Vapaa kuvaus

Iso kuva on Gumbölen kartanosta, jota käytetään Espoon kaupunginjohtajan asuntona tai edustustilana.

Pidän privaatit keskustelut ja kirjeenvaihdot vaitiolon piirissä, joten en myöskään aio pitää mitään ystäväluetteloa, joka sotisi osaltaan tuota periaatetta vastaan. (paitsi törkeitä uhkauksia ja tappouhkauksia en todellakaan lupaa pitää salassa - joten niitä ei enää kannata ladella)

Linkit: http://uskonasioita.blogspot.com/2008/11/miten-voit-pelastua.html, http://www.finbible.fi/head/raam1_uusi.htm, http://uskonasioita.blogspot.com/, http://uskonasioita.blogspot.com/2009/01/how-can-person-be-saved.html, http://uskonasioita.blogspot.com/2009/05/lopunajan-tapahtumat.html,

Koulutus: ---

Ammatti: Muu

Siviilisääty: ---

Lapset: ---

Sähköposti: [email protected]

Hakusanat: pelastus, Usko, Jeesus

Aloituksia

420

Kommenttia

6874

  1. Ei mikään seurakunta pelasta sanot. Ei pelastakaan, vaan yksilöiden on itse tultava uskoon ja pysyttävä uskossa kuolemaansa asti pelastuakseen.

    Niinpä älä sinäkään aja Adventtikirkon asiaa ja eksytä adventismiin jankuttamalla, että se on raamatullisin - eihän se ole edes raamatullinen, saati raamatullisin.

    Luterilaisilla, metodisteilla, presbyteereillä, helluntalaisilla, pabtisteilla jne. on kristillinen perusta opeissaan, miten lie mikäkin sitten tuossa perustuksessaan pysynyt.

    Mutta jehovan todistajilla, adventisteilla, mormooneilla jne. on harhaoppinen perusta. Mormoneilla ja adventisteilla oli väärä profeetta oppiperustan alkajana ja jehovien väärien oppien perusta tuli myös adventistien väärältä profeetalta Russelille.

    Harhaopit ovat sekoitus oikeaa ja väärää ja niistä Jumala kerta toisensa jälkeen varoitti Raamatussa. Ja käski tutkia Raamatun valossa, mikä on oikeaa ja mikä väärää - eli on paha asia pitää jotain oikeana tutkimatta sitä.

    "Mutta vaikka me, tai vaikka enkeli taivaasta julistaisi teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä me olemme teille julistaneet, hän olkoon kirottu." (Gal.1:8)

    "Kuka ikinä menee edemmäksi eikä pysy Kristuksen opissa, hänellä ei ole Jumalaa; joka siinä opissa pysyy, hänellä on sekä Isä että Poika. Jos joku tulee teidän luoksenne eikä tuo mukanaan tätä oppia, niin älkää ottako häntä huoneeseenne älkääkä sanoko häntä tervetulleeksi." (2. Joh. v. 9-10)
  2. Tuo nyt ei ollut kristillistä (Kristuksen) oppia, vaan ihmisuskomusta, jollaista viljellään islamissa, adventismissa ja jehovalaisuudessa esimerkiksi.

    Tuollainen usko sulkee ihmisen pois pelastuksesta, koska Jumala ei enää ole se Jumala, joksi Hän itsensä Raamatussa ilmoitti.

    Jumala ilmoittaa itsestään Raamatussa:

    1. ensinnäkin, että Hän on yksi
    "Kuule, Israel! Herra, meidän Jumalamme, Herra on YKSI." (5 Moos 6:4)
    "Jeesus vastasi: "Ensimmäinen on tämä: 'Kuule, Israel: Herra, meidän Jumalamme, Herra on YKSI ainoa" (Mark 12:29)
    "koskapa Jumala on YKSI, joka vanhurskauttaa ympärileikatut uskosta ja ympärileikkaamattomat uskon kautta." (Room 3:30)
    "Välimies taas ei ole yhtä varten; mutta Jumala on YKSI." (Gal 3:20 )
    "YKSI Herra, yksi usko, yksi kaste" (Ef 4:5)
    "Sinä uskot, että Jumala on YKSI. Siinä teet oikein; riivaajatkin sen uskovat ja vapisevat." (Jaak 2:19)

