Vapaa kuvaus

Tyhmyys ei ole mikään syy olla ajattelematta. Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

557

Kommenttia

2419

  1. jonka se julkaisi muutama päivä sitten, on päästä alueelliseksi suurvallaksi.

    Henkeä kohti lasketussa kansantuotteessa Venäjä on 14.600 dollarillaan heti Botswanan jälkeen.

    Maakaasun tuotannossa Venäjä on maailman ykkönen. Maata joka vie raaka-aineita ja tuo jalostettuja tuotteita kutsutaan kehitysmaaksi.

    Sotilasmenoissa Venäjä jää hiukan väestöltään samankokoisen Japanin jälkeen:

    http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_and_federations_by_military_expenditures
  2. niinkuin useimmat tämänpalstaisetkin toivovat, muuttuisi yhdentekeväksi, keskenään tappelevaksi ihmispesäksi, niin mitä tapahtuisi?

    Uusvanhoja ja uusia voimaryhmittymiä nousisi esiin nopeammin ja hitaammin. Kiinalla on jo nyt kova pyrky johtovaltojen joukkoon; melkein ensimmäinen toimi olisi sota Taiwania vastaan. Se voisi olla kuitenkin pitkä ja sitkeä, Korean niemimaa räjähtäisi niihin samoihin liekkeihin. Japani ei takuulla jäisi katseella seuraamaan, kun ydinsateenvarjo sen päältä poistuisi, vaan hommaisi oman ydinarsenaalin, käyttökuntoon se saataisiin tuossa alle vuodessa. Pohjois-Korea ampuisi Japaniin muutaman ohjuksen (niinkuin se jo on ampunut Japanin yli) ja siitä seuraisi koko kaukoidän laajuinen sota.

    Venäjä lähtisi kiihdyttämään suurvallaksipalaamispyrkyään välittömästi sekin. Uhkailut ja provokaatiot sen länsinaapureita kohtaan menisivät jo tutun kaavan mukaan. Todennäköisesti maassa toimeenpantaisiin sotilasvallankaappaus jota seuraisi sotilasjuntan valta. Tahti kiihtyisi ja liittoutumattomiin maihin, mm. Suomeen tehtäisiin interventioita. Pyrkimyksenä vanha päämäärä, jossa venäläiset sotilaat pääsisivät "huuhtelemaan saappaansa lämpimissä merissä".

    USA:n menetettyä merkityksensä sama tapahtuisi myös Natolle. Se heikentyisi ja hajoaisi. Saksan ja Ranskan ympärille kehittyvä ryhmittymä ottaisi yhä hallitsevamman roolin ja EU:n byrokratia romahtaisi. On myös mahdollista, että Venäjä ja Saksa "löytäisivät toisensa" ja muodostaisivat ylikäymättömän liittoutuman, kuin silloin ennen.

    Islamilaiset maat aktivoituisivat entisestään, militantit mullahit kaappaisivat vallan Saudi-Arabiassa, Egyptissä, Jordaniassa ja monissa muissa islamilaisissa maissa. Ne hankkisivat välittömästi itselleen ydinaseen. Sitä seuraisi pian hyökkäys Israeliin, tai Israelin ennaltaehkäisevä hyökkäys niihin. Laaja ydinsota joka tapauksessa.

    Länsimaiden islamilaiset vähemmistöt radikalisoituisivat entisestään, terroriteot lisääntyisivät räjähdysmäisesti, ne kohdistettaisiin kaikkiin yhteiskunnan rakenteisiin. Länsimaat joutuisivat muuttamaan yhteiskuntajärjestystään rajusti.

    Mitä sitten seuraisi, on jo vaikeammin ennustettavissa.

    USA ei onneksemme hajoa.
  3. kielenopiskelua poikansa Nicon syntymän jälkeen:"Hänelle ei opeteta suomea, koska se on muista kielistä pois"!

    Näin yksinkertaista se on!

    Suomen päättäjille se vain ei mene perille. Jokainen suomalainen joutuu lukemaan vuosia ja vuosia tarpeetonta pohjoista marginaalikieltä, jota puhuu äidinkielenään vajaa 10 miljoonaa ihmistä. Jokainen suomenkielisestä yliopistosta valmistuva joutuu tenttimään ruotsinkielen.

    Kuinka paljon parempi suomalaisten kielitaito olisikaan, jos ruotsinkielen opiskeluun käytetty aika käytettäisiin maailmankieleen, esimerkiksi englantiin.

    P.S. Ruotsalaiset puhuvat erinomaista englantia; Tukholmassa pärjää sillä mainiosti.