Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
weha
weha
weha
Vapaa kuvaus
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Aloituksia
212
Kommenttia
12429
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Perisynti ei ole isältä pojalle periytyvää tekosyntiä, vaan meissä ihmisissä asuvaa syntiä:
Room.5:12. "Sentähden, niinkuin yhden ihmisen kautta synti tuli maailmaan, ja synnin kautta kuolema, niin kuolema on tullut kaikkien ihmisten osaksi, koska kaikki ovat syntiä tehneet - "
Seurakunnan välttämättömyydestä kertovat monet kohdat Raamatussa:
Ef.5:25. "Miehet, rakastakaa vaimojanne, niinkuin Kristuskin rakasti seurakuntaa ja antoi itsensä alttiiksi sen edestä,
26. että hän sen pyhittäisi, puhdistaen sen, vedellä pesten, sanan kautta,
27. saadakseen asetetuksi eteensä kirkastettuna seurakunnan, jossa ei olisi tahraa eikä ryppyä eikä mitään muuta sellaista, vaan joka olisi pyhä ja nuhteeton."
weha: Jeesus on objektiivisesti(yleisesti) sovittanut koko maailman synnit, mutta subjektiivisesti (henkilökohtaisesti) uskovaisten/seurakuntalaisten synnit.
20.05.2012 07:44
Nimimerkki 20+33, Luthersäätiön opetukset löytyvät täältä, jota ei tarvitse siis arvailla: http://www.luthersaatio.fi/
Mielestäni nimimerkki Luther säätiö opettaa näitä opetuksia.
19.05.2012 08:41
Aika outoa on helluntailaisen Raamattutunnin oppi. Kiellät selvätkin opetukset perisynnistä, jolloin et voi tuntea edes omaa syntisyyttäsi. Perisynnistä syntyvät tekosynnit, eli Aadamin lankeemuksesta on tullut/periytynyt kadotustuomio kaikille ihmisille (Room.5:18). Julkeat kieltää kaiken, tehdä omia päätelmiä ja mitätöidä vesitellen Raamatun tekstiä järjelläsi, ihan kuin se olisi huuhaata. Jumalan tiet ovat tutkimattomat hänen profeettojensa ja valittujensa suhteen. Hän ennalta tietää ja on määrännyt kaiken: sillä usko ei ole joka miehen. Eikä naisenkaan.
David tunnusti syntisyytensä sanomalla: "Syntinen olin jo syntyessäni". Hän ei vedonnut omaan hyvyyteensä. Kuinka syvällinen syntikäsitys Raamatulla onkaan, ihan vastoin pinnallista käsitystäsi synnistä, on tämä rukous:
5. Sillä minä tunnen rikokseni, ja minun syntini on aina minun edessäni.
6. Sinua ainoata vastaan minä olen syntiä tehnyt, tehnyt sitä, mikä on pahaa sinun silmissäsi; mutta sinä olet oikea puheessasi ja puhdas tuomitessasi.
7. Katso, minä olen synnissä syntynyt, ja äitini on minut synnissä siittänyt.
8. Katso, totuutta sinä tahdot salatuimpaan saakka, ja sisimmässäni sinä ilmoitat minulle viisauden.
9. Puhdista minut isopilla, että minä puhdistuisin, pese minut, että minä lunta valkeammaksi tulisin.
10. Anna minun kuulla iloa ja riemua, että ihastuisivat ne luut, jotka särkenyt olet.
11. Peitä kasvosi näkemästä minun syntejäni, pyyhi pois kaikki minun pahat tekoni.
12. Jumala, luo minuun puhdas sydän ja anna minulle uusi, vahva henki.
13. Älä heitä minua pois kasvojesi edestä, äläkä ota minulta pois Pyhää Henkeäsi.
14. Anna minulle jälleen autuutesi ilo, ja tue minua alttiuden hengellä.
15. Minä tahdon opettaa väärille sinun tiesi, että syntiset sinun tykösi palajaisivat.
19.05.2012 08:34
kasteen merkitys, siis kasteen armo nousee Raamatusta, eli sana antaa mitä lupaakin kasteessa.
Raamattu opettaa mm. että lihasta syntyneen, tulee syntyä kasteessa "vedestä ja Hengestä"(Joh.3:5). Ainoastaan kasteessa synnytään vedestä ja Hengestä.
Kaste velvoittaa pitäytymään puhtaaseen Jumalan sananopetukseen, mutta ei harhaavaan seurakuntaan. Käskihän Jeesus opettaa kaikki, mitä hän oli säätänyt.
