VL Foorumin aktiiviset kirjoittajat arvostelee siellä Viljo Juntusen näkemyksiä.
Joko vl-foorumi avoin eriseura?
163
1160
Vastaukset
- etsivä-xx
Kirjoitukset ovat tätä tasoa:
" Ehkäisy on syntiä kaikissa tilanteissa, myöskään vakava masennus tai mielenterveyden ongelmat eivät anna lupaa ehkäistä, vaikka lääkäri kehottaisi tekemään niin. Jumala on elämän antaja, ja yksikään lapsi ei synny vahingossa. Jumala tietää ihmistä paremmin, sopiiko perheeseen uusi lapsi ja jaksaako nainen sen kantaa ja ottaa vastaan. Ihmisellä ei ole lupaa puuttua asiaan. Varsinkin mielenterveyden sairauksia ei ole sellaisia edes olemassa, jotka tekisivät ehkäisemisen välttämättömäksi. Ne (sairaudet) ovat pään sisällä, lapsi taas kohdussa, joten mitään terveysriskiäkään ei synnytyksessä ole."
Eihän sinne keskusteluyhteyttä ole kellään. Uskoakseni eroavat vielä vanhoillislestadiolaisuudesta omaksi haarakseen.- ettei vain etsivä-xx
olisi näre? samanlaisia juttuja.
- etsivä-xx
ettei vain etsivä-xx kirjoitti:
Kuka on näre. En takoita ns oikea henkilöllisyyttä vaan missä tämä näre vaikuttaa?
- Pakko synnyttää!
"Menemme aina herkimmän veljen mukaan" -sanottiin joskus SRK:sta. Eli kuka tiukimman kannan keksii, se voittaa aina.
- etsivä-xx
etsivä-xx kirjoitti:
Kuka on näre. En takoita ns oikea henkilöllisyyttä vaan missä tämä näre vaikuttaa?
Kävin siis etsimässä närettä googlella vl-foorumilta. Näre parka on eksynyt etsimään vanhoillislestadiolaisuutta sieltä eikä sieltä missä vanhoillislestadiolainen armon teologia oikeasti on ja missä elää muukin kuin lakihenkinen äärimmäisyysliike. En tunnista sieltä foorumilta sitä lestadiolaisuutta minkä olen kohdannut muualla elävässä elämässä.
En suosittele kenellekään sellaiselle, joka tulee ns. ulkoa lestadiolaisuuteen, uskon rakentamista sen foorumin varaan. Siinä käy niin kuin kävi näreelle ja wehalle esimerkiksi. Suosittelen paljon parempia sielunhoitajia. Itse voin kiitollisuudella sanoa, että kärsivällisyyttä on riittänyt pitkään kaikenlaisten kysymysten äärellä. En ole kuuro vaikka en kaikkea ole sulattanut. Mutta olen saanut jäädä sulattelemaan ja eräällä tavalla olen saanut olla kuten Jeesus itse lupaa, varmasti itseasiassa olen saanut hyvän osan, jota ei ole annettu kaikille, todellisen vapauden tulla ja mennä karsinaan ja ulos mieleni mukaan. En ole voinut sitä luterilaista perustaani poistaa, jonka pohjalta ihmettelen ja kummastelen yhtä sun toista.
Joh. 10:9
Minä olen portti. Se, joka tulee sisään minun kauttani, pelastuu. Hän voi vapaasti tulla ja mennä, ja hän löytää laitumen. [Joh. 14:6; Ef. 2:18; Hepr. 10:19] - ex-näre
ettei vain etsivä-xx kirjoitti:
hello vl-foorumilainen!
Huti tuli, etsivä-xx ei ole minun nimimerkkini. Tällä foorumilla vaikutan vain vähän, enkä ole aikoihin kirjoittanut mitään vanhoillislestadiolaisotsakkeiden alle. Seurailen kyllä mitä täällä tapahtuu enemmän tai vähemmän säännöllisesti.
Etsivä-xx, kirjoittelin näre-nimimerkillä useita vuosia vl-foorumilla, kunnes viime syksynä täysin yllättäin sain foorumilta potkut. Samassa yhteydessä ja sen jälkeen on ilmennyt tiettyjen vl-foorumilaisten ylläpitäjien taholta mm. suoraa valehtelua, selkeää haluttomuutta keskusteluun ja asioiden korjaamiseen (myös myönnettyjen virheiden kohdalla), sovittujen asioiden kaivelua, panettelua jne. Näistä syistä, ja vakaasta ajatuksesta uskoa ja levittää minusta kaikenmoista pahaa en kykene pitämään joitain vl-foorumin vastuullisia uskovaisina. Minusta he uskovat harkitusti tunkion päältä. Siksi Kristuksen kirkkolain mukainen menettely olisi (heidän pelastustaan ajatellen) paikallaan, mutta foorumilaisten hoitaminen oma prosenssinsa.. Perusvl-foorumilaisella ei ole kuuleman mukaan kokonaiskäsitystä näistä asioista ja taustoista. Heitä kehotan ottamaan asioista selvää ja katsomaan kenen joukoissa seisoo. Niin kylmää ja uskovaiselle kertakaikkisen vierasta on meno näiden tiettyjen vl-foorumilaisten taholta ollut. - Nettituttu 7765
ex-näre kirjoitti:
hello vl-foorumilainen!
Huti tuli, etsivä-xx ei ole minun nimimerkkini. Tällä foorumilla vaikutan vain vähän, enkä ole aikoihin kirjoittanut mitään vanhoillislestadiolaisotsakkeiden alle. Seurailen kyllä mitä täällä tapahtuu enemmän tai vähemmän säännöllisesti.
Etsivä-xx, kirjoittelin näre-nimimerkillä useita vuosia vl-foorumilla, kunnes viime syksynä täysin yllättäin sain foorumilta potkut. Samassa yhteydessä ja sen jälkeen on ilmennyt tiettyjen vl-foorumilaisten ylläpitäjien taholta mm. suoraa valehtelua, selkeää haluttomuutta keskusteluun ja asioiden korjaamiseen (myös myönnettyjen virheiden kohdalla), sovittujen asioiden kaivelua, panettelua jne. Näistä syistä, ja vakaasta ajatuksesta uskoa ja levittää minusta kaikenmoista pahaa en kykene pitämään joitain vl-foorumin vastuullisia uskovaisina. Minusta he uskovat harkitusti tunkion päältä. Siksi Kristuksen kirkkolain mukainen menettely olisi (heidän pelastustaan ajatellen) paikallaan, mutta foorumilaisten hoitaminen oma prosenssinsa.. Perusvl-foorumilaisella ei ole kuuleman mukaan kokonaiskäsitystä näistä asioista ja taustoista. Heitä kehotan ottamaan asioista selvää ja katsomaan kenen joukoissa seisoo. Niin kylmää ja uskovaiselle kertakaikkisen vierasta on meno näiden tiettyjen vl-foorumilaisten taholta ollut.Näre, Onko sinulle sähköpostiosoitetta?
- ex-näre
etsivä-xx kirjoitti:
Kävin siis etsimässä närettä googlella vl-foorumilta. Näre parka on eksynyt etsimään vanhoillislestadiolaisuutta sieltä eikä sieltä missä vanhoillislestadiolainen armon teologia oikeasti on ja missä elää muukin kuin lakihenkinen äärimmäisyysliike. En tunnista sieltä foorumilta sitä lestadiolaisuutta minkä olen kohdannut muualla elävässä elämässä.
En suosittele kenellekään sellaiselle, joka tulee ns. ulkoa lestadiolaisuuteen, uskon rakentamista sen foorumin varaan. Siinä käy niin kuin kävi näreelle ja wehalle esimerkiksi. Suosittelen paljon parempia sielunhoitajia. Itse voin kiitollisuudella sanoa, että kärsivällisyyttä on riittänyt pitkään kaikenlaisten kysymysten äärellä. En ole kuuro vaikka en kaikkea ole sulattanut. Mutta olen saanut jäädä sulattelemaan ja eräällä tavalla olen saanut olla kuten Jeesus itse lupaa, varmasti itseasiassa olen saanut hyvän osan, jota ei ole annettu kaikille, todellisen vapauden tulla ja mennä karsinaan ja ulos mieleni mukaan. En ole voinut sitä luterilaista perustaani poistaa, jonka pohjalta ihmettelen ja kummastelen yhtä sun toista.
Joh. 10:9
Minä olen portti. Se, joka tulee sisään minun kauttani, pelastuu. Hän voi vapaasti tulla ja mennä, ja hän löytää laitumen. [Joh. 14:6; Ef. 2:18; Hepr. 10:19]"En tunnista sieltä foorumilta sitä lestadiolaisuutta minkä olen kohdannut muualla elävässä elämässä."
Samoin täytyy minunkin sanoa. Tuon saman olen sanonut kyllä vl-foorumillakin. Mutta vasta uloslemppaamiseni yhteydessä olen saanut nähdä, mitä se aivan konkreettisesti tarkoittaa. Esim. halu uskoa ja puhua toisista ihmisistä pahaa tuntuu olevan joille kuille vl-foorumilaisille kuin "oikeus". Minusta se ei ole uskovaisen ihmisen tuntomerkki ollenkaan. Mutta kuten Raamatussa sanotaan, hyvä puu kantaa hyviä hedelmiä, paha pahoja.... - ex-näre
Nettituttu 7765 kirjoitti:
Näre, Onko sinulle sähköpostiosoitetta?
Sähköposti löytää perille exnare @ gmail.com , kun poistat osoitteen välilyönnit
- Paavalia
Pakko synnyttää! kirjoitti:
"Menemme aina herkimmän veljen mukaan" -sanottiin joskus SRK:sta. Eli kuka tiukimman kannan keksii, se voittaa aina.
Ei se ole mikään vain SRK:n oma tulkinta vaan etsippä, mitä Paavali neuvoo pahentamisesta. Hänhän sanoo, että ei hän lihaakaan söisi, jos se pahentaisi uskonveljen vaikka hän, siis Paavali ei sitä lihan syöntiä itse syntinä pitäisikään.
- sisar Herrassa
Jos tämän mielipiteen kirjoittanut Nuusku sattuisi lukemaan tämän:
Eiköhän pitäisi varoa esittämästä näin vakavasta asiasta noin vahvoja mielipiteitä, kun ei ole viitsinyt tai osannut hakea tietoa asialleen tueksi. Ei tarvitse sen enempää viitseliäisyyttä kuin tuonkaan viestin kirjoittaminen, kun katsoo vaikkapa psyykenlääkkeiden haittavaikutuksia. Enemmän vaivaa vaatiikin jo perehtyä mielenterveyden sairauksiin ja niiden vaikutukseen ihmisen toimintakykyyn, mutta sieltä löytyy aika lailla selitystä siihen, miksi raskauden ehkäisy on joskus välttämätön.
Mitäpä arvelet raskaushormonien tekevän mielenterveysongelmista kärsivälle naiselle? Miten luulet naisen selviytyvän ko tilanteessa raskauden mukanaan tuomista vaivoista? Kuka hoitaa vastasyntyneen? Kuka vastaa lapsen kasvatuksesta, turvallisuudesta, hyvinvoinnista?
Vastaapa ainakin mielessäsi näihin kysymyksiin ja pohdi sitten, onko niin yksinkertainen ajattelu mahdollista, että sairaus on päässä, sikiö kohdussa? - Huomioithan
ex-näre kirjoitti:
"En tunnista sieltä foorumilta sitä lestadiolaisuutta minkä olen kohdannut muualla elävässä elämässä."
Samoin täytyy minunkin sanoa. Tuon saman olen sanonut kyllä vl-foorumillakin. Mutta vasta uloslemppaamiseni yhteydessä olen saanut nähdä, mitä se aivan konkreettisesti tarkoittaa. Esim. halu uskoa ja puhua toisista ihmisistä pahaa tuntuu olevan joille kuille vl-foorumilaisille kuin "oikeus". Minusta se ei ole uskovaisen ihmisen tuntomerkki ollenkaan. Mutta kuten Raamatussa sanotaan, hyvä puu kantaa hyviä hedelmiä, paha pahoja....Näre kuuleppa etköhän nyt syyllisty itsekkin pahanpuhumiseen mistä syytät joitakuita vl-foorumilaisia vai katsotko nyt, että se on sinun "oikeutesi"? Kuten itse toteat, että se ei ole uskovaisen ihmisen tuntomerkki ollenkaan!
- ex-näre
Huomioithan kirjoitti:
Näre kuuleppa etköhän nyt syyllisty itsekkin pahanpuhumiseen mistä syytät joitakuita vl-foorumilaisia vai katsotko nyt, että se on sinun "oikeutesi"? Kuten itse toteat, että se ei ole uskovaisen ihmisen tuntomerkki ollenkaan!
Olen kyllä useasti miettinyt tuota asiaa itsekin, siinä mielessä hyvä huomio.
Siitä syystä en olekaan yksilöinyt keitä "jotkut" vl-foorumilaiset ovat. Itse he tietävät kyllä keitä ja mitä tarkoitan. Parannuksen tekoon olen kehottanut yleisesti ja yksityisesti, tuloksetta. Jumalan mahdollisuudet kuitenkin alkavat siitä, mihin ihmisen päättyvät.
Olen pyrkinyt puhumaan asioista yleisellä tasolla. Siitä, mitä vl-foorumilla tapahtuu,millaisia ilmiöitä siellä vallitsee ja millaisia kokemuksia ihmisillä sieltä on, on hyvä ja oikein puhua. Sittenkin vaikka kokemukset olisivat huonoja. Siinä puheessa on kuitenkin muistettava kohtuus ja totuus.
Totuuteen olen omassa puheessani pyrkinyt, mutta etenkään kohtuuteen en ole useinkaan päässyt. Se on ymmärrettävää sitä taustaa vasten, että koen tulleeni tietoisen väärin ja epäasiallisesti kohdelluksi - olen yhä edelleen pahasti rikki sen vuoksi - mutta oikeinhan se ei sittenkään ole. Sitä pyydän anteeksi. - Vastaatkohan
ex-näre kirjoitti:
Olen kyllä useasti miettinyt tuota asiaa itsekin, siinä mielessä hyvä huomio.
Siitä syystä en olekaan yksilöinyt keitä "jotkut" vl-foorumilaiset ovat. Itse he tietävät kyllä keitä ja mitä tarkoitan. Parannuksen tekoon olen kehottanut yleisesti ja yksityisesti, tuloksetta. Jumalan mahdollisuudet kuitenkin alkavat siitä, mihin ihmisen päättyvät.
Olen pyrkinyt puhumaan asioista yleisellä tasolla. Siitä, mitä vl-foorumilla tapahtuu,millaisia ilmiöitä siellä vallitsee ja millaisia kokemuksia ihmisillä sieltä on, on hyvä ja oikein puhua. Sittenkin vaikka kokemukset olisivat huonoja. Siinä puheessa on kuitenkin muistettava kohtuus ja totuus.
Totuuteen olen omassa puheessani pyrkinyt, mutta etenkään kohtuuteen en ole useinkaan päässyt. Se on ymmärrettävää sitä taustaa vasten, että koen tulleeni tietoisen väärin ja epäasiallisesti kohdelluksi - olen yhä edelleen pahasti rikki sen vuoksi - mutta oikeinhan se ei sittenkään ole. Sitä pyydän anteeksi.Missä ihmeen keskusteluissa sitä keskusteluasi olet niitten foorumilaisten kanssa sitten käynyt, kun ei niitä ainakaan kun sinne vaikka on kirjautunutkin, niin ei näy. Onko ne ns. yksityisviestejä, joittenka kautta keskustelunne on käyty?
- ex-näre
Vastaatkohan kirjoitti:
Missä ihmeen keskusteluissa sitä keskusteluasi olet niitten foorumilaisten kanssa sitten käynyt, kun ei niitä ainakaan kun sinne vaikka on kirjautunutkin, niin ei näy. Onko ne ns. yksityisviestejä, joittenka kautta keskustelunne on käyty?
Kyllä, nimenomaan kahdenvälisesti yksityisviestein tai sähköpostitse. Moderaattoreille ryhmänä olen suunnannut yhden tahi pari postia, saamatta mitään reaktioita. Puhelintakin olen ehdottanut, turhaan. Myöskään ehdotukseni esim. sähköpostiryhmästä keskustelukanavana ei ole saanut tulta alleen.
Minusta kiista-asiat eivät ole lähtökohtaisesti sellaisia, joita käydään julkisesti, jos on mahdollisuus keskusteluun osallisten kanssa muulla tavoin. - etsivä-xx
Joopa joo.
Juttuja toki on ja kukin tekeen 10 lasta jos niin katsoo.
Mutta sellaisen vaatiminen sairaalta sillä perusteella että joku on onnistunut, jos on ei todellakaan ole kristinuskoa. - 33+000
etsivä-xx kirjoitti:
Joopa joo.
Mutta sellaisen vaatiminen sairaalta sillä perusteella että joku on onnistunut, jos on ei todellakaan ole kristinuskoa.Etsivä-xx on aivan oikeassa!
- oskari O
etsivä-xx kirjoitti:
Joopa joo.
Mutta sellaisen vaatiminen sairaalta sillä perusteella että joku on onnistunut, jos on ei todellakaan ole kristinuskoa.Se on sitä että hän jolla menee hyvin, tietää mikä on mahollista myös sille jolla ei mene.
- Lisäys
etsivä-xx kirjoitti:
Joopa joo.