    2. toiseksi Hän ilmoittaa itsensä kolmena persoonana:

    "Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä ISÄN ja POJAN ja PYHÄN HENGEN nimeen" (Mat 28:19)
    "Herran Jeesuksen Kristuksen armo ja Jumalan rakkaus ja Pyhän Hengen osallisuus olkoon kaikkien teidän kanssanne." (2 Kor 13:13)

    3. kolmanneksi Hän ilmoittaa itsensä Pyhänä Henkenä:

    "Mutta he niskoittelivat ja saattoivat murheelliseksi hänen PYHÄN HENKENSÄ; ja niin hän muuttui heidän viholliseksensa, hän itse soti heitä vastaan. Silloin hänen kansansa muisti muinaisia päiviä, muisti Moosesta: Missä on hän, joka toi heidät ylös merestä, heidät ynnä hänen laumansa paimenen? Missä on hän, joka pani tämän sydämeen PYHÄN HENKENSÄ" (Jes 63:10-11)
    "Ja hänen päällänsä lepää HERRAN HENKI, viisauden ja ymmärryksen henki, neuvon ja voiman henki, tiedon ja Herran pelon henki." (Jes 11:2)
    "Ja maa oli autio ja tyhjä, ja pimeys oli syvyyden päällä, ja JUMALAN HENKI liikkui vetten päällä." (1 Moos 1:2)
    "Sinä lähetät HENKESI, ja ne luodaan; ja sinä uudistat maan muodon. " (Ps 104:30)
    "Opeta minut tekemään sitä, mikä sinulle kelpaa, sillä sinä olet minun Jumalani. Sinun hyvä HENKESI johdattakoon minua tasaista maata." (Ps 143:10)
    "JUMALAN HENKI on minut luonut, ja Kaikkivaltiaan henkäys elävöittää minut." (Job 33:4)
    "HERRAN HENKI on puhunut minulle, ja hänen sanansa on minun kielelläni" (2 Sam 23:2)
    "Ja hän lausui ja sanoi minulle näin: "Tämä on Herran sana Serubbaabelille, näin kuuluva: Ei sotaväellä eikä voimalla, vaan MINUN HENGELLÄNI, sanoo Herra Sebaot." (Sak 4:6)
    "Näin on hamaan siihen asti, kunnes meidän päällemme vuodatetaan HENKI korkeudesta. Silloin erämaa muuttuu puutarhaksi" (Jes 32:15)
    "Näitten jälkeen minä olen vuodattava HENKENI kaiken lihan päälle, ja teidän poikanne ja tyttärenne ennustavat, vanhuksenne unia uneksuvat, nuorukaisenne näkyjä näkevät" (Jooel 2:28)
    "Enkä minä enää kätke heiltä kasvojani, sillä minä vuodatan HENKENI Israelin heimon päälle, sanoo Herra, Herra." (Hes 39:29)
    "Mutta he niskoittelivat ja saattoivat murheelliseksi hänen PYHÄN HENKENSÄ; ja niin hän muuttui heidän viholliseksensa, hän itse soti heitä vastaan." (Jes 63:10)
    "Ja minä olen rukoileva Isää, ja hän antaa teille toisen PUOLUSTAJAN olemaan teidän kanssanne iankaikkisesti, TOTUUDEN HENGEN, jota maailma ei voi ottaa vastaan, koska se ei näe häntä eikä tunne häntä; mutta te tunnette hänet, sillä hän pysyy teidän tykönänne ja on teissä oleva." (Joh 14:16-17)
    "Mutta PUOLUSTAJA, PYHÄ HENKI, jonka ISÄ on lähettävä minun nimessäni, hän opettaa teille kaikki ja muistuttaa teitä kaikesta, minkä minä olen teille sanonut." (Joh 14:26)
    "Mutta kun PUOLUSTAJA tulee, jonka minä lähetän teille Isän tyköä, TOTUUDEN HENKI, joka lähtee ISÄN tyköä, niin hän on todistava minusta." (Joh 15:26)
    Ei pelkkä persoonaton voima toimi noin - se ei puhu, opeta, puolusta, johdata, muistuta yms.

