Vapaa kuvaus

Iso kuva on Gumbölen kartanosta, jota käytetään Espoon kaupunginjohtajan asuntona tai edustustilana.

Pidän privaatit keskustelut ja kirjeenvaihdot vaitiolon piirissä, joten en myöskään aio pitää mitään ystäväluetteloa, joka sotisi osaltaan tuota periaatetta vastaan. (paitsi törkeitä uhkauksia ja tappouhkauksia en todellakaan lupaa pitää salassa - joten niitä ei enää kannata ladella)

Linkit: http://uskonasioita.blogspot.com/2008/11/miten-voit-pelastua.html, http://www.finbible.fi/head/raam1_uusi.htm, http://uskonasioita.blogspot.com/, http://uskonasioita.blogspot.com/2009/01/how-can-person-be-saved.html, http://uskonasioita.blogspot.com/2009/05/lopunajan-tapahtumat.html,

Koulutus: ---

Ammatti: Muu

Siviilisääty: ---

Lapset: ---

Sähköposti: [email protected]

Hakusanat: pelastus, Usko, Jeesus

Aloituksia

420

Kommenttia

6874

  1. Luepas uudestaan, mitä kirjoitin - siinä tuli lueteltua mitä kaikkea kautta uskova opetusta saa, myös Pyhä Henki.

    Mistähän sinä tuommoisen opin olet kehittänyt, että opetus olisi pahasta - et ainakaan Raamatusta.

    Kun kerran Jumala on määrännyt opettajan viran seurakuntiin, niin itsekseenkö noiden opettajien pitäisi opettaa jossain komerossa, ettei vain kukaan oppisi? Niin kai tuon sinun epäraamatullisen oppisi mukaan!

    Luepas nyt, mitä opettajan virasta sanotaan:

    ”Niinpä Jumala asetti seurakuntaan ensiksi muutamia apostoleiksi, toisia profeetoiksi, kolmansia OPETTAJIKSI, sitten hän antoi voimallisia tekoja, sitten armolahjoja parantaa tauteja, avustaa, hallita, puhua eri kielillä” (1 Kor 12:28)

    ”Ja hän antoi muutamat apostoleiksi, toiset profeetoiksi, toiset evankelistoiksi, toiset paimeniksi ja OPETTAJIKSI” (Ef 4:11)

    ”Niin tulee siis SEURAKUNNAN KAITSIJAN olla nuhteeton, yhden vaimon mies, raitis, maltillinen, säädyllinen, vieraanvarainen, TAITAVA OPETTAMAAN” (1 Tim 3:2)

    Voi sinua poloista, jos halveksit ja mitätöit seurakuntasi vanhimmat ja saarnaajat:

    ”Vanhimpia, jotka seurakuntaa hyvin hoitavat, pidettäköön kahdenkertaisen kunnian ansainneina, varsinkin niitä, jotka sanassa ja opetuksessa työtä tekevät” (1 Tim 5:17)

    Ja mitä Paavali käskikään Timoteuksen tehdä, jotta hän olisi hyvä Kristuksen palvelija:

    ”Kun tätä veljille opetat, niin olet hyvä Kristuksen Jeesuksen palvelija, joka ravitset itseäsi uskon ja sen hyvän opin sanoilla, jota olet noudattanut.” (1 Tim 4:6)

    Harhaoppien opettajista, opettivatpa adventismia tai liberaaliteologiaa tai mitä muuta harhaoppia tahansa varoitetaan:

    ”Mutta myös valheprofeettoja oli kansan seassa, niinkuin teidänkin keskuudessanne on oleva VALHEENOPETTAJIA, jotka salaa kuljettavat sisään turmiollisia harhaoppeja, kieltävätpä Herrankin, joka on heidät ostanut, ja tuottavat itselleen äkillisen perikadon.” (2 Piet 2:1)

    Ja tämä nyt sitten onkin se, että jos opettaja on valheopettaja, esimerkiksi Ellen White, niin ei voi hänen oppilaistaan tulla sen enempää kuin tuo luopio harhaoppinen opettajansa – ja niinpä on syytä riuhtaista itsensä ulos tuollaisen opettajan piiristä:

    ”Ei ole opetuslapsi opettajaansa parempi; täysin oppineena jokainen on oleva niinkuin hänen opettajansa.” (Luuk 6:40) ”Harhaoppista ihmistä karta, varoitettuasi häntä kerran tai kahdesti” (Tiit 3:10)

    Ja siksipä on mukavaa, jos löytää kunnollisen uskossa kasvaneen opettajan, niin tuo opettaja oppii edelleen ja on koko ajan askeleen edellä, vaikka itse oppisi häneltä ja muuta kautta, niin ei tule häntä paremmaksi.