Mutta sellaisen vaatiminen sairaalta sillä perusteella että joku on onnistunut, jos on ei todellakaan ole kristinuskoa.Annat kuvan että tämä sisar olisi pakotettu synnyttämään nuo lapsensa. Se ei pidä paikkaansa vaan se on edelleenkin omantunnon asia ja sitä omaatuntoa voidaan nykyisten remonttiryhmäläisten kautta muuttaa lihalle mieluisemmaksi ohi Jumalan sanan . Pyhä Henki kirkastaa hänelle, joka haluaa kilvoitella elävässä uskossa niin että saa säilyttää uskon ja hyvän omantunnon. Ei tälle sisarelle koskaan tulla sanomaan viimeisellä tuomiolla, että teit syntiä kun otit kaikki lapset vastaan, mitkä Jumala soi.
- etsivä-xx
Lisäys kirjoitti:
Annat kuvan että tämä sisar olisi pakotettu synnyttämään nuo lapsensa. Se ei pidä paikkaansa vaan se on edelleenkin omantunnon asia ja sitä omaatuntoa voidaan nykyisten remonttiryhmäläisten kautta muuttaa lihalle mieluisemmaksi ohi Jumalan sanan . Pyhä Henki kirkastaa hänelle, joka haluaa kilvoitella elävässä uskossa niin että saa säilyttää uskon ja hyvän omantunnon. Ei tälle sisarelle koskaan tulla sanomaan viimeisellä tuomiolla, että teit syntiä kun otit kaikki lapset vastaan, mitkä Jumala soi.
" Ei tälle sisarelle koskaan tulla sanomaan viimeisellä tuomiolla, että teit syntiä kun otit kaikki lapset vastaan, mitkä Jumala soi. "
mistä teitä fundamentalisteja riittää miten jotakin noin absurdia voi kirjoittaa - uskomassa
etsivä-xx kirjoitti:
" Ei tälle sisarelle koskaan tulla sanomaan viimeisellä tuomiolla, että teit syntiä kun otit kaikki lapset vastaan, mitkä Jumala soi. "
mistä teitä fundamentalisteja riittää miten jotakin noin absurdia voi kirjoittaaEikö olekkin ihme, että Jumalan seurakunnassa ei muuteta Jumalan sanaa vaikka tämä maailma muuttuu ja muuttaa sitä mieleiseksensä siis haalivat puhujatkin korvasyyhyn mukaan niinkuin sanonta Biblian mukaan kuuluu. Sekin on nyt hyvin havaittavissa, mistä Raamatussa sanotaan, että tulee aika, että he eivät voi tervettä oppia sietää. Sinä olet siitä eräs esimerkki.
- sisar Herrassa
Tarpeetonta laittaa kenenkään nimiä esille, se ensiksikin. Kuulutko kuinkakin läheisesti mainitsemaasi perheeseen? Nimittäin kun noin varmasti tiedät sanoa, että hyvin meni vaikka kymmenkunta lasta syntyi psyykkisesti sairaalle vaimolle. Kuka se lapset hoiti, sillä isänhän täytyi tehdä työnsä?
Vaikea kirjoittaa mitään, kun nostit nimen esille. Muuten voisi jatkaa juttua kanssasi. - väärä valvominen
uskomassa kirjoitti:
Eikö olekkin ihme, että Jumalan seurakunnassa ei muuteta Jumalan sanaa vaikka tämä maailma muuttuu ja muuttaa sitä mieleiseksensä siis haalivat puhujatkin korvasyyhyn mukaan niinkuin sanonta Biblian mukaan kuuluu. Sekin on nyt hyvin havaittavissa, mistä Raamatussa sanotaan, että tulee aika, että he eivät voi tervettä oppia sietää. Sinä olet siitä eräs esimerkki.
heh, olet vähän jihadisti-muslimin tyylinen. Luulen että ääri-islam olisi sinulle parempi uskonto.
- etsivä-xx
uskomassa kirjoitti:
Eikö olekkin ihme, että Jumalan seurakunnassa ei muuteta Jumalan sanaa vaikka tämä maailma muuttuu ja muuttaa sitä mieleiseksensä siis haalivat puhujatkin korvasyyhyn mukaan niinkuin sanonta Biblian mukaan kuuluu. Sekin on nyt hyvin havaittavissa, mistä Raamatussa sanotaan, että tulee aika, että he eivät voi tervettä oppia sietää. Sinä olet siitä eräs esimerkki.
Onhan se väännetty ja käännetty kun kukaan ei ole näin edes sanonut. Rakentelet olkinukkea.
"Ei tälle sisarelle koskaan tulla sanomaan viimeisellä tuomiolla, että teit syntiä kun otit kaikki lapset vastaan, mitkä Jumala soi. "
Teet okinuken ja sitten hyökkäät sen kimppuun syytellen sellaisesta mitä ei ole.
Olkinnukke on wikipediasta lainaten näin:
Olkinukke tai olkiukko (engl. straw man) on yleinen argumentointivirhe, jossa vastapuolen argumentti sivuutetaan hyökkäämällä siitä tehtyä heikompaa karikatyyria vastaan. Tällöin tavallaan pannaan sanoja toisen suuhun, jotta toinen joutuisi huonoon valoon, tai esitetään toisen ajatus niin kärjistetyssä muodossa, että sillä mitätöidään toinen tai toisen ajatus.[1][2]
Argumentointivirheen perusmalli:[3]
A:lla on mielipide X.
B esittää mielipiteen Y (joka on vääristelty "olkinukkeversio" X:stä)
B hyökkää mielipidettä Y vastaan.
Siispä X:n täytyy olla väärin.
Termi on suora käännös vastaavasta englanninkielisestä ilmauksesta, joka merkitsee "linnunpelätintä", tai asiayhteyteen sopivammin käsiaseistetun jalkamiehen korsista rakennettua harjoitusvastustajaa. - Ei ole salaisuus
sisar Herrassa kirjoitti:
Tarpeetonta laittaa kenenkään nimiä esille, se ensiksikin. Kuulutko kuinkakin läheisesti mainitsemaasi perheeseen? Nimittäin kun noin varmasti tiedät sanoa, että hyvin meni vaikka kymmenkunta lasta syntyi psyykkisesti sairaalle vaimolle. Kuka se lapset hoiti, sillä isänhän täytyi tehdä työnsä?
Vaikea kirjoittaa mitään, kun nostit nimen esille. Muuten voisi jatkaa juttua kanssasi.Jos tekee mielesi tietää, miten lapset tuli hoidettua tuossa perheessä, johonka Jumala näki hyväksi antaa tuollaisen koettelemuksen, niin tämä kirkkoherra elää edelleen keskuudessamme, on tosin eläkkeelle jäätyään ja sittemmin myöskin leskeksi, avioitunut uudestaan. Etsippä enirosta puhelinnumero vai etsinkö minä?
- hyvä tapa
Paavalia kirjoitti:
Ei se ole mikään vain SRK:n oma tulkinta vaan etsippä, mitä Paavali neuvoo pahentamisesta. Hänhän sanoo, että ei hän lihaakaan söisi, jos se pahentaisi uskonveljen vaikka hän, siis Paavali ei sitä lihan syöntiä itse syntinä pitäisikään.
Huomioitavaa oli, että lihansyöntiä ei yleisesti asetettu synniksi heikoimman veljen mukaan, vaan paremminkin niin, että lihaa jätettiin syömättä heikomman veljen läsnäollessa. Se on ihan yleinen hyväntavanmukainen toiminta.
Raamattu sanoo näinkin;
Room 14: 3 Joka syö kaikkea, älköön halveksiko sitä joka ei syö, ja joka taas ei syö kaikkea, älköön tuomitko sitä joka syö.
Myös toisenlaisen kannan omaavaa tuli kunnioittaa. - Jumalan Sanaa?
Lisäys kirjoitti:
Annat kuvan että tämä sisar olisi pakotettu synnyttämään nuo lapsensa. Se ei pidä paikkaansa vaan se on edelleenkin omantunnon asia ja sitä omaatuntoa voidaan nykyisten remonttiryhmäläisten kautta muuttaa lihalle mieluisemmaksi ohi Jumalan sanan . Pyhä Henki kirkastaa hänelle, joka haluaa kilvoitella elävässä uskossa niin että saa säilyttää uskon ja hyvän omantunnon. Ei tälle sisarelle koskaan tulla sanomaan viimeisellä tuomiolla, että teit syntiä kun otit kaikki lapset vastaan, mitkä Jumala soi.
Mitä tullaankaan sanomaan viimeisellä tuomiolla heille jotka asettavat ihmisten harteille raskaita taakkoja, ja jotka ovat lisänneet ylimääräisiä ehtoja autuaaksitulemiseen? Olen vielä enemmän huolissani heistä, kuin heidän oppiensa uhreista : (.
- Ihmettelen sinua
Jumalan Sanaa? kirjoitti:
Mitä tullaankaan sanomaan viimeisellä tuomiolla heille jotka asettavat ihmisten harteille raskaita taakkoja, ja jotka ovat lisänneet ylimääräisiä ehtoja autuaaksitulemiseen? Olen vielä enemmän huolissani heistä, kuin heidän oppiensa uhreista : (.
Mitä ehtoja? Elävän uskon saamista seuraa elämän vanhurskaus, jolloin ei uskomassa oleva halua enää yhtyä tämän maailman menoon niinkuin ennen uskon omistamista yhtyi. Mitä outoa tässä muka on?
- ihmettelen myös sinu
Ihmettelen sinua kirjoitti:
Mitä ehtoja? Elävän uskon saamista seuraa elämän vanhurskaus, jolloin ei uskomassa oleva halua enää yhtyä tämän maailman menoon niinkuin ennen uskon omistamista yhtyi. Mitä outoa tässä muka on?
Elävää uskoa seuraa halu toimia oikein lähimmäistä kohtaan.Se on Jeesuksen tarkoittama hyvä hedelmä. Teoilla ei päästä taivaaseen, kuten esimerkiksi sillä että synnyttää lapsia maksimaalisen paljon. Myös ei-uskovilla voi olla paljon lähimmäisenrakkautta.
Onko ehkäisemättömyys lähimmäisenrakkauden teko? Huomioitavaa on se että tekoja tulisi tehdä toisia ihmisiä kohtaan, mutta jos niitä yrittää tehdä Jumalalle ( ihmisten keksimiä tekoja), niin se ei ole Jumalan mielen mukaista. - Absurdi
etsivä-xx kirjoitti:
mistä teitä fundamentalisteja riittää miten jotakin noin absurdia voi kirjoittaaSinua etsivä-xx minun käy sääliksi, kun yrität niin kovasti olla tietäväsi uskon asioista ja kuitenkin et ole edes elävää uskoa koskaan vielä omakohtaisesti käsittänyt.
- Ei lainkaan
ihmettelen myös sinu kirjoitti:
Elävää uskoa seuraa halu toimia oikein lähimmäistä kohtaan.Se on Jeesuksen tarkoittama hyvä hedelmä. Teoilla ei päästä taivaaseen, kuten esimerkiksi sillä että synnyttää lapsia maksimaalisen paljon. Myös ei-uskovilla voi olla paljon lähimmäisenrakkautta.
Onko ehkäisemättömyys lähimmäisenrakkauden teko? Huomioitavaa on se että tekoja tulisi tehdä toisia ihmisiä kohtaan, mutta jos niitä yrittää tehdä Jumalalle ( ihmisten keksimiä tekoja), niin se ei ole Jumalan mielen mukaista.Ni lähimmäisen rakkaudellako sitten ei uskovat pääsevät taivaaseen vaikka eivät olisikaan uskovaisia? Ensinnäkin menkää kysymään jos kehtaatte uskomassa olevalta avioparilta, ovatko he yhteisymmärryksessä kun eivät ehkäise. Ei se että ei ehkäise ole synti.
- 44+33
Absurdi kirjoitti:
Sinua etsivä-xx minun käy sääliksi, kun yrität niin kovasti olla tietäväsi uskon asioista ja kuitenkin et ole edes elävää uskoa koskaan vielä omakohtaisesti käsittänyt.
#### Sinua etsivä-xx minun käy sääliksi, kun yrität niin kovasti olla tietäväsi uskon asioista ja kuitenkin et ole edes elävää uskoa koskaan vielä omakohtaisesti käsittänyt. ####
Näin sivustakatsojana sääli kohdistuu pikemminkin sinuun, kun mitään Raamatusta ja elävästä uskosta perusteltua ajatusta tai käsitystä esittämättä puskista vaan huutelet sieltä. Oikein nimittelet itseäsi absurdiksi, sillä sitä sinä olet! - Eikä noinkaan
Ei lainkaan kirjoitti:
Ni lähimmäisen rakkaudellako sitten ei uskovat pääsevät taivaaseen vaikka eivät olisikaan uskovaisia? Ensinnäkin menkää kysymään jos kehtaatte uskomassa olevalta avioparilta, ovatko he yhteisymmärryksessä kun eivät ehkäise. Ei se että ei ehkäise ole synti.
Kirjoitit ;" Elävän uskon saamista seuraa elämän vanhurskaus, jolloin ei uskomassa oleva halua enää yhtyä tämän maailman menoon niinkuin ennen uskon omistamista yhtyi." Itse olen ymmärtänyt niin, että hyviä tekoja löytyy myös muualta kuin uskovien joukosta, mutta että hyviä tekoja tulisi löytyä erityisesti uskon hedelminä uskovaisita. Teoilla ei pääse kukaan taivaaseen, vain uskomalla Jeesuksen pelastustyön.. Ehkäisemättömyys ei ole synti, mutta jos joku pakotetaan sellaiseen niin se on jo sitten eri asia ja siinä neuvojalla on vastuu teostaan. Ja mielestäni se on jo pakottamista että sanotaan että oikein uskova ei käytä ehkäisyä. Siinä asetetaan teon vaatimus uskovaisuudelle. Ja vaadittu teko tässä tapauksessa saattaa sotia lähimmäisenrakkautta vastaan. Eri asia on jos joku ehkäisee synnin vuoksi, kuten aviorikoksessa, joka on selkeä vääryys lähimmäistä kohtaan.
- Luulisin näin
44+33 kirjoitti:
#### Sinua etsivä-xx minun käy sääliksi, kun yrität niin kovasti olla tietäväsi uskon asioista ja kuitenkin et ole edes elävää uskoa koskaan vielä omakohtaisesti käsittänyt. ####
Näin sivustakatsojana sääli kohdistuu pikemminkin sinuun, kun mitään Raamatusta ja elävästä uskosta perusteltua ajatusta tai käsitystä esittämättä puskista vaan huutelet sieltä. Oikein nimittelet itseäsi absurdiksi, sillä sitä sinä olet!Absurdikin saa uskoa omat synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä eiköhän?
- Ymmärrätkö
Eikä noinkaan kirjoitti:
Kirjoitit ;" Elävän uskon saamista seuraa elämän vanhurskaus, jolloin ei uskomassa oleva halua enää yhtyä tämän maailman menoon niinkuin ennen uskon omistamista yhtyi." Itse olen ymmärtänyt niin, että hyviä tekoja löytyy myös muualta kuin uskovien joukosta, mutta että hyviä tekoja tulisi löytyä erityisesti uskon hedelminä uskovaisita. Teoilla ei pääse kukaan taivaaseen, vain uskomalla Jeesuksen pelastustyön.. Ehkäisemättömyys ei ole synti, mutta jos joku pakotetaan sellaiseen niin se on jo sitten eri asia ja siinä neuvojalla on vastuu teostaan. Ja mielestäni se on jo pakottamista että sanotaan että oikein uskova ei käytä ehkäisyä. Siinä asetetaan teon vaatimus uskovaisuudelle. Ja vaadittu teko tässä tapauksessa saattaa sotia lähimmäisenrakkautta vastaan. Eri asia on jos joku ehkäisee synnin vuoksi, kuten aviorikoksessa, joka on selkeä vääryys lähimmäistä kohtaan.
Omantunnon kysymys tuo ehkäisy siinä mielessä, että Jumalan sanalla hoidettu omatunto ei halua ehkäisyyn ruveta mutta kun näitä omiatuntoja on laidasta laitaan niin toisilla on toinen tunto joka turvaa vaan omaan itsekkyyteen.
- Ymmärrätkö sinä?
Ymmärrätkö kirjoitti:
Omantunnon kysymys tuo ehkäisy siinä mielessä, että Jumalan sanalla hoidettu omatunto ei halua ehkäisyyn ruveta mutta kun näitä omiatuntoja on laidasta laitaan niin toisilla on toinen tunto joka turvaa vaan omaan itsekkyyteen.
Haluaisin kuulla Raamatusta perusteet väitteellesi. Arvattavasti ainakin vanhantestamentin kertomus Onanista mielestäsi osoittaa sen. Kannattaa kuitenkin lukea koko luku Onanista, erityisesti Juudasta ja Tamarista ennen kuin rupeat kääntelemään kohtaa omien korvasyyhyjesi mukaan. Siinä mm. Juuda oli valmis tapattamaan kohdussa olevan lapsen, ennen kuin ymmärsi lapsen omakseen.
Matteus 15
Jumalan käskyt ja ihmisten säännöt
1 Silloin Jeesuksen luo tuli Jerusalemista fariseuksia ja lainopettajia. [Mark. 7:1-23]
2 "Miksi sinun opetuslapsesi rikkovat isien perinnäissääntöjä?" he kysyivät. "Hehän eivät pese käsiään, kun rupeavat syömään." [Luuk. 11:38]
3 Jeesus vastasi heille: "Miksi te itse rikotte Jumalan käskyä perinnäissäännöillänne?
4 Jumala on sanonut: 'Kunnioita isääsi ja äitiäsi' ja 'Joka kiroaa isäänsä tai äitiään, häntä rangaistakoon kuolemalla'.
5 Mutta te opetatte, että jos joku sanoo isälleen tai äidilleen: 'Sen, mitä sinun piti minulta saada, olen luvannut uhrilahjaksi',
6 hänen ei enää tarvitse kunnioittaa isäänsä tai äitiänsä. Näin te olette perinnäissäännöllänne tehneet tyhjäksi Jumalan sanan.
