Vapaa kuvaus

Aloituksia

254

Kommenttia

5626

1. >>Veikko Leinonen sanoi HBL:n haastattelussa muutamia viikkoja sitten, että monet menisivät jälleen vankilaan jos lakia muutettaisiin. Oliko Veikko väärässä?

Onko Veikolla todellisuudessa mahdollisuutta kommenoida asiaa muulla tavalla? Jos Veikko olisi vihjannutkaan siviilipalveluksen olevan todellinen vaihtoehto, niin siitähän soppa olisi syntynyt ja yleinen kummaksunta todistajien valinnan mahdollisuudelle.
  2. >>"Tasapuolisuuden nimissä" täytyy luopioiden olla aina yksi kokemus edellä ;)

No ei välttämättä. Täällä se nyt sattuneesta syystä on normaalia kun täällä ei saisi teitä todistajia pyöriä. Harmillista ja sinänsä outoa.

>>Meitä on moneen junaan.

Niin on. Harmikseni omat kokemukseni jehovantodistajuudesta eivät monessakaan kohtaa ole kovin mairittelevia. Epäilen syyksi yleisen kiinnostukseni puutteen oletettuja ylempiä voimia kohtaan. Jehovantodistajaperheeseen synnyttyään ei aina ole kuitenkaan todellisia mahdollisuuksia vaikuttaa uskonnollisuuteensa.

>>Jos kaikki ihmiset noudattaisivat Raamatun opetuksia, olisi lapsilla ja kaikilla muillakin paljon helpompaa olla ja elää.

No jaa... Riippuu aina mitä kohtaa halutaan soveltaa ja mihinkin lapsen eri elämän vaiheeseen. Lapsen elämästä saa hyvinkin tuskastuttavaa poimimalla raamatusta tai vartiotorniseuran opetuksista konservatiivisimmat opetukset ja neuvot.

>>Tämä on yksi harvoista asioista, joista olen yhtä mieltä luopioiden kanssa.

Jossain vaiheessa saattaa tulla muutama kohta lisää, joissa olet yllättäen luopioiden kanssa samaa mieltä, jos siis jatkat näiden saatanallisten 'luopiopalstojen' seuraamista.

Mikä muuten sinua tänne vetää, vaikka kiellettyjen hedelmien joukkoon on vartiotorniseura saanut ujutettua tämänkin palstan? Uteliaisuuttani vain kyselen. On perin mielenkiintoista havaita kuinka eri palstoilla liikkuu suhteellisen monta todistajaa, vaikka menneen kesän konventissakin vaadittiin jäsenistöään kuuluvalla äänellä lupaamaan pysyä kaukana kaikista tämänkaltaisista palstoista.
  3. >>Saako jt ampua raketteja uudenvuodenaattona jos haluaa?

En ainakaan muista koskaan lukeneeni asiaa demonisoivaa kirjoitusta vartiotorniseuran kirjallisuudesta.

Itse jehovantodistajana paukuttelin joka uusi vuosi, ja niin teki tietääkseni kaikki muutkin. Meillä päin juhlitaan huvilakauden päättäjäisiä syyskauden kynnyksellä, niin ikään ilotulittein. Niihinkin tuli paukuttelemalla osallistuttua joka vuosi eikä siitä kukaan koskaan intoutunut vartiotornilla päähän lyömään.

Voipi olla, että kun kaikki juhlalta haiskahtavatkin tilaisuudet on jehovantodistajilta kielletty, niin tällaiset ilotulitejuhlat katsotaan ikään kuin sormien lävitse. Siltä ainakin tuntuisi, onhan ilotulitteiden historia täynnä demoneita ja pakanallisuutta. Eikä raamatussa käsketä viettämään uutta vuotta tai huvilakauden päättäjäisiä...

Voi toki olla että saamme pian uutta valoa ja ilotulitepirskeet loppuvat siihen.

Jos joku on tarinan mukaan oikeuskomiteaan joutunut ilotulitteiden possauttelusta, niin en oikein ihan tältä istumalta usko tuohon. Jutussa täytyy olla jokin merkittävämpi tekijä, tai sitten koko juttu on silkkaa puuta heinää. Ja ainahan vanhimmistosta löytyy muutama pilkun viilaaja, jolle kaikki hauska on saatanallista ja tuomittavaa. Että sinänsä jos jotain on ilotulitteiden käytöstä huomautettu niin ei se nyt mikään maailman yhdeksäs ihme olisi.
  4. >>Hiljaa minun on myös pitänyt olla, etten häiritse toisten keskittymistä; näin vanhimmiten tajuaa sen.

Totuushan on se ettei kukaan terve lapsi kykene kahta tuntia olemaan hiljaa paikallaan. Sehän on suorastaan luonnon vastaista. Vanhimmiten ehkä tajuaa sen, että jos vieressä oleva lapsi venkoilee ja metelöi, ei pysty keskittymään itse ohjelmaan haluamallaan tavalla. Mutta vanhimmiten sitä voi tulla erittäin epäinhimilliseksi lapsien suhteen ja unohtaa, että he ovat pieniä ihmisen alkuja, eivät elottomia nukkeja, jotka voi istuttaa johonkin tuoliin ja kahden tunnin päästä herättää henkiin.

Konventit ovat räikeä esimerkki siitä kuinka vartiotorniseuraa ei juurikaan kiinnosta jäsenistönsä jälkikasvu. Josko toiminta olisi järkevästi suunniteltu, niin jälkikasvulle olisi keksitty ihan omaa ohjelmaa, joka on tiedon sisällöltään sillä tasolla millä lapsen tiedon vastaanottokin on. Muistan itse kuinka suurta tuskaa oli natiaisena istua tunti tolulla konventeissa hiljaa kovalla penkillään ja kuunnella jotain muminaa, josta ei oikein ottanut mitään selvää. Onneksi sentään piirtäminen oli tiettyyn ikään asti sallittua. Epäinhimillistä kaikki tyynni.

>>Jos joskus olin levoton, niin vessaan tai kirjastoon kävi tosiaan tie - mutta ei selkäsaunalle.

Muutaman selkäsaunan jälkeen ainakin minä opin olemaan sen verran hissukseen, ettei tuolle reissulle enää tarvinnut lähteä. Mutta olinhan jo vajaat neljä vuotias, joten siinä iässä sietääkin jo kuunnella kokouksien ja konventtien ohjelmaa sujuvasti.

>>Matkalla rauhoittumaan ymmärsi jo heti, että ei kaikki mennyt ihan niinkuin piti ja itsekin tajusi jo hävetä.

Ehkä en jääräpäisyyttäni aina ehtinyt katumaan liikkuvuuttani, tai sitten matka oli liian lyhyt mihinkään oivaltavaan ajatteluun.

>>Minulta ei kielletty kaikkea kanssakäymistä maailmallisten lasten kanssa.

Onneksi ei minultakaan, mutta suvustani löytyi sellainenkin todistajaperhe, jossa tie kävi koulun päätteeksi suoraan kotiin ja ei puhettakaan maailmallisten lasten seurasta. Sääliksi kävi...