    Sitten voit plärätä Raamattuasi ja katsoa, mitä opetuksesta sanotaan. Pistän sinulle tästä muutamia kohtia, että pääset vauhtiin:

    ”Ja häntä me julistamme, neuvoen jokaista ihmistä ja OPETTTAEN JOKAISTA IHMISTÄ kaikella viisaudella, asettaaksemme esiin jokaisen ihmisen täydellisenä Kristuksessa.” (Kol 1:28)

    ”Ja he vaikuttivat yhdessä kokonaisen vuoden seurakunnassa, ja niitä oli paljon, jotka saivat heiltä OPETUSTA; ja Antiokiassa ruvettiin opetuslapsia ensiksi nimittämään kristityiksi.” (Apt 11:26)

    ”Ja Antiokian seurakunnassa oli profeettoja ja OPETTAJIA: Barnabas ja Simeon, jota kutsuttiin Nigeriksi, ja Lukius, kyreneläinen, ja Manaen, neljännysruhtinas Herodeksen kasvinkumppani, ja Saulus.” (Apt 13:1)
  2. Niin pitää tehdä; ensin malka omasta silmästä ja sitten pitää nuhdella rikasta toisen silmässä (Mat 7:5), eli ensin auttaa itseään ja sitten toisia / rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi-periaate (Luuk 10:27).

    Ei niin, että ei kuule Jumalaa eli ei rakasta Jumalaa ylikaiken (Luuk 10:27) eikä tee parannusta eli rakasta itseään (Luuk 10:27) eikä nuhtele lähimmäistään eli ei rakasta häntäkään (Luuk 10:27).

    Nyt kun olen rakastanut Jumalaa yli kaiken (Luuk 10:27), tehnyt parannusta eli rakastanut itseäni (Luuk 10:27) niin nyt käsket, että minun on keskeytettävä tämä oikein tekeminen tähän!

    Eli en saa nuhdella eli rakastaa lähimmäistäni (Luuk 10:27), jolloin kaikki muukin menee takaperin eli en silloin rakasta Jumalaa yli kaiken (Luuk 10:27), joka tahtoo, että nuhtelen, varoitan ja toimin Hänen antamansa kutsumuksen mukaan. Ja koska en tee Lähettäjäni tahtoa eli rakasta Jumalaa yli kaiken niin silloin teen pahaa itselleni tuolla kapinalla eli en rakasta itseäni (Luuk 10:27).

    Niinpä tuossa sinun suosittelemassasi kierteessä minä en enää rakasta ketään; en sinua, en ketään ihmistä, en itseäni enkä Jumalaa. Minusta tulee luopio, itse itsensä tuominnut, joka joutaa helvettiin heitettäväksi.

    Mitäs jos lopettaisit tuon panettelun, parjauksen, juoruilun ja pahan puhumisen ja uskovien eksyttämisen? Jospa katsoisit sitä sydäntäsi: kivisydän. Suun tunnustus sinulla on, mutta ei sydämen uskoa. Et kehota hyvään vaan pahaan. Ala huutaa Jeesusta avuksesi, jospa Hän antaisi sinulle etsikkoajan ja voisit tulla uskoon. Ja tämä kehotukseni oli totista lähimmäisen rakkautta sinua kohtaan! Haluatko muistella tätä kehotustani helvetissä tuskissasi raivoten, vai haluatko muistella tätä kehotustani taivaassa reimuiten - päätös on omasi.
  3. Sanot: "Jos on silmät ja suu, niin pitää olla ruokaakin, muutamalle miljoonalle pelastuneelle...niinpä he istuttavat puutarhoja,..ja rakentavat,..ja synnyttävät lapsiakin..."