    4. neljänneksi Hän ilmoittaa itsensä Poikana:

    Lue Jesajan 40-66 luvut
    "MINÄ olen kirkastanut sinut maan päällä: minä olen täyttänyt sen työn, jonka sinä annoit minun tehtäväkseni Ja nyt, ISÄ, kirkasta sinä minut tykönäsi sillä kirkkaudella, JOKA MINULLA OLI SINUN TYKÖNÄSI, ENNENKUIN MAAILMA OLIKAAN." (Joh 17:4-5) Eli Jeesus siinä puhuu Isän ja itsensä iankaikkisesta yhteydestä.
    "niin kuinka te sanotte sille, jonka ISÄ on pyhittänyt ja lähettänyt maailmaan: 'Sinä pilkkaat JUMALAA', sentähden että minä sanoin: 'Minä olen JUMALAN POIKA'?" (Joh 10:36)
    "Mutta jos minä niitä teen, niin, vaikka ette uskoisikaan minua, uskokaa minun tekojani, että tulisitte tuntemaan ja ymmärtäisitte Isän olevan minussa ja minun olevan Isässä". (Joh 10:38)
    "Etkö usko, että minä olen Isässä, ja että Isä on minussa? Niitä sanoja, jotka minä teille puhun, minä en puhu itsestäni; ja Isä, joka minussa asuu, tekee teot, jotka ovat hänen". (Joh 14:10)
    "Uskokaa minua, että minä olen Isässä, ja että Isä on minussa; mutta jos ette, niin uskokaa itse tekojen tähden". (Joh 14:11)


    5. viidenneksi Hän ilmoittaa itsensä Isänä:

    "Niinkuin ISÄ armahtaa lapsiansa, niin Herrakin armahtaa pelkääväisiänsä." (Ps 103:13)
    "Hän on orpojen ISÄ ja leskien puolustaja, Jumala pyhässä asunnossansa" (Ps 68:6)
    "Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen ISÄNI tahdon." (Mat 7:21)
    "Rukoilkaa siis te näin: ISÄ meidän, joka olet taivaissa! Pyhitetty olkoon sinun nimesi" (Mat 6:9)
    "Sentähden, jokaisen, joka tunnustaa minut ihmisten edessä, minäkin tunnustan ISÄNI edessä, joka on taivaissa." (Mat 10:32)

    Jeesuksen aikana oli myös epäuskoisia, jotka eivät tahtoneet uskoa Jeesuksen olevan Jumala ja Jeesus sanoi heille:

    ”Ja fariseusten ollessa koolla Jeesus kysyi heiltä sanoen: "Mitä arvelette Kristuksesta? Kenen poika hän on?" He sanoivat hänelle: "Daavidin." Hän sanoi heille: "Kuinka sitten Daavid Hengessä kutsuu häntä Herraksi, sanoen: 'Herra sanoi minun Herralleni: Istu minun oikealle puolelleni, kunnes minä panen sinun vihollisesi sinun jalkojesi alle.' Jos siis Daavid kutsuu häntä Herraksi, kuinka hän on hänen poikansa?" Ja kukaan ei voinut vastata hänelle sanaakaan; eikä siitä päivästä lähtien yksikään enää rohjennut kysyä häneltä mitään. (Mat 22:41-46)

    Olet varmaan opetellut jostain kirjoista nuo uskomuksesi, jotka eivät pidä yhtä Raamatun kanssa. Nyt sinun on paras lukea Raamattua rukoillen, että suomut poistuisivat silmiltäsi ja Jumala avaisi sinut näkemään Raamatun sellaisena kuin Hän on sen ilmoitusprofeetoillaan kirjoituttanut eikä sellaisena kuin joku eksyttäjä on sen jälkeenpäin tulkinnut.

