Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
weha
weha
weha
Vapaa kuvaus
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Aloituksia
212
Kommenttia
12429
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Miten VL:ät kokevat
Luther- säätiön uskonkäsitykset?
Kysymys tuli mieleeni, kun katsoin tv:stä ao. liikettä käsittelevän dokumentin. Luulisi, että teillä olisi paljonkin yhteistä: naispappeuden vastustamisesta lähtien.
Hawege: Mielestäni, olemme kirkko kirkon sisällä, joten meillä ei ole samoja ongelmia.
Kyseinen liike opettaa uudestisyntymistä armonvälineiden kautta, kun taas uskovaiset ovat opettaneet, että seurakunta synnyttää uudesti epäuskoisen ihmisen, eli Parannuksen ovi avataan Jumalan valtakunnasta sisältäpäin sovintosaarnassa Pyhän Hengen avaimilla. Tämä tapahtuu silloin, kun katuvalle syntiselle annetaan kaikki synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja sovintoveressä.
Joh.20:21. Ja Jesus taas sanoi heille: rauha olkoon teille! niinkuin Isä minun lähetti, niin minä myös lähetän teidät.
22. Ja kuin hän nämät sanonut oli, puhalsi hän heidän päällensä ja sanoi heille: ottakaat Pyhä Henki:
23. Joille te synnit anteeksi annatte, niille ne anteeksi annetaan, ja joille te ne pidätte, niille ne ovat pidetyt.
21.05.2006 16:16
Yksi Lauma
JOh.10:1. Totisesti, totisesti sanon minä teille: joka ei ovesta mene sisälle lammashuoneesen, vaan astuu siihen muualta, se on varas ja ryöväri.
2. Mutta joka oven kautta sisälle menee, se on lammasten paimen:
3. Sille ovenvartia avaa, ja lampaat kuulevat hänen äänensä. Ja omia lampaitansa kutsuu hän nimeltänsä, ja vie heidät ulos.
4. Ja kuin hän omat lampaansa päästää ulos, käy hän heidän edellänsä, ja lampaat seuraavat häntä, sillä he tuntevat hänen äänensä.
5. Mutta ei he muukalaista seuraa, vaan pakenevat häntä; sillä ei he tunne muukalaisten ääntä.
V: Tämän mukaan hänen omansa ei kuule eriseurojen opetusta, koska eivät tunne sitä, vaan ihan pakenevat sitä. Eli väärässä opissa ei voi pelastua vahingossakaan.
Joh.10:16. Minulla on myös muita lampaita, jotka ei ole tästä lammashuoneesta: ne pitää minun myös tänne saattaman: ja he saavat kuulla minun ääneni; ja pitää oleman yksi lammashuone ja yksi paimen.
- Ajattelen tämän siten, että Jumalan valtakunan raja on selvä ja esim. yhdellä paikkakunnalla, on yksi Kristuksen seurakunta, niin ei niitä ole monia. On vain yksi lauma ja ne ovat samassa mielessä ja samassa käsityksessä. Sinne hänen omansa johdetaan. Ahkeroiden tulee pitää hengen luoma yhteys. Tässä viitataan myös juutalaisiin ja pakanoihin, jotka ovat myös yksi lauma.
21.05.2006 14:52
Meillä ei ole tilaisuuksissamme naispappeja. Jeesuskin toimi synagogassa jossa oli fariseuksia ja publikaaneja, siis epäuskoisia. Naispappeus on vain luopumuksen jatkumoa. Samoin me voimme toimia kirkossa. Näin toimivat myös apostolit synagogissa jos saivat siihen luvan. Me olemme saaneet luvan toimia Rakkaassa kansankirkossamme.
21.05.2006 14:51
yhden lauman, jossa olen saanut matkata ja josta kuuluu sen oikean paimen ääni.
Lutherin tavoin moni on meidänkin aikanamme etsinyt ja kolunnut kaikki mahdolliset hengellisyydet, tehnyt ja katunut lepoa löytämättä. Kun sellaisen harhailun jälkeen opastuu viimeiseen mahdolliseen paikkaan, jota on kaikkein mahdottomimpana karttanut, mutta löytääkin levon sielulleen. Mitä muuta silloin voi muuta, kuin ihastella ja ihmetellä: Nyt vieläkin uskossa ihmettelen, tätä autuutta ennen miks tajunnut en.
Martti Luther kuvaa Isossa Katekismuksessa pyhien yhteyttä ja tällä hän tarkoittaa oman aikansa "vl-uskovaisia" sekä myös samalla tämänkin ajan vanhoillislestadiolaisia.