    Ellen White näki näyissään juuri tuollaisia materiaalisia höpöjuttuja. Uusi maa ja uusi taivas eivät ole tätä materiaalia, mitä tämä maa ja taivas on. Eikä sen asukkaat asu enää tämän maailman liharuumiissa, vaan muuttuneina "Katso, minä sanon teille salaisuuden: emme kaikki kuolemaan nuku, mutta kaikki me muutumme, yhtäkkiä, silmänräpäyksessä, viimeisen pasunan soidessa; sillä pasuna soi, ja kuolleet nousevat katoamattomina, ja me muutumme. (1 Kor 15:51-52)

    En jostain syystä saanut linkitettyä tuolla herätysliikkeiden palstalla Timo Flinkille tekemääni vastaukseen, jossa selitin tätä asiaa, joten copypastaan sen tähän:

    "Kirjaimellinen kyllä, mutta hengellinen
    uskova_1 Käyttäjän viestit21.4.2006 11:09
    Niin, en sanonut, ettei uutta Jerusalemia tulisi, vaan sanoin, että se on hengellinen ei materiaalinen. Tässä kirjoitukseni, jonka liitin jo alle:

    "Tuo ihmettelemäsi kohta on Ilmestyskirjan 21 luvusta jakeet 1-6:

    "Ja minä näin uuden taivaan ja uuden maan; sillä ensimmäinen taivas ja ensimmäinen maa ovat kadonneet, eikä merta enää ole. Ja pyhän kaupungin, uuden Jerusalemin, minä näin laskeutuvan alas taivaasta Jumalan tyköä, valmistettuna niinkuin morsian, miehellensä kaunistettu. Ja minä kuulin suuren äänen valtaistuimelta sanovan: "Katso, Jumalan maja ihmisten keskellä! Ja hän on asuva heidän keskellänsä, ja he ovat hänen kansansa, ja Jumala itse on oleva heidän kanssaan, heidän Jumalansa; ja hän on pyyhkivä pois kaikki kyyneleet heidän silmistänsä, eikä kuolemaa ole enää oleva, eikä murhetta eikä parkua eikä kipua ole enää oleva, sillä kaikki entinen on mennyt." Ja valtaistuimella istuva sanoi: "Katso, uudeksi minä teen kaikki." Ja hän sanoi: "Kirjoita, illä nämä sanat ovat vakaat ja todet." Ja hän sanoi minulle: "Se on tapahtunut. Minä olen A ja O, alku ja loppu. Minä annan janoavalle elämän veden lähteestä lahjaksi."

    Tuo kaikki tapahtuu sen jälkeen, kun uskomattomat, saatana, tuonela, kuolema ja pahat henget on heitetty ja suljettu helvettiin.

    Koko nykyinen maailma kaikkineen tuhotaan ja (2 Piet 3:7). Sitten Jumala luo tämän maailman kaltaisen hengellisen "maailman". Siellä ei enää ole lihaa eikä verta, ei syntiä eikä murhetta. Siellä on hengellinen Jerusalem, joka koostuu uskovista ihmisistä (Ilm 21:9-10), kaupungin perustuksina ovat 12 apostolia (Ilm 21:14) ja muurina Israelin 12 sukukuntaa, 12 porttia ovat pyhyyden helmiä (Matt 7:6, Ilm 21:21), Jumala on sen temppeli (Ilm 21:22), siellä ei ole aurinkoa eikä kuuta, vaan Jumala valaisee kaiken koko ajan (Ilm 21:22-25). Valtaistuimesta lähtee elämän virta ja elämän puu on sen rannalla tuottaen hedelmiä (Ilm 22:1-2).

    Jerusalem eli uskovat ovat puhdasta kultaa, koska kaikki heidän ihmistekonsa on poltettu pois niin, ettei niistä jäänyt juurta eikä oksaa ja vain uskovien tekemät Jumalan työt ovat jääneet jäljelle. (1 Kor 3:11-15, Mal 4:1, Ilm 3:18, 21:18, 1 Piet 1:7). "

    ---------------

    Ahaa nyt tajusin, eikös Ellen Whitellä tosiaankin ollut jokin jehovalaisten kaltainen oppi siitä, että Uusi Jerusalem laskeutuu maapallolle. Joo aivan, näinhän se oli. Tuhatvuotisen valtakunnan tapahtumat Ellen sijoitti uuteen Jerusalemiin. Mutta eihän se noin mene.