7 Te tekopyhät! Oikein Jesaja teistä ennusti, kun hän sanoi:
8 -- Tämä kansa kunnioittaa minua huulillaan, mutta sen sydän on kaukana minusta.
9 Turhaan he minua palvelevat, kun opettavat oppejaan, ihmisten tekemiä käskyjä.
Jeesus oli vihainen fariseuksille, kun he keksivät omia oppejaan jotka estivät tekemästä lähimmäisenrakkauden tekoja. - etsivä-xx
Absurdi kirjoitti:
Sinua etsivä-xx minun käy sääliksi, kun yrität niin kovasti olla tietäväsi uskon asioista ja kuitenkin et ole edes elävää uskoa koskaan vielä omakohtaisesti käsittänyt.
Sitten on kaiketi aika monta srk:nkin piirissä jotka eivät ole uskonasioita käsittäneet. Tuleeko mielestäsi tällaiset puheenvuorot puskista.
SRK:n tiedotustilaisuus järjestetään klo 13. Tiedotustilaisuudessa kuullaan puheenvuorot Uskonnonvapaus (Olavi Voittonen), Naisen asema vanhoillislestadiolaisuudessa (Aino Kanniainen) sekä Kristillinen avioliitto (Johannes Leppänen). - sinähän
etsivä-xx kirjoitti:
mistä teitä fundamentalisteja riittää miten jotakin noin absurdia voi kirjoittaaSinähän olet varsinainen höyrypää, etsivä-xx.
- Väärää oppia
Miten kovaa tekstiä! Kuka ajattelee äidin tilannetta?!!!! Kohtuus on hyvä neuvo, ellei sitten ole niin seksistinen, ettei siihen pysty. Jumala kyllä antaa voiman hillitsemiseenkin, jos vain sitä haluaa.
Onhan ihmiselle annettu järki. Maapallo on ylikansoitettu jo. Ei rakastaminen sitä ole, että alistetaan nainen miehen haluille. Koko opetus on väärä. Naisetkin sellaista tukevat. Ikäänkuin synnyttämisen ansiosta ihminen pelastuisi, voi hyvänen aika. Vain Jeesuksen ansiosta pelastutaan, uskon jasuun tunnustuksen kautta. . Yksikään oma teko EI pelasta. - Tiedä se
Väärää oppia kirjoitti:
Miten kovaa tekstiä! Kuka ajattelee äidin tilannetta?!!!! Kohtuus on hyvä neuvo, ellei sitten ole niin seksistinen, ettei siihen pysty. Jumala kyllä antaa voiman hillitsemiseenkin, jos vain sitä haluaa.
Onhan ihmiselle annettu järki. Maapallo on ylikansoitettu jo. Ei rakastaminen sitä ole, että alistetaan nainen miehen haluille. Koko opetus on väärä. Naisetkin sellaista tukevat. Ikäänkuin synnyttämisen ansiosta ihminen pelastuisi, voi hyvänen aika. Vain Jeesuksen ansiosta pelastutaan, uskon jasuun tunnustuksen kautta. . Yksikään oma teko EI pelasta.Eikä tämäkään sinun kirjoituksesi sisältö sinua!
- 48+31
sinähän kirjoitti:
Sinähän olet varsinainen höyrypää, etsivä-xx.
Viimeisen kerran; "Älkää haukkuko etsivä-xx;ää!
- Betty Bensov
VL-foorumi on jo pitkään kuuluttanut oppia, joka on traditionaalisen, "näin olemme aina uskoneet"-opin vastaista ja kehittäneet syvällisen muutamaan raamatunkohtaan pitäytyvän fundamentalistisen opin, jota sitten joka tilanteessa selitetään oman korvasyyhyn mukaisesti. Pitkälti ihmiskeskeinen, omaan napaan tuijottava porukka, joka omassa pyyhydessään ja puhtaudessaan ei tarvitse todellista puhdistajaa Jeesusta Kristusta oman julistuksensa päähenkilöksi, vaan riittää Jeesuksen seurakunnalle antama tehtävä heille julistaa syntien anteeksiantamusta, eivätkä tajua, että Jeesus Kristus on se syntien anteeksiantamus. Usko Kristukseen, ei julistus, on pääsanoma, mutta he eivät usko. Miksi? Usko Kristukseen on vapaasti saatavissa ja sitä ei voi hallita, mutta hallita voi puolestaan sitä, että vain Jumalan valtakunnasta julistettavan äänellisen synninpäästön kautta voi saada synnit anteeksi.
- Tarkkakuulo
Näyttää siellä tehtävän suuria uutisia tarkistamatta tietojen alkuperää.
- T:S.W
Tarkistettu on ja ainakin kahdesti! Sietäisi vl-foorumin porukankin tarkistaa linjansa ja tehdä parannus ja uskoa evankeliumi!
- Tarkkakuulo
Juuri näin. Hyvä, että on järkeviäkin, jotka osaavat tarkistaa alkuperäisen viestin. Eivätkä lähde levittämään väärää tietoa.
- harkittu teko?
Onpa ex- foorumilainen löytänyt täältä porukan, joka taatusti tukee uskonkäsityksiään ja täällähän saa toki sanoa oman tulkintansa asioista.
Otaksun, ettei foorumilaiset lähde tälle tunkiopalstalle vastinetta kirjoittamaan.
Surkuhupaistakin on, että kaiken vuodatuksensa jälkeen ja tämän palstan luonteen tiedostaen ao.opettaa vielä sormi pystyssä kristillisestä uskosta ja uskovaisten keskinäisestä asioiden hoitamisesta?- Näin arvelen
Oli ihan pakko peukuttaa tuon harkittu teko? nimimerkin kirjoitusta, sillä sitä itsekkin ihmettelen, että miten näre nyt täällä tuntee viihtyvänsä? No jaa saahan täällä purkaa sisintään ja taatusti 99% varmuudella saa purkauksilleen myötätuntoa.
- Olematon oskari
Näin arvelen kirjoitti:
Oli ihan pakko peukuttaa tuon harkittu teko? nimimerkin kirjoitusta, sillä sitä itsekkin ihmettelen, että miten näre nyt täällä tuntee viihtyvänsä? No jaa saahan täällä purkaa sisintään ja taatusti 99% varmuudella saa purkauksilleen myötätuntoa.
Jotakin hämärää on vl-foorumissa. Synniksi on nähty uskonelämän eväiden haku netistä, ja sitähän se on mitä he tekevät. Pienessä piirissä keskenään kehittelevät yhden laista oppia, jota (muut) uskovaiset kavahtavat. Neuvoja antavat mutta kelpaako siionin Saara äidin neuvot niille itselleen. Tietääköhän heidän kotisiionit kuinka arvostelevat kanssauskovaisia?
- Kirjoitan minäkin
Näin arvelen kirjoitti:
Näre taisi sanoa että ei täällä viihdy.
On helppo uskoa mitä näre sanoi asioiden korjaamisen vaikeudesta vl Foorumissa.
Hänelläkin on oikeus kertoa mielipiteensä ja sen hän teki ylempänä. Se suotakoon. - ex-näre
En ole löytänyt täältä mitään porukkaa, enkä täällä kirjoittajana juurikaan viihdy.
Foorumilaisten vastineita tuskin tulen täällä saamaan. He kun mieluummin huutelevat puskista, kuten nyt sinäkin. Mutta Suomi24:llä moni heistä kuitenkin aikaansa viettää, kuten voi sinustakin päätellä. :)
Olen vakavasti huolissani eräiden vl-foorumilaisten sieluntilasta. Siksi pyrin tätäkin kautta muistuttamaan kristillisestä uskosta. Sinuakin kehotan perehtymään Lutherin Ison Katekismuksen selitykseen 8.käskystä. Lisäksi voisit kerrata 1. Kor. 13. Noiden mukaan haluan itse olla ja elää, vaikka siinä huonosti onnistunkin; teen virheitä, joudun pyytämään anteeksi ja turvaamaan armoevankeliumiin. Haluatko sinä elää noin? Olenko saanut nähdä sen? - Uskomassa
Olematon oskari kirjoitti:
Jotakin hämärää on vl-foorumissa. Synniksi on nähty uskonelämän eväiden haku netistä, ja sitähän se on mitä he tekevät. Pienessä piirissä keskenään kehittelevät yhden laista oppia, jota (muut) uskovaiset kavahtavat. Neuvoja antavat mutta kelpaako siionin Saara äidin neuvot niille itselleen. Tietääköhän heidän kotisiionit kuinka arvostelevat kanssauskovaisia?
Onko sinulla kotisiionia ja tietävätkö he siellä miten arvostelet VL-foorumilaisia?
Kyllä tuo foorumi ei ole mikään eriseura vaan mietippä näitä remonttiryhmäläisiksi nimettyä, joista tämän aamun seurapuheessakin mainittiin. He yrittävät kaikin mahdollisin keinoin muuttaa elävää uskoa ja sen oppinäkemyksiä ja syntikäsityksiä niin, että entistä enemmän VL foorumi pitäytyy vanhassa tutussa uskossa ja opissa ja näkemyksissä, miten on aina uskottu. - 13+11
Uskomassa kirjoitti:
Onko sinulla kotisiionia ja tietävätkö he siellä miten arvostelet VL-foorumilaisia?
Kyllä tuo foorumi ei ole mikään eriseura vaan mietippä näitä remonttiryhmäläisiksi nimettyä, joista tämän aamun seurapuheessakin mainittiin. He yrittävät kaikin mahdollisin keinoin muuttaa elävää uskoa ja sen oppinäkemyksiä ja syntikäsityksiä niin, että entistä enemmän VL foorumi pitäytyy vanhassa tutussa uskossa ja opissa ja näkemyksissä, miten on aina uskottu.Remonttiryhmä on ryhmä, jonka vastalaidalla toimii VL-foorumi. Samalla tavalla molemmat ovat harhassa. Toinen harhailee tien vasemmalla laidalla ja toinen oikealla. VL-kristityt haluavat vaeltaa kaitaa keskitietä.
- osk 100
13+11 kirjoitti:
Remonttiryhmä on ryhmä, jonka vastalaidalla toimii VL-foorumi. Samalla tavalla molemmat ovat harhassa. Toinen harhailee tien vasemmalla laidalla ja toinen oikealla. VL-kristityt haluavat vaeltaa kaitaa keskitietä.
Näin on. He ovat avoimesti eri mieltä kuin SRK n puheenjohtaja Viljo Juntunen. Sen he tekevät julkisesti internetissä. Voiko sen avoimemmin olla eriseurassa?
- Opistoseurat
osk 100 kirjoitti:
Näin on. He ovat avoimesti eri mieltä kuin SRK n puheenjohtaja Viljo Juntunen. Sen he tekevät julkisesti internetissä. Voiko sen avoimemmin olla eriseurassa?
Oppi mitä VL foorumissa kerrotaan on se vanha muuttumaton ja Juntunenhan kertoi, että hänen puheenjohtaja aikakautenaan ei mikään muutu opillisessa mielessä hän on ns. vanhakantainen eli konservatiivi ei liberaali. Luulisin että tämä on pettymys heille, jotka yrittävät muutosta. Ja konservatiivisuudesta te olette täällä moittineet VL foorumia .
- Tässä seison enkä...
osk 100 kirjoitti:
Jaahas ja ketkä kaikki ovat ja missä haukkuneet entistä puheenjohtajaa Voittosta ja pääsihteeri Hännistä? Ja ihan avoimesti. Minusta sitten jos nyt VL foorumilaisia pidetään eriseurana niin hekin kuulunevat eriseuraan,jotka arvostelivat julkeasti entisiä vastuunkantajia ja ajatelkaa , että Viljo Juntunen ei yhtynyt Voittosen mollaamiseen vaan kehui häntä hyväksi puheenjohtajaksi.
- ex-näre
13+11 kirjoitti:
Remonttiryhmä on ryhmä, jonka vastalaidalla toimii VL-foorumi. Samalla tavalla molemmat ovat harhassa. Toinen harhailee tien vasemmalla laidalla ja toinen oikealla. VL-kristityt haluavat vaeltaa kaitaa keskitietä.
Tuota ajatusta olenkin miettinyt. Ei liene kiistanalaista se, että taivaan tiellä on myöskin laidat molemmin puolin. Vanhoillislestadiolaisuuteen tuotuna ns. rempparyhmä tai liberaalisiipi saa aika itsestään selvästi tien toisen laidan omakseen. Mutta mitä on sillä toisella laidalla? Onko se tyhjä? Voiko se olla tyhjä? Löytyykö kristillisyyden piiristä ajattelua, joka olisi tiukempaa kuin vl-foorumilla? Jollei, niin eikö se silloin suoraan tarkoita vl-foorumin (=sen kaltaisen ajattelun) pitävän hallussaan tien toista laitaa? Ja eikö tästä edelleen ole suoraan johdettavissa se, että taivaan tie sijoittuu näiden äärilaitojen keskivaiheille? Meneekö se raamatullisesti näin?
- Tiedonhaluisena
ex-näre kirjoitti:
Tuota ajatusta olenkin miettinyt. Ei liene kiistanalaista se, että taivaan tiellä on myöskin laidat molemmin puolin. Vanhoillislestadiolaisuuteen tuotuna ns. rempparyhmä tai liberaalisiipi saa aika itsestään selvästi tien toisen laidan omakseen. Mutta mitä on sillä toisella laidalla? Onko se tyhjä? Voiko se olla tyhjä? Löytyykö kristillisyyden piiristä ajattelua, joka olisi tiukempaa kuin vl-foorumilla? Jollei, niin eikö se silloin suoraan tarkoita vl-foorumin (=sen kaltaisen ajattelun) pitävän hallussaan tien toista laitaa? Ja eikö tästä edelleen ole suoraan johdettavissa se, että taivaan tie sijoittuu näiden äärilaitojen keskivaiheille? Meneekö se raamatullisesti näin?
Viittaatko esimerkissäsi vaikka perhesuunnittelun sopimattomuuteen uskovaisissa perheissä vai mihin?
- sivuunjäänyt
ex-näre kirjoitti:
Oletko ex-näre varma että liberaalisiipi ja remonttiryhmä edelleen mahtuvat tielle? Oletko varma että vl-foorumi mahtuu?
- ex-näre
Tiedonhaluisena kirjoitti:
Viittaatko esimerkissäsi vaikka perhesuunnittelun sopimattomuuteen uskovaisissa perheissä vai mihin?
Hyvä kysymys.
Perhesuunnittelu/ehkäisykäsitys on yksi asia, jossa laidoille jakautuminen näkyy. Liberaalipuolella taidetaan olla sitä mieltä, ettei ehkäisykysymys ole uskonopillinen asia. Vl-foorumin ajattelussa puolestaan eletään käsityksessä, ettei ehkäisyn käyttö ole sallittua koskaan tai missään tilanteessa. Kristillisyyden valtavirta jäänee näiden käsitysten väliin ajattelemalla ehkäisyasian opillisena kysymyksenä, mutta myöntämällä haastavien asioiden ja tilanteiden edessä sen, että kenenkään ei tarvitse henkensä kaupalla synnyttää.
Suhtautuminen seurakuntaan käy toisesta esimerkistä. Liberaalipuolella on havaittavissa seurakunnan ylönkatsomista, kun taas vl-foorumilla seurakunta nousee uskon auktoriteettina vähintäänkin Raamatun rinnalle tai jopa ohi. - ex-näre
sivuunjäänyt kirjoitti:
Oletko ex-näre varma että liberaalisiipi ja remonttiryhmä edelleen mahtuvat tielle? Oletko varma että vl-foorumi mahtuu?
Hyvä kysymys tämäkin.
En ole varma, että mahtuvat tielle. Mutta en ole myöskään varma, etteivät mahdu. Mutta itse asiassa minusta tällä tavalla tuota kysymystä ei voi edes arvioida. Usko on henkilökohtainen asia, ja on vain kaksi joukkoa: pelastuvat lampaat ja kadotukseen menevät vuohet. Minusta ei voi remonttiryhmä ja vl-foorumijaon perusteella jakaa kumpaakaan puolta kuuluviksi lampaisiin tai vuohiin. Nähdäkseni molemmilla puolilla voi olla molempia.* Elävän uskon kannalta laidoilla eläminen on kuitenkin vaarallista; ojaan kaatuminen on lähellä.
*Siitä syystä en pidä yleistävistä remonttiryhmä tai vl-foorumi nimityksistä, sillä ryhmänimillä ei nähdä ihmisiä ihmisinä (unohtuu uskon omakohtaisuus), mutta paremman puutteessa olen näitä käyttänyt itsekin. - Näre kuulehan
ex-näre kirjoitti:
Hyvä kysymys.
Perhesuunnittelu/ehkäisykäsitys on yksi asia, jossa laidoille jakautuminen näkyy. Liberaalipuolella taidetaan olla sitä mieltä, ettei ehkäisykysymys ole uskonopillinen asia. Vl-foorumin ajattelussa puolestaan eletään käsityksessä, ettei ehkäisyn käyttö ole sallittua koskaan tai missään tilanteessa. Kristillisyyden valtavirta jäänee näiden käsitysten väliin ajattelemalla ehkäisyasian opillisena kysymyksenä, mutta myöntämällä haastavien asioiden ja tilanteiden edessä sen, että kenenkään ei tarvitse henkensä kaupalla synnyttää.