Joh.4:1."Jeesus sai tietää fariseusten kuulleen, että hän kokosi ympärilleen enemmän opetuslapsia ja kastoi useampia kuin Johannes -
2. tosin hän ei itse kastanut, vaan hänen opetuslapsensa."
"He toivat hänen tykönsä myös pieniä lapsia (kai ta brefee)."
(Luuk. 18:15).
Luukkaan "pienistä lapsista" käyttämä sana brefos on äskensyntynyt
lapsi, vauva.
Uudestikastajat tarjoavat itse keksimiään selityksiä turhentaakseen selvän sanan.
He väittävät, ettei Pietari tarkoittanut silloin eläneitä lapsia, vaan tulevia sukupolvia.
Olemme havainneet, että sekä JooeIin ennustus että pelastuminen "nurjasta
sukukunnasta" edellyttävät Pietarin tarkoittaneen silloin eläneitä lapsia. Tietenkään tulevia sukupolvia ei ole suljettu pois.
Pietari käyttää tässä lapsista sanaa tekna. Sen perusmerkitys on lapsi. Sitä voidaan käyttää myös tulevista polvista. Esimerkiksi Jeesuksen ajan juutalaiset olivat Aabrahamin lapsia (tekna). Mutta koskaan sillä ei ole sellaista rajoitettua merkitystä,
kuten uudestikastajat esittävät. He käsittävät sen tarkoittavan vain varttuneita
lapsia, joko nyt tai myöhemmin eläviä. Tulevat polvet eivät ole kuitenkaan koskaan
ilman pieniä lapsia. Pietarin ei olisi myöskään tarvinnut puhua erikseen vanhemmille
varttuneitten lasten kastamisesta; hehän saattoivat itse tulla kasteelle!
16.05.2012 21:02
Kun Jeesus eli maanpäällä lihallisesti, ei kristillistä uudenliiton kastetta ollut olemassakaan. sillä Jeesus ei ollut tehnyt perustusta kasteelle (Room.6:3). Vasta ylösnousemuksensa jälkeen Jeesus asetti ja sääti uudenliiton kasteen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. (Matt.28:19-20). Johanneksen kasteen tilalle tuli uudenliiton kaste (Apt.19:1-6).
Ns. lasten evankeliumeissä Jeesus otti lapsia syliinsä ja antoi heille Jumalan valtakunnan. Tätä merkitsi aina Jeesuksen luokse meneminen. Hän oli armoa ja pelastusta täynnä. Nyt kun Jeesuksen luokse mennään kasteessa, sillä kaste sisältää Vapahtajan.
16.05.2012 05:34
Ensiksikin, perisynti on Raamatun mukaan kadottava synti. Siitähän syntyvät myös tekosynnit. "olimme luonnostamme vihan lapsia niinkuin muutkin" Ef.2:3).
Room.3:10. "niinkuin kirjoitettu on: "Ei ole ketään vanhurskasta, ei ainoatakaan,
11. ei ole ketään ymmärtäväistä, ei ketään, joka etsii Jumalaa"
"Syntinen olin jo syntyessäni" (ps.51:7). "Synnin palkka on kuolema", siis niin ruumiillinen , kuin hengellinenkin.
Luukkaan sananvalinta on mielenkiintoinen:
"He toivat hänen tykönsä myös pieniä lapsia (kai ta brefee)."
(Luuk. 18:15).
Luukkaan "pienistä lapsista" käyttämä sana brefos on äskensyntynyt
vauva. Samaa sanaa käytetään myös sikiöstä. Luukkaan
maininnasta, että Jeesus siunasi myös pieniä lapsia, jotka uskovat.
Nyt on sakramenttin varsinainen sisältö, Jeesus, paikalla (Room.6:3; Gal.3:27).
Lasten estäminen Jeesuksen tykö tulemasta kasteessa on suuri synti ja
ristiriidassa kasteen kanssa.
15.05.2012 19:16
Johan sinulla on väitteitä helluntailainen Raamattutunti. Sitä varten Jumala on meille kasteen sakramentin antanut, ettemme olisi hurmahenkiä, vaan tietäisimme koska ja mistä olemme Hengen saaneet. Jumala on jo edeltä säätänyt, koska saamme omaksemme kasteen sakramentti uudestisyntymisen. Lapsia ei kasteta vastahakoisesti, ei minuakaan ole kastettu väkisin vauvana. Nimittäin Raamattu kertoo alaikäisen lapsen olevan vanhempien alainen, määräikään asti. Ennenmuuta Raamattu kertoo, että vauvat ottavat Jeesuksen vastaan ja voivat uskoa.
