Vapaa kuvaus

Elämä Jeesuksen Kristuksen Rakkaudessa = EJKR Kotimaa: Suomi Koulutus: Yliopisto Lapset: ---

Aloituksia

95

Kommenttia

1568

1. Valitettavasti+ei+osunut+ihan+nappiin+sinunkaan+päättelysi.+Asiahan+on,+kuten+lainasit:+"kaikki+ovat+syntiä+tehneet+ja+ovat+Jumalan+kirkkautta+vailla"Ts.+Aabel+ei+ollut+vähemmän+syntinen.+Lähtökohtaisesti+hän+oli+yhtä+lailla+erossa+Jumalasta+kuin+Kain.+Aabel+sai+armon,+koska+hän+turvautui+Jumalan+lupaukseen+tulevasta+sovituksesta.+Ei+hänen+lihansa+tullut+kuitenkaan+yhtään+Kainia+synnittömämmäksi.+Kain+ei+luottanut+Jumalan+lupaukseen+vaan+yritti+pärjätä+omilla+teoillaan.+Siten+hän+jäi+vaille+syntiensä+anteeksisaamista.+Ja+jos+tarkkoja+ollaan,+Aabelista+voidaan+sanoa,+että+koska+hän+uskoi,+hänestä+tuli+vanhurskautettu+Jumalassa/Kristuksessa.+Ei+hänessä+mitään+omaa+vanhurskautta/vähäisempää+syntisyyttä+ollut.+Jeesuksen+ansio+vain+luettiin+hänen+(syntisen+ihmisen)+hyväkseen.
  2. Kiitos+kommenteista+ovimies+ja+taskutäynnäkiviäkö,+ne+innostavat+jatkamaan.Kun+Jumala+armahtaa+ihmisen+Jeesuksen+kautta,+kyse+on+asiasta,+jota+kukaan+ihminen+ei+voi+saada+aikaan.+Ovimiehen+sarkastinen+kommentti+osuu+tässä+naulan+kantaan.Jokainen+ihminen+kaipaa+hyväksyntää.+Kaipaamme+psykologista,+sosiaalista,+ammatillista,+seksuaalista,+ulkonäöllistä+ja+tekemisiimme+kohdistuvaa+hyväksyntää.+Jokainen+ihminen,+joka+antaa+vilpitöntä,+hyväksyvää+palautetta+meille+on+Jumalan+armon+välittäjä+samassa+mielessä,+kuin+että+Jumala+antaa+aurinkonsa+paistaa+kaikille+ihmisille.+Tämä+ei+siis+ole+evankeliumin+armoa.Tätä+lämmintä+suhtautumista+lähimmäisiimme+Jumala+odottaa+erityisesti+omilta+lapsiltaan+(Matt+5:43-48),+sillä+ilman+sitä+kukaan+tuskin+löytää+paikalle,+jossa+Jumalan+armo+Kristuksessa+voisi+kirkastua+ihmiselle.Evankeliumin+armo+taas+on+täysin+Jumalan+hallinnassa+oleva+asia.+Sitä+ei+kukaan+ihminen+voi+jaella+oman+mielensä+mukaan.+Vaikka+noita+ovimiehiä+olisi+miten+paljon+tahansa,+he+eivät+voi+määräillä+Pyhää+Henkeä.+Evankeliumin+armon+julistaminen+ihmisille,+jotka+olisivat+vain+inhimillisen+myötätunnon+tarpeessa,+voi+pahimmillaan+muuttua+psykososiaaliseksi+manipulaatioksi,+kuten+ovimies+kommentoi.+Se,+että+Jumala+on+antanut+evankeliumin+sanan+julistettavaksi,+ei+tarkoita,+että+meillä+on+väline,+jolla+me+kontrolloimme+Jumalan+toimintaa.Kun+Jumalan+armo+kohtaa+ihmistä,+siinä+ei+ole+kyse+pelkästään+älyllisestä,+sosiaalisesta+tai+psykologisesta+tms+kelvolliseksi+julistamisesta.+Siinä+on+kyse+koko+oman+olemassaolon+armahduksesta.+Sen+ihmiselle+voi+kirkastaa+Kristuksessa+vain+Jumala+itse+Henkensä+kautta.+Kun+ihminen+on+saanut+armahduksen+Jumalalta,+hänen+ei+enää+tarvitse+kalastella+ihmisten+hyväksyntää,+sillä+hän+on+maistanut+tätä+todellisuutta:+"Minä+olen+sinun+kanssasi".
