Kokeneet mallarit!

peteliuz

Miten saisin aikaan onnistuneen näköiset "tummennukset" pienoismallin (lentokone 1:72) rungossa oleviin uriin? Tiedätte varmaan mitä tarkoitan.

Yksi tapa on ainakin ohentaa reippaasti mustaa ja sivellä sitä noihin uriin ja pyyhkiä ylimääräiset pois.

Onko muita tapoja?

6

1422

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Windy City

      Malli pitää lakata ensin kiiltävällä lakalla kokonaan. Sitten litkutukseen voi käyttää esim. Vallejon Model Air mustaa akryylimaalia. Sitten pensselillä maalaa mustaa pitkin uria. Sitten antaa kuivua 10 sek ja pyyhkii rätillä ylimääräisen maalin pois jolloin maali on jäänyt uraan.

      Malli pitää olla lakattu. Jos tämän tekee mattapintaiseen malliin niin se ylimääräinen maali ei lähde pois mattapinnasta. Lisäksi urien täytyy olla tarpeeksi syvät että maali jää sinne. Uria voi syventää vaikka jollakin kaiverrustyökalulla. Hasegawan ja Tamiyan malleisssa on riittävät urat litkutusta varten.

      Humbrollin ja Revellin maalit eivät sovellu tähän litkutukseen koska niiden koostumus ei ole samanlainen kuin Vallejon maaleissa.

      Litkutuksen voi tehdä myös mustaa pastellijauhetta murskattuna ja sekoittaa sitä veteen ja tippaan astianpesuainetta. Astianpesuaine poistaa pintajännittyneisyyden ja siten uppoaa uriin paremmin.

      Toivottavasti näistä oli apua sinulle. Hyviä mallailuhetkiä:)!

      • peteliuz

        Kiitti vinkeistä!

        Kaipa "litkutukseen" käy myös taideliikkeestä ostamani musta akryyliväri (vesiohenteinen)?

        Harmi, että olen jo ehtinyt maalata mallini kokonaan mattamaaleilla. Meneeköhän koko malli pilalle, jos lakkaan sen kiiltävällä lakalla, litkutan urat ja lopuksi lakkaan uudestaan esim. puolihimmeällä/matta -lakalla?

        Ilman litkutuksia yms. muita vanhennuksia malli näyttää liian tasapaksulta ja epärealistiselta. Oon huomannut, "ammatti-mallareiden" malleja tsiikaillessa, että onnistunut maalaus, vanhennus ja litkutukset antaa mallille todella paljon uskottavuutta.


      • Windy City
        peteliuz kirjoitti:

        Kiitti vinkeistä!

        Kaipa "litkutukseen" käy myös taideliikkeestä ostamani musta akryyliväri (vesiohenteinen)?

        Harmi, että olen jo ehtinyt maalata mallini kokonaan mattamaaleilla. Meneeköhän koko malli pilalle, jos lakkaan sen kiiltävällä lakalla, litkutan urat ja lopuksi lakkaan uudestaan esim. puolihimmeällä/matta -lakalla?

        Ilman litkutuksia yms. muita vanhennuksia malli näyttää liian tasapaksulta ja epärealistiselta. Oon huomannut, "ammatti-mallareiden" malleja tsiikaillessa, että onnistunut maalaus, vanhennus ja litkutukset antaa mallille todella paljon uskottavuutta.

        Ei mene malli pilalle, jos ensin maalaat sen mataksi sitten kiiltävällä ja taas matta/satiinilakalla. Itse teen juuri tuolla tavalla.
        Tuota akryylimaalia sun täytyy vaan kokeilla, että miten sillä saa litkutettua urat. Jos tuntuu, että se maali ei jää uriin niin kokeile laittaa tippa pesuainetta siihen niin että pintajännitys katoaa. Kokeileminen ja testaaminen kuuluu mallailuun:) Siten löytyy oikeat tekniikat ja kikat.

        Hyviä mallailuhetkiä! Itse siirryn tästä 1/48 Airacobran pariin...


      • peteliuz
        Windy City kirjoitti:

        Ei mene malli pilalle, jos ensin maalaat sen mataksi sitten kiiltävällä ja taas matta/satiinilakalla. Itse teen juuri tuolla tavalla.
        Tuota akryylimaalia sun täytyy vaan kokeilla, että miten sillä saa litkutettua urat. Jos tuntuu, että se maali ei jää uriin niin kokeile laittaa tippa pesuainetta siihen niin että pintajännitys katoaa. Kokeileminen ja testaaminen kuuluu mallailuun:) Siten löytyy oikeat tekniikat ja kikat.

        Hyviä mallailuhetkiä! Itse siirryn tästä 1/48 Airacobran pariin...

        Niin kuuluu kokeileminen mallailuun ja myös muihinkin "taiteisiin". On tullut se itsekin huomattua noiden mallailu-sessioiden aikana.

        Kokeilin tuota tumman harmaata akryyliväriä uriin, mutta pesuainetta se kaipaa ku pintajännitettä on liikaa. Sen litkun pitää olla varmaan niin ohennettua, että alla oleva väri kuultaa hieman läpi. Ei tässä mitään ääriviivoja ollakaan tekemässä :)


    • on ottaa käyttöön terävä lyijykynä, ja sillä varovasti käydään upposaumat läpi. Sopii ainakin nykyaikaisten hyvin huollettujen suihkukoneitten
      pintakäsittelyyn.

    • daemonsultan

      Miniatyyriaikoihin kovassa käytössä olivat ink-värit, joilla varjostukset tehtiin. En ihan varmuudella tiedä, miten ne käyttäytyvät emalimaalien kanssa, mutta akryylivärien kanssa ne toimivat mainiosti. Niitä sai aikanaan miniatyyreja myyvistä liikkeistä ja niitä oli eri väreissä.

      Juuri tänään maalasin moottoripyörän metalliosia ja päätin kokeilla vedellä laimennettua mustetta. Toimi varsin mainiosti, tosin pintajännitys oli ajoittain hieman ongelmana (pitää seuraavalla kerralla kokeilla tuota pesuainetippaa). Tulos oli kuitenkin varsin tyydyttävä, sillä pinnasta tuli heti huomattavasti aidomman näköinen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      53
      1449
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1334
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      123
      1208
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      140
      1034
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      897
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      337
      831
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      724
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      646
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      643
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      602
    Aihe