    Tuhatvuotinen valtakunta on tätä maata ja materiaa, vaikka Jeesus siellä konkreettisesti ja näkyvänä ja paikallaolevana hallitseekin. Sinä aikana nuo lapset ja käärmeet ja leijonat sun muut eivät toisiaan pelkää eivätkä vahingoita. Se ei ole kuitenkaan kuvaus Uudesta Jerusalemista. Uusi Jerusalem laskeutuu vasta 1000 vuotisen valtakunnan jälkeen, kun kaikki paha on jo tuomittu ja suljettu helvettiin, silloin tulee nuo tuossa vanhassa kirjoituksessani kirjoittamani tapahtumat.
  4. Hei! Kiitos kysymästä.

    Uskovan pitää etsiä sellainen seurakunta, missä opetetaan raamatullisesti. Ei siis tietenkään ole tarkoitus, että saarnaaja lukee seurakuntalaisille sisälukuna Raamattua, vaan opin on oltava raamatullista

    Jumala itse asetti kristillisiin seurakuntiin opettajan viran ”Niinpä Jumala asetti seurakuntaan ensiksi muutamia apostoleiksi, toisia profeetoiksi, kolmansia opettajiksi, sitten hän antoi voimallisia tekoja, sitten armolahjoja parantaa tauteja, avustaa, hallita, puhua eri kielillä.” (1 Kor 12:28) Jumala myös määräsi millaiset henkilöt opetuksen virkaa hallitsevat. Ne määritelmät löydät Raamatusta. Opettajien pitää tietysti olla kunnollisia uskovia eikä liberaaliteologeja. Se, että jossain kirkossa (ev.lut kirkossa suurin osa on liberaaliteologeja) tai seurakunnassa ovat liberaaliteologit opettajina, ei tarkoita, ettei jossain muualla olisi opetuksen virka sellainen kuin sen pitääkin. Jumala ei tarkoita sitä, että ihmiset olisivat pelkästään Raamatun sanan varassa, vaan tarkoitus on, että seurakuntaa opetetaan. Porttokirkon opetukseen ei tietenkään pidä suostua.

    Raamatussa on vain välttämätön ja on paljon semmoisia asioita, joita Raamatussa ei ole ja jotka jokaisen ihmisen täytyy itsensä ratkaista tai sitten saada selväksi sen kautta, että kuuntelee opettajaa. Myös hyvien kristillisten kirjojen kautta voi saada hyvää oppia.

    Raamatussa sanotaan, että ”Profeetoissa on kirjoitettuna: 'Ja he tulevat kaikki Jumalan opettamiksi.' Jokainen, joka on Isältä kuullut ja oppinut, tulee minun tyköni.” (Joh 6:45) eli Jumala opettaa koko ajan uskovia ihmisiä Pyhän Hengen kautta, joten he eivät opetuksessa ole siinäkään mielessä Raamatun varassa. Raamattu on puite, arvosteluperuste, mihin opetuksen tulee mahtua (tulipa se suoraan mieleen, opettajalta, kirjoista tai toisilta ihmisiltä). Kukaan ei tule pelkän Raamatun kanssa toimeen, vaan on opittava seurakunnan jne. opetuksen kautta. On ihmisiä, jotka hokevat ”Raamattu eikä mitään muuta”, ”Raamattu yksin”. Raamattu on apu ja opas, mutta Jumala opettaa Pyhän Hengen kautta ihmistä niin kuin on itse luvannut. Myös ne asiat, jotka ovat Raamatussa Jumala opettaa uskoville suoraan sisimpäänkin ja onkin sitten mukava todeta Raamattua lukiessaan, että juuri tuon ja tuon asian olen jo oppinut sydämessäni.

    Myös johdatus ammattiin, aviopuoliso, kenelle pitää kauppareissulla evankeliumia saarnata ja kenelle ei tms., eivät löydy Raamatusta – puitteet kyllä esim. että puoliso ei voi ottaa eronneesta, jonka puoliso elää tai ei-uskovasta.