    Muista tämä, mitä Jeesus sanoi itsestään: ”Minä olen ovi; jos joku minun kauttani menee sisälle, niin hän pelastuu, ja hän on käyvä sisälle ja käyvä ulos ja löytävä laitumen.” (Joh 10:9)
  3. Se tarkoittaa sitä, että aikaisemmin Vanhan Liiton aikana Jumala oli viitannut tulevaan Messiaaseen eli Jeesukseen kaikilla sapatti-, uhri-, temppeli- ym. ”varjoilla”, ei näkemisellä niin kuin nyt opetuslapsille. Olihan Jumala ilmoittanut Messiaasta eli Jeesuksesta jo Eevalle heti lankeemuksen jälkeen (1 Moos 3:15) ja noitten varjojen lisäksi kertonut profeettojen kautta pelastussuunnitelman pikkutarkasti:

    ”Kuka uskoo meidän saarnamme, kenelle Herran käsivarsi ilmoitetaan?
    Hän kasvoi Herran edessä niinkuin vesa, niinkuin juuri kuivasta maasta. Ei ollut hänellä vartta eikä kauneutta; me näimme hänet, mutta ei ollut hänellä muotoa, johon me olisimme mielistyneet.
    Hän oli ylenkatsottu, ihmisten hylkäämä, kipujen mies ja sairauden tuttava, jota näkemästä kaikki kasvonsa peittivät, halveksittu, jota emme minäkään pitäneet.
    Mutta totisesti, meidän sairautemme hän kantoi, meidän kipumme hän sälytti päällensä. Me pidimme häntä rangaistuna, Jumalan lyömänä ja vaivaamana, mutta hän on haavoitettu meidän rikkomustemme tähden, runneltu meidän pahain tekojemme tähden. Rangaistus oli hänen päällänsä, että meillä rauha olisi, ja hänen haavainsa kautta me olemme paratut.
    Me vaelsimme kaikki eksyksissä niinkuin lampaat, kukin meistä poikkesi omalle tielleen. Mutta Herra heitti hänen päällensä kaikkien meidän syntivelkamme.
    Häntä piinattiin, ja hän alistui siihen eikä suutansa avannut; niinkuin karitsa, joka teuraaksi viedään, niinkuin lammas, joka ääneti keritsijäinsä edessä, niin ei hän suutansa avannut.
    Ahdistettuna ja tuomittuna hänet otettiin pois, mutta kuka hänen polvikunnastaan sitä ajatteli? Sillä hänet temmattiin pois elävien maasta; minun kansani rikkomuksen tähden kohtasi rangaistus häntä.
    Hänelle annettiin hauta jumalattomain joukossa; mutta rikkaan tykö hän tuli kuoltuansa, sillä hän ei ollut vääryyttä tehnyt eikä petosta ollut hänen suussansa.
    Mutta Herra näki hyväksi runnella häntä, lyödä hänet sairaudella. Jos sinä panet hänen sielunsa vikauhriksi, saa hän nähdä jälkeläisiä ja elää kauan, ja Herran tahto toteutuu hänen kauttansa.
    Sielunsa vaivan tähden hän saa nähdä sen ja tulee ravituksi. Tuntemuksensa kautta hän, minun vanhurskas palvelijani, vanhurskauttaa monet, sälyttäen päällensä heidän pahat tekonsa.
    Sentähden minä jaan hänelle osan suurten joukossa, ja väkevien kanssa hän saalista jakaa; sillä hän antoi sielunsa alttiiksi kuolemaan, ja hänet luettiin pahantekijäin joukkoon, hän kantoi monien synnit, ja hän rukoili pahantekijäin puolesta.” (Jes 53:1-12)

    Tuossa oli 700 vuotta eKr pikkutarkasti evankeliumi ilmoitettu, aivan kuin voit lukea noista Matteuksesta, Markuksesta, Luukkaasta ja Johanneksesta jo tapahtuneena.

