Berliinin keskustassa on tavattoman kaunis toriaukio, jonka suunnitteli Frederick Suuri (Friedrich II). Tämä aukio Berliininssä tunnetaan Bebelplatz’ina - tieteiden ja taiteiden keskuksena.
http://www.fontblog.de/wp-content/bebelplatz.jpg
Kun Frederick II tuli Saksan hallitsijaksi vuonna 1740, tämä taiteiden suosija halusi luoda alueen joka todistaisi hänen suurta poliittista merkitystään.
Aukion suunnitelmiin kuuluivat ooppera, akatemia ja kuninkaallinen palatsi. Alue tuli tunnetuksi ensin Frederickin foorumina ja myöhemmin Opernplatzina, koska oopperatalo oli ainoa rakennus, joka valmistui ennen kuninkaan kuolemaa.
Bebelplatzina aukio tuli tunnetuksi vasta vuonna 1947 August Bebelin, Saksan SDP:n 1900-luvun johtajan mukaan.
Bebelplatz muistetaan kuitenkin myös jostain paljon synkimmistä vuosista Saksan ja koko Euroopan historiassa. Vuonna 1933 Hitlerin kolmas valtakunta takavarikoi 25.000 kirjaa, ja 10. toukokuuta 1933 kansallissosialistisen puolueen jäsenet polttivat juuri tällä Opernplatzilla (nykyisin siis Bebelplatz) valtavassa nuotiossa tuhansia kirjailijoiden, runoilijoiden, tiedemiesten, filosofien teoksia.
http://stevenlehrer.com/images/bookburning.jpg
Keskellä toria olevassa muistolaatassa on saksalaisen runoilijan Heinrich Heinen sanat:
”...dort wo Man Bücher verbrennt, verbrennt Man am Ende auch Menschen ” (...siellä missä poltetaan kirjoja, poltetaan kohta ihmisiä).
http://www.well.com/~tom/berlin/bebelplatz_plaque.html
Aukio Berliinissä ja Euroopan häpeä
8
465
Vastaukset
- kuningassuvut
Mielestäni suurin Euroopan häpeä ja onnettomuus on kun sitä hallitsivat yli sata vuotta keisarit ja kuninkaat. He olivat kaikki sukua keskenään. Saksan keisari 1900-luvun alussa oli samaa sukua. Sukulaiset pitivät Saksassa olevia sukulaisia moukkina. Tästä muihinkin saksalaisiin tuli alemmuskompleksi, halu näyttää. Saksan piti rakentaa sotalaivasto jotta englantilaisille sukulaisille voitaisiin näyttää että me emme ole huonompia. Tästä ja vanhoista valloituksista kehkeytyi valtioiden välille vihaa. Kaikki halusivat sodalla korjata vääryydet. Saksalaisten kohtaloksi tuli että he aloittivat maailmansodat.
Hannoverit, Bourbonit, Hohenzollernit jne. hallitsivat kyllä aika paljon kauemmin kuin sata vuotta.
Olen kiinnostunut kuulemaan perustelusi sille väitteellesi, että saksalaiset aloittivat I maailmansodan.- I maailmansodan
Sologdin kirjoitti:
Hannoverit, Bourbonit, Hohenzollernit jne. hallitsivat kyllä aika paljon kauemmin kuin sata vuotta.
Olen kiinnostunut kuulemaan perustelusi sille väitteellesi, että saksalaiset aloittivat I maailmansodan.Kerron mahd. lyhyesti:
1. Serbialainen ampui Arkkiherttuan. Serbia oli muutenkin hankala Itävallan mielestä, kuten nykyisinkin.
2. Saksa ja Itävalta neuvottelivat koko heinäkuun ajan 1914.
3. Saksa tiesi pelin kulun, jos/kun Itävalta julistaa sodan sodan Serbialle, Venäjä tulee Serbian apuun. Tällöin Saksan pitää rientää Itävallan apuun. Saksa halusi sotaa, tietysti toisetkin halusivat, mutta Saksa pani toimeksi.
4. Itävalta julisti sodan Serbialle 28.7.1914. Serbit lyövät itävaltalaiset joukot koko syksyn ajan.
5. Mielestäni tämä ei vielä ollut maailmansotaa. Se laajeni maailmansodaksi vasta kun Saksa julisti 1.8.1914 sodan Venäjää ja 4.8.1914 Ranskaa vastaan.