Suhtautuminen seurakuntaan käy toisesta esimerkistä. Liberaalipuolella on havaittavissa seurakunnan ylönkatsomista, kun taas vl-foorumilla seurakunta nousee uskon auktoriteettina vähintäänkin Raamatun rinnalle tai jopa ohi.Ei antain ylön yhteistä seurakuntaa, niin että eiköhän seurakunnalla ole tärkeä uskonopillinen merkitys.
Etkö usko, että kukaan meistä ei lähde täältä ajasta kuin vasta silloin kun Jumala on sen ajan säätänyt. Ja Jumala on säätänyt myöskin monilapsisen äidin elämän pituuden jo ennenkuin äiti edes on syntynyt tänne maailmaan. Turhaa syyllistämistä monilapsisten perheitten äitejä koska me voimme turvallisesti jättää itsemme ja perheemme Jumalan väkevän käden alle. - Eikö vaan?
Näre kuulehan kirjoitti:
Ei antain ylön yhteistä seurakuntaa, niin että eiköhän seurakunnalla ole tärkeä uskonopillinen merkitys.
Etkö usko, että kukaan meistä ei lähde täältä ajasta kuin vasta silloin kun Jumala on sen ajan säätänyt. Ja Jumala on säätänyt myöskin monilapsisen äidin elämän pituuden jo ennenkuin äiti edes on syntynyt tänne maailmaan. Turhaa syyllistämistä monilapsisten perheitten äitejä koska me voimme turvallisesti jättää itsemme ja perheemme Jumalan väkevän käden alle.Nukkui uskossa turvaten Vapahtajaansa. Tämä on tärkein kun me täältä lähdemme oli se lähdön tapa sitten mikä tahansa.
- ex-näre
Näre kuulehan kirjoitti:
Ei antain ylön yhteistä seurakuntaa, niin että eiköhän seurakunnalla ole tärkeä uskonopillinen merkitys.
Etkö usko, että kukaan meistä ei lähde täältä ajasta kuin vasta silloin kun Jumala on sen ajan säätänyt. Ja Jumala on säätänyt myöskin monilapsisen äidin elämän pituuden jo ennenkuin äiti edes on syntynyt tänne maailmaan. Turhaa syyllistämistä monilapsisten perheitten äitejä koska me voimme turvallisesti jättää itsemme ja perheemme Jumalan väkevän käden alle.Hello vl-foormilainen, ex-näre kuulee! Olisi mukavaa, jos myös sinä käyttäisit nimimerkkiä, jotta tietäisi kenen kanssa kulloinkin keskustelee.
Olemme samaa mieltä, että seurakunnalla on tärkeä uskonopillinen merkitys, hyvin tärkeä. Ilman Jumalan seurakuntaa ei synny Jumalan lapsia. Seurakunta ei kuitenkaan ole uskon kohde, vaan Raamatun Jeesus Kristus. Raamattu on yksin uskon ylin auktoritetti, eikä seurakunta ole sen veroinen tai sitä korkeampi.
Tottakai jokainen meistä lähtee ajasta Jumalan säätämällä ajalla. Toisin kuin vl-foorumilla käsitetään, kristillisyydessä on rakkaudellisesti nähty, ettei henkensä kaupalla tarvitse kenenkään synnyttää. Kristillisyyden käsitys ei ole monilapsisten äitien syyllistämistä, se on Jumalan rakkautta ja huolenpitoa lakihenkisyyden sijaan. - Jooko?
ex-näre kirjoitti:
Hello vl-foormilainen, ex-näre kuulee! Olisi mukavaa, jos myös sinä käyttäisit nimimerkkiä, jotta tietäisi kenen kanssa kulloinkin keskustelee.
Olemme samaa mieltä, että seurakunnalla on tärkeä uskonopillinen merkitys, hyvin tärkeä. Ilman Jumalan seurakuntaa ei synny Jumalan lapsia. Seurakunta ei kuitenkaan ole uskon kohde, vaan Raamatun Jeesus Kristus. Raamattu on yksin uskon ylin auktoritetti, eikä seurakunta ole sen veroinen tai sitä korkeampi.
Tottakai jokainen meistä lähtee ajasta Jumalan säätämällä ajalla. Toisin kuin vl-foorumilla käsitetään, kristillisyydessä on rakkaudellisesti nähty, ettei henkensä kaupalla tarvitse kenenkään synnyttää. Kristillisyyden käsitys ei ole monilapsisten äitien syyllistämistä, se on Jumalan rakkautta ja huolenpitoa lakihenkisyyden sijaan.onko sinulla omia pieniä taivaan taimia Näre? Jos ei ole vielä sellainen tilanne, että sinulle ei ole suotu perhe elämää, niin palaappa sitten vasta kokemuksen jälkeen tähän äitiys asiaan!
- ex-näre
Jooko? kirjoitti:
onko sinulla omia pieniä taivaan taimia Näre? Jos ei ole vielä sellainen tilanne, että sinulle ei ole suotu perhe elämää, niin palaappa sitten vasta kokemuksen jälkeen tähän äitiys asiaan!
Jooko, yrität käyttää vanhaa ja huonoa keinoa keskustelun vaientamiseksi. Vl-foorumilla tuollaisia keinoja on kyllä käytetään, mutta se ei ole kristillistä toimintaa, eikä kristillisyysen käsitys keskustelun avoimuudesta on sellainen. Kristillisyydessä keskustelun rehellisyys ja avoimuus on nähty hyväksi asiaksi ja sellaiseksi asiaksi, joihin tulee jatkossa pyrkiä entistäkin selvemmin.
Keskustelun kannalta ei ole olennaista, onko minulla tai jollain muulla keskustelijalla omia lapsia. Asiakeskustelussa sillä ei ole mitään merkitystä. Kokemuskeskutelussa sillä on jossain määrin merkitystä, mutta yhtä kaikki myös synnytyksistä, yövalvomisista, lastenhoidosta jne. voivat keskustella kaikki sellaisetkin, joilla omia lapsia ei ole. (Aivan samalla tavoin kuin esim. rattijuoppoudesta voivat keskutella sellaisetkin, jotka eivät itse ole rattijuoppouteen joutuneet.) - Oma kokemus
ex-näre kirjoitti:
Hello vl-foormilainen, ex-näre kuulee! Olisi mukavaa, jos myös sinä käyttäisit nimimerkkiä, jotta tietäisi kenen kanssa kulloinkin keskustelee.
Tottakai jokainen meistä lähtee ajasta Jumalan säätämällä ajalla. Toisin kuin vl-foorumilla käsitetään, kristillisyydessä on rakkaudellisesti nähty, ettei henkensä kaupalla tarvitse kenenkään synnyttää. Kristillisyyden käsitys ei ole monilapsisten äitien syyllistämistä, se on Jumalan rakkautta ja huolenpitoa lakihenkisyyden sijaan.Tartun tuohon sanontaan, ettei kenenkään tarvi henkensä kaupalla synnyttää. Sillä olin v. 1976 synnyttämässä ensimmäistä lastamme. Koska minulla ei ollut omia supistuksia turvauduttiin ns. tipan avulla annettaviin supistuksiin. Vaikka olin kokonaisen vuorokauden noissa supistuksissa, ei kohdun suu kuitenkaan avautunut kuin 4 cm. Kun aamulla sama lääkäri tuli kierrokselle, joka oli minut edellisenä aamuna tutkinutkin, hän ihmetteli, miksi tämä äiti on vielä täällä. Itse olin kaksi viimeistä tuskallista tuntia pyytänyt kätilöä hakemaan lääkärin, koska tajusin, että nyt ei kaikki voi olla kohdillaan. Mutta tuo kätilö ei suostunut vaan sanoi, että lääkäri tulee vasta kahdeksaa. Heti hän huomasi tutkiessaan, että kohtuni oli revennyt jonkin verran ja tehtiin pikasektio. Sain terveen pojan, vaikka viimeinen ajatus oli ollutkin ennen nukutusta, että lapsi ei varmaan enää ole elossa. Voitaisiinko tapauksessani käyttää tuota henkensä kaupalla synnyttämistä , vaikka kyseessä ei ollutkaan kuin vasta eka synnytys ja raskausaika oli sujunut hyvin? Kun kysyimme lääkäriltä, että miten pian uutta raskautta voitaisiin ajatella, hän sanoi että vaikka heti. No tulihan niitä sitten liki kymmenkunta ja kaikki ne olivatkin sitten ns. normaalisynnytyksiä. Jos Jumala olisi sallinut ensimmäisen synnytykseni mennä toisin eli olisin menehtynyt, niin se olisi siltikin ollut Jumalan tahto. Ei meidän ole lupa lähteä mestarisoimaan näissä lastensaanti asioissa.
- Ujn65418
Oma kokemus kirjoitti:
Tartun tuohon sanontaan, ettei kenenkään tarvi henkensä kaupalla synnyttää. Sillä olin v. 1976 synnyttämässä ensimmäistä lastamme. Koska minulla ei ollut omia supistuksia turvauduttiin ns. tipan avulla annettaviin supistuksiin. Vaikka olin kokonaisen vuorokauden noissa supistuksissa, ei kohdun suu kuitenkaan avautunut kuin 4 cm. Kun aamulla sama lääkäri tuli kierrokselle, joka oli minut edellisenä aamuna tutkinutkin, hän ihmetteli, miksi tämä äiti on vielä täällä. Itse olin kaksi viimeistä tuskallista tuntia pyytänyt kätilöä hakemaan lääkärin, koska tajusin, että nyt ei kaikki voi olla kohdillaan. Mutta tuo kätilö ei suostunut vaan sanoi, että lääkäri tulee vasta kahdeksaa. Heti hän huomasi tutkiessaan, että kohtuni oli revennyt jonkin verran ja tehtiin pikasektio. Sain terveen pojan, vaikka viimeinen ajatus oli ollutkin ennen nukutusta, että lapsi ei varmaan enää ole elossa. Voitaisiinko tapauksessani käyttää tuota henkensä kaupalla synnyttämistä , vaikka kyseessä ei ollutkaan kuin vasta eka synnytys ja raskausaika oli sujunut hyvin? Kun kysyimme lääkäriltä, että miten pian uutta raskautta voitaisiin ajatella, hän sanoi että vaikka heti. No tulihan niitä sitten liki kymmenkunta ja kaikki ne olivatkin sitten ns. normaalisynnytyksiä. Jos Jumala olisi sallinut ensimmäisen synnytykseni mennä toisin eli olisin menehtynyt, niin se olisi siltikin ollut Jumalan tahto. Ei meidän ole lupa lähteä mestarisoimaan näissä lastensaanti asioissa.
Mitä olisit tehnyt jos lääkäri olisi sanonut että kohtu on niin pahasti rikki että seuraava raskaus on varmasti kuolemaksi? Sinähän olit onnekas etkä joutunut tätä miettimään. Kuitenkin kerrot kokemuksesi niin kuin se jotenkin liittyisi tähän keskusteltavana olevaan asiaan.
- Lapsen usko
Ujn65418 kirjoitti:
Mitä olisit tehnyt jos lääkäri olisi sanonut että kohtu on niin pahasti rikki että seuraava raskaus on varmasti kuolemaksi? Sinähän olit onnekas etkä joutunut tätä miettimään. Kuitenkin kerrot kokemuksesi niin kuin se jotenkin liittyisi tähän keskusteltavana olevaan asiaan.
Jumalalla on onnen ohjat vai miten se vanha sananparsi menikään eli siinä mielessä liittyy tähän keskusteltavaan asiaan.
- VL-foorumilainen
Olisi mielenkiintoista tietää kuka on etsivä-xx. joten pyydän, että kirjoitappa oikea nimesi vastaukseksi tähän. LUPAAN että en paljasta oikeaa henkilöllisyyttäsi KENELLEKÄÄN!
- heh heh
Kukaan oikea vlfoorumilainen ei kirjoita tuollaista soopaa. Senhän kaikki arvaavatkin, mutta sanottakoon silti.
- Ehdotan
heh heh kirjoitti:
Kukaan oikea vlfoorumilainen ei kirjoita tuollaista soopaa. Senhän kaikki arvaavatkin, mutta sanottakoon silti.
Ex näre kuule oisko arvollisempaa seuraa siirtyä kirjoittamaan Kotimaa24 lehden nettisivuille, sillä siellä voisit Vuokko Ilolan kanssa löytää toisenne!
- Unohdin
Ehdotan kirjoitti:
Ex näre kuule oisko arvollisempaa seuraa siirtyä kirjoittamaan Kotimaa24 lehden nettisivuille, sillä siellä voisit Vuokko Ilolan kanssa löytää toisenne!
että näre tuskin haluaa nimeään julkiseen keskusteluun, sillä Kotimaa 24 lehden keskusteluihin osallistuminen edellyttää omalla nimellä kirjoittamista.
- ex-näre
Ehdotan kirjoitti:
Kotimaa24:ää olen joskus harkinnut, mutta toistaiseksi olen pysynyt sieltä poissa.
V.I:n kanssa minulla ei ole mitään löytämistä. Uskomme eri tavalla.
- H.H R
Ymmärrän hyvin "ex-näreen" kommentteja! Itse kirjoittelin 3 vuotta Vl-foorumiin, koska tunsin, että on hyvä syventyä teologisesti omaksumaansa uskoon ja uskonkäsityksiin, mutta foorumilla minut yllätti se voimakas farisealainen oikeaoppisuuden ja vain oman navan tuntemisen ilmapiiri, että oli pakko peräytyä ja etsittävä turvaa Raamatusta ja sen todistamista seikoista, missä lepää ainoastaan autuutemme. On lohduttavaa, että jokaiselle etsivälle, loukatulle ja syrjäytetylle antaa Raamattu selvän todisteen tiestä, totuudesta ja elämästä. Se on (tekisi mieleni huutaa):
YKSIN JEESUS KRISTUS! Ei muuta!- Äiditönkö?
Niinpä mutta älä unohda sitä tärkeää tietoa, että mistä Jeesus on tänäkin päivänä löydettävissä?Hän on sanojensa mukaan omissaan ,sillä Hän sanoo, että teissä minä haluan asua ja vaikuttaa ja nämä Jeesuksen omat asuvat sitä maan päälle laskettua uutta Jerusalemia siis tarvitaan myöskin Jumalan valtakunta siis seurakunta se oikea, jossa Pyhä Henki tekee työtään. Jos et sitä maan päällä olevaa Jumalan seurakuntaa ole vielä löytänyt ja siellä olevaa Pyhän Hengen yhteyttä, niin huonosti on asiasi.
- H.H.R
Äiditönkö? kirjoitti:
Niinpä mutta älä unohda sitä tärkeää tietoa, että mistä Jeesus on tänäkin päivänä löydettävissä?Hän on sanojensa mukaan omissaan ,sillä Hän sanoo, että teissä minä haluan asua ja vaikuttaa ja nämä Jeesuksen omat asuvat sitä maan päälle laskettua uutta Jerusalemia siis tarvitaan myöskin Jumalan valtakunta siis seurakunta se oikea, jossa Pyhä Henki tekee työtään. Jos et sitä maan päällä olevaa Jumalan seurakuntaa ole vielä löytänyt ja siellä olevaa Pyhän Hengen yhteyttä, niin huonosti on asiasi.
Nim."Äiditönkö"! En puhunut seurakunnasta, enkä Jumalan valtakunnasta mitään, vaan kirjoitin käsityksiäni Vl-foorumista. Äiditön en ole! Tallustelen täällä Joensuun ry:llä. Tosin on minulla muuallakin "lämmittelykohteita".
- repomanssi
H.H.R kirjoitti:
Nim."Äiditönkö"! En puhunut seurakunnasta, enkä Jumalan valtakunnasta mitään, vaan kirjoitin käsityksiäni Vl-foorumista. Äiditön en ole! Tallustelen täällä Joensuun ry:llä. Tosin on minulla muuallakin "lämmittelykohteita".
Kuljeskelen tosiaan muissakin tilaisuuksissa kuin ry:llä, pitäähän sitä jokaisella kakkonen ja kolmonenkin olla.
- Äidin omaava
H.H.R kirjoitti:
Niin pyöreä vastaus kuin olla ja voi, että heitän ekana, että hengellinen huoruus on synti, mutta jos et noilla mainitsemillasi muuallakin "lämmityskohteilla" tarkoitakkaan eri hengellisyyksiä, niin asia ok.
- 29+33
Taidan tietää, kuka olet!
- ex-näre
Joku tietää, joku ei tiedä ja loput arvailee. Arvailla voi sitäkin, kenestä keskusteluun kirjoittaneesta puhut ja miksi nimettömästi ilkut arvailujasi. Mieti, miltä sinusta tuntuisi, jos sinulle tuntematon puskista huutelisi "taidan tietää, kuka olet!"? Eikö olisi kristillisempää mennä luo ja kertoa asiansa?
- kamera
ivetahan se taas multinikkeilee :-(
- 35+33
Kuka on iveta?
- 35+33
Eikö kukaan tiedä, kuka on iveta?
- 22+67
35 33 on iveta
- 79+09
22+67 kirjoitti:
35 33 on iveta
Ootko 35 33 iveta? Vastaa!
- 8cy28dddd
vl foorumi onollut täysin sairas muita tuomitseva lynkkauspaikka. ihanaa on oikeat vl:t nyt järkiintyvät.
- pellonmies
Tuntuuu että vl foorumi on nyt aivan ymmällään ja sanoo ettei liike ole ihmisestä eli puheenjohtajasta kiinni. Tämä kun antaa liberaaleja kommentteja. Ei ole siinä uudella pj:lla helppoa kun on änkyrä väkeä joukossa. Vl-liike kehittyy vaikka kuinka änkyrät haraavat.
