Vapaa kuvaus

Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

212

Kommenttia

12429

  1. Siis voihan samaa uskoa ja opetusta olla monessakin paikassa kaupungissa, jos on jaettu alueittain, ettei esim. olisi niin pitkä matka aina tai jos uskovaisia on paljon. Tämä on ihan oikeata luterilaisuutta.
  2. Aivan varmasti helluntailaisilla on vääränlainen kaste, vääränlainen ehtoollinen. Ai miksikö? Koska reformoidussa opissa ei uskota, mitä sana antaa sakramenteissa. Näin niistä onkin tehty symbolisia toimituksia.

    Väärät ihmeet ja se kielilläpuhuminen, on sellaista mitä ei todellisessa, luterilaisuudessa hyväksytä.

    Sitten on se lain ja evankeliumi sekoittaminen, synergismi, joka johtaa myös lapsikasteen kieltämiseen. Eli usein kuulee sanottavan, ettei pieni lapsi osaa uskoa, eikä kykene siihen. Myös perisynti kielletään kokonaan.

    Tää on siis myös henkilökohtainen mielipiteeni.

    Luther kirjoittaa: “Olen kuullut kauhukseni, että samassa kirkossa ja samalla alttarilla molemmat osapuolet [luterilaiset ja reformoidut] vastaanottavat ja saavat saman sakramentin, toisen osapuolen uskoessa saavansa pelkän leivän ja viinin ja toisen uskoessa saavansa Kristuksen ruumiin ja veren. Usein epäilen, voiko saarnaaja tai sielunpaimen olla niin paatunut ja pahansuopa, että vaieten antaa molempien osapuolten tulla sakramentille, kummankin siinä luulossa, että he saavat saman sakramentin uskonsa mukaan. Jos sellainen pastori sattuisi olemaan olemassa, hänellä täytyy olla kiveä, terästä ja timanttiakin kovempi sydän; hänen täytyy todellakin olla vihan apostoli... Näiden tyyppien täytyy olla todellisia korkean tason pääpiruja antaessaan minulle pelkän leivän ja viinin ja kuitenkin antaessaan minun uskoa saavani Kristuksen ruumiin ja veren siten petkuttaen minua hirveällä tavalla” (käännös: C.F.W.Walther, Kirkko ja virka. Jyväskylä 1998, s. 122.)
  3. Siis tuossa kasteen yhteydessä nyt sai myös näkyviä merkkejä, jotka kuuluivat tuohon murrosaikaan, jolloin evankeliumi levisi kaikille kansoille, valtavalla voimalla tarvittiin eri kielten lahjaa, kuten Paavalilla oli. Se ei ollut helluntaiopin opettamaa sopaskaa/siansaksaa, vaan selkeätä kieltä. Kun ei apostoleita(ne12+Paavali, apostolinen aika), ei enää ole ja Raamattu on loppuun kirjoitettu, ovat tuossa merkityksessä sanan vahvistavat merkit lakanneet. Jumalan Sana on itsessään vahvaa.
    Mark.16:20 "Mutta he(apostolit) lähtivät ja saarnasivat kaikkialla, ja Herra vaikutti heidän kanssansa ja vahvisti sanan sitä seuraavien merkkien kautta."


    3 kuinka me voimme päästä pakoon, jos emme välitä tuosta niin suuresta pelastuksesta, jonka Herra alkuaan julisti ja joka niiden vahvistamana, jotka olivat sen kuulleet, saatettiin meille,

    Heb.2:4 "kun Jumala yhdessä heidän kanssaan todisti tunnusmerkeillä ja ihmeillä ja moninaisilla väkevillä teoilla ja jakamalla Pyhää Henkeä tahtonsa mukaan?"

    2.Kor.12:12. "Onhan apostolin tunnusteot teidän keskuudessanne tehty kaikella kestävyydellä, tunnusmerkeillä ja ihmeillä ja voimateoilla."