    Siis se salaisuus on se, miten taivaasta Jumalan toinen persoona eli Poika (Jumala = Isä, Poika ja Pyhä Henki erottamatta ja sekoittamatta) tuli ja syntyi lihaan, ollen näin maan päällä täysi Jumala ja täysi ihminen samaan aikaan. Jumalan poikana hän oli aina istunut taivaan valtaistuimella ja tuli aina istumaankin, mutta ihmisen poikana hän joutui kasvamaan alkiosta aikuisuuteen ja oppimaan kasvun myötä asioita, joita ihmiselämään kuuluu. Hänessä ei kuitenkaan ihmisyytensäkään puolesta ollut perisyntiä eikä hän langennut pienimpäänkään syntiin koko elämänsä aikana. Niin hän oli täysin syytön kaikkeen, mistä häntä syytettiin ja niinpä häntä rangaistiinkin sinun, minun ja kaikkien ihmisten synneistä pilkkaamalla, kiduttamalla, väärällä tuomiolla, ristin kärsimyksillä, kuolemalla ja erolla Jumalasta – siis ihmisyytensä puolesta (Jumalana häntä ei tapettu). Sitten hän palasi ruumiiseensa tuonelasta (1 Piet 3:18_20) ja nousi kuolleista ja saarnattuaan vielä opetuslapsilleen nousi taivaaseen valtaistuimelle. Nyt Jeesus siis istuu tuosta lähtien taivaan valtaistuimella myös ihmisenä eikä vai Jumalan toisena persoonana ja siksi me, jotka tulemme Hänen veljikseen uskomalla Häneen, voimme myös päästä taivaaseen: ”Se toivo meille on ikäänkuin sielun ankkuri, varma ja luja, joka ulottuu esiripun sisäpuolelle asti, jonne Jeesus edelläjuoksijana meidän puolestamme on mennyt, tultuaan ylimmäiseksi papiksi Melkisedekin järjestyksen mukaan, iankaikkisesti.” (Heb 6:19-20)

    Tuo Jumalan valtakunnan, eli taivaan salaisuus, siis on se, miten ihminen voi pelastua joutumasta helvetin rangaistukseen ja päästä taivaaseen Isän luo – siitä salaisuudesta ovat apostolit ja kaikki pelastuksesta osalliseksi tulleet, niin juutalaiset kuin pakanatkin, kertoneet. Mutta niille, jotka paaduttavat itsensä sen kuullessaan, se jääkin salaisuudeksi eikä siitä ole heille apua. Niille, jotka ottavat evankeliumin vastaan uskossa ja lähtevät Jeesustielle, siitä koituu iankaikkinen ihanuus Jumalan ja pyhien kanssa taivaassa. Tätä salaisuutta minäkin olen julistanut siitä lähtien, kun 1981 elokuussa tulin uskoon. Pitemmän kirjoitukseni, miten voit pelastua voit lukea täältä:

    http://uskonasioita.blogspot.com/2008/11/miten-voit-pelastua.html
  4. Ellen Whiten ja sitä myötä Adventtikirkon Kolmen Enkelin Sanoma, joka on heidän lähetystehtävänsä, johon kristityt pitää käännyttää, on täysin Raamatusta löytymätön demoninäkyihin perustuva 1800-luvun uutuus.

    1. Keskiyön huuto
    "Mutta yösydännä kuului huuto: 'Katso, ylkä tulee! Menkää häntä vastaan.'" (Matt 25:6)

    Tätä ei ole vielä tapahtunut, vaan se tapahtuu vasta Jeesuksen tullessa tempaamaan uudestisyntyneet kristityt taivaaseen (tulevan seitsenvuotisen vihanajan alussa, puolivälissä tai lopussa). Mukauskovat ovat tyhmiä neitsyitä, eivätkä pääse matkaan.