- etsivä-xx
pellonmies kirjoitti:
Tuntuuu että vl foorumi on nyt aivan ymmällään ja sanoo ettei liike ole ihmisestä eli puheenjohtajasta kiinni. Tämä kun antaa liberaaleja kommentteja. Ei ole siinä uudella pj:lla helppoa kun on änkyrä väkeä joukossa. Vl-liike kehittyy vaikka kuinka änkyrät haraavat.
Vl-foorumi on ollut tähänkin asti enemmän ulkoiseen tapaoppiin sitoutunut kuin SRK:n johtokunta. Ilmiö toimii niin että siellä missä pohajalla on teologiaa ja siitä johdettu asia on vl foorumi tulkinnut sen merkitsevän ulkoista tapaa ja mittaa sitä. Sellaiset teologian vivahteet mitä Raamatussa on ja joita tulee esim. tässä ehkäisyssä vastaan on Jumalan armo ihmistä kohtaan silloin kun vajavainen ihminen toimii täällä ajassa. Armolla ei yhtäkään lisäehtoa, ei edes katumuksen syvyyttä vaadita. Elämän kunnioittaminen merkitsee olevan elämän kunnioittamista niin kuin Jeesus on asettanut viljan syömisen nälkään esimerkiksi. Ja varoittanut tuomitsemisesta. Toki soisi johtokunnan tuovan esiin niitä Raamatun elementtejä ja Jumalan rakkautta joiden varassa esim. tässä ehkäisyasiassa ymmärretään "epätoivoiset tilanteet" perheissä ja tuetaan tien löytämistä "haudasta elämään päin". Varsinkin lapselle annetaan lapsuudessa eväät koko elämään ja omaan vanhemmuuteen joten siihen panostaminen tuottaa Jumalan satoa pieniin lapsiin vielä "kolmannessa sukupolvessakin".
Matt. 12:7
Jos te ymmärtäisitte, mitä tämä tarkoittaa: 'Armahtavaisuutta minä tahdon, en uhrimenoja', te ette tuomitsisi syyttömiä. [Hoos. 6:6 ; Matt. 9:13]
Jeesus sanoo nämä sanat silloin kun nälkään syödään sapattina viljaa ja viittaa siinä Vanhan testamentin tapahtumaan missä rikotaan vielä enemmän Mooseksen lakia syömällä uhrileipää nälkään. Sitäkään ei Jumala ole tuominnut vaan on ymmärtänyt sen elämää ylläpitäväksi asiaksi.
Ihmisellä on oikeus olla Jumalaa lähellä juuri silloin kun on uupunut, epäonnistunut, sairauden fyysisen tai henkisen uuvuttamana kykenemätön huolehtimaan itsestään tai muista. Jumala on rakkaus. Hän ei aseta muita ehtoja kuin uskon.
1 Niihin aikoihin Jeesus kerran kulki sapattina viljapellon laitaa. Hänen opetuslastensa tuli nälkä, ja he alkoivat katkoa tähkäpäitä ja syödä. [Mark. 2:23-28; Luuk. 6:1-5 : 5. Moos. 23:26]
2 Fariseukset näkivät sen ja sanoivat Jeesukselle: "Katso nyt, opetuslapsesi tekevät sellaista, mitä sapattina ei ole lupa tehdä." [2. Moos. 20:8-10]
3 Mutta Jeesus vastasi heille: "Ettekö ole lukeneet, mitä Daavid teki, kun hän ja hänen miehensä olivat nälissään? [1. Sam. 21:4-7]
4 Hän meni Jumalan huoneeseen ja söi uhrileivät, vaikka niiden syöminen oli sallittua ainoastaan papeille, ei hänelle eikä hänen miehilleen. [2. Moos. 25:30; 3. Moos. 24:5-9]
5 Tai ettekö ole laista lukeneet, että papit tekevät temppelissä sapattinakin työtä mutta ovat silti syyttömiä? [4. Moos. 28:9,10]
6 Minä sanon: tässä teillä on enemmän kuin temppeli.
7 Jos te ymmärtäisitte, mitä tämä tarkoittaa: 'Armahtavaisuutta minä tahdon, en uhrimenoja', te ette tuomitsisi syyttömiä. [Hoos. 6:6 ; Matt. 9:13]
8 Ihmisen Poika on sapatin herra."
4 Pappi vastasi Daavidille: "Minulla ei ole täällä tavallista leipää, mutta pyhää leipää on, jos vain palvelijasi ovat pysyneet erossa naisista."
5 Daavid sanoi papille: "Varmasti ovat. Aina kun lähdemme sotaan, on naisiin koskeminen meiltä kielletty, jotta mieheni pysyisivät pyhinä ja puhtaina. Vaikka tämä ei olekaan sotaretki, he ovat tänäänkin täysin puhtaat." [2. Moos. 25:30 | 2. Moos. 19:15 ]
6 Silloin pappi antoi hänelle pyhiä leipiä. Siellä ei näet ollut muuta leipää kuin uhrileipiä, jotka oli otettu pois Herran edestä silloin kun niiden tilalle oli pantu tuoreet leivät. [2. Sam. 11:11]
7 Siellä oli silloin pyhittäytymässä Herran edessä yksi Saulin miehistä, edomilainen Doeg, joka oli hänen paimentensa päällysmies. [3. Moos. 24:8,9; Mark. 2:26]
Eivät nämä Davidin miehet olleet pakanoita, he noudattivat Juutalaista lakia niin hyvin kuin pystyivät. Ja mehän tiedämme Raamatun perusteella että kukaan muu kuin Kristus ei voi täyttää lakia. Emmekä me usko katolisten tapaan että joku olisi ihmisenä niin hyvä että hänellä olisi vielä ylimääräistä hyvää jonka joku muu voisi saada kirkon kautta omakseen.(Ainakin näin olen ymmärtänyt katolisen kirkon opettavan pyhimyksistään). - Esirukous
etsivä-xx kirjoitti:
Vl-foorumi on ollut tähänkin asti enemmän ulkoiseen tapaoppiin sitoutunut kuin SRK:n johtokunta. Ilmiö toimii niin että siellä missä pohajalla on teologiaa ja siitä johdettu asia on vl foorumi tulkinnut sen merkitsevän ulkoista tapaa ja mittaa sitä. Sellaiset teologian vivahteet mitä Raamatussa on ja joita tulee esim. tässä ehkäisyssä vastaan on Jumalan armo ihmistä kohtaan silloin kun vajavainen ihminen toimii täällä ajassa. Armolla ei yhtäkään lisäehtoa, ei edes katumuksen syvyyttä vaadita. Elämän kunnioittaminen merkitsee olevan elämän kunnioittamista niin kuin Jeesus on asettanut viljan syömisen nälkään esimerkiksi. Ja varoittanut tuomitsemisesta. Toki soisi johtokunnan tuovan esiin niitä Raamatun elementtejä ja Jumalan rakkautta joiden varassa esim. tässä ehkäisyasiassa ymmärretään "epätoivoiset tilanteet" perheissä ja tuetaan tien löytämistä "haudasta elämään päin". Varsinkin lapselle annetaan lapsuudessa eväät koko elämään ja omaan vanhemmuuteen joten siihen panostaminen tuottaa Jumalan satoa pieniin lapsiin vielä "kolmannessa sukupolvessakin".
Jos te ymmärtäisitte, mitä tämä tarkoittaa: 'Armahtavaisuutta minä tahdon, en uhrimenoja', te ette tuomitsisi syyttömiä. [Hoos. 6:6 ; Matt. 9:13]
Jeesus sanoo nämä sanat silloin kun nälkään syödään sapattina viljaa ja viittaa siinä Vanhan testamentin tapahtumaan missä rikotaan vielä enemmän Mooseksen lakia syömällä uhrileipää nälkään. Sitäkään ei Jumala ole tuominnut vaan on ymmärtänyt sen elämää ylläpitäväksi asiaksi.
Ihmisellä on oikeus olla Jumalaa lähellä juuri silloin kun on uupunut, epäonnistunut, sairauden fyysisen tai henkisen uuvuttamana kykenemätön huolehtimaan itsestään tai muista. Jumala on rakkaus. Hän ei aseta muita ehtoja kuin uskon.
1 Niihin aikoihin Jeesus kerran kulki sapattina viljapellon laitaa. Hänen opetuslastensa tuli nälkä, ja he alkoivat katkoa tähkäpäitä ja syödä. [Mark. 2:23-28; Luuk. 6:1-5 : 5. Moos. 23:26]
2 Fariseukset näkivät sen ja sanoivat Jeesukselle: "Katso nyt, opetuslapsesi tekevät sellaista, mitä sapattina ei ole lupa tehdä." [2. Moos. 20:8-10]
3 Mutta Jeesus vastasi heille: "Ettekö ole lukeneet, mitä Daavid teki, kun hän ja hänen miehensä olivat nälissään? [1. Sam. 21:4-7]
4 Hän meni Jumalan huoneeseen ja söi uhrileivät, vaikka niiden syöminen oli sallittua ainoastaan papeille, ei hänelle eikä hänen miehilleen. [2. Moos. 25:30; 3. Moos. 24:5-9]
5 Tai ettekö ole laista lukeneet, että papit tekevät temppelissä sapattinakin työtä mutta ovat silti syyttömiä? [4. Moos. 28:9,10]
7 Jos te ymmärtäisitte, mitä tämä tarkoittaa: 'Armahtavaisuutta minä tahdon, en uhrimenoja', te ette tuomitsisi syyttömiä. [Hoos. 6:6 ; Matt. 9:13]
4 Pappi vastasi Daavidille: "Minulla ei ole täällä tavallista leipää, mutta pyhää leipää on, jos vain palvelijasi ovat pysyneet erossa naisista."
5 Daavid sanoi papille: "Varmasti ovat. Aina kun lähdemme sotaan, on naisiin koskeminen meiltä kielletty, jotta mieheni pysyisivät pyhinä ja puhtaina. Vaikka tämä ei olekaan sotaretki, he ovat tänäänkin täysin puhtaat." [2. Moos. 25:30 | 2. Moos. 19:15 ]
6 Silloin pappi antoi hänelle pyhiä leipiä. Siellä ei näet ollut muuta leipää kuin uhrileipiä, jotka oli otettu pois Herran edestä silloin kun niiden tilalle oli pantu tuoreet leivät. [2. Sam. 11:11]
7 Siellä oli silloin pyhittäytymässä Herran edessä yksi Saulin miehistä, edomilainen Doeg, joka oli hänen paimentensa päällysmies. [3. Moos. 24:8,9; Mark. 2:26]
Eivät nämä Davidin miehet olleet pakanoita, he noudattivat Juutalaista lakia niin hyvin kuin pystyivät. Ja mehän tiedämme Raamatun perusteella että kukaan muu kuin Kristus ei voi täyttää lakia. Emmekä me usko katolisten tapaan että joku olisi ihmisenä niin hyvä että hänellä olisi vielä ylimääräistä hyvää jonka joku muu voisi saada kirkon kautta omakseen.(Ainakin näin olen ymmärtänyt katolisen kirkon opettavan pyhimyksistään).Sydämestäni soisin, että sinä etsivä-xx vielä löytäisit elävän Jumalan seurakunnan, jonka ulkopuolella vielä olet huomaamatta tilaasi.
- 44+62
Esirukous kirjoitti:
Sydämestäni soisin, että sinä etsivä-xx vielä löytäisit elävän Jumalan seurakunnan, jonka ulkopuolella vielä olet huomaamatta tilaasi.
## Sydämestäni soisin, että sinä etsivä-xx vielä löytäisit elävän Jumalan seurakunnan, jonka ulkopuolella vielä olet huomaamatta tilaasi. ###
Huomaan, että itse tarvitset esirukousta ja koko sinun seurakuntasi, että löytäisit seurakuntasi ohessa Jeesuksen Kristuksen. Puhutte aina, että Jeesus Kristus on löydettävissä ainoastaan teidän luota. Väistämättä tulee nyt vahva epäilys, koska kirjoitat etsivä-xx:lle noin, joka puhuu myös löydetystä Kristuksesta, mutta sinä vain seurakunnasta. - Kerroppa
44+62 kirjoitti:
## Sydämestäni soisin, että sinä etsivä-xx vielä löytäisit elävän Jumalan seurakunnan, jonka ulkopuolella vielä olet huomaamatta tilaasi. ###
Huomaan, että itse tarvitset esirukousta ja koko sinun seurakuntasi, että löytäisit seurakuntasi ohessa Jeesuksen Kristuksen. Puhutte aina, että Jeesus Kristus on löydettävissä ainoastaan teidän luota. Väistämättä tulee nyt vahva epäilys, koska kirjoitat etsivä-xx:lle noin, joka puhuu myös löydetystä Kristuksesta, mutta sinä vain seurakunnasta.Ei Jeesusta löydetä sieltä sun täältä vaan vain yhdestä seurakunnasta. En tiedä mistä sinä olet luulouskossasi Hänet löytänyt?
- 44+22
Kerroppa kirjoitti:
Ei Jeesusta löydetä sieltä sun täältä vaan vain yhdestä seurakunnasta. En tiedä mistä sinä olet luulouskossasi Hänet löytänyt?
Kerropa kuinka monta seurakuntaa oli Paavalin aikana! Kaikista löytyi Kristus!
- Kerronpa
44+22 kirjoitti:
Kerropa kuinka monta seurakuntaa oli Paavalin aikana! Kaikista löytyi Kristus!
Et voi olla noin tyhmä! Ne seurakunnat jotka Paavali perusti eri puolille vähää aasiaa jne. olivat samassa uskonhengessä ja opissa. Nyt täällä maan päällä on pilvin pimein erinimisiä seurakuntia, joissa kyllä muka saarnataan Kristusta, mutta oppi ja opetus on eri. Siksipä ne eivät ikinä voi olla lähtöisin Pyhästä hengestä vaan ihmiset ovat niitä oman järkensä ja tulkintansa valossa perustaneet. Pyhä Henki ei opeta monella eri tavalla siitä, miten Jumala vanhurskauttaa syntisen ei ikinä!
- etsivä-xx
Esirukous kirjoitti:
Sydämestäni soisin, että sinä etsivä-xx vielä löytäisit elävän Jumalan seurakunnan, jonka ulkopuolella vielä olet huomaamatta tilaasi.
Luojalle kiitos, ihan oikea rauhayhdistys ei ole vl-foorumi, missä poikaset jakavat mielipiteitä ymmärtämättä mistä puhuvat. Vl foorumi on saanut monen aran ihmisen aivan turhaan epäilemään uskoaan. En ole vl-foorumin varassa. Ihan turhaa on kenenkään ajatella että vl-foorumilla olisi sideavaimet. Kirjoitetusta sanasta ei saa uskoa niin on myöskin silloin sideavainkin paketissa. Liian moni ottaa sen vain tosissaan ja "kerjää" sieltä hyväksymistä. Muista sinäkin näre että sideavainta ie voi sitäkään edes käyttää netissä kirjallisesti. Joten se siitä.
- uskomassa
Väärä todistus, mutta ymmärrän, jos sinulle on jossain asiassa tullut synninluvallisuudessa eläminen rakkaaksi niin silloin koet foorumin tuomitsevaksi, kun seisotaan armossa ja totuudessa. Muista missä langesit ja tee parannus koskee sinuakin.
- Näin se on
pellonmies kirjoitti:
No onhan se totta että ei liike ole puheenjohtajasta kiinni vaan Pyhä Henki se hoitaa Jumalan valtakuntaa edelleenkin ja Jumala puhdistaa puimatanterettaan kun tarpeelliseksi näkee.
- Vaikutat siltä
etsivä-xx kirjoitti:
Luojalle kiitos, ihan oikea rauhayhdistys ei ole vl-foorumi, missä poikaset jakavat mielipiteitä ymmärtämättä mistä puhuvat. Vl foorumi on saanut monen aran ihmisen aivan turhaan epäilemään uskoaan. En ole vl-foorumin varassa. Ihan turhaa on kenenkään ajatella että vl-foorumilla olisi sideavaimet. Kirjoitetusta sanasta ei saa uskoa niin on myöskin silloin sideavainkin paketissa. Liian moni ottaa sen vain tosissaan ja "kerjää" sieltä hyväksymistä. Muista sinäkin näre että sideavainta ie voi sitäkään edes käyttää netissä kirjallisesti. Joten se siitä.
Poikasetko? Sinä taidat olla jo tarpeeksi pitkälle itseoppinut.
- etsivä-xx
Vaikutat siltä kirjoitti:
Poikasetko? Sinä taidat olla jo tarpeeksi pitkälle itseoppinut.
Ei ollut kyse opista vaan elämänkokemuksesta. lasten saamisesta kirjoittavat ne nuoret miehet joilla ei ole asiasta minkäänlaista kokemusta. Ainakin se mistä kirjoitin sinne alkuun lainauksen kertoo elämänkokemuksen kapeudesta. Se srk:n tiedotteessa koottu selostus alustuksesta kertoo sen sijaan siitä mitä ihan oikeassa elämässä ihan oikeasti tapahtuu ja mitä siitä seuraa.
- Vastaatko?
etsivä-xx kirjoitti:
Esitän kysymyksen sinulle etsivä-xx tervehditkö sinä Jumalan terve tervehdyksellä seuroissa käydessäsi uskovaisia?i tervehtiikö joku uskovainen sinua?