Kastetta ja sen tuomaa pelastusta ei saa aikaan yksikään opetuslapsi tai ihminen, vaan yksinomaan Jumalan asetus ja käsky toimittaa kaste. Sana antaa näet mitä lupaakin kasteessa.
Sekaoppisilla on tietysti väärä usko ja väärä jeesus, vaikka uskoisivat kuinka tosissaan.
2.kor.11:4. "Sillä jos joku tulee ja saarnaa jotakin toista Jeesusta kuin sitä, jota me olemme saarnanneet, tai jos te saatte toisen hengen, kuin minkä olette saaneet, tai toisen evankeliumin, kuin minkä olette vastaanottaneet, niin sen te hyvin kärsitte."
15.05.2012 17:30
lapsikaste ei perustu mihinkään ihmisen omaan ratkaisuun, vaan Jumalan tekoon. Vaikka sen toimittaa ihmisen suu ja käsi, kaste on Jumlan sana ja asetus. Ihmiset eivät ole keksineet sitä omasta päästään.
Luther säätiön opetus yhdestä uskosta on selvä. Sekaoppiset Raamattu ja luterilainen tunnustus hylkää.
15.05.2012 14:13
On aivan totta, että Jeesus on sovittanut koko maailman synnit ristillä. Tähän voi varmaan moni yhtyä: 1.Joh.2:2. "Ja hän on meidän syntiemme sovitus; eikä ainoastaan meidän, vaan myös koko maailman syntien".
Toinen asia on se, missä tuo Jeesuksen sovitustyö tarjotaan meille ihmisille?
Tämä Jeesuksen työ tarjotaan vain sanan ja sakramenttien kautta.
Ef.5:25. "Miehet, rakastakaa vaimojanne, niinkuin Kristuskin rakasti seurakuntaa ja antoi itsensä alttiiksi sen edestä,
26. että hän sen pyhittäisi, puhdistaen sen, vedellä pesten, sanan kautta,
27. saadakseen asetetuksi eteensä kirkastettuna seurakunnan, jossa ei olisi tahraa eikä ryppyä eikä mitään muuta sellaista, vaan joka olisi pyhä ja nuhteeton".
Joh.3:4. Nikodemos kysyi: "Miten joku voisi vanhana syntyä? Miten joku voisi mennä takaisin äitinsä kohtuun ja syntyä toisen kerran?"
5. Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan. "
15.05.2012 14:07
Minkälaista todistusta haluat antaa nim. 40-35? Luther säätiö ei todellakaan ole mikään sekaoppinen, minkälaista todistusta yrität antaa.
Onko naispapillinen kirkko kerettiläinen?
Siltä osin kun se hyväksyy ja liittyy Raamatun ja tunnustuksen vastaiseen virkaratkaisun tai ei muuten pysy Raamatun mukaisessa luterilaisessa uskossa – siltä osin se tai mikä tahansa yhteisö on harhaoppinen. Tämä ei tarkoita kuitenkaan sitä, että kaikki yksittäiset ihmiset tai työntekijät tuossa kirkossa olisivat jotenkin yleisesti kerettiläisiä tai arvottomia.
http://www.luthersaatio.fi/ukk/onko-naispapillinen-kirkko-kerettilainen.html
14.05.2012 19:00
Helluntailainen Raamattutunti, on väärä kuin korkkiruuvi. Juuri itse laittoi tukun Raamatun kohtia, jotka osoittaa, että kaste on armoa. Sokea, epärehlinen henki, ihan kotoisin hurmasta: Sinun kanssa keskustelu on turhaakin turhempaa.
Kaste on mitä suurinta armoa: "Vai ettekö tiedä, että meidät kaikki Jeesukseen Kristukseen kastetut, olette hänen kuolemaansa kastetut"
Helluntailaisuudessa ihminen vanhurskautuu omalla ratkaisulla ja omilla teoilla. Näin ei ole luterilaisuudessa, vaan kääntymyskin on yksin Pyhän Hengen teko: Näin pelastus on yksin armosta, yksin uskosta, ilman lain töitä.
14.05.2012 14:30
Kirkosta eroamisesta
Anssi Simojoki: Herran Kristuksen seuraaminen - Kuinka eteenpäin Suomen kirkossa? (PDF)
(Luettavissa sivustolta.)