    Ellen Whiten näkyjen ja Seitsemännen Päivän Adventistien oppien mukaan taas keskiyön huuto päättyi 22.10.1844 ja milleristit, joihin Ellen Whitekin kuului olivat niitä viisaita neitsyitä. Kun Jeesus ei tullut, jäi ovi pelastukseen kuitenkin suljetuksi muilta ja vain 1844-liikkeessä mukana olleilla oli mahdollisuus pelastua. Kun huomattiin, että Ellenin 144.000 eivät voineet tulla täyteen milleristeistä, alettiin ovea raottaa uusille jäsenille. Kun Jeesus ei tullut 1851, kun odotetut 7 vuotta olivat kuluneet, niin ovi oli pakko avata ja hävittää häpeälliset suljetun oven kirjoitukset, jotka sittemmin ovat löytyneet ja joissa on ihmettelemistä, miten profeetta voi olla profeetta, kun on tuommoista puppua syytänyt Jumalan nimissä. Ovi jäi silti osittain suljetuksi, koska joukkoon kuuluakseen on otettava vastaan valo ja läpäistävä sapatin testi ja keskiyön huuto jäi tuoksi ennen 22.10.1844 tapahtuneeksi.

    2. Ensimmäisen enkelin sanoma
    "Ja minä näin lentävän keskitaivaalla erään toisen enkelin, jolla oli iankaikkinen evankeliumi julistettavana maan päällä asuvaisille, kaikille kansanheimoille ja sukukunnille ja kielille ja kansoille. Ja hän sanoi suurella äänellä: "Peljätkää Jumalaa ja antakaa hänelle kunnia, sillä hänen tuomionsa hetki on tullut, ja kumartakaa häntä, joka on tehnyt taivaan ja maan ja meren ja vetten lähteet."" (Ilm 14:6-7)

    Ellen White kirjoitti: "Tuomitsemistyön, joka alkoi 1844, täytyy jatkua, kunnes jokaisen ihmisen asia on ratkaistu, sekä elävien että kuolleiden." Tämä on Ellen Whiten pahoilta hengiltä saamaa Tutkivan Tuomion-oppia, jota Raamattu ei tunne ollenkaan.

    3. Toisen enkelin sanoma
    "Ja seurasi vielä toinen enkeli, joka sanoi: "Kukistunut, kukistunut on se suuri Babylon, joka haureutensa vihan viinillä on juottanut kaikki kansat.""(Ilm 14:8)

    Tämä on Ellenin ja adventistien oppien mukaan käsky lähteä pois babylonista eli muista kirkoista ja liittyä adventtikirkkoon.

    Ja mitäs Ilmestyskirja puhuu Babylonista:
    16:19 Ja se suuri kaupunki meni kolmeen osaan, ja kansojen kaupungit kukistuivat. Ja se suuri Babylon tuli muistetuksi Jumalan edessä, niin että hän antoi sille vihansa kiivauden viinimaljan.
    17:5 Ja hänen otsaansa oli kirjoitettu nimi, salaisuus: "Suuri Babylon, maan porttojen ja kauhistuksien äiti."
    18:2 Ja hän huusi voimallisella äänellä sanoen: "Kukistunut, kukistunut on suuri Babylon ja tullut riivaajain asuinpaikaksi ja kaikkien saastaisten henkien tyyssijaksi ja kaikkien saastaisten ja vihattavain lintujen tyyssijaksi.
    18:10 he seisovat loitolla kauhistuen hänen vaivaansa ja sanovat: "Voi, voi sinua, Babylon, sinä suuri kaupunki, sinä vahva kaupunki, sillä sinun tuomiosi tuli yhdessä hetkessä!"
    18:21 Ja väkevä enkeli otti kiven, niinkuin suuren myllynkiven, ja heitti sen mereen sanoen: "Näin heitetään kiivaasti pois Babylon, se suuri kaupunki, eikä sitä enää löydetä."