" Minä uskon, että maan päällä on pieni pyhä joukko ja yhteisö, joka koostuu pelkistä pyhistä ihmisistä. Sillä on yksi pää, Kristus, ja Pyhä Henki on kutsunut sen koolle. Sillä on yksi usko, yksi mieli ja ymmärrys. Sillä on monenlaisia armolahjoja, mutta se on yksimielinen rakkaudessa, puolueita ei siinä ole eikä hajaannusta. Pyhä Henki on vetänyt minut siihen ja liittänyt sen jäseneksi antamalla minun kuulla Jumalan sanaa, jota edelleenkin saan kuulla".
Luther teki luterilaisen parannuksen ja oli siinä vanhoillislestadiolainen. Näin on kerrottu olevan.
21.05.2006 14:04
on ollut jo vapaillasuunnilla 70-luvulla, naisopettajia, joka opettaa seurakuntaa ja seurakunnan ylitse. Ihan sama asia, tässä mielessä kuin virkapappeus.
21.05.2006 12:55
minä noita juttuja lukenut. Molemat lähetyskäskyt vastaa Raamatun Henkeen...
Usko ja kaste
Niin Jeesus sovitti perisynnin ja parannusta tehdään omista tekosynneistä. Parannusta tehdään uskon ja ymmärryksen kautta omista tekosynneistä
Raamatun opetus kasteesta:
Raamatun kertomukset osoittavat selvästi, millainen järjestys on vanhurskautamisella ja kasteen vastaanottamisella. Tapahtumat osittavat, että uskoon tultiin ennen kastetta.
1.Pietarin saarna helluntaina: "Jotka uskoivat hänen sanansa, ne kastettiin" (Apt.2:37-41).
2.Filippos saarnasi evankeliumia Kandaken kamaripalvelijalle ja hänet kastettiin (Apt.8:26-39).
3. Paavali uskoi Ananiaan saarnan vaikutuksesta, ja hänet kastettiin (Apt.9:17-18).
4. Kun Kornelius ja hänen mukanaan olleet kuulivat Pietarin saarnan, "lankesi Pyhä Henki kaikkien niiden päälle, jotka puheen kuulivat". Eli he tulivat uskoon ja kastettiin (Apt.10).
5.Purppuranmyyjä lyydia uskoi apostoli Paavalin julistaman evankeliumin. Sen jälkeen hänet ja hänen perhekuntansa kastettiin (Apt.16:14-15).
6. Paavali ja Siilas saarnasivat Filippin vanginvartialle ja hänen huoneessa olleille evankeliumia Kristuksesta. Kuulijat uskoivat, ja heidät kastettiin. (Apt.16:25-34).
7.Kun Krispus ja hänen luonaan olleet Korintolaiset uskoivat ja "kuulivat Paavalin saarnan", heidät kohta kastettiin.
Uuden testamentin sanoma on ilmoitusta uskosta, jonka Jumala lukee vanhurskaudeksi. Markuksen evankeliumi tuo korostuksen uskosta: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille. Joka uskoo ja kastetaan, se tulee autuaaksi; mutta joka ei usko, se kadotetaan. (Mark.16:15-16).
21.05.2006 12:21
Rauhallisuus, enkä kirjoita mitään itseni varassa, vaan Jumalan sanan varassa...
Siis hyökkäyksenne, osuu sinne, ei minuun...
21.05.2006 12:05
Kun katsoo tätä palstaa, niin juuri ulkopuoliset täällä rienaa...
21.05.2006 12:03
sillä tavoin oon uskoon myös tullut.
21.05.2006 11:55
jonka laitoin on Raamatusta...
21.05.2006 11:54
Koska Jeesus ei enää kävele maanpäällä samoin kuin silloin....Mutta, mutta hänen Henkensä on jokaisessa Jumalan lapsessa: "Kellä ei ole Kristuksen Henkeä, ei ole hänen omansa" ja "hän lähettää sydämiimme Poikansa Hengen, jossa me huudamme Abba, Isä".