6. Tarkoitus oli nitistää Ranska ennenkuin Venäjä ehtii toteuttaa liikekannallepanonsa. Mutta belgialaiset vastustivatkin saksalaisten marssia maansa halki. Tämä oli saksalaisten kannalta kohtalokasta. - aloitaja
Sologdin kirjoitti:
Hannoverit, Bourbonit, Hohenzollernit jne. hallitsivat kyllä aika paljon kauemmin kuin sata vuotta.
Olen kiinnostunut kuulemaan perustelusi sille väitteellesi, että saksalaiset aloittivat I maailmansodan.Vastasin iltapäivällä pitkästi mutta viestini katosi.
Kaikki tieto on historian perusteoksissa.
Tulkitsen näin:
1. Itävallan ja Serbian välinen sota oli pientä paikallista kähinää, ei sitä voi sanoa maailmansodaksi.
2. Vasta kun Saksa julisti sodan 1.8.1914 Venäjälle ja 4.8.1914 Ranskalle, voidaan katsoa maailmansodan alkaneen. Ilman Saksan sodanjulistuksia tuskin Venäjä tai Ranska olisivat uskaltaneet aloittaa maailmansotaa. Saksalle kaikki "kunnia" että se uskalsi aloittaa maailmansodan. I maailmansodan kirjoitti:
Kerron mahd. lyhyesti:
1. Serbialainen ampui Arkkiherttuan. Serbia oli muutenkin hankala Itävallan mielestä, kuten nykyisinkin.
2. Saksa ja Itävalta neuvottelivat koko heinäkuun ajan 1914.
3. Saksa tiesi pelin kulun, jos/kun Itävalta julistaa sodan sodan Serbialle, Venäjä tulee Serbian apuun. Tällöin Saksan pitää rientää Itävallan apuun. Saksa halusi sotaa, tietysti toisetkin halusivat, mutta Saksa pani toimeksi.
4. Itävalta julisti sodan Serbialle 28.7.1914. Serbit lyövät itävaltalaiset joukot koko syksyn ajan.
5. Mielestäni tämä ei vielä ollut maailmansotaa. Se laajeni maailmansodaksi vasta kun Saksa julisti 1.8.1914 sodan Venäjää ja 4.8.1914 Ranskaa vastaan.
6. Tarkoitus oli nitistää Ranska ennenkuin Venäjä ehtii toteuttaa liikekannallepanonsa. Mutta belgialaiset vastustivatkin saksalaisten marssia maansa halki. Tämä oli saksalaisten kannalta kohtalokasta.Maailmansodat eivät ala sodanjulistuksista tai yksittäisen terroristin pistoolinlaukauksista, vaan niiden syttyminen on vuosien ja vuosikymmenien mittaisten suurvaltojen etujen vastakkainasettelun tulosta.
Ensimmäisen maailmansodan syttymisen merkittävimpänä syynä oli Ranskan ja Venäjän suunnitelma Saksan saartamisesta, koska ne laskivat yhdessä olevansa voimakkaampia kuin Saksa. Saksan pääesikunnalla oli tieto siitä, että Venäjän liikekannallepano kestäisi merkittävän kauan, kuukausia. Niinpä Saksalla oli "Schlieffen-suunnitelma", joka perustui siihen, että Ranska ehdittäisiin lyödä ennenkuin Venäjä ehtisi mobilisoida voimansa täysimääräisiksi. Poliittisen tilanteen kiristyessä Euroopassa 1914 Venäjä aloitti liikekannallepanon Saksan varoituksista huolimatta. Saksan kannalta oli perusteltua aloittaa väistämätön sota ennenkuin pääviholliset saivat sotakoneensa valmiiksi. Saksa ei näinollen "aloittanut" I maailmansotaa, vaan sen tekivät Ranska ja Venäjä johtaessaan tilanteen umpikujaan.
Kaikenkaikkiaan Euroopan tilanne oli monimutkainen. Mm. Ranskassa oli vuosikymmeniä äänekkäästi vaadittu 1870-71 sodassa menetettyjen Elsassin ja Lothringenin maakuntien valtaamista sekä lisävaltauksia Reinille saakka.