    Toisen enkelin sanoma toteutui Ellenin mukaan osittain vuonna 1844, kun Ellen jatkaa "kirkkokunnat kokivat siveellisen lankeemuksen, koska hylkäsivät adventtisanoman valon, mutta lankeemus ei ollut täydellinen. Jatkettuaan tälle ajalle kuuluvien eri totuuksien hylkäämistä ne ovat langenneet yhä syvemmälle." Babylonin kirkkokuntien keskuudessa vielä olevat Kristuksen seuraajat, jotka eivät vielä ole nähneet "aikamme erikoisia totuuksia" (todella erikoisia ovatkin Whiten totuudet) ja turhaan "pyrkivät tulemaan Kristuksen kaltaisiksi niissä seurakunnissa, joihin kuuluvat".

    4. Kolmannen enkelin sanoma
    "Ja heitä seurasi vielä kolmas enkeli, joka sanoi suurella äänellä: "Jos joku kumartaa petoa ja sen kuvaa ja ottaa sen merkin otsaansa tai käteensä, niin hänkin on juova Jumalan vihan viiniä, joka sekoittamattomana on kaadettu hänen vihansa maljaan, ja häntä pitää tulella ja tulikivellä vaivattaman pyhien enkelien edessä ja Karitsan edessä. Ja heidän vaivansa savu on nouseva aina ja iankaikkisesti, eikä heillä ole lepoa päivällä eikä yöllä, heillä, jotka petoa ja sen kuvaa kumartavat, eikä kenelläkään, joka ottaa sen nimen merkin. Tässä on pyhien kärsivällisyys, niiden, jotka pitävät Jumalan käskyt ja Jeesuksen uskon." (Ilm 14:9-12)

    Pedon merkkihän on Ellenin ja adventistien mukaan sunnuntain vietto pyhäpäivänä, josta seuraa rangaistus - tosin tuossa kohdassa sanottu iankaikkinen kärsiminenkin on poistettu ja muutettu hetken tulen tuhaukseksi. Jeesuksen usko on muutettu adventtikirkon uskoksi ja Jumalan käskyt sapatiksi.
  5. Häpeätkö nyt siis sitäkin, että olet adventisti? Aikamoinen pelkuriparjaaja olet. Ensin kirjoittelet nimettömänä ja haukkua räksytät ihmisiä ja sitten vielä kiellät uskontosikin. Vai oletko joku pakana tai satanisti, joka saa tyydytystä kulkemalla ympäri nettiä haukkumassa kristittyjä ja panettelemassa heitä muille?

    Jos et siis mitään adventismista tiedä, niin pistänpä tähän Adventtikirkon virallisen opinkohdan, jonka mukaan Ellen White on kuolleenakin yhä heidän keskipisteensä mitä opetukseen tulee. Niinpä Ellen Whitestä on puhuttava ja hänen opetuksensa epäraamatullisuutta pidettävä esillä, jos joku adventisti siitä heräisi huomaamaan, että hänet on eksytetty kirkon taholta Ellenin oppien avulla pois Kristuksesta:

    Adventtikirkon virallisen uskontunnustuksen, eli perusopinkohtien, kohta 18: "Yksi Pyhän Hengen lahjoista on profetoimisen lahja. Tämä lahja kuuluu jäännösseurakunnan tuntomerkkeihin, ja se ilmeni Ellen G. Whiten palvelutyössä. Hän oli Herran sanansaattaja, jonka kirjoitukset ovat JATKUVANA JA ARVOVALTAISENA TOTUUDEN LÄHTEENÄ ja tarjoavat seurakunnalle lohdutusta, ohjausta, opetusta ja ojennusta."

    Jos olet sitä mieltä, että Ellen Whitestä ei saa puhua eikä häntä arvostella, koska hän on kuollut, niin otapa yhteyttä Adventtikirkon Pääkonferenssiin Silver Springiin, USA:n. Siellä on Ellen White määrätty jokaiselle adventtikirkon nyt 4.9.2009 elävälle adventtikirkon jäsenelle tai jäseneksi liittyvälle kastelupauksessa vannottavaksi jatkuvaksi totuuden lähteeksi, lohduttajaksi, opettajaksi ja ojentajaksi.