21.05.2006 11:52
...Koska se (päästösana) lausutaan ihmisten kautta, niin luullaan sitä pelkäksi ihmissanaksi ja ajatellaan että Jumala on tuolla ylhäällä korkeuksissa, kaukana sanasta, joka on maanpäällä, ja niin töllistetään ylös taivasta kohti...juuri ne samat avaimet, jotka ovat Kristuksella eikä kellään muulla, juuri ne hän antaa Pietarille, ikäänkuin hän sanoisi: Mitä töllistelet taivaalle ja sieltä etsit avaimiani? etkö kuule, että olen antanut ne Pietarille? Ne ovat kyllä taivaan avaimet, se on totta, mutta ne eivät ole taivaassa. Minä olen jättänyt ne alas maanpäälle. Sinun ei pidä etsiä niitä taivaasta, eikä mistään muualta, vaan löydät ne Pietarin suusta, jonne ne olen pannut. Pietarin suu on minun suuni, ja hänen kielensä on minun avainkoteloni, hänen virkansa on minun virkani, hänen sitomisensa, on minun sitomiseni, hänen päästämisensä on minun päästämiseni...Minä katson vain sitä mitä Pietari sitoo ja päästää, sihen minä pitäydyn. Älä anna johtaa itseäsi harhaan tuon Farisealaisen lörpötyksen, jolla muutamat pettävät itseänsä, nimittäin kuinka muka ihminen voisi antaa syntejä anteeksi. Pysy sinä Kristuksen sanoissa ja ole varma siitä, ettei Jumala millään muulla tapaa anna syntejä anteeksi, kuin suullisen sanan kautta, jonka tavan hän on määrännyt meille ihmisille. Ellet etsi anteeksiantamusta tässä sanassa, niin turhaan töllistelet taivasta kohti odottaen sieltä armoa, tai niinkuin he sanovat, sisäistä anteeksiantamusta. (Luther kirjasta "Avaimista" v.1530).
21.05.2006 11:43
olla hurmahenki. Ei ihme, että on kaikenlaisia "ufo" uskoja lue (sekaseuroja).
Miten usko syntyy?
.."Usko tulee kuulemisesta ja kuuleminen Jumala sanan kautta"
Tottakai Jumala antaa Pyhän Henkensä,aina seurakuntansa välityksellä.
Matt.16:18. Mutta minä myös sanon sinulle: sinä ole Pietari, ja tämän kallion päälle tahdon minä rakentaa minun seurakuntani, ja helvetin portit ei pidä häntä voittaman.
19. Ja minä annan sinulle taivaan valtakunnan avaimet: ja mitä sinä maan päällä sidot, pitää sidotun oleman taivaissa, ja mitä sinä päästät maan päällä, sen pitää oleman päästetyn taivaissa.
Tunnustuskirjat: "Missä ilman sanaa ja sakramentteja Hengestä kerskataan, on itse perkeleestä" (vapaasti lainaten).
21.05.2006 11:25
selvitetään hieman. Siis ne ovat eronneet keskenäänkin, jotka meistä ovat lähteneet. Eli meistä itsestään, ei ole noin paljon lähtenyt. Hajaannuksia oli jo alkuseurakunnassakin.
Vertauksen vuoksi, monessako eriporukassa luterilaisuus on maassamme? veikkaan, että 18 menee rikki?
Tai joku suuntaus, moneenko eri suuntaukseen sieltä menee ihmisiä? Lasketaanko, jokainen ihminen tai muutaman hengen porukka, sitten eri osiin hajoamiseksi?
21.05.2006 11:04
kaikella, etten uhraa vaivaa Lutherin opetuksien kiistelemiseen, vaan yksin Raamattuun perustan. Se menee Lutherinkin edelle...
21.05.2006 01:18
ainahan Raamattu ratkaisee, eikä kiistelyt Lutherin opetuksista...
21.05.2006 01:12
ainahan Raamattu ratkaisee...
21.05.2006 01:10
ainahan Raamattu ratkaisee...
21.05.2006 01:09
on, ettei kastamalla ensin, mennä lähetystyöhön, jonka käsityksen saa 38-käännöksestä. Biblia sanoo oikein:
Matt.28:19. Menkäät siis ja opettakaat (a) kaikkea kansaa, ja kastakaat heitä nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen,
20. Ja opettakaat heitä pitämään kaikki, mitä minä olen teille käskenyt. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä, maailman loppuun asti. Amen!
P. Matteuksen Evankeliumin loppu.
Tämä sisältää myös siis lapsikasteen:
...ja kastakaat heitä nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen,
20. Ja opettakaat heitä pitämään kaikki, mitä minä olen teille käskenyt. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä, maailman loppuun asti.
1.kor.1:17. Sillä ei Kristus minua lähettänyt kastamaan, vaan evankeliumia saarnaamaan, ei sanan viisaudella, ettei Kristuksen risti turhaan menisi.
21.05.2006 01:06
Pyhä Henki, se auttaa lukemaan oikein. Lisäksi on uskovaisia pappeja, jotka osaavat alkukieltä ja joilta olen kysynyt.
21.05.2006 00:27
555 / 622