Vapaa kuvaus

Aloituksia

20

Kommenttia

689

1. Eilen muuten huokailinkin isoveljelleni, että ompa murheellista kun en ole kirjoittanut vähään aikaan yhtään uutta keskustelua enkä ole edes yhdessäkään otsikossa mainittuna. Nopeastipa sekin muuttui :>
  2. 'Ekkö nää ite' osaa hakea tietoa ollenkaan? Pyysin sinua osoittamaan, että olen antanut disinformaatiota, tätä en kuitenkaan saanut - toisin sanoen sinulla ei ole mitään mahdollisuuksia yrittää mustamaalata lähteitäni :P

Heetkinen?-) Jos olisin omistautunut vain toisten tietojen alaiseksi niin uskoisin lentäviin lautasiin, merenneitoihin ja kaikkeen höpöhöpöön kuten te. Minä kuitenkin valitsen tarkkaan ja järjellä mihin uskoa. Todistetut, fyysiset ja konkreettiset asiat ovat niitä joihin voi hyvällä omallatunnolla uskoa, taas jumalat, keijut, merihirviöt, muukalaiset ja merenneidot kuuluvat mielikuvituksen tuotteisiin joista ei ole mitään merkkejä. Onko tuossa siis mitään järkeä, että yrität puolustaa pelkän mielikuvituksen tuotoksia? :D Esitähän toki jotain pitävää todistusaineistoa muukalaisistasi tai merenneidoista :>

Ööh :D Tuo on kyllä kaikista onnettominta, että yrität vielä puolustella merenneitojen olemassaoloa. Niin millä tavalla taas kala ja ihminen voisivat risteytyä?-) Tuo on jo niin järjetön ajatus, ettei siihen usko edes satukirjailijat. Joo, oletko ikinä tavannut kahta toistensa kanssa puoleksi risteytynyttä eläintä? :P

Tottakai hankin tietoni toisten kautta, sillä en pysty itse tekemään tieteellisiä tutkimuksia, herran tähden! Eihän minulla ole edes koulutusta moiseen, ei ole teillä, eikä ole varmaan kuin alle promillella kaikista tämän keskustelupalstan keskustelijoista! Näin meidän antamamme informaatio on toisarvoista, arvokkaampaa on aitojen asiantuntijoiden artikkelit, joilla on professorin ja kunnioitettava tutkijan titteli - huomatkaa että taas ufologi voi olla kuka tahansa. Kuitenkin jopa me voimme viitata jo todistettuihin tutkimuksiin! Olisiko parempi olla hankkimatta tietoa muiden kautta, luotettavien lähteiden? Vaan ennemmin painaa silmät umpeen ja kuvitella ja sitten höpöttää tällaiselle palstalle kuinka tämä ja se on totuus :D Kuitenkin toki sovellan tieteellisiä tutkimuksia loogiseen päättelyyn, kuten esimerkiksi millainen rotu toisella planeetalla voisi kehittyä tai mitä ominaisuuksia sillä planeetalla pitäisi olla kehittyneen rodun selviämiseksi.

Et taida olla yhtään perillä minun ajatusmaailmastani :) Älä huolehdi siitä liikaa, tuollainen asenne aiheuttaa ongelmia pelkästään sinulle. Tottakai on mahdollista, että uusia lajeja kehittyy, ja on kovin mahdollista että jossain ulkoavaruudessa on toinen humanoidirotu. Ongelma on siinä, etteivät ne löydä meitä, pääse tänne ja jos tulisivatkin niin miksi ne käyttäytyvät täysin järjettömästi ja niistä ei ole mitään todistusaineistoa? Hohoi, tajuatteko ollenkaan minkä puolesta taistelette? :P Paljon uskottavempaa on kyllä se, että ihmiset ovat keksineet muukalaiset ja jatkavat mielikuvitustaan.

Mjoo, loppu jutustasi menikin sitten niin lennokkaaksi etten voi kommentoida enää mitään enempää sinulle kuin: Jos uskot merenneitoihin, henkiin ja sieluihin ilman, että tarvitset niistä mitään todistusaineistoa niin painit täysin eri sarjassa minun kanssani ja niin sinun on parasta olla huomaamatta minut, kuten minä olen huomaamatta sinut. Minulla on syyni miksen väittele uskovaisten kanssa - heidän todellisuudentajunsa ei ole enää sidoksissa tähän maailmaan.
  3. Henki ei pian kulje.

Ufotieteilijäksi voi leimata itsensä jo kun näkee katulampun, tai vaikka ennen sitä. Tämä mahdollistaa myös ufokirjallisuuden luomisen, mikä tietenkin toimii ufologeille tiedonlähteenä. Näin ollen olen kyllä vähintäänkin yhtä oikeutettu esittämään mielipiteeni ufoista mitä kuka tahansa täällä, tai vaikka ufoista kaiken kirjallisen materiaalin lukenut :D

Katsos, minä lähestyn asiaa tieteen näkökulmasta (tavataanpa sitten, eli tieteen näkökulmalla tarkoitetaan sitä, että konkreettisiksi todistettuja asioita jatketaan ja käsitellään eikä oleteta yliluonnollisten asioiden näkökulmasta kaiken olevan mahdollista, vaan etsitään keinoa kuinka ne olisivat mahdollisia) ja moni teistä taas täysin oman mielikuvituksensa näkökulmasta, aivan kuten tunnetut ufologit yleensä :) Eikä muukalaisista ole vieläkään yhtään konkreettista todistusaineistoa, joten mikään ufokirjallisuus _ei voi olla luotettavaa informaatiota_.

