Vapaa kuvaus

Aloituksia

254

Kommenttia

5626

1. >>Kuka näitä sit viittii lukee? En mie ainakaa

Jostain ihmeen syystä lukuintoa näyttää silti riittävän.
  2. >>Sinun spekulointisi ei ole todiste, vai onko?

Kerro vain reippaasti miksi se ei olisi niinkuin esitän, äläkä venkoile.

>>Onko annettu kehotus liittyä reksiteriin? Aiempia tapahtumia sellainen edelsi, miten nyt.

Tästä odotan vielä itsekin mustaa valkoisella. Se on kuitenkin todennäköisin syy. Ei ole mitenkään perusteltavissa että yhtenä vuonna esim. syntyvyys on ollut edellisiä vuosia moninkertaista, tai että siellä oltaisiin palattu takaisin seurakuntaan moninkerroin aktiivisemmin. Varsinkin kun julistajien määrä on jatkuvaa tasaista laskua. Toisaalta, vaikka sinulle asiasta esittäisi mustaa valkoisella, niin toteaisitko sittenkään että 'kappas, niinhän se näyttää olevan, olen spekuloinut turhaan'?

>>Poistuneita myös palaa takaisin, se on selvä. Myös Leinonen totesi että joka toinen palaa. Vaikka tuo olisi liioiteltuakin, niin varmaa on että takaisin palataan.

Joo, mutta miksi ihmeessä trendi olisi jonain vuonna edellisiä moninkertainen? Ja kun samaan aikaan julistajamäärät laskevat.

>>Jos katsot noita lukuja, niin 15-24 -vuotiaiden kohdalla on miinusta, kun taas seuraavassa välissä on plussaa. Jos otetaan huomioon se ajatuksesi, että kasvu tulee runsaasti omasta jälkikasvusta, niin väistämättä tuokin tukee sitä ajatusta että monet palaavat takaisin.

Ei tue. Jälkikasvu on rekisterissä jo valmiiksi. Pelkästään rekisteriin ilmoittautumisesta on kyse, niinkuin kahdessa edellisessäkin merkittävässä hyppäyksessä.
  3. >>Monikohan on vielä ilmoittautumatta rekisteriin?

Moni, kuten olen aikaisemmin maininnut useampaankin otteeseen. Jatkuvasti toki harvempi, koska asiasta aina tietyn väliajoin mainitaan vp:ssa.

>>Minulla on sellainen ajatus, että kasteelle voi mennä muulloinkin kuin ensi kesän konventissa. Konventteja pidetään myös useammalla paikkakunnalla, ainakin Hesassa ja Tampereella sekä Hämeenlinnassa. En siis kykene millään menemään ja tilastoimaan näitä henkilöitä, mutta varmaa on että joukossa on vanhempaakin väkeä. Niitä joita sinä ja kaltaisesi mollaatte erityisesti.

Juu, varmasti voi. Mutta jos käyt konventissa jossa käy lukumääräisesti eniten ihmisiä kasteella, niin voit olla varma ettei sen perusteella otettu otos ole kovin epäluotettava keskiarvo muidenkaan konventtien kastautujien ikäjakaumasta. Seurakunnissa joissa itse olen ollut mukana, valtaosa oli aina porukan jälkikasvua, ja pienempi osa ulkoa tulleita, tai varttuneempia ylipäätään. En taas saa yhtään kiinni siitä miksi tästäkin päivänselvästä asiasta pitää vääntää.

>>Nämä eivät kaikki ole valmiiksi todistajia vain sen vuoksi että sinä niin esität. Joukossa on myös ilman muuta kasteelle menneitä iäkkäämpiä ihmisiä.

Juu, jos tuossa oli kuutisensataa rekisteriin ilmoittautunutta varttuneempaa tyyppiä, ja ko. vuonna oli n. 300 kastautujaa, niin voit ihan huviksesi funtsia kannattaako tästä asiasta edes keskustella. Eittämättä siellä on - niinkuin joka vuosi - joitain varttuneempia kasteelle menijöitä, mutta kyllä se on porukan jälkikasvu joka siellä pääosin pulahtelee. Ihan on empiirisen tutkimustyön tulosta tämä.