Vapaa kuvaus

Kotisivut https://www.santavuori.com

Tietokirjailija, psykologi, filosofi. Fil.kand Helsingin Yliopisto

Helsingistä, ja Porissa, Reposaaressa puolet elämää

Kumma kun eivät saa tätä profiilia toimimaan. Edelleen lukee, etten ole kirjoittanut mitään! Ym vikoja.

s. 1946

Aloituksia

194

Kommenttia

3835

1. Kirjoitan, koska siellä on porttikielto. Ei voi siellä puolustautua.

Naturalismi suhteen: Ei ole pakko olla naturalismin kannalla. Minusta Jumalan, henkimaailman ja luomisen saa olettaa filosofiassa ja tieteessä ja niin saadaan paremmat teoriat kuin ilman.

BBn suhteen: "Ensin he eivät huomioi sinua, sitten he nauravat sinulle, sitten he taistelevat sinua vastaan, sitten sinä voitat" (Gandhi). BB tulee kaatumaan tieteessä, ja silloin minä olen ollut oikeassa ja BB dogmaatikot väärässä.

Voidaan sanoa myös niin, että ensin floppaat, sitten vastustavat, sitten esittävät käsitykset ominaan, eli ottavat itse kunnian keksinnöistä ja lopuksi vesittävät vielä keksinnöt jos voivat.
  2. Se puuttuu.
  3. Ikuisuus ja äärettömyys ovat sellaisia kuin ne todellisuudessa ovat. Eivät absoluuttisia kuten normaalisti logiikassa ja matematiikassa. Niistä täytyy kehittää vähitellen paremmin ja paremmin todellisuutta vastaava malli. Ja nimenomaan kaikkeudessa. Erikseen sitten osauniversumeissa.

Millainen on kaikkeuden aika? Sellainen, että sitä tulee lisää, eikä tilaa, BB, eikä materiaa, Steady State. Se voi olla absoluuttinen. Joka paikasta katsottuna ja joka mittarilla tulee havaintojen raja, mutta todellisuudessa rajaa ei ole sillä tavoin. Ei ole alkua eikä loppua, ja kehitys on osissa, kokonaisuus on ikuisessa galaksitilassa ja paikallisten fäjähdysten tilassa. Osauniversumit alkavat.

Millaista on kaikkeuden äärettömyys? On koko, muttei rajaa. Minimi havaittava universumi, maksimi äärettömyys. Ei laajene vaan on aina suunnilleen samankokoinen. Materia voi laajeta, tila ei. Osauniversumit laajenevat räjähdyksen lakipisteeseen.