Vapaa kuvaus

Kirjoittelen silloin tällöin Suomi24:sen Miesten-logiikka palstalle "Ja toivon, että saan lukijoiltani myönteistä palautetta" MarttyyriMallari-TTt Suosikkibändit/artistit: Rolling Stones, Dead Kennedys Lempikirjat: neulansilmä, Kravun kääntöpiiri, Utopia Vapaa-aikanani: Liikunta. harrasteet Suosikkipalstat Suomi24 Keskusteluissa: Kreikka Kotieläimet: Kissa En pidä: amislaisista, maalaisista, miesten-logiikka palstan kirjoittajista, Kokoomus-puolueesta, urheiluautoista, epärehellisistä ihmisistä Linkit: http://www.youtube.com/watch?v=G3sMA_544fU, http://www.youtube.com/watch?v=_JBQI2kD4FM, http://www.dailymotion.com/relevance/search/Rolling Stones/video/x2z1as_rolling-stones-starfucker-live1976_animals Koulutus: Yliopisto/korkeakoulu Ammatti: Muu Siviilisääty: Varattu

Aloituksia

924

Kommenttia

2500

  • Uusimmat aloitukset
  • Suosituimmat aloitukset
  • Uusimmat kommentit
  1. Yritin tuoda omia mielipiteitäni siellä esiin, jotka olivat:

    1) Pienoisrautatieharrastajien radat (Useimmat niistä ovat luonnottoman täyteen tupatut. Tosin
    vastakkaisiakin esimerkkejä riittää, ja jotkut
    hienoimmista maastoluomuksista ovat nimenomaan
    pienoisrautatieharrastajien tekemiä.


    2) Mallinäyttelyiden malleissa esiintyvät alkeisvirheet (Panssarivaunumalleissa telaketjut
    väärinpäin, Runko-KK "ampuu" vaunun sisään....,
    ym. alkeisvirheet.


    3) Mielestäni parasta tietoa pienoismallin yksityiskohdista saa kun menee tutustumaan mallin esikuvaan. (Tämän threadin aikana käytiin "keskustelua" hyvin agressiivisin sanankääntein.
    mm. uhkauksia tuli sähköpostiosoitteeseeni ja
    kaikennäköisiä "ilmoituksiani" postattiin IPMS mallifoorumille.


    4) Kirjoitin etten kerro "treffeille" mennessäni
    harrastuksestani, koska pienoismallit samaistetaan leluihin.


    5) Vanhojen mallien muisteleimnen; Mielestäni
    ikivanhojen mallien muisteleminen ei edistä
    parempien mallien aikaan saamista. Ts. uudet
    mallisarjat puheenaiheeksi mieluummin....


    6) Model Expon tuomarityöskentely; Tämä ei ole minun väittämäni, mutta olen kuullut lukuisilta mallareita että puolueellisuutta esiintyy. Ts. samat henkilöt korjaavat vuodesta toiseen pystit mukaansa.


    7) Pienoismallikisat; Olen osallistunut kisoihin joissa mallit mitataan ja tutkitaan tuomareiden toimesta, ja muutenkin tutkitaan ääritarkkaan.
    Jokunen kultapysti löytyy allekirjoittaneelta tälläisistä kisoista.....


    8) Viimeiseksi jäänyt kirjoitukseni: Joku IPMS jäsen kyseli onko netistä löytämänsä James Bond nimimerkillä esiintyvä taitava mallinrakentaja sama henkilö kuin MarttyyriMallari-TTt. Vastasin ihan asiallisesti kysymykseen siellä ja kiittelin kirjoittajan huumorintajua. Tämän jälkeen alkoi
    loanheitto, ja vastasin samalla mitalla. Tämän keskustelun jälkeen minut bannattiin.


    Kuten Fi-571 totesi niin kyllä näissä vihantäytteisissä keskusteluissa viihdyttäviäkin elementtejä löytyi: Joku kirjoittelija toivoi että
    minut sullotaan museo vaunun sisään ja hitsataan luukut kiinni....