Vaikkapa tällainen ote:
"6. Torjumme päättäväisesti kaikki ajatukset kirkosta eroamisesta ja uuden kirkon perustamisesta. Luther-säätiö ei ole muuttanut mitään kirkkomme pyhästä uskonperinnöstä, päinvastoin. Lähtekööt kirkosta ne, jotka ovat siihen tuoneet tai ovat tuomassa Jumalan sanan ja luterilaisen tunnustuksen vastaisia uutuuksia, joilla ei ole tukenaan Jumalan siunauksen eikä hänen iankaikkisen autuutensa raamatullisia lupaksia. Kaikkein mieluimmin kuitenkin pyydämme Raamattua ja luterilaista oppia vastustavia nöyrtymään parannukseen ja sen mukanaan tuoman kristilliseen veljesrakkauteen."
13.05.2012 15:26
Luther-säätiöön uusia pappeja - joukossa piispa Huovisen veljenpoika
http://www.kotimaa24.fi/uutiset/kotimaa/8261-luther-saatioon-uusia-pappeja-joukossa-piispa-huovisen-veljenpoika
13.05.2012 15:20
Kiitos kysymyksistä etsivä-xx. Mitä se Luthersäätiö sitten kirkossa tekee? weha: sinnehän se kuuluu, koska se on pysynyt luterilaisen kirkon opissa ja kirkko luopunut, eikä kuulu opillisesti kirkkoon.
Kristus itse luo ja ylläpitää kirkon sanallaan ja sakramenteillaan. Ihmiset eivät omilla päätöksillään tai keskinäisillä sopimuksillaan kykene sen paremmin perustamaan seurakuntaa kuin sitä ylläpitämäänkään. Siksi viinipuussa pysyminen asettuu Jeesuksen vertauksessa keskeiseksi seikaksi – mutta ei yksin se. Viinipuussa pysyminen on Jeesuksen mukaan hänen sanassaan pysymistä. Sanallaan Jumala karsii ja puhdistaa seurakuntaansa.
Tältä pohjalta luterilaiset eivät aikoinaan kuvitelleet voivansa erota kirkosta ja perustaa uutta, ikään kuin kirkko olisi ollut heidän perustettavissaan. Sen sijaan he opetuksellaan ja käytännön toimillaan kehottivat kristittyjä pitäytymään Jumalan sanassa sekä tekemään aikansa kirkkoa uudistavaa työtä epäraamatullisten ihmiskeksintöjen ja väärinkäytösten poistamiseksi. Tähän reformatoriseen ohjelmaan katolinen kirkko reagoi voimankäytöllä ajaen uskonpuhdistuksen omaksuneet paimenet ja seurakunnat kirkonkirousten saattelemina ulos.
Suomen evankelisluterilaisessa kirkossa on pitkään vaikuttanut useita herätysliikkeitä ja järjestöjä, jotka ovat halunneet uudistaa ja rakentaa edellä kuvatulta luterilaiselta pohjalta kirkkoamme. Tämän kirkon keskelle Jumala on meidät uudestisynnyttänyt pyhässä kasteessa ja siellä hän on meitä yhä uudelleen myös parannukseen ja uudistukseen kutsunut sekä yksilöinä, että yhteisönä. Luther-säätiö ja siinä mukana olevat ihmiset eivät ole koskaan halunneet mitään muuta kuin pitäytyä Jumalan sanaan ja sitä oikein selittäviin kirkkomme tunnustuskirjoihin, sekä elää todeksi tätä uskoaan sekä yksilöinä että yhteisönä. Luther-säätiö tahtoo edistää sellaisten jumalanpalvelusyhteisöjen syntymistä, joissa pyritään ojentautumaan ja kilvoittelemaan niiden kirkon seitsemän tuntomerkin mukaisesti, jotka uskonpuhdistaja esittää kirjassaan kirkolliskokouksista ja kirkosta 1539.
http://www.luthersaatio.fi/ukk/miksi-ette-eroa-kirkosta-jos-se-on-niin-huono.html
Eiköhän tässä liene jo Stlk ja Luthersäätiö eroa selvitetty.
Mielestäni Luthersäätiön ja Stlk toiminnan eroja on mm. että evankeliumi kuuluu kaikille, eikä vain pienelle ryhmälle. Halutaan perustaa luterilaisia yhteisöjä eri paikakunnille ja on omasta mielestäni tarkoitus olla toinen (vaihtoehto) hiippakunta kirkossa.