    Vaikka ei olisi Raamattuakaan, niin Jumala olisi opettanut asiat. Ilmoitusprofeettoja ei enää ole, jotka oikaisisivat lihassaan väärään menneitä ja niinpä on tuo kirjoitettu sana, joka ilmoitusprofeettojen toimesta kirjoitettiin, josta saa sen oikaisun. Raamattu on normatiivisesti oikeassa – siinä ei ole kaikki, vaan kaiken täytyy mahtua sen puitteisiin – Raamattu laittaa rajat. Siitä johtuu, että Raamatun rajojen sisäpuolella on hyvinkin erilaisia näkemyksiä. Vaikka nämä näkemykset olisivat aivan päinvastaisia, ihminen olisi silti kristitty, kun oppi vain mahtuu Raamatun rajoihin. Kenenkään oppi ei ole absoluuttinen – toisten oppi on raamatullisempi kuin toisten, mutta kellään ei ole täysin oikeaa oppia, vaan Raamatun rajoissa olevaa. Vasta kun Jeesus tulee takaisin hallitsemaan tuhanneksi vuodeksi, löytyy absoluuttisesti oikea oppi kaikissa asioissa maan päältäkin Jeesukselta suoraan kysyttäessä ja Hänen suoraan opettaessaan. Opetuslapsilla oli oikea oppi, kun Jeesus oli sanan selittäjänä, mutta heilläkään ei kaikissa asioissa ollut oikeaa oppia, koska kaikkea he eivät osanneet kysyä. Kun Jeesus meni pois, kristityillä oli se, minkä Jumala ilmoitusprofetian kautta antoi.

    Jumala Raamatussa käskee uskovia säilyttämään oikean opin ja varoittaa vääriä oppeja opettavista:
    ”Mutta minä kehoitan teitä, veljet, pitämään silmällä niitä, jotka saavat aikaan erimielisyyttä ja pahennusta vastoin sitä oppia, jonka te olette saaneet; vetäytykää pois heistä.” (Room 16:17)

    Paavali myös profetoi, että tulee aika, kun tervettä oppia eikä sitä opettavia siedetä, vaan etsitään ja pitäydytään vääriin oppeihin ja vääriin opettajiin, kukin sen mukaan kuin hänen himonsa ja halunsa syntiin häntä ohjaavat (2 Tim 4:3).

    Mitkä nyt sitten ovatkaan kunkin ihmisen mielisynnit, niin sen mukaan etsitään seurakunta tai opettaja, jotta voitaisiin sitten yhä väittää olevansa uskossa, kun kerran kokoonnutaan muka kristillisiin piireihin. Toiset haluavat pitää avioliiton ulkopuolisen seksin eli huorinteon elämässään asuvatpa avoliitossa, harrastavat irtoseksiä tai ovat aviossa, mutta tekevät syrjähyppyjä. Eiväthän he silloin halua mennä kristityn opettajan tai seurakunnan opetettavaksi, jossa heidän huoruutensa paljastettaisiin jo heti kättelyssä synniksi, jopa kadottavaksi synniksi (Ilm 21:8, 22:15) ja heitä vaadittaisiin heti tekemään parannus tuosta hänen helvettiin johtavasta synnistään. Niinpä he etsivät korvasyyhyynsä sopivan opettajan ja seurakunnan. Siellä heille kerrotaan, ettei Jumala voi olla niin ilkeä ja paha, että ei sallisi seksiä, kunhan se vain tapahtuu rakkaudessa ja/tai molemmat osapuolet ovat siihen halukkaita. Miksi ihmeessä sitten pitää kieppua ylipäätään missään seurakunnassa kuullakseen tuon – sen tiedonhan saa vaikka kapakan portsarilta.

    Samoin joogaaja, naispappi, juoppo, huumeen käyttäjä, aborttilääkäri, valehtelija, noita, äiti Amman halaaja, ennustelija, homo/lesbo, epäuskoinen, väärä profeetta, adventisti, jehovalainen, mormooni, muslimi, new agelainen tms., joka haluaa pitää syntisen elämäntapansa, mutta silti tekopyhästi esittää uskovaa tai kristittyä itselleen ja muille, etsii itselleen omaan korvasyyhyynsä sopivan seurakunnan.