- käsittääkseni
etsivä-xx kirjoitti:
Eivät nämä Davidin miehet olleet pakanoita, he noudattivat Juutalaista lakia niin hyvin kuin pystyivät. Ja mehän tiedämme Raamatun perusteella että kukaan muu kuin Kristus ei voi täyttää lakia. Emmekä me usko katolisten tapaan että joku olisi ihmisenä niin hyvä että hänellä olisi vielä ylimääräistä hyvää jonka joku muu voisi saada kirkon kautta omakseen.(Ainakin näin olen ymmärtänyt katolisen kirkon opettavan pyhimyksistään).Käsittääkseni etsivä-xx ei pidä ehkäisyä syntinä missään tilanteessa, joten ei ole yllättävää, jos hän hyväksyy sen masennustapauksissakin.
Onko ehkäisy äidin masennustapauksissa hyväksyttävää, on ehkäisyä syntiä pitävien keskinäinen keskustelunaihe. Ne, jotka eivät ehkäisyä ylipäätään pidä syntinä, ovat täysin ulkopuolisia sellaisessa keskustelussa. - etsivä-xx
käsittääkseni kirjoitti:
Käsittääkseni etsivä-xx ei pidä ehkäisyä syntinä missään tilanteessa, joten ei ole yllättävää, jos hän hyväksyy sen masennustapauksissakin.
Onko ehkäisy äidin masennustapauksissa hyväksyttävää, on ehkäisyä syntiä pitävien keskinäinen keskustelunaihe. Ne, jotka eivät ehkäisyä ylipäätään pidä syntinä, ovat täysin ulkopuolisia sellaisessa keskustelussa.Aloitat asian aivan väärästä päästä.
Pitää aloittaa se keskustelu ei välineestä vaan intentiosta.
En ole ortodoksi mm.vanhurskauttamisopin takia, mutta tämän lähtökohdan jaan mikä on ortodoksisella kirkolla tähän avioliiton tarkoitukseen ja lapsiin liittyen. Lainaan tähän tekstiä http://www.ortodoksi.net/index.php/Ehkäisy
#
Lähtökohtaisesti avioliiton tulisi olla avoin lapsille. Näin ortodoksinen kirkko opettaa. Sen tuo kauniisti ilmi avioliiton sakramentin monet rukoukset. Tässäkin kysymyksessä avioliitto on se itsestäänselvä tausta kysymykselle.
Pieni ero on huomattavissa ortodoksisen kirkon ja katolisen kirkon opetuksissa. Molemmat ovat hyvin samankaltaisia opetuksissaan, mutta ortodoksinen kirkko korostaa koko avioliiton olevan avoin lapsen saamiselle. Sen sijaan katolinen kirkko taas usein tuntuu korostavan juuri sukupuoliyhteyden merkitystä lapsen saamisessa. Kyse on sävyerosta, mutta toki sillä on suurikin merkitys käytännön elämän tasolla.
Ortodoksinen kirkko ei ole kategorinen jokaisen sukupuoliyhteyden suhteen ja tässä mielessä se jää "makuhuoneen oven ulkopuolelle" (lause on muuten joskus käytössä mitä ihmeellisimmissä yhteyksissä ja joskus hyvin ei-ortodoksisella päämäärällä).
Avioliiton on oltava avoin lapsen saamiselle, sillä se on sen yksi tärkeimmistä tarkoituksista. Vaikkei tämä kuitenkaan ole ainoa tarkoitus on tämä niin kutsuttu "perusavoimuus" oltava. Ehkäisy on siinä mielessä hyväksyttävää, muttei "millä hinnalla hyvänsä". Se ei ole ortodoksisen kirkon opetuksen mukaista silloin jos avioliitosta yritetään täysin ja aina eristää lapsensaannin mahdollisuus.
#
Tämä hinnalla millä hyvänsä pitää sisällään mm keskustelun masennuksen tai muun sairauden vuoksi ehkäisystä. Myös kyvyttömyys huolehtia lasten lapsesta on myös otettava vakavasti.
Täällä on kyselty tevehditäänkö minua. Ne harvat, jotka tietävät mitkä asiat ovat esim. tämän ei hinnalla millä hyvänsä asian perusteita, hyväksyvät ne. Suviseurojen tiedotteessa mainittu alustus on näkyvä merkki siitä keskustelusta jota vanhoillislestadiolaisesa liikeessä käydään. Niitä jotka eivät hyväksyis - en tunne sellaisia. - hempeyden synti
etsivä-xx kirjoitti:
Aloitat asian aivan väärästä päästä.
Pitää aloittaa se keskustelu ei välineestä vaan intentiosta.
En ole ortodoksi mm.vanhurskauttamisopin takia, mutta tämän lähtökohdan jaan mikä on ortodoksisella kirkolla tähän avioliiton tarkoitukseen ja lapsiin liittyen. Lainaan tähän tekstiä http://www.ortodoksi.net/index.php/Ehkäisy
#
Lähtökohtaisesti avioliiton tulisi olla avoin lapsille. Näin ortodoksinen kirkko opettaa. Sen tuo kauniisti ilmi avioliiton sakramentin monet rukoukset. Tässäkin kysymyksessä avioliitto on se itsestäänselvä tausta kysymykselle.
Pieni ero on huomattavissa ortodoksisen kirkon ja katolisen kirkon opetuksissa. Molemmat ovat hyvin samankaltaisia opetuksissaan, mutta ortodoksinen kirkko korostaa koko avioliiton olevan avoin lapsen saamiselle. Sen sijaan katolinen kirkko taas usein tuntuu korostavan juuri sukupuoliyhteyden merkitystä lapsen saamisessa. Kyse on sävyerosta, mutta toki sillä on suurikin merkitys käytännön elämän tasolla.
Ortodoksinen kirkko ei ole kategorinen jokaisen sukupuoliyhteyden suhteen ja tässä mielessä se jää "makuhuoneen oven ulkopuolelle" (lause on muuten joskus käytössä mitä ihmeellisimmissä yhteyksissä ja joskus hyvin ei-ortodoksisella päämäärällä).
Avioliiton on oltava avoin lapsen saamiselle, sillä se on sen yksi tärkeimmistä tarkoituksista. Vaikkei tämä kuitenkaan ole ainoa tarkoitus on tämä niin kutsuttu "perusavoimuus" oltava. Ehkäisy on siinä mielessä hyväksyttävää, muttei "millä hinnalla hyvänsä". Se ei ole ortodoksisen kirkon opetuksen mukaista silloin jos avioliitosta yritetään täysin ja aina eristää lapsensaannin mahdollisuus.
#
Tämä hinnalla millä hyvänsä pitää sisällään mm keskustelun masennuksen tai muun sairauden vuoksi ehkäisystä. Myös kyvyttömyys huolehtia lasten lapsesta on myös otettava vakavasti.
Täällä on kyselty tevehditäänkö minua. Ne harvat, jotka tietävät mitkä asiat ovat esim. tämän ei hinnalla millä hyvänsä asian perusteita, hyväksyvät ne. Suviseurojen tiedotteessa mainittu alustus on näkyvä merkki siitä keskustelusta jota vanhoillislestadiolaisesa liikeessä käydään. Niitä jotka eivät hyväksyis - en tunne sellaisia.Tarkoittaako tuo nyt, että samalla lailla kanssasi ajattelevat pitävät yhtä ja sitten tervehdittekin toisianne? Minä en jos tavattaisiin livenä kyllä tervehtisi sinua, koska me emme usko samalla lailla. Joku kirjoitti vl-foorumilla, että sinunlaisiasi kutsutaan humanisteiksi ja tämä ismi onkin eräs lopun ajan eksytys.
- etsivä-xx
hempeyden synti kirjoitti:
Tarkoittaako tuo nyt, että samalla lailla kanssasi ajattelevat pitävät yhtä ja sitten tervehdittekin toisianne? Minä en jos tavattaisiin livenä kyllä tervehtisi sinua, koska me emme usko samalla lailla. Joku kirjoitti vl-foorumilla, että sinunlaisiasi kutsutaan humanisteiksi ja tämä ismi onkin eräs lopun ajan eksytys.
Tässä sitä ollaan taas yhdessä vl-foorumin edustaman ajattelumallin harhassa. Jos joku hyväksyy minut hän on automaattisesti samaa mieltä kuin minä kaikesta. Metsään menee sekin. Vl-liikkeellä on monet kasvot jopa sinäkin suunnassa, että jotkut näkevät oman vahvan uskonsa lisäksi Jumalan tekevän työtään kussakin ihmisessä omalla tavallaan ja omalla ajallaan.
Alempana nimimerkki
tosielämää
15.7.2014 21:04
Esittää kysymyksiä joist vl liikkeessä ymmärrettään laajasti toisin kuin vl foorumilla.
olen toisaalla lainannut ortodoksisen kirkon tekstiä, koska siinä minusta on sekä vevoite olla valmista vanhemmuuteen että se että yksittäisten asioiden sijaan on "tuomiolla" ihmisen koko vakaumus kristillisestä vanhemmuudesta. Näitä nimimerkin tosielämää (en siis ole minä) esittämissä tapauksissa ortodoksinen käsitys on sovussa vakaumuksen kanssa niin että Päivämiehen tekstin mukaisesti on mahdollisuus löytää sellainen ratkaisu jonka kansa voi elää.
Tässä on yksi esimerkki ihmiskohtalosta, missä jatkuva raskauden vaatimus on ukoa esitettynä keskitysleirien ihmiskokeiden kaltaista julmuutta verrattuna siihen että ihmisen annetaan hyväksyä lapsettomuus, hyväksyä vaikka adoptio ja annetaan ihmisen elää muutoin Jumalaa etsien. Seitsemäs tällainen raskaus jo naisella esimerkin naisella. Kaikki raskaudet tulevat "luomumenetelmällä" menemään samalla tavalla. Tämä nainen hyväksyisi vieraan naisen mitkondriot eli vieraan perimän lisäämisen muasoluun. Hyväksyvätkö kaikki uskovaiset sitten sen omantuntonsa mukaan, ehkä sekin on sitten uskon ristiriita tässä vaikeassa tilanteessa missä ulospääsyyn on vain vähän mahdollisuuksia. Moni tämän päivän vl hyväksyy tässä tilanteessa ehkäisyn, vl foorumissa kuuluu toisenlaisia äänenpainoja. Kuka on vl kuka ei? Onko Kristuksen armonsanoma ja lähimmäisenrakkauden käsky meitä ohjaamassa vai onko se vanhan liiton laki.
http://www.hs.fi/tiede/a1379664447388
www.youtube.com/watch?v=BmUNPPYwSIk
On lisäksi sairauksia joissa kaikki raskaudet päättyvät aina keskenmenoon. Ihmiselle tulisi antaa mahdollisuus hyväksyä asiat ja todeta että elämä jatkuu toisella tavalla, uskovaisen kohdalla niin että Jumala avaa jonkun toisen oven. - Mummi 7
etsivä-xx kirjoitti:
Tässä sitä ollaan taas yhdessä vl-foorumin edustaman ajattelumallin harhassa. Jos joku hyväksyy minut hän on automaattisesti samaa mieltä kuin minä kaikesta. Metsään menee sekin. Vl-liikkeellä on monet kasvot jopa sinäkin suunnassa, että jotkut näkevät oman vahvan uskonsa lisäksi Jumalan tekevän työtään kussakin ihmisessä omalla tavallaan ja omalla ajallaan.
Alempana nimimerkki
tosielämää
15.7.2014 21:04
Esittää kysymyksiä joist vl liikkeessä ymmärrettään laajasti toisin kuin vl foorumilla.
olen toisaalla lainannut ortodoksisen kirkon tekstiä, koska siinä minusta on sekä vevoite olla valmista vanhemmuuteen että se että yksittäisten asioiden sijaan on "tuomiolla" ihmisen koko vakaumus kristillisestä vanhemmuudesta. Näitä nimimerkin tosielämää (en siis ole minä) esittämissä tapauksissa ortodoksinen käsitys on sovussa vakaumuksen kanssa niin että Päivämiehen tekstin mukaisesti on mahdollisuus löytää sellainen ratkaisu jonka kansa voi elää.
Tässä on yksi esimerkki ihmiskohtalosta, missä jatkuva raskauden vaatimus on ukoa esitettynä keskitysleirien ihmiskokeiden kaltaista julmuutta verrattuna siihen että ihmisen annetaan hyväksyä lapsettomuus, hyväksyä vaikka adoptio ja annetaan ihmisen elää muutoin Jumalaa etsien. Seitsemäs tällainen raskaus jo naisella esimerkin naisella. Kaikki raskaudet tulevat "luomumenetelmällä" menemään samalla tavalla. Tämä nainen hyväksyisi vieraan naisen mitkondriot eli vieraan perimän lisäämisen muasoluun. Hyväksyvätkö kaikki uskovaiset sitten sen omantuntonsa mukaan, ehkä sekin on sitten uskon ristiriita tässä vaikeassa tilanteessa missä ulospääsyyn on vain vähän mahdollisuuksia. Moni tämän päivän vl hyväksyy tässä tilanteessa ehkäisyn, vl foorumissa kuuluu toisenlaisia äänenpainoja. Kuka on vl kuka ei? Onko Kristuksen armonsanoma ja lähimmäisenrakkauden käsky meitä ohjaamassa vai onko se vanhan liiton laki.
http://www.hs.fi/tiede/a1379664447388
www.youtube.com/watch?v=BmUNPPYwSIk
On lisäksi sairauksia joissa kaikki raskaudet päättyvät aina keskenmenoon. Ihmiselle tulisi antaa mahdollisuus hyväksyä asiat ja todeta että elämä jatkuu toisella tavalla, uskovaisen kohdalla niin että Jumala avaa jonkun toisen oven.Tyttärelläni on yksi poika 3v ja kaikki kolme muuta raskautta ihan ensimmäinen ja tämän pojan jälkeen kaksi muuta ovat päätyneet keskenmenoon kaks niin, että sikiö kuoli kohtuun kun takana oli kolme odotuskuukautta ja yksi äkilliseen runsaaseen verenvuotoon, jolloin hän asui ulkomailla ja jos ei oltaisi päästy tarpeeksi nopeasti sairaalaan, olisi voinut käydä niin, että äiti olisi menehtynyt. Tyttäreni ei ole uskomassa ja hän on näitten kokemustensa valossa jo todennut, että ei lapsia tehdä vaan niitä saadaan. Ja on osittain jo luopunut toivosta, että poika saisi vielä pikkusisaruksen, koska tyttärellä ikääkin tulee jo 37v.
- lempattu.
Vl-foorumilaiset lemppasivat minutkin Jumalan valtakunnan ulkopuolelle. Onneksi paikallisessa rauhanyhdistyksessä minut hyväksytään yhä uskovaiseksi!
- hihhulille.
Syökää tekin tenoxia enemmän, kuten huomaatte melperillekin se auttaa, ainakin öisin ;)
- Oskari sata
Vl-foorumista on tullut virtuaalisiioni avainten vallalla, jota ei epäröidä käyttää. Heillä ei pienen pientä nöyryyttä tai epäröintiä tuomita ihmistä epäuskoiseksi. Jos ei ole S24 terve turvallinen, ei myöskään vlforumi. He sallivat omassa piirissä opillisen harhailun (laki kireys, järkeily). Se on hempeyttä. Uskovainen kavahtaa sitä paikkaa ja niitä kirjoituksia.
- Kysyn nyt
Oskari sata kirjoitti:
Vl-foorumista on tullut virtuaalisiioni avainten vallalla, jota ei epäröidä käyttää. Heillä ei pienen pientä nöyryyttä tai epäröintiä tuomita ihmistä epäuskoiseksi. Jos ei ole S24 terve turvallinen, ei myöskään vlforumi. He sallivat omassa piirissä opillisen harhailun (laki kireys, järkeily). Se on hempeyttä. Uskovainen kavahtaa sitä paikkaa ja niitä kirjoituksia.
Täältäkö muka sitten löydät tervettä kristillistä opetusta ja oppia?
- Ootko huomannu
hihhulille. kirjoitti:
Syökää tekin tenoxia enemmän, kuten huomaatte melperillekin se auttaa, ainakin öisin ;)
Kuuleppa hihhulille nimimerkki: Nykyään taitaa löytyä tämän maailman hihhulit tuolta kaikenmaailman rock sun muista konserteista, kun fanittajat liikuskelevat siellä kädet ylhäällä ja ihmeellisiä ruumiinliikkeitä tehden. Tyhmän näköistä. Voisin kuvitella että ne on tuontitavaraa tuolta alkuasukasmaista.
- oskari vastaa 2
Kysyn nyt kirjoitti:
Täältäkö muka sitten löydät tervettä kristillistä opetusta ja oppia?
Ei löydy täältä terveellistä oppia. Täällä silti saa jokainen kertoa mielipiteen ja sitä ei sensuroida. Tätä oikeutta moni käyttää väärin, mutta silti tämämä on prempi kuin vl foorumi, missä asiat vääristellään. Hyvä että joku muukin on huomannut että vl foorumi ei ole oikea paikka uskovaiselle.
- uskomassa
Sitten ei auta kuin muu, että tuot siionissasi esille myös ne mielipiteesi, jotka foorumilla koettiin vääräksi niin kyllä siionisi siellä hoitaa sinuakin. Foorumi ei ole ensisijainen sielunhoitopaikka vaikka siellä käydäänkin keskustelua totuudessa ja rakkaudessa, jos joku kirjoittaja levittää väärää uskonymmärrystä on oikein että sen ei anneta kasvaa siellä ja tehdä tuhoa elävälle uskonasialle.
- 1000-900
Oli miten oli. Syytä "sysissä ja sepissä" luultavasti.
Mutta ei hengellisiä käräjiä käydä täällä netin törkeimmällä vl-palstalla. Jotenkinhan se raamatussa sanotaan.: Käytte oikeutta veljeänne vastaan ja vielä (tois- epäuskoisten ) edessä.- Peukku pystyyn
Hyvä pointti sinulla!