Iso-Britannian rooli oli niinikään merkittävä; se tahtoi rajoittaa Saksan teollisen ja merimahdin nousua omien sotilaallisten ja kauppapoliittisten etujensa vuoksi.- lautamisjärkeä
Sologdin kirjoitti:
Maailmansodat eivät ala sodanjulistuksista tai yksittäisen terroristin pistoolinlaukauksista, vaan niiden syttyminen on vuosien ja vuosikymmenien mittaisten suurvaltojen etujen vastakkainasettelun tulosta.
Ensimmäisen maailmansodan syttymisen merkittävimpänä syynä oli Ranskan ja Venäjän suunnitelma Saksan saartamisesta, koska ne laskivat yhdessä olevansa voimakkaampia kuin Saksa. Saksan pääesikunnalla oli tieto siitä, että Venäjän liikekannallepano kestäisi merkittävän kauan, kuukausia. Niinpä Saksalla oli "Schlieffen-suunnitelma", joka perustui siihen, että Ranska ehdittäisiin lyödä ennenkuin Venäjä ehtisi mobilisoida voimansa täysimääräisiksi. Poliittisen tilanteen kiristyessä Euroopassa 1914 Venäjä aloitti liikekannallepanon Saksan varoituksista huolimatta. Saksan kannalta oli perusteltua aloittaa väistämätön sota ennenkuin pääviholliset saivat sotakoneensa valmiiksi. Saksa ei näinollen "aloittanut" I maailmansotaa, vaan sen tekivät Ranska ja Venäjä johtaessaan tilanteen umpikujaan.
Kaikenkaikkiaan Euroopan tilanne oli monimutkainen. Mm. Ranskassa oli vuosikymmeniä äänekkäästi vaadittu 1870-71 sodassa menetettyjen Elsassin ja Lothringenin maakuntien valtaamista sekä lisävaltauksia Reinille saakka.
Iso-Britannian rooli oli niinikään merkittävä; se tahtoi rajoittaa Saksan teollisen ja merimahdin nousua omien sotilaallisten ja kauppapoliittisten etujensa vuoksi.Vanhana lautamiehenä tunnen länsimaiset lain hengen.
Jos sinä vihaat naapuria ja aiot hakata hänet jonain kauniina päivänä, mutta naapurisi ehtii hakkaamaan sinut henkihieveriin, niin yksikäsitteisesti naapurisi on syyllinen ja hänet tuomitaan. Vaikka kuinka todistettaisiin että sinä AIOIT hakata hänet.
Fasistisella ja kommunistisella perusteluilla sinä olisit syyllinen ja hakkaaja syytön.
Oliko lisäkysymyksiä? lautamisjärkeä kirjoitti:
Vanhana lautamiehenä tunnen länsimaiset lain hengen.
Jos sinä vihaat naapuria ja aiot hakata hänet jonain kauniina päivänä, mutta naapurisi ehtii hakkaamaan sinut henkihieveriin, niin yksikäsitteisesti naapurisi on syyllinen ja hänet tuomitaan. Vaikka kuinka todistettaisiin että sinä AIOIT hakata hänet.
Fasistisella ja kommunistisella perusteluilla sinä olisit syyllinen ja hakkaaja syytön.
Oliko lisäkysymyksiä?sillä en ole alunalkaenkaan kysynyt mitään. Sodan aloittaja-asian teoriaan voit tutustua esimerkiksi eversti Wolf H. Halstin todistukseen teoksessa "Suomen puolustaminen". Sodan aloittajaksi tunnustetaan yleisesti se, joka ajaa asiat sellaiseen tilaan ettei vastapuolella ole muuta mahdollisuutta kuin sota.
- öjlkjökljkljklj
Eurooppa on laaja käsite. Jos joku Saksassa polttaa ihmisiä, niin ei se nyt koko Euroopan häpeä ole!
Sitä paitsi ihmisoikeusloukkaukset ovat edelleenkin jokapäiväistä uutista kolmansissa maissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1301355
- 101876
- 75713
- 51605
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa13511ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann40484Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m153451Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..30417Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;175384- 25381