät tunnu tähän oikein taipuvan eli tästä tullee Suomen valtiolle moite.

    KKOn ratkaisu on lopullinen. Euroopan ihmisoikeustuomioistuin ei voi muuttaa päätöstä. Se voi antaa korkeintaan moitteet Suomen valtiolle, mikä ei ole ollenkaan todennäköistä.

    KKO on prejudikaattituomiostuin. Se ratkaisee siis ensisijaisesti vain sellaisia asioita, joissa on ennakkotapauksen luonnetta. Muihin se ei anna valituslupaa. Päätös siis ohjaa tulevaa soveltamiskäytäntöä samanlaisissa asioissa.

    Rangaistus ei tullut mielipiteen ilmaisusta vaan vihapuheesta. Mielipiteen esittäminen on edelleen sallittua. Räsästä ei rangaistu myöskään uskonnollisen vihapuheen esittämisestä vaan homoseksuaalisten ihmisten tahallisesta loukkaamisesta ja halventamisesta, koska hän esitti virheellisiä väittämiä siitä, että homoseksuaalisuus olisi psykososiaalinen käyttäytymishäiriö. Lääkärinä ja kansanedustajana Räsäsen katsottiin tehneen tämän vastoin parempaa tietoaan.

    Juutalaisia on vainottu eri tavoin kautta vuosisatojen, joissain päin maailmaa myös kristittyjä. On omituista, että Räsänen ei asetu vainottujen puolelle vaan osallistuu itse vähemmistöjen vainoamiseen vihapuheellaan. Sellainen ei tunnu erityisen kristilliseltä. Jeesushan asettui aina köyhien, huono-osaisten, prostituoitujen ja rikollistenkin puolelle ymmärtäen, ettei näiden kohtalo ollut aina heidän omaa syytään. Sen sijaan rikkaiden rahapöydät hän kaatoi maahan ja kehotti näitä auttamaan köyhiä ja luopumaan rikkauksistaan köyhien hyväksi. Näissä Jeesuksen opetuksissa riittäisi paljon seurattaa ja mahdollisuuksi korjata yhteiskuntaa niiden pohjalta, mutta sellainen ei näytä pätkääkään kiinnostavan näitä tekopyhiä fariseuksia.
  8. Suomessa on sotien jälkeisenä sosiaalidemokraattien hallituskausina investoitu eniten ihmiseen. Ei siis yrityksiin vaan ihmiseen. Se on tarkoittanut palkansaajien innostamista ja motivointia parempiin ansioihin kuin maataloustöissä ja sekatyömiehenä on saanut. Talous on saatu kasvamaan tätä kautta ennätysmäisellä tavalla. Olisi ollut suuri virhe käyttää rahat yritystoiminnan kasvattamiseen, koska silloin raha olisi mennyt kankkulan kaivoon. Valittu linja on tuottanut aivan erinomaisen tuloksen.

    Investointi ihmisiin on takoittanut valtavaa koulutusloikkaa. Sipilän haluama digiloikka on ollut aivan mitätöntä näpertelyä koulutusloikkaan verrattuna. Suomen talouskasvun ja hyvinvoinnin lisääntyminen täysin ylivertainen salaisuus ja aikaansaaja on ollut koko kansan altistaminen koulutukselle niin pitkälle kuin mahdollista. Korkeasti kolutettujen määrä on jatkuvasti lisääntynyt. Se on luonut niin ihmisille kuin yrityksille täysin uusia mahdollisuuksia kehittyä. Koulutuspoliittinen työn tuottavuus on ollut niin valtavaa, ettei yksikään yritys ole kyennyt tähän samaan. Koulutus on ollut 1900-luvun suurin innovaatio ja pienessä maassa kuten Suomessa koko kansaan kohdistunut koulutus. Edelleenkin maallamme on mahdollisuuksia parantaa koulutusta ja tehdä uusia koulutusloikkia. Tähän on onneksi meillä kaikilla muilla puolueilla paitsi persuilla ollut halua ja valmiutta. Eli koultuksen merkitys on laajasti aivan viime vuosiin asti ymmärretty. Persut ovat Suomessa se puolue, joka on alkanut vähätellä tietoon perustuvaa yhteiskuntamallia.