- oskari 100
Peukku pystyyn kirjoitti:
Hyvä pointti sinulla!
Ei ole muuta paikkaa. Vl foorumi ei salli kriittistä keskustelua siitä itsestään siellä palstalla.
- uskomassa
oskari 100 kirjoitti:
Ei ole muuta paikkaa. Vl foorumi ei salli kriittistä keskustelua siitä itsestään siellä palstalla.
Tuntuu että nykyään kaikki uudistusmieliset väittävät, että meillä missään ei yksin foorumilla vaan myös siioneissamme ei muka sallita kriittistä keskustelua. Kriittistä keskustelua vaativat juuri nämä remonttiryhmäläiset. Mutta pelko että heidän käsityksiinsä ei yhdytä niin pitävät salassa mielipiteensä ja tekevät keskenään nämä samanmieliset myyräntyötä. Kun olisi hyvä että toisivat esille ne eriävät ajatuksensa siionissaan, että pääsisivät selvyyteen yhtyvätkö muu siionin väki heidän muutosprosesseihinsa.
- oskari sata
uskomassa kirjoitti:
Tuntuu että nykyään kaikki uudistusmieliset väittävät, että meillä missään ei yksin foorumilla vaan myös siioneissamme ei muka sallita kriittistä keskustelua. Kriittistä keskustelua vaativat juuri nämä remonttiryhmäläiset. Mutta pelko että heidän käsityksiinsä ei yhdytä niin pitävät salassa mielipiteensä ja tekevät keskenään nämä samanmieliset myyräntyötä. Kun olisi hyvä että toisivat esille ne eriävät ajatuksensa siionissaan, että pääsisivät selvyyteen yhtyvätkö muu siionin väki heidän muutosprosesseihinsa.
Tiedoksesi: en ole remonttiryhmässä, en halua muutoksia kristillisyyteen. Olen huolissani vl Foorumiin kehittyneessä uskon käsityksestä.
- oskari 100
uskomassa kirjoitti:
Vl Foorumi on avoimesti eri mieltä kuin SRK n puheenjohtaja Viljo Juntunen. Sen he tekevät julkisesti internetissä. Voiko sen avoimemmin olla eriseurassa?
- oskari-100
uskomassa kirjoitti:
Siionissa sallitaan kriittinen keskustelu ja se on hyvä. Se voi johtaa eroon Kristuksen ruumiista tai parannukseen, tai joskus se voi herättää siionin pohtimaan käytöntöjä ja opetusta. Seurakunta hoitaa puhujia. Älä sotke tätä siihen mistä nyt keskusteluja. Vl Foorumi herättää huolta sillä sinne on tullut kiivas ja lyövä henki joka ei salli heidän itsensä nuhtelemista. Sinne ei uskalla kirjoittaa kun aina lyövät ja koskaan ei he myönnä omia virheitä.
- Vois vaikuttaa parem
oskari sata kirjoitti:
Tiedoksesi: en ole remonttiryhmässä, en halua muutoksia kristillisyyteen. Olen huolissani vl Foorumiin kehittyneessä uskon käsityksestä.
Eikö sinun kannattaisi mennä sinne foorumille kertomaan huolesi?
- 39+88
## Vl Foorumi herättää huolta sillä sinne on tullut kiivas ja lyövä henki joka ei salli heidän itsensä nuhtelemista. Sinne ei uskalla kirjoittaa kun aina lyövät ja koskaan ei he myönnä omia virheitä. ###
Tuossa on lyhyesti sanottu Foorumin henki! Itse kirjoittelin sinne joskus, mutta kun lyövät niin lyövät. Aivan eri meininki omassa sioonissani. Pysyn visusti siellä!- 9 + 5
Esitin foorumilla kritiikkiä siitä tavasta, jolla aktiivit suhtautuivat eri mieltä olevaan. Näkyy tehneen jonkinlaisen vaikutuksen.
En ole havainnut foorumilla Juntusen tuomitsemista. Se on ihan teidän keksimää. Jos ei ole, kertokaa perusteet. - 5tgbn912wsc7
9 + 5 kirjoitti:
Esitin foorumilla kritiikkiä siitä tavasta, jolla aktiivit suhtautuivat eri mieltä olevaan. Näkyy tehneen jonkinlaisen vaikutuksen.
En ole havainnut foorumilla Juntusen tuomitsemista. Se on ihan teidän keksimää. Jos ei ole, kertokaa perusteet.Yleinen keskustelu, "uuden pj:n aika". Siellä. Tai sitten keskustelu on jo poistunut. Se on yksi vl-foorumin tavaramerkki, että keskustelut katoavat ja asioista ei sitten saa enää keskustella.
- Sivuhuomautus
Niin lyöt sinäkin mutta et huomaa omaa vikaasi!
- 1000-900
johtopäätös:
eroon foorumista,jos ei tunne hyvältä,mutta ei tänne tuoda näitä asioita.
Nyt on niin,että veli lyö omaa leipäveljeään epä-toisuskoisten edessä
tietysti täytyy kysyä,onko nämä vielä veljiä (sisaria) keskenään- Oskari vastaa
Tuo on hyvä neuvo. Toivotaan myös vl Foorumin kirjoittajille ymmärrystä että jopa suomi kaksneljällä kerrottu huoli voi olla aitoa. He saisivat myös pysähtyä. Nyt he edustavat uskovaisia netissä. Se toiminta on pahasti risti riidassa yhteisen ymmärryksen kanssa. He kävelevät Saara äidin neuvojen yli nettikeskustelu asiassa. He ovat arvostelevat julkisesti Srk n puheenjohtajaa ihmisten keskellä. Ei Raamattu neuvo näin tekemään.
Sinne forumille en enää kirjoita. Siellä selvitetään kirjoittajien puhelinnumerot ja nimet. Kannattaa varoa sinne rekisteröityminen. - etsivä-xx
Oskari vastaa kirjoitti:
Tuo on hyvä neuvo. Toivotaan myös vl Foorumin kirjoittajille ymmärrystä että jopa suomi kaksneljällä kerrottu huoli voi olla aitoa. He saisivat myös pysähtyä. Nyt he edustavat uskovaisia netissä. Se toiminta on pahasti risti riidassa yhteisen ymmärryksen kanssa. He kävelevät Saara äidin neuvojen yli nettikeskustelu asiassa. He ovat arvostelevat julkisesti Srk n puheenjohtajaa ihmisten keskellä. Ei Raamattu neuvo näin tekemään.
Sinne forumille en enää kirjoita. Siellä selvitetään kirjoittajien puhelinnumerot ja nimet. Kannattaa varoa sinne rekisteröityminen.Puhut asiaa Oskari. En ole koskaan edes harkinnut sinne kirjoittamista. Reksiteröityminen sinne, ei ikäpäivänä. Foorumilaisten kanssa täytyy voida keskustella tai heidän mielipiteistään täytyy voida keskustella myös täällä. Ko. foorumin tekstit ovat julkisesti netissä. Nimimerkki suojaa heidät täällä, joten kirjoituksista nyt keskustellaan.
Vl-foorumi on tällä "hoitamisellaan" jatkanut pelon ilmapiirin luomista, mutta sekin kuulunee vl-foorumin uskonformaattiin. En suosittele kenellekään, joka on tullut ulkopuolelta vanhoillislestadiolaiseen liikkeeseen, vl-foorumia uskon asioiden perusteiden miettimiseen. Toisessa hengessä on se mitä tarjotaan oikeissa keskusteluissa. Olen koetellut paimenteni kärsivällisyyttä varmaan monesti. Toivon, että sikäli kuin jotakin ymmärrystä on syntynyt, voisin sitä jotenkin eteenpäinkin jakaa niille, jotka eivät ole vl-foorumin normeihin sopivia. Suuri viisaus on siinä mitä minulle on sanottu ja sen haluaisin sanoa edelleen näreelle ja muille kysymysten äärellä tuskailleille.
"Anna asioiden suhteen itsellesi aikaa. Jumalallakin on kaikelle oma aikansa."
Olen kiitollinen näiden sanojen sanojalle.
Sitäkin asiaa koskee se, mitä Jeesus sanoo:
21 Silloin Pietari tuli Jeesuksen luo ja sanoi: "Herra, jos veljeni yhä uudestaan tekee väärin minua kohtaan, niin kuinka monta kertaa minun on annettava hänelle anteeksi? Peräti seitsemän kertaako?" [Luuk. 17:4]
22 "Ei seitsemän, vaan seitsemänkymmentäseitsemän kertaa", vastasi Jeesus.
Vanhoillislestadiolaisuudella on toiset kasvot, kuin mitkä vl-foorumilla ovat.
Täällä joku kirjoitti.
#
Esirukous
11.7.2014 11:23
0
Sulje
#
En minä vl-foorumilla mitään Jumalan valtakuntaa löydä, koska siellä on vain se Jumala, josta kuuntelin seurapuheessa puhuttavan, ja siihenkin liittyen on tätä eo. olevaa lausetta käsitelty. Nyt, kun luen vl-foorumia, ymmärrän sen puheenkin taas toisin kuin silloin.
Heprealaiskirje 12
18 Ette te ole tulleet käsin kosketettavan, tulta suitsevan vuoren juurelle, sinne, missä oli synkkä pilvi, pimeys ja myrskytuuli, [2. Moos. 19:12; 5. Moos. 5:22]
19 ette sinne, missä kuultiin torventoitotus ja ääni, joka puhui niin, että kaikki pyysivät päästä kuulemasta enempää. [2. Moos. 20:18,19; 5. Moos. 5:22]
20 He eivät kestäneet määräystä: "Jokainen, vaikkapa eläinkin, joka koskettaa vuorta, on kivitettävä hengiltä." [2. Moos. 19:13]
21 Se näky oli niin pelottava, että Mooseskin sanoi: "Minä pelkään ja vapisen."
22 Ei, te olette tulleet Siionin vuoren juurelle, elävän Jumalan kaupungin, taivaallisen Jerusalemin luo. Teidän edessänne on tuhansittain enkeleitä [Gal. 4:26; Ilm. 3:12, Ilm. 21:2]
23 ja juhlaa viettävä esikoisten seurakunta, ne, joiden nimet ovat taivaan kirjassa. Siellä on Jumala, kaikkien tuomari, siellä ovat perille päässeiden vanhurskaiden henget, [Luuk. 10:20]
24 ja siellä on uuden liiton välimies Jeesus ja vihmontaveri, joka huutaa, mutta ei kostoa niin kuin Abelin veri. [1. Tim. 2:5 | Hepr. 11:4]
25 Varokaa torjumasta häntä, joka puhuu! Kun isät Siinailla torjuivat hänet, joka ilmoitti tahtonsa maan päällä, he eivät päässeet rangaistuksetta. Vielä huonommin käy meidän, jos käännämme selkämme hänelle, jonka sanat tulevat taivaasta. [Hepr. 2:3]
Tulkaa pois vl-foorumin hengestä pois Siinainvuorelta, ottakaa vastaan se ydinsanoma mikä on uuden testamentin ydin se armo. Armo onadiotonta, kuten yhdessä seurakuntalillassa alustuksessa sanottiin "ermo saadaan, ei minkään takia vaan kaikesta huolimatta". - Pois pois jo kuuluu.
Oskari vastaa kirjoitti:
Sinne forumille en enää kirjoita. Siellä selvitetään kirjoittajien puhelinnumerot ja nimet. Kannattaa varoa sinne rekisteröityminen.Suuri osa siellä kirjoittavista tuntevat toisensa nimeltä ja mitä pelkäämistä sinulla on, jos sinun nimesi joku tietäisikin? Vainoharhaista ajattelua siitä, että siellä selvitettäisiin kirjoittajien puhelinnumerot ja nimet. No etköhän sinäkin kävele Saara äidin neuvojen yli, kun ylipäätään kirjoittelet täällä uskonasioista nimettömänä? Juoruamiseen sinulla ainakin on taipumus huomaatko itse?
- Oikaisuna
etsivä-xx kirjoitti:
Puhut asiaa Oskari. En ole koskaan edes harkinnut sinne kirjoittamista. Reksiteröityminen sinne, ei ikäpäivänä. Foorumilaisten kanssa täytyy voida keskustella tai heidän mielipiteistään täytyy voida keskustella myös täällä. Ko. foorumin tekstit ovat julkisesti netissä. Nimimerkki suojaa heidät täällä, joten kirjoituksista nyt keskustellaan.
Vl-foorumi on tällä "hoitamisellaan" jatkanut pelon ilmapiirin luomista, mutta sekin kuulunee vl-foorumin uskonformaattiin. En suosittele kenellekään, joka on tullut ulkopuolelta vanhoillislestadiolaiseen liikkeeseen, vl-foorumia uskon asioiden perusteiden miettimiseen. Toisessa hengessä on se mitä tarjotaan oikeissa keskusteluissa. Olen koetellut paimenteni kärsivällisyyttä varmaan monesti. Toivon, että sikäli kuin jotakin ymmärrystä on syntynyt, voisin sitä jotenkin eteenpäinkin jakaa niille, jotka eivät ole vl-foorumin normeihin sopivia. Suuri viisaus on siinä mitä minulle on sanottu ja sen haluaisin sanoa edelleen näreelle ja muille kysymysten äärellä tuskailleille.
"Anna asioiden suhteen itsellesi aikaa. Jumalallakin on kaikelle oma aikansa."
Olen kiitollinen näiden sanojen sanojalle.
Sitäkin asiaa koskee se, mitä Jeesus sanoo:
21 Silloin Pietari tuli Jeesuksen luo ja sanoi: "Herra, jos veljeni yhä uudestaan tekee väärin minua kohtaan, niin kuinka monta kertaa minun on annettava hänelle anteeksi? Peräti seitsemän kertaako?" [Luuk. 17:4]
22 "Ei seitsemän, vaan seitsemänkymmentäseitsemän kertaa", vastasi Jeesus.
Vanhoillislestadiolaisuudella on toiset kasvot, kuin mitkä vl-foorumilla ovat.
Täällä joku kirjoitti.
#
Esirukous
11.7.2014 11:23
0
Sulje
#
En minä vl-foorumilla mitään Jumalan valtakuntaa löydä, koska siellä on vain se Jumala, josta kuuntelin seurapuheessa puhuttavan, ja siihenkin liittyen on tätä eo. olevaa lausetta käsitelty. Nyt, kun luen vl-foorumia, ymmärrän sen puheenkin taas toisin kuin silloin.
Heprealaiskirje 12
18 Ette te ole tulleet käsin kosketettavan, tulta suitsevan vuoren juurelle, sinne, missä oli synkkä pilvi, pimeys ja myrskytuuli, [2. Moos. 19:12; 5. Moos. 5:22]
19 ette sinne, missä kuultiin torventoitotus ja ääni, joka puhui niin, että kaikki pyysivät päästä kuulemasta enempää. [2. Moos. 20:18,19; 5. Moos. 5:22]
20 He eivät kestäneet määräystä: "Jokainen, vaikkapa eläinkin, joka koskettaa vuorta, on kivitettävä hengiltä." [2. Moos. 19:13]
21 Se näky oli niin pelottava, että Mooseskin sanoi: "Minä pelkään ja vapisen."
22 Ei, te olette tulleet Siionin vuoren juurelle, elävän Jumalan kaupungin, taivaallisen Jerusalemin luo. Teidän edessänne on tuhansittain enkeleitä [Gal. 4:26; Ilm. 3:12, Ilm. 21:2]
23 ja juhlaa viettävä esikoisten seurakunta, ne, joiden nimet ovat taivaan kirjassa. Siellä on Jumala, kaikkien tuomari, siellä ovat perille päässeiden vanhurskaiden henget, [Luuk. 10:20]
24 ja siellä on uuden liiton välimies Jeesus ja vihmontaveri, joka huutaa, mutta ei kostoa niin kuin Abelin veri. [1. Tim. 2:5 | Hepr. 11:4]
25 Varokaa torjumasta häntä, joka puhuu! Kun isät Siinailla torjuivat hänet, joka ilmoitti tahtonsa maan päällä, he eivät päässeet rangaistuksetta. Vielä huonommin käy meidän, jos käännämme selkämme hänelle, jonka sanat tulevat taivaasta. [Hepr. 2:3]
Tulkaa pois vl-foorumin hengestä pois Siinainvuorelta, ottakaa vastaan se ydinsanoma mikä on uuden testamentin ydin se armo. Armo onadiotonta, kuten yhdessä seurakuntalillassa alustuksessa sanottiin "ermo saadaan, ei minkään takia vaan kaikesta huolimatta".Tuo esirukous ei suinkaan tarkoittanut, että löytäisit Jumalan seurakunnan VL foorumista vaan täältä maan päältä, josta se on löydettävissä ja jonka itsekin olen Jumalan johdatuksesta löytänyt ja saanut astua sinne sisälle siitä ahtaasta portista. Sillä se portti on ahdas ja tie kaita, joka vie elämään ja harvat ovat ne, jotka siitä portista sisälle menevät ja lähtevät käymään tuota kaitaa tietä myöten. Kilvoitellen synnin poispanemisessa ja Jeesuksen veren korjaamisessa.
- väärä valvominen
Vl-foorumilaisten usko muistuttaa enemmän islamin uskoa kun kristinuskoa. Ääri-islamia.
- Ymmärrätkö
Ääri islami kai uskoo niin, että kun tappaa vääräuskoisen konkreettisesti, se on ikäänkuin lähetystyötä heillä ja saavat sitten, jos itsekin vaikka kuolevat käymässään pyhässä sodassa vääräuskoisia vastaan ,niin palkkana taivaassa ne kuinka monta lie niitä neitsyitä! Muistuttaako muka VL-foorumi tätä? Älä sano väärää todistusta nyt enää koskaan tässä asiassa!
