Vapaa kuvaus

Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

212

Kommenttia

12429

1. Perisynti ei ole isältä pojalle periytyvää tekosyntiä, vaan meissä ihmisissä asuvaa syntiä:
    Room.5:12. "Sentähden, niinkuin yhden ihmisen kautta synti tuli maailmaan, ja synnin kautta kuolema, niin kuolema on tullut kaikkien ihmisten osaksi, koska kaikki ovat syntiä tehneet - "

Seurakunnan välttämättömyydestä kertovat monet kohdat Raamatussa:
    Ef.5:25. "Miehet, rakastakaa vaimojanne, niinkuin Kristuskin rakasti seurakuntaa ja antoi itsensä alttiiksi sen edestä,
    26. että hän sen pyhittäisi, puhdistaen sen, vedellä pesten, sanan kautta,
    27. saadakseen asetetuksi eteensä kirkastettuna seurakunnan, jossa ei olisi tahraa eikä ryppyä eikä mitään muuta sellaista, vaan joka olisi pyhä ja nuhteeton."
    weha: Jeesus on objektiivisesti(yleisesti) sovittanut koko maailman synnit, mutta subjektiivisesti (henkilökohtaisesti) uskovaisten/seurakuntalaisten synnit.
  2. Aika outoa on helluntailaisen Raamattutunnin oppi. Kiellät selvätkin opetukset perisynnistä, jolloin et voi tuntea edes omaa syntisyyttäsi. Perisynnistä syntyvät tekosynnit, eli Aadamin lankeemuksesta on tullut/periytynyt kadotustuomio kaikille ihmisille (Room.5:18). Julkeat kieltää kaiken, tehdä omia päätelmiä ja mitätöidä vesitellen Raamatun tekstiä järjelläsi, ihan kuin se olisi huuhaata. Jumalan tiet ovat tutkimattomat hänen profeettojensa ja valittujensa suhteen. Hän ennalta tietää ja on määrännyt kaiken: sillä usko ei ole joka miehen. Eikä naisenkaan.

David tunnusti syntisyytensä sanomalla: "Syntinen olin jo syntyessäni". Hän ei vedonnut omaan hyvyyteensä. Kuinka syvällinen syntikäsitys Raamatulla onkaan, ihan vastoin pinnallista käsitystäsi synnistä, on tämä rukous:

5. Sillä minä tunnen rikokseni, ja minun syntini on aina minun edessäni.
    6. Sinua ainoata vastaan minä olen syntiä tehnyt, tehnyt sitä, mikä on pahaa sinun silmissäsi; mutta sinä olet oikea puheessasi ja puhdas tuomitessasi.
    7. Katso, minä olen synnissä syntynyt, ja äitini on minut synnissä siittänyt.
    8. Katso, totuutta sinä tahdot salatuimpaan saakka, ja sisimmässäni sinä ilmoitat minulle viisauden.
    9. Puhdista minut isopilla, että minä puhdistuisin, pese minut, että minä lunta valkeammaksi tulisin.
    10. Anna minun kuulla iloa ja riemua, että ihastuisivat ne luut, jotka särkenyt olet.
    11. Peitä kasvosi näkemästä minun syntejäni, pyyhi pois kaikki minun pahat tekoni.
    12. Jumala, luo minuun puhdas sydän ja anna minulle uusi, vahva henki.
    13. Älä heitä minua pois kasvojesi edestä, äläkä ota minulta pois Pyhää Henkeäsi.
    14. Anna minulle jälleen autuutesi ilo, ja tue minua alttiuden hengellä.
    15. Minä tahdon opettaa väärille sinun tiesi, että syntiset sinun tykösi palajaisivat.
  3. kasteen merkitys, siis kasteen armo nousee Raamatusta, eli sana antaa mitä lupaakin kasteessa.

Raamattu opettaa mm. että lihasta syntyneen, tulee syntyä kasteessa "vedestä ja Hengestä"(Joh.3:5). Ainoastaan kasteessa synnytään vedestä ja Hengestä.
    Kaste velvoittaa pitäytymään puhtaaseen Jumalan sananopetukseen, mutta ei harhaavaan seurakuntaan. Käskihän Jeesus opettaa kaikki, mitä hän oli säätänyt.

Joh.4:1."Jeesus sai tietää fariseusten kuulleen, että hän kokosi ympärilleen enemmän opetuslapsia ja kastoi useampia kuin Johannes -
    2. tosin hän ei itse kastanut, vaan hänen opetuslapsensa."

"He toivat hänen tykönsä myös pieniä lapsia (kai ta brefee)."
    (Luuk. 18:15).
    Luukkaan "pienistä lapsista" käyttämä sana brefos on äskensyntynyt
    lapsi, vauva.