    MarttyyriMallari-TTt
  2. noin,ja myös tarkoitin sitä. MarttyyriMallari TTt
    on kyllä naimisissa. Tarkoitin tuolla kirjoituksellani sitä että mikäli kootaan
    joku jonninjoutava Airfix-malli ja näytetään
    tutuille tätä "pienoismallia" niin ei ole ihme
    jos ihmiset naureskelevat meille mallareille.
    Olen kuullut monien mallarin sanovan Model Expon tuomari työskentelyä puolueelliseksi......Hyvin monet ihmettelevät miksi samat henkilöt voittavat vuodesta toiseen.
  3. Hyvä Mallivaari.....Kirjoitin alunperin IPMS Finland
    Malliforumille koska olin kyllästynyt näkemään kun mallarinalut saivat siellä vääriä vastauksia kysymyksiinsä.

    En ole lentänyt pois muualta kuin IPMS Finlandin sivustoilta. (Ko. sivusta ei minulle henkilökohtaisesti ole hyötyä, mutta yritin tuoda siellä näkökantojani esille)

    "Samoin täältä Suomi24-sivustolta on jo ehditty
    poistaa yksi TTt:n aloittama viestiketju epäasiallisuuden vuoksi"

    Suurin osa siitä viestiketjusta oli kyllä jonkun muun kirjoittama kuin minun......On helppoa väärinkäyttää toisen nimimerkkiä, joten rekistöröin sen. (Ainoastaan ne ovat minun kirjoituksia tästä eteenpäin)

    "Olen lukenut kaikki TTt:n postaamat viestit (ne on kopsattu talteen ennen kuin ne on poistettu julkisilta sivustoita eli todisteita TTt:n käyttäytymisestä löytyy ja niitä voidaan tarvittaessa tänne mättää)

    Olisi kaiketi reilua sitten postata koko keskustelu tänne, että nähtäisiin myös muiden käyttäyminen siellä?

    "Jos keskittyisit pienoismallitekniikkaan ja mallarintaitojesi esittämiseen konkreettisella tasolla, etenee tämäkin harrastus. Voit vaikka
    aloittaa kertomalla vinkkejä mallien pintaviimeistelystä ja maalauksesta."

    No niin, kuten sanottu jo minä kirjoitin IPMS Finlandin Malliforumille juuri sen takia koska sieltä mallarintaimet saivat vääriä vastauksia kysymyksiinsä, ja kehnoja vinkkejä mallaamiseen.

    Tässä omat vinkkini mallien pintaviimeistelyyn;

    Maalataan (ruiskulla) pohjamaaliksi aina metalliväri. (1:1 Panssarivaunussa ja myös lentokoneessa metalli hohkaa mattamaalin läpi
    joten se kannattaa toteuttaa myös pienoismalliin)
    Tämän jälkeen maalataan ruosteenestomaali (Hull Red tai White sävyllä) Tätä seuraa saumojen varjostus harmaalla sävyllä, eli ainoastaan upposaumat käsitellään ko. värillä. Sitten on vuorossa varsinainen värikerros (Hyvin ohut kerros maalia siten ettei saumoihin pääse paljon yhtään maalia), ja tämän kuivuttua maalataan perusväri 60%/ valkoinen 40% seoksella ohut ylimaalaus.
    Seuraavaksi ohennetaan perussävyä , ja painetaan mallin pintaan vaikka pesusienen palasella joka
    kohtaan maalia hyvin tasaisesti. Malli näyttää kamalalta tämän jälkeen mutta paranee sen jälkeen kun on taas ruiskutettu ohut 60% perussävy/ 40% valkoinen tämän päälle. Sitten taas samanlainen
    pintakäsittely pesusienellä, mutta hivenen enemmän ohennetta maalin sekaan. Ja jälleen ohut usvamainen kerros perussävy/valkoinen päälle.
    Säistämistä (inhottava sana....) jatketaan
    öljyväreillä (Burnt Umber ja Ivory Black sävyt)
    Sekoitussuhde 70/30 ohenteen hyväksi, ja tätä
    soppaa levitetään saumoihin. Väittäisin että kyseisellä menetelmällä saa aika aidon oloisen maalipinnan aikaiseksi. Aito vaikutelma paranee myös huomattavasti kun hylkää panssarikitin (toinen vastenmielinen sana)mukana tulleet decaalit ja maalaa merkinnät Eduar Express maskien avulla maalilla kuten aidossakin vehkeessä tehdään
    (Decaalien alta ei erotu panssariteräksen uurteinen pinta) Ja kun toteutetaan merkinnät maskien ja maaliruiskun avulla voidaan mallin lakkaus jättää väliin.

    MarttyyriMallari TTt