- 5500+44
## Kilvoitellen synnin poispanemisessa ja Jeesuksen veren korjaamisessa. ###
Mitä tarkoittaa Jeesuksen veren korjaaminen? Onko siinä korjattavaa? Puhujaveljetkö korjaavat ja paikkaavat Jeesuksen työtä?- Selitän
Aika lailla olet tietämätön, jos muka olet siionin asuvainen. Se on kaanaan kieltä ja tarkottaa tasan tarkkaan sitä, että uskoo Jeesuksen nimessä ja veressä syntinsä anteeksi siis korjaa eli ottaa talteen tuon evankeliumin siunauksen omakohtaisesti omalle sydämelleen.
Selitän kirjoitti:
Aika lailla olet tietämätön, jos muka olet siionin asuvainen. Se on kaanaan kieltä ja tarkottaa tasan tarkkaan sitä, että uskoo Jeesuksen nimessä ja veressä syntinsä anteeksi siis korjaa eli ottaa talteen tuon evankeliumin siunauksen omakohtaisesti omalle sydämelleen.
Minusta on aivan turha parjata vanhoillislestadilaisuutta. Monet muut suuntaukset opettavat aivan tiukkoja omia oppeja, on esim. hengellistä ylpeyttä, kerskailua, pakanallista ylpeätä hurmoksellisuutta, uudelleenkastajien parissa- Minulla on niin syviä omakohtaisia kokemuksia, tuosta omavanhurskauden opista.
Jumalan sana ja sakramentit hoitavat kyllä ihmistä ja pitävät uskoa yllä kirkossa. Sana antaa mitä lupaa sakramenteissa, eikä tästä
tarvitse antaa periksi.
- tutkija Hasu
Ei suomessa ole uudestikastajia. Kerro joku sellainen uskonliike Suomessa, joka kastaa jäsenensä kahdesti! En ainakaan itse ole löytänyt!
- HÄH?
"Vl-foorumilaisten usko muistuttaa enemmän islamin uskoa kun kristinuskoa. Ääri-islamia." ja niin edelleen.
Helppo on heitellä syytöksiä ja mustamaalaamisia, mutta tästä VIISASTEN KERHOSTA löytyy varmasti joku niin viisas, että osaa kirjoittaa ytimekkään, kiteytetyn vastauksen oleelliseen kysymykseen:
Mitä eroa on VL-foorumin ja vanhoillislestadiolaisuuden opissa ja uskossa? - Ei eroa
HÄH? kirjoitti:
"Vl-foorumilaisten usko muistuttaa enemmän islamin uskoa kun kristinuskoa. Ääri-islamia." ja niin edelleen.
Helppo on heitellä syytöksiä ja mustamaalaamisia, mutta tästä VIISASTEN KERHOSTA löytyy varmasti joku niin viisas, että osaa kirjoittaa ytimekkään, kiteytetyn vastauksen oleelliseen kysymykseen:
Mitä eroa on VL-foorumin ja vanhoillislestadiolaisuuden opissa ja uskossa?Sitä minäkin ihmettelen? En löydä eroa kun esimerkiksi nyt olen kuunnellut opistoseuroja, niin samalla lailla vl-foorumissa kirjoitetaan kuin mitä opetetaan rauhanyhdistyksillä ja suviseuroissakin saarnoissa.
- etsivä-xx
Ei eroa kirjoitti:
Sitä minäkin ihmettelen? En löydä eroa kun esimerkiksi nyt olen kuunnellut opistoseuroja, niin samalla lailla vl-foorumissa kirjoitetaan kuin mitä opetetaan rauhanyhdistyksillä ja suviseuroissakin saarnoissa.
Reijärven opistolla oli samanlaisia puheita ja painotuksia kuin vl-foorumilla. Tänään kuulimme kyllä kaikkea alkaen ehkäisystä murhan kaltaisena, että kaikki ovat itse ulos kävelleet ketään ei ole ajettu ulos, Pohjoisen perukoiden ja etelän vanhoillislestadiolaisuus eroavat toisistaan jos puheita kuuntelee. Hajonneeko vl liike siihen teologiaan joka oli HS:n luomaa ja siihen missä luterilainen armon teologia on keskiössä. Tulee tässä mieleen se ketju jossa täällä saitilla on Heikki Saaresta pitkä jutut.
- Hasulle
Vai ei ole! On lapsia jotka vanhemmat ovat vieneet kasteelle pienokaisina. Sitten tämä lapsi ei olekkaan saanut pysyä kasteen armoliitossa ja isona löytää jonkun vapaisiin suuntiin kuuluvan hengellisyyden, niin jos hän haluaa siihen uskoon liittyä ja niin uskoa kuin siellä opetetaan, hänet kastetaan eikä siinä ole esteenä että on jo pienokaisena kastettu. Näitä joitten oppirakennelmaan kuuluu vain ns. aikuiskaste, heitä kutsutaan uudestikastajiksi!
- erierieri
Varmaan vl-foorumi ajattelee, että on ainoa oikea ryhmä ja uusi pj on eri seuraa???
- vl foorumilainen
Väärä tulkinta ja väärä todistus vl-foorumista, mutta toivon lujasti, että tällaiset erierieri nikkimäiset kirjoitukset ja kirjoittajat vielä tulevat itse totuuden tuntoon.
- vlfoorumi,mies
vl foorumilainen kirjoitti:
Väärä tulkinta ja väärä todistus vl-foorumista, mutta toivon lujasti, että tällaiset erierieri nikkimäiset kirjoitukset ja kirjoittajat vielä tulevat itse totuuden tuntoon.
Puheenjohtajan valinnassa tapahtui varmasti Jumalan tahto.
Niin tapahtuu aina myös silloin kun Jumala luo uutta elämää.
Jumala on luonut jokaisen ihmisen.
Eikä ole siinä erehdyksiä tehnyt.
Vai mitä? - vlfoorumi,mies
Vai mitä? - vlfoorumi,mies
Vai mitä? - Isoäitikin
vlfoorumi,mies kirjoitti:
Vai mitä?Kuka voi tämän selvemmin ja totuuden mukaisesti tästä asiasta enää sanoa, kuin mies? Ja minä olen ison perheen äiti, joka miehen kirjoituksen pidän Jumalan sanan mukaisena.
- nuuskun mietteet
Isoäitikin kirjoitti:
Kuka voi tämän selvemmin ja totuuden mukaisesti tästä asiasta enää sanoa, kuin mies? Ja minä olen ison perheen äiti, joka miehen kirjoituksen pidän Jumalan sanan mukaisena.
vl-palstalla olevainen puolustaa ehkäisyä, jos nainen on henkisesti tai fyysisesti sairas. nuuskun mukaan ei pidä puhua rakastavasta Jumalasta vaan siitä että hän tuomitsee ehkäisyn vaikka vaimonsa oliskin sairas. Jos kuolee niin sitten kuolee. nuuskun mukaan ”eläimiä kastroidaan, jotta maatila pyörii kunnolla”, naisia ei. Naisten ehkäisyä kutsutaan epäuskoksi. nuusku: ”Silloin ei ole uskovainen, eikä pääse taivaaseen.”
Miksi nykyajan vaimojen on niin vaikea taipua miehen ymmärryksen alle? Onko tämä tasa-arvon korostaminen saanut naiset ylittämään itsensä ja asettumaan vl-miehen tasolle ja pyrkiä helppoon elämään uraohjukseksi. Onko vaimo luotu lieden lämpöön? Mikä saisi nyky vl-liikkeen naiset pysymään ruodussa ja Luojan heille antamassa tehtävässä ja jättämään päätökset miehelle? - naisen paikka
nuuskun mietteet kirjoitti:
vl-palstalla olevainen puolustaa ehkäisyä, jos nainen on henkisesti tai fyysisesti sairas. nuuskun mukaan ei pidä puhua rakastavasta Jumalasta vaan siitä että hän tuomitsee ehkäisyn vaikka vaimonsa oliskin sairas. Jos kuolee niin sitten kuolee. nuuskun mukaan ”eläimiä kastroidaan, jotta maatila pyörii kunnolla”, naisia ei. Naisten ehkäisyä kutsutaan epäuskoksi. nuusku: ”Silloin ei ole uskovainen, eikä pääse taivaaseen.”
Miksi nykyajan vaimojen on niin vaikea taipua miehen ymmärryksen alle? Onko tämä tasa-arvon korostaminen saanut naiset ylittämään itsensä ja asettumaan vl-miehen tasolle ja pyrkiä helppoon elämään uraohjukseksi. Onko vaimo luotu lieden lämpöön? Mikä saisi nyky vl-liikkeen naiset pysymään ruodussa ja Luojan heille antamassa tehtävässä ja jättämään päätökset miehelle?on tietenkin nyrkin ja hellan välissä.
on se kumma, ettei tuo mene nautojen kaaliin. - edelliselle
Kyllä teidän siellä vl-foorumilla pitää itse tulla totuuden tuntoon.
- törkeää ...
naisen paikka kirjoitti:
on tietenkin nyrkin ja hellan välissä.
on se kumma, ettei tuo mene nautojen kaaliin.Kirjoitat hirveän törkeästi nuuskusta. Hän ei ole kirjoittanut mitään tuollaista.
- tosielämää
Kysymys teille, joiden mielestä ehkäisy on kaikissa tilanteissa synti: Mitä pitää tehdä sellaisessa tilanteessa, jossa nainen tulee helposti raskaaksi, mutta raskaus päättyy yleensä keskenmenoon hyvin varhaisessa vaiheessa, ja on siitä huolimatta hengenvaarallinen hänelle, ja on sitä vaarallinempi mitä pidemmälle raskaus etenee? Elävää lasta hän ei pysty saamaan, mutta ehkäisemällä raskaudet hän pystyisi elämään terveen ja normaalin elämän.
Entä tilanteessa, jossa naisella on sairaus, johon hän kuolee, jos sitä ei hoideta, ja ko. sairautta ei voida raskauden aikana hoitaa, ja jos sairaus hoidettais pois, voisi nainen saada vielä monta lasta turvallisesti. Voisiko tällaisessa tilanteessa käyttää sairauden hoidon ajan ehkäisyä?
Entä jos naisella on kynegologinen sairaus, jonka hoitamiseen ainut toimiva ja ko. henkilölle sopiva lääke on sellainen, mitä käytetään myös raskauden ehkäisynä? Saako tällaisessa tilanteessa käyttää ko. lääkettä? Raskaaksihan hän ei voisi tuon hoidon aikana tulla, vaikka syy lääkkeen käytölle ei varsinaisesti olekaan raskauden ehkäisy. - ajanmerkit
Aika ajaa varmaan ohi vl-foorumin. Ennustukset käyvät toteen ry.n suhteen. Puheenjohatjakin on jo parempi kuin edellinen, jota vl-foorumi ihannoi. nyt vl-foorumilla on pallo hukassa.
Nyt vl-foorumissa nuusku laittaa olevaista pannaan, OM toppuuttelee. Onkohan sielläkin erimielisyyksiä? - pellosta
jaaha nyt se oleavinen nosti kytkimen. Näin vl foorumi saa jatkaa vanhaa aionoa-oikea-usko-palstaansa.
- Ruotsista kumahtaa.
Olevainen poistui, OM vähän hämmentää sekoitusta sanoen että vl-liikkeessä on kahdenlaista ilmaa ehkäisyn ja masennuksen suhteen. Mies nimimerkki ei hyväksy ehkäisyä ollenkaan puhumattakaan nuuskusta.
Ihmettelen foorumin asennetta tupakointiin. nuusku ei pidä suviseura-alueilla kovaakaan tupakointia pahana eikä syntinä ja sanoo harrastavansa sitä kovasti. Silloin se ei ole syntiä siis? Lihan himoa se on minusta. Ja saastuttaa 15 lapsisen perheen keuhkot. Liukuva tuo syntikäsitys teill' vl-lahko. - Sanon suoraan
Ruotsista kumahtaa. kirjoitti:
Olevainen poistui, OM vähän hämmentää sekoitusta sanoen että vl-liikkeessä on kahdenlaista ilmaa ehkäisyn ja masennuksen suhteen. Mies nimimerkki ei hyväksy ehkäisyä ollenkaan puhumattakaan nuuskusta.
Ihmettelen foorumin asennetta tupakointiin. nuusku ei pidä suviseura-alueilla kovaakaan tupakointia pahana eikä syntinä ja sanoo harrastavansa sitä kovasti. Silloin se ei ole syntiä siis? Lihan himoa se on minusta. Ja saastuttaa 15 lapsisen perheen keuhkot. Liukuva tuo syntikäsitys teill' vl-lahko.Jaahas taas se kääntyi tupakointiin . No sehän on suurin synti eräille hengellisyyksille eikä ehkäisystä ja lapsirajoituksista välitetä tuon taivaallista. Oletko niin varma, että vl isät tupakoivat lasten läsnä ollessa ja siten lasten keuhkot saastuvat? En puolusta nyt tällä tupakoinnin vaaroja , mutta ei se ole suurin synti niinkuin joillekin hellareilla vissiinkin. heidän suurin syntinsä joka ei heille aukene on väärä vanhurskaus
- Totta on
Ruotsista kumahtaa. kirjoitti:
Ihmettelen foorumin asennetta tupakointiin. nuusku ei pidä suviseura-alueilla kovaakaan tupakointia pahana eikä syntinä ja sanoo harrastavansa sitä kovasti. Silloin se ei ole syntiä siis? Lihan himoa se on minusta. Ja saastuttaa 15 lapsisen perheen keuhkot. Liukuva tuo syntikäsitys teill' vl-lahko.Enpä minäkään hyväksy lapsirajoitusta ja olen siis vl foorumilainen varmaankin.
- tupakka on synti
No niin, vl-foorumilainen (ei kaikki) puolustelee oman lihan syntejä tupakka maistuu niin hyvältä. On se kumma ettei tupakointia voida kokonaan kieltää. Sakot vaan kaikille vl-tupakoijille ja muille!
- katsoesimerkki
alkuper. aiheeseen: VL-foorumin loppukeskustelussa OM toteaa, että liikkeessä on kaksi kantaa joko (kuoleman)sairas saa käyttää ehkäisyä tai ei. Parempi pidättäytyä eli estää lihanhimo. Ei käy selville mikä suuntaus nyt sitten on oikein. Liikehän on jautunut 17 kertaa ja nyt on taas liberaaleja tuuleja puhaltamasa.
- höh //
Mie en löytäny sieltä semmoista, ehkäisyn sopivuudesta masentuneena siellä keskusteltiin. Ei kai masentunut ole kuolemansairas.
- Tasapainoinenparisuhde
Pitkässä avioliitossa kun tunnemme puolisoni kanssa vetoa toisiimme ja elämme kumpaakin tyydyttävää seksielämääkin, niin tämän saankin lukea LIHAN HIMOKSI!!?
Onko nuo jotenkin pahempiakin PERVERTIKKOJA vai teinipoikia? Kumpia? - spitaali
Tasapainoinenparisuhde kirjoitti:
Pitkässä avioliitossa kun tunnemme puolisoni kanssa vetoa toisiimme ja elämme kumpaakin tyydyttävää seksielämääkin, niin tämän saankin lukea LIHAN HIMOKSI!!?
Onko nuo jotenkin pahempiakin PERVERTIKKOJA vai teinipoikia? Kumpia?Tuntisitko vetoa spitaalista puolisoasi kohtaan? Entä masentunutta puolisoa kohtaan?
- Tasapainoinenparisuhde
spitaali kirjoitti:
Tuntisitko vetoa spitaalista puolisoasi kohtaan? Entä masentunutta puolisoa kohtaan?
Ei ole kokemusta kummastakaan mutta ilmeisesti jotku tuntevat. Miksi muuten PERVOT haluaisivat kieltää tämän ja nimittää sitä lihan himoksi.
- löyhkäät
Ei ole kokemusta kummastakaan mutta ilmeisesti jotku tuntevat. Miksi muuten PERVOT haluaisivat kieltää tämän ja nimittää sitä lihan himoksi.
Löyhkäät isoine kirjaiminesi itse niin pervolle, että oletkohan oikein pedofiilikin?
- tasapainoinen
Isot kirjaimet ja ronski kielenkäyttö viittaavat johonkin ihan muuhun kuin tasapainoiseen ihmiseen. Niitä käyttää palstan rääväsuisin kirjoittaja. Vaikea uskoa, että hänellä voisi olla tasapainoinen parisuhde, kun viesteistä ilmenee syvä henkinen epätasapaino.
- EeroSE
On sillä uudella ja tulevilla puheenjohtajilla paimentamista
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mieleni harhailee sinussa
Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei205313- 501371
- 11807
Missä olitte kun oli teidän tähän saakka kaunein yhteinen hetki?
Me olimme rannalla erään kiven päällä❤️58778- 46752
Mitä teet nainen
Jos saat tietää että mies on elänyt yksinäistä ja rauhallista elämää sinua kaivaten, ei ole ollut muiden naisten kanssa,52747- 46744
Mitä vastaisit
Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle49736Joko Martinalla uusi aviomies hakusessa
Onko jo Raya sovellukseen laitettu uusi vetoomus vetämään... ja mistähän maasta mahtaa olla seuraava sulhasehdokas. Suom132725Onko oikein? Kaikki naiset "jäivät rannalle" Maajussille morsian -pääsarjasta - He ovat mukana!
JES, Maajussille morsian starttaa ja tiedossa on tuttuun tyyliin kaksi eri ohjelmaa: Maajussille morsian ja Maajussille8724