Uudestikastajat tarjoavat itse keksimiään selityksiä turhentaakseen selvän sanan.
    He väittävät, ettei Pietari tarkoittanut silloin eläneitä lapsia, vaan tulevia sukupolvia.
    Olemme havainneet, että sekä JooeIin ennustus että pelastuminen "nurjasta
    sukukunnasta" edellyttävät Pietarin tarkoittaneen silloin eläneitä lapsia. Tietenkään tulevia sukupolvia ei ole suljettu pois.
    Pietari käyttää tässä lapsista sanaa tekna. Sen perusmerkitys on lapsi. Sitä voidaan käyttää myös tulevista polvista. Esimerkiksi Jeesuksen ajan juutalaiset olivat Aabrahamin lapsia (tekna). Mutta koskaan sillä ei ole sellaista rajoitettua merkitystä,
    kuten uudestikastajat esittävät. He käsittävät sen tarkoittavan vain varttuneita
    lapsia, joko nyt tai myöhemmin eläviä. Tulevat polvet eivät ole kuitenkaan koskaan
    ilman pieniä lapsia. Pietarin ei olisi myöskään tarvinnut puhua erikseen vanhemmille
    varttuneitten lasten kastamisesta; hehän saattoivat itse tulla kasteelle!
  4. Kiitos kysymyksistä etsivä-xx. Mitä se Luthersäätiö sitten kirkossa tekee? weha: sinnehän se kuuluu, koska se on pysynyt luterilaisen kirkon opissa ja kirkko luopunut, eikä kuulu opillisesti kirkkoon.

Kristus itse luo ja ylläpitää kirkon sanallaan ja sakramenteillaan. Ihmiset eivät omilla päätöksillään tai keskinäisillä sopimuksillaan kykene sen paremmin perustamaan seurakuntaa kuin sitä ylläpitämäänkään. Siksi viinipuussa pysyminen asettuu Jeesuksen vertauksessa keskeiseksi seikaksi – mutta ei yksin se. Viinipuussa pysyminen on Jeesuksen mukaan hänen sanassaan pysymistä. Sanallaan Jumala karsii ja puhdistaa seurakuntaansa.

Tältä pohjalta luterilaiset eivät aikoinaan kuvitelleet voivansa erota kirkosta ja perustaa uutta, ikään kuin kirkko olisi ollut heidän perustettavissaan. Sen sijaan he opetuksellaan ja käytännön toimillaan kehottivat kristittyjä pitäytymään Jumalan sanassa sekä tekemään aikansa kirkkoa uudistavaa työtä epäraamatullisten ihmiskeksintöjen ja väärinkäytösten poistamiseksi. Tähän reformatoriseen ohjelmaan katolinen kirkko reagoi voimankäytöllä ajaen uskonpuhdistuksen omaksuneet paimenet ja seurakunnat kirkonkirousten saattelemina ulos.

Suomen evankelisluterilaisessa kirkossa on pitkään vaikuttanut useita herätysliikkeitä ja järjestöjä, jotka ovat halunneet uudistaa ja rakentaa edellä kuvatulta luterilaiselta pohjalta kirkkoamme. Tämän kirkon keskelle Jumala on meidät uudestisynnyttänyt pyhässä kasteessa ja siellä hän on meitä yhä uudelleen myös parannukseen ja uudistukseen kutsunut sekä yksilöinä, että yhteisönä. Luther-säätiö ja siinä mukana olevat ihmiset eivät ole koskaan halunneet mitään muuta kuin pitäytyä Jumalan sanaan ja sitä oikein selittäviin kirkkomme tunnustuskirjoihin, sekä elää todeksi tätä uskoaan sekä yksilöinä että yhteisönä. Luther-säätiö tahtoo edistää sellaisten jumalanpalvelusyhteisöjen syntymistä, joissa pyritään ojentautumaan ja kilvoittelemaan niiden kirkon seitsemän tuntomerkin mukaisesti, jotka uskonpuhdistaja esittää kirjassaan kirkolliskokouksista ja kirkosta 1539.

http://www.luthersaatio.fi/ukk/miksi-ette-eroa-kirkosta-jos-se-on-niin-huono.html

Eiköhän tässä liene jo Stlk ja Luthersäätiö eroa selvitetty.

Mielestäni Luthersäätiön ja Stlk toiminnan eroja on mm. että evankeliumi kuuluu kaikille, eikä vain pienelle ryhmälle. Halutaan perustaa luterilaisia yhteisöjä eri paikakunnille ja on omasta mielestäni tarkoitus olla toinen (vaihtoehto) hiippakunta kirkossa.

Kysyt pelastuuko Luther säätiön mukaan, muualla kuin Luther säätiössä? Vastaan pelastuu ja tiedän että tämä usko pelastaa, eikä se rajoitu todellakaan Luther säätiöön. Uskomme yhden apostolisen seurakunnan edelleen, niinkuin uskontunnustus sanoo.

Augburgin tunnustuksesta oli lainaus, jolla Luther-säätiössä perustellaan pappisvihkimyksen ottamista omiin käsiin ja Suomen evankelisluterilaisen kirkon järjestyksen sivuuttamista:

“Milloin siis varsinaisista piispoista tulee evankeliumin vihollisia tai kun he kieltäytyvät vihkimästä pappeja, seurakunnat säilyttävät silti oikeutensa. Sillä missä ikinä on seurakunta, siellä sillä on oikeus evankeliumin virkaan. Sen vuoksi on välttämätöntä, että seurakunta säilyttää oikeuden kutsua, valita ja vihkiä viran hoitajia. Tämä oikeus on nimenomaan seurakunnalle annettu lahja, jota ei mikään inhimillinen auktoriteetti voi siltä riistää.”