Kokeneet mallarit!

peteliuz

Miten saisin aikaan onnistuneen näköiset "tummennukset" pienoismallin (lentokone 1:72) rungossa oleviin uriin? Tiedätte varmaan mitä tarkoitan.

Yksi tapa on ainakin ohentaa reippaasti mustaa ja sivellä sitä noihin uriin ja pyyhkiä ylimääräiset pois.

Onko muita tapoja?

6

1316

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Windy City

      Malli pitää lakata ensin kiiltävällä lakalla kokonaan. Sitten litkutukseen voi käyttää esim. Vallejon Model Air mustaa akryylimaalia. Sitten pensselillä maalaa mustaa pitkin uria. Sitten antaa kuivua 10 sek ja pyyhkii rätillä ylimääräisen maalin pois jolloin maali on jäänyt uraan.

      Malli pitää olla lakattu. Jos tämän tekee mattapintaiseen malliin niin se ylimääräinen maali ei lähde pois mattapinnasta. Lisäksi urien täytyy olla tarpeeksi syvät että maali jää sinne. Uria voi syventää vaikka jollakin kaiverrustyökalulla. Hasegawan ja Tamiyan malleisssa on riittävät urat litkutusta varten.

      Humbrollin ja Revellin maalit eivät sovellu tähän litkutukseen koska niiden koostumus ei ole samanlainen kuin Vallejon maaleissa.

      Litkutuksen voi tehdä myös mustaa pastellijauhetta murskattuna ja sekoittaa sitä veteen ja tippaan astianpesuainetta. Astianpesuaine poistaa pintajännittyneisyyden ja siten uppoaa uriin paremmin.

      Toivottavasti näistä oli apua sinulle. Hyviä mallailuhetkiä:)!

      • peteliuz

        Kiitti vinkeistä!

        Kaipa "litkutukseen" käy myös taideliikkeestä ostamani musta akryyliväri (vesiohenteinen)?

        Harmi, että olen jo ehtinyt maalata mallini kokonaan mattamaaleilla. Meneeköhän koko malli pilalle, jos lakkaan sen kiiltävällä lakalla, litkutan urat ja lopuksi lakkaan uudestaan esim. puolihimmeällä/matta -lakalla?

        Ilman litkutuksia yms. muita vanhennuksia malli näyttää liian tasapaksulta ja epärealistiselta. Oon huomannut, "ammatti-mallareiden" malleja tsiikaillessa, että onnistunut maalaus, vanhennus ja litkutukset antaa mallille todella paljon uskottavuutta.


      • Windy City
        peteliuz kirjoitti:

        Kiitti vinkeistä!

        Kaipa "litkutukseen" käy myös taideliikkeestä ostamani musta akryyliväri (vesiohenteinen)?

        Harmi, että olen jo ehtinyt maalata mallini kokonaan mattamaaleilla. Meneeköhän koko malli pilalle, jos lakkaan sen kiiltävällä lakalla, litkutan urat ja lopuksi lakkaan uudestaan esim. puolihimmeällä/matta -lakalla?

        Ilman litkutuksia yms. muita vanhennuksia malli näyttää liian tasapaksulta ja epärealistiselta. Oon huomannut, "ammatti-mallareiden" malleja tsiikaillessa, että onnistunut maalaus, vanhennus ja litkutukset antaa mallille todella paljon uskottavuutta.

        Ei mene malli pilalle, jos ensin maalaat sen mataksi sitten kiiltävällä ja taas matta/satiinilakalla. Itse teen juuri tuolla tavalla.
        Tuota akryylimaalia sun täytyy vaan kokeilla, että miten sillä saa litkutettua urat. Jos tuntuu, että se maali ei jää uriin niin kokeile laittaa tippa pesuainetta siihen niin että pintajännitys katoaa. Kokeileminen ja testaaminen kuuluu mallailuun:) Siten löytyy oikeat tekniikat ja kikat.

        Hyviä mallailuhetkiä! Itse siirryn tästä 1/48 Airacobran pariin...


      • peteliuz
        Windy City kirjoitti:

        Ei mene malli pilalle, jos ensin maalaat sen mataksi sitten kiiltävällä ja taas matta/satiinilakalla. Itse teen juuri tuolla tavalla.
        Tuota akryylimaalia sun täytyy vaan kokeilla, että miten sillä saa litkutettua urat. Jos tuntuu, että se maali ei jää uriin niin kokeile laittaa tippa pesuainetta siihen niin että pintajännitys katoaa. Kokeileminen ja testaaminen kuuluu mallailuun:) Siten löytyy oikeat tekniikat ja kikat.

        Hyviä mallailuhetkiä! Itse siirryn tästä 1/48 Airacobran pariin...

        Niin kuuluu kokeileminen mallailuun ja myös muihinkin "taiteisiin". On tullut se itsekin huomattua noiden mallailu-sessioiden aikana.

        Kokeilin tuota tumman harmaata akryyliväriä uriin, mutta pesuainetta se kaipaa ku pintajännitettä on liikaa. Sen litkun pitää olla varmaan niin ohennettua, että alla oleva väri kuultaa hieman läpi. Ei tässä mitään ääriviivoja ollakaan tekemässä :)


    • on ottaa käyttöön terävä lyijykynä, ja sillä varovasti käydään upposaumat läpi. Sopii ainakin nykyaikaisten hyvin huollettujen suihkukoneitten
      pintakäsittelyyn.

    • daemonsultan

      Miniatyyriaikoihin kovassa käytössä olivat ink-värit, joilla varjostukset tehtiin. En ihan varmuudella tiedä, miten ne käyttäytyvät emalimaalien kanssa, mutta akryylivärien kanssa ne toimivat mainiosti. Niitä sai aikanaan miniatyyreja myyvistä liikkeistä ja niitä oli eri väreissä.

      Juuri tänään maalasin moottoripyörän metalliosia ja päätin kokeilla vedellä laimennettua mustetta. Toimi varsin mainiosti, tosin pintajännitys oli ajoittain hieman ongelmana (pitää seuraavalla kerralla kokeilla tuota pesuainetippaa). Tulos oli kuitenkin varsin tyydyttävä, sillä pinnasta tuli heti huomattavasti aidomman näköinen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      298
      3279
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      235
      1788
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      91
      1325
    4. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1273
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      79
      1173
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1168
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      53
      1103
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      984
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      916
    10. Etkö ymmärrä että olen turhautunut

      kun ei etene. Auttaisit rakas vai onko kaikki vain kuvitelmiani omassa päässäni?
      Ikävä
      65
      854
    Aihe