    Mutta eivät he suunsa tunnustuksesta huolimatta ole Jumalan valtakunnan jäseniä eivätkä matkalla taivaaseen, koska sydämen usko puuttuu “Ulkopuolella ovat koirat, velhot, huorintekijät, murhaajat, epäjumalanpalvelijat ja kaikki, jotka valhetta rakastavat ja tekevät.” (Ilm. 22:15).

    Jumalinen seurakunta sanoo synnin synniksi ja sen jäseninä on vain uudestisyntyneitä kristittyjä. Opettajina ovat uskovat kunnon kristityt ja opetusta annetaan Raamattua normina käyttäen. Muut kuin uudestisyntyneet kristityt ovat seurakunnan evankelioimisen kohteita ja jos he tulevat uskoon ja osoittautuvat uskossaan kuuliaisiksi heidät otetaan seurakunnan jäseniksi. Seurakuntakuria noudatetaan ja langenneita nuhdellaan ja opastetaan tekemään parannusta. Parannukseen haluttomat, jos eivät tee parannusta nuhteluista huolimatta erotetaan määräajaksi. Ja jos eivät vieläkään tee parannusta niin erotetaan määräaikojen jälkeen pysyvästi. Näin väärä hapatus ei hapata koko seurakuntaa.

    Kysyit, miten itse menettelin. Kun olin koko elämäni ollut luterilainen, pysyin kirkon jäsenenä uskoon tuloni jälkeenkin. Mutta kun kirkko lipesi tunnustuskirjoistaan, jotka sentään olivat raamatullisia opiltaan, pieniä heikkouksia lukuun ottamatta, niin että liberaaliteologia levisi eikä enää löytynyt naispapitonta kirkkoa näiltä main, niin totesin, etten kristittynä voi olla tuon kirkon jäsen. Tosin olisi pitänyt heti erota, kun tuo naispappeus 80-luvulla tuli kirkon viralliseksi opiksi vastoin Raamattua. Mutta sitä ennenkin olin opetukseni ottanut Raamattupiiristä suurimmalta osalta. Uskoon tultuani elokuussa -81 kävin kaikenlaisissa raamattupiireissä ja kokouksissa, jotka osoittautuivat enemmän ja vähemmän huonoiksi. Kun eräs itseään uskovaksi sanonut, oli opettanut, että minun pitää Jumalalta saamani ymmärryksen vastaisesti jatkaa kihloissa olemista ei-uskovan kihlattuni kanssa ja siitä korvasyyhyyni ottamalla jatkoin kihlausta ja rukoilin hänen opetuksensa mukaan, että mies tulisi uskoon, niin koko uskonelämäni meni kuin lehmänhäntä enkä tietä olinko lopulta uskossa ollenkaan. Tein sitten ahdingossani parannuksen ja jätin tuon miehen ja uskonelämä virkosi jälleen, mutta aloin kiihkeästi rukoilla, että Jumala toisi jonkun kauemman uskossa olleen ja Jumalan tahdon mukaan kulkeneen ihmisen minulle opettajaksi, ettei minun tarvitsisi kaikkea oppia kantapään kautta. Ja Jumala kuuli rukoukseni ja antoi minulle kunnon opettajan, jonka raamattupiirissä ja henkilökohtaisessa opetuksessa olen siitä lähtien ollut vielä ollessani ev.lut kirkon jäsen ja siitä erottuanikin. Tietenkin Jumala nytkin käyttää kaikki kanavia opettaakseen minua eikä vain tuota opettajaa eikä kenessäkään ihmisessä saakaan roikkua, vaan on uskallettava ottaa suoraa opetusta Pyhältä Hengeltä (opeteltava mikä tulee omalta lihalta, mikä demoneilta ja mikä Pyhältä Hengeltä).