Pyysin sinua muuten antamaan esimerkin asiasta jossa olisin viitannut Wikipediaan ja tieto olisi ollut virheellistä. Saanko sen, vai ovatko väitteesi täysin paikkaansapitämättömiä ja näin pelkkää mustamaalausta?

Mieluummin pidän itseäni harrastelevana tähtitieteilijänä mielenkiintona ufojen olemassaolon kumoaminen kuin ufohörhönä :) Älä siis turhaan pidä minua ufologina, sillä vaikka koiranikin voisi olla sellainen ja olisi yhtä luotettava kuin kuka tahansa muista ufologeista.
  4. Sama reaktio oli minullakin. Lienee yksi syy miksi tällä palstalla viihtyykin vielä vaikka moni on niin puupää ettei tahdo millään tajuta faktoja ja mieluummin keskustelevat täysin abstrakteista aiheista kuten keskustelemisesta keskustelemisen keskustelemisesta :P
  5. Eli siis mitään tietosanakirjaa ylipäätänsä ei voi käyttää tietolähteenä? Mitä siis voisi kun minkäänlainen lainaus ei ole enää mahdollista? Ainoastaan aidot alkuperäiset itse tieteen tekijöiden tekemät artikkelit kuten vaikkapa Naturessa jossa on enimmäkseen vain itse tieteen tekijöiden kirjoittamia artikkeleita.

Jollemme voi uskoa yhteenkään tiedetoimittajaan, niin emme voi uskoa myöskään _täydellisesti_ Wikipediaan, vaikka mistä tiedämme Wikipediaan kirjoittavien asiantuntijoiden prosentin? Kuitenkin jos vaikkapa tähtitieteestä kiinnostunut pulliainen kirjoittaa aiheesta kappaleen Wikipediaan kaikkien nähtäville (olettaen sen olevan vääreellinen) niin on erittäin mahdollista, että aiheen korjaa myöhemmin asiantuntevampi henkilö Wikipedian mahdollisen jatkuvan muuttelun ansiosta. Ottakaamme huomioon Wikipedian jatkuvan päivityksen joka tekee siitä huomattavan luotettavan tietolähteen.

Tällaista iteraatiota lopullista totuutta kohti ei ole mahdollista toteuttaa tiedettä popularisoivissa julkaisuissa, kuten lehdissä.

Näin ollen voimme kyllä osoittaa Wikipedian melko hyväksi tietolähteeksi jos voimme uskoa edes kenenkään tiedetoimittajan kirjoituksiin. Wikipediassa on myös asiantuntijoiden artikkeleita.

Tiedemiehet taas eivät edes viitsi korvaansa lotkauttaa ufojen suuntaan, sillä tietävät koko ajatuksen olevan naurettava. Eipä ole tänne vieläkään kukaan osoittanut kuinka muukalaisten olisi mahdollista löytää meidät ja kulkea luoksemme, siksi aiheeseen voidaan suhtautua yleisestikin skeptisesti ja moni ufologi tuntee olevansa sorrettu.
  6. Jos tietoni on vain pintapuolista, kuten asian muotoilet, niin se pitäisi olla myös hyvin helposti kumottavissa, eikö totta? Voisitko siis ennemmin kumota yhdenkin osoittamani väitteen ennen kuin kuluttaa aikaa tällaisessa metakeskustelussa?

Kuitenkin olemme huomanneet, ettei yhtäkään väitettäni tai yhtäkään wikipediasta hakemaani tietoa ole kumottu. Miksei? Kenties siksi, etteivät wikipedian tiedot olekaan vain pintapuolisia ja noin vain kumottavissa? Olet oikeassa siinä, etten paljasta kaikkia tietolähteitäni ja kenties teen siinä virheen, mutta samat tiedot ovat todistettavissa myös muista lähteistä. Googleta hyvä ihminen, jollei se riitä, niin lähetä kysymys asiantuntijalle. Osoita väitteeni vääräksi vasta kun sinulla on todisteet siihen.

Entäpä mikä on sinun tiedetaustasi? Ei tällä palstalla tiedetaustallista keskustelijaa olekaan, joten moinen hourinta on täysin merkityksetöntä.

Tiede on opittavissa sekä luettavissa aiheellisista lähteistä vaikkei tiedemies olisikaan. Muukalaiset taas ilmestyvät ainoastaan telvisioon tai hourulaisten kirjallisuuteen - mitään muuta todistetta niistä ei ole eikä ufotieteilijäksi voi kouluttuatua.

Koetat yliajaa minua tarmokkaasti, mutta noilla perusteettomilla syytöksillä et pääse pitkälle ja keskustelemisesta keskusteleminen ei johda mihinkään. Huomaa, että jos joku koettaa todistaa jotain olevaksi, on todistamisen vastuu hänellä. Sitä seuraa tilanne, kun todisteet esitetään täytyisi toisen osapuolen osoittaa todisteet vääriksi. Juuri tämän tyyppiseen avoimeen diskurssiin tieteellinen prosessi perustuu.