Kysyt pelastuuko Luther säätiön mukaan, muualla kuin Luther säätiössä? Vastaan pelastuu ja tiedän että tämä usko pelastaa, eikä se rajoitu todellakaan Luther säätiöön. Uskomme yhden apostolisen seurakunnan edelleen, niinkuin uskontunnustus sanoo.
Augburgin tunnustuksesta oli lainaus, jolla Luther-säätiössä perustellaan pappisvihkimyksen ottamista omiin käsiin ja Suomen evankelisluterilaisen kirkon järjestyksen sivuuttamista:
“Milloin siis varsinaisista piispoista tulee evankeliumin vihollisia tai kun he kieltäytyvät vihkimästä pappeja, seurakunnat säilyttävät silti oikeutensa. Sillä missä ikinä on seurakunta, siellä sillä on oikeus evankeliumin virkaan. Sen vuoksi on välttämätöntä, että seurakunta säilyttää oikeuden kutsua, valita ja vihkiä viran hoitajia. Tämä oikeus on nimenomaan seurakunnalle annettu lahja, jota ei mikään inhimillinen auktoriteetti voi siltä riistää.”
13.05.2012 15:08
Joh.10, on tästä oiva kohta, jota teidän lestadiolaisten tulisi noudatta, jos olisitte raamatullisia, ettei tule veljeillä naispappien kanssa ja ylipäätään kansankirkon kanssa opin kysymyksissä:
5. "Mutta vierasta ne eivät seuraa, vaan pakenevat häntä, koska eivät tunne vierasten ääntä."
13.05.2012 08:23
Monella lailla opetus ei ole totuus, ymmärrät kai sen itsekkin. Se on valheen isästä.
Me uskomme yhden apostolisen seurakunnan, ruumiin ylösnousemisen ja yhden kasteen syntien anteeksisamiseksi.
apt.22:16. Ja nyt, mitä viivyttelet? Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi.'
13.05.2012 08:15
Ei tule vedota aikaan, sillä apostolinkaan syyt naisen opettamisen kieltoon, ei ole sidottu aikaan:
1.Tim.2:11. Oppikoon nainen hiljaisuudessa, kaikin puolin alistuvaisena;
12. mutta minä en salli, että vaimo opettaa, enkä että hän vallitsee miestänsä, vaan eläköön hän hiljaisuudessa.
13. Sillä Aadam luotiin ensin, sitten Eeva;
14. eikä Aadamia petetty, vaan nainen petettiin ja joutui rikkomukseen.
15. Mutta hän on pelastuva lastensynnyttämisen kautta, jos hän pysyy uskossa ja rakkaudessa ja pyhityksessä ynnä siveydessä.
13.05.2012 07:51
Brita Kajsa, ei ole hyvä olla sekaoppinen ja veljeillä luopiokirkon kanssa, ja olla ilman sakramentteja. Raamatunkohdat ovat selvät:
apt.2:42. "Ja he pysyivät alati apostolien opissa ja osallisuudessa, ja leivän murtamisessa ja rukouksissa".
Room.16:17. "Kehotan teitä, veljet, varomaan niitä, jotka saavat aikaan eripuraisuutta ja houkuttelevat teitä luopumaan niistä opetuksista, jotka olette saaneet. Pysykää heistä erossa.
18. Sellaiset eivät palvele meidän Herraamme Kristusta vaan omaa vatsaansa, ja kauniilla ja vakuuttavilla puheillaan he pettävät vilpittömien sydämet."
12.05.2012 21:08
esikoislestadiolaiselle huomautan, että he ovat kaukana luterilaisen kirkon tunnustuskirjojen opista.
12.05.2012 21:01
On päivänselvää, ettei tällä palstalla olevat sekaoppiset joukot voi määrätä, miten kunkin tulee uskoa. Kaikki me olemme yhdessä kasteessa saadussa Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi ja juoneet samaa Henkeä. Luther säätiön opetuksessa, esim. ehtoollinen on tarkoitettu Raamatun ja luterilaisen opin tunnistajille. Tähän tapaan pappi siitä lausuu. Teillä on taas ihan erilaisia opetuksia...
Luopuneen kirkon sisällä, on mm. kiliasteja, ratkaisukristittyjä, naispappeja, homojen seksin hyväksyjiä ym. ym. Nämä ei ole luterilaisten tunnustuskirjojen mukaan luterilaisia. Tämä nyt vain on tosiasia.
12.05.2012 20:52
142 / 622