    Kyllä se luterilaisen kirkon vanha katekismus (ei tietenkään liberaaliteologien muutokset siihen) on ihan kristillinen (tosin esim. kymmenen käskyä on numeroitu väärin, mutta sekään ei ole pelastuskysymys). Ison Kirjan opetus helluntailaisilla, mitä nyt olen siellä opiskelleilta kuullut, on ennen ollut raamatullista, mutta sittemmin sinnekin on pesiytynyt liberaaliteologeja opettajaksi – vieläkä tuon hapatuksen pystyisi sieltä poistamaan, en tiedä. Äärimmäisen harva säilyttää uskonsa teologisessa tiedekunnassa opiskellessaan papiksi, kuinka mahdollista se on tuolla Isossa Kirjassa, sitä en tiedä.
  5. Kyllä väärä profeetta Ellen White ja adventismi on ajan merkki:

    "Sillä vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja nousee, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että eksyttävät, jos mahdollista, valitutkin." (Mat 24:24)

    Ja sehän tiedetään, mitä Bill Knott, tuo adventistipappi ja kahden suurimman adventistilehden toimittaja, pitää evankelioimisena:

    “as the three angels’ messages found receptive hearts in every culture.”
    http://www.jesus-is-savior.com/Bible/clear_word.htm
    kun kolmen enkelin sanoma löytää vastaanottavia sydämiä joka kulttuurissa

    Kristityt evankelioivat ihmisiä ja iloitsevat, kun ihmiset avaavat joka kulttuurissa sydämensä Jeesukselle, mutta Bill Knott ja adventistit vievät epäraamatullista harhaoppista kolmen enkelin sanomaa.

    Niille, jotka nyt ihmettelevät, mikä on adventistien kolmen enkelin sanoma, tähän lyhyt selitys:

    Kolmen enkelin sanoma perustuu väärän ”enemmän kuin profeetan” Ellen G. Whiten näkyihin:

    1. enkeli:
    - Raamattu
    "Ja minä näin lentävän keskitaivaalla erään toisen enkelin, jolla oli iankaikkinen evankeliumi julistettavana maan päällä asuvaisille, kaikille kansanheimoille ja sukukunnille ja kielille ja kansoille. Ja hän sanoi suurella äänellä: "Peljätkää Jumalaa ja antakaa hänelle kunnia, sillä hänen tuomionsa hetki on tullut, ja kumartakaa häntä, joka on tehnyt taivaan ja maan ja meren ja vetten lähteet." (Ilm 14:6-7)

    Ellenin mukaan tämä on viesti 22.10.1844 ja siitä, että Jeesus tuolloin meni taivaassa huoneesta toiseen ja sulki oven ja aloitti tutkivan tuomion ja taivaassa olevien uskovien syntien puhdistamisen.

    2. enkeli
    Raamattu
    "Ja seurasi vielä toinen enkeli, joka sanoi: "Kukistunut, kukistunut on se suuri Babylon, joka haureutensa vihan viinillä on juottanut kaikki kansat."(Ilm 14:8)

    Ellenin mukaan muut kirkot ja seurakunnat ovat Babylon, joka kukistuu ja Seitsemännen Päivän Adventtikirkko on pieni lauma, jäännös, joka ainoastaan pelastuu.

    3. enkeli
    Raamattu
    "Ja heitä seurasi vielä kolmas enkeli, joka sanoi suurella äänellä: "Jos joku kumartaa petoa ja sen kuvaa ja ottaa sen merkin otsaansa tai käteensä, niin hänkin on juova Jumalan vihan viiniä, joka sekoittamattomana on kaadettu hänen vihansa maljaan, ja häntä pitää tulella ja tulikivellä vaivattaman pyhien enkelien edessä ja Karitsan edessä. Ja heidän vaivansa savu on nouseva aina ja iankaikkisesti, eikä heillä ole lepoa päivällä eikä yöllä, heillä, jotka petoa ja sen kuvaa kumartavat, eikä kenelläkään, joka ottaa sen nimen merkin. Tässä on pyhien kärsivällisyys, niiden, jotka pitävät Jumalan käskyt ja Jeesuksen uskon." (Ilm 14:9-12)

    Ellenin mukaan pedon merkki on sunnuntain vietto lepopäivänä ja lauantaisapatti on sinetti, jolla ainoastaan pääsee taivaaseen. Ja tulikivillä vaivaaminenkaan ei kestä iankaikkisesti, jolloin ei ole lepoa päivällä eikä yöllä, vaan vain hetken.