  3. Koska+Juliana+Norwichilaisen+hengellisen+elämän+pääperiaate+on+sinulle+tärkeä,+uskon,+että+myös+nuo+arvoitukselliset+jakeet+ovat+sinua+varten.Juliana+sanoo,+että+KAIKKI+kääntyy+hyväksi.+Tämä+on+minulle+itselleni+hyvin+tärkeä+näkökohta,+sillä+olen+jo+vuosikymmeniä+elänyt+tämän+varassa:"Me+tiedämme,+että+kaikki+yhdessä+vaikuttaa+niiden+parhaaksi,+jotka+rakastavat+Jumalaa,+niiden,+jotka+hän+on+suunnitelmansa+mukaan+kutsunut."+Room+8:28Olen+vakuuttunut,+että+Julianan+eetos+lähtee+tästä+Raamatun+periaatteesta.+Paavali+ei+sano,+että+me+uskomme,+vaan+että+me+tiedämme.+Lisäksi+hän+sanoo+KAIKKI.+Eivät+siis+vain+ne+asiat,+joiden+me+ajattelemme+edistävän+hyvää/+hengellistä,+vaan+myös+ne,+jotka+kuvittelemme+pahoiksi/+maallisiksi."Rauhan+minä+jätän+teille:+minun+rauhani+-+sen+minä+annan+teille.+En+minä+anna+teille+niin+kuin+maailma+antaa.+Älköön+teidän+sydämenne+olko+levoton+älköönkä+pelätkö."+Joh+14:27Mistä+tulee+Jeesuksen+rauha?+Eikö+se+tule+siitä+luottamuksesta,+että+KAIKKI+lopulta+toteutuu+Jumalan+hyvään+suunnitelman+mukaan.+Juuri+näinhän+Jeesus+luottaa.+Siksi+hänellä+on+rauha,+jonka+hän+haluaa+meillekin.+Maailman+antama+rauha+on+eri+asia.+Se+on+haltuunoton+tuottamaa+rauhaa.+Esim.+tuota+moner/synergismiä,+jossa+järjellä+yritetään+ottaa+haltuun+todellisuus,+jotta+tuo+ihmisjärjellä+rakennettu+kokonaiskuva+rauhoittaisi+meidät.+Maailma+siis+pyrkii+koko+ajan+määrittelemään/+ottamaan+haltuun+myös+hengellisiä+asioita,+kun+se+yrittää+sovittaa+Jumalan+todellisuutta+omiin+termeihinsä,+joita+ei+löydy+Jumalan+sanasta."Ottakaa+minun+ikeeni+päällenne+ja+oppikaa+minusta,+sillä+minä+olen+sävyisä+ja+nöyrä+sydämeltäni.+Näin+te+löydätte+levon+sielullenne,+sillä+minun+ikeeni+on+sopiva+ja+minun+kuormani+on+kevyt."+Matt+11:29-30Mikä+on+Jeesuksen+ies+ja+mikä+on+se+vaihtoehtoinen+ies?+Jeesuksen+perusmielenlaatu+on+se,+että+Isän+KAIKKI+hyvät+lupaukset+ovat+totta+ja+tulevat+toteutumaan.+Tämä+on+lapsenmielisyyttä+(Matt+11:25).+Miksi+se+on+ies-+taakka?+Siksi,+että+vaihtoehtoinen+asenne+hallitsee+luonnostaan+kaikkia+ihmisiä.+Useimmiten+Jeesuksen+seuraaja+on+lapsellisine+luottamuksineen+täysin+yksin.+Ihmisellä+on+luonnostaan+maailman+mielenlaatu,+siis+se+vaihtoehtoinen+ies.+Ihminen+ei+luonnostaan+luota+lapsen+mielellä+Isän+lupauksiin+kuten+Jeesus,+ei,+hän+pyrkii+luonnostaan+hallitsemaan+omaa+todellisuuttaan+(ei+vain+maallista+vaan+myös+hengellistä+todellisuutta),+saamaan+sen+haltuun+maailmasta+omaksumillaan+termeillä+ja+inhimillisen+logiikan+avulla."Heittäkää+KAIKKI+murheenne+hänen+päälleen,+sillä+hän+pitää+teistä+huolen."+1.+Piet+5:7
  4. Mielenkiintoisia+ja+haastavia+ajatuksia+esität,+kiitos.Kiinnität+paljon+huomiota+tekoihin,+velvollisuuteen+ja+moraaliin.+Sanot,+että+ihmiset+ovat+Jumalan+edessä+samanarvoisia,+mutta+eivät+samanlaisia.+Lisäksi+ajattelet,+että+ihmisen+on+mahdollista+olla+moraalisesti+puhdas.Minulle+tulee+sellainen+käsitys,+että+synti+(jota+pidät+melkein+luonnonlakina)+ei+tässä+tule+selvästi+kuvatuksi.+Kun+sanon,+että+Jumalan+edessä+kaikki+ovat+samanlaisia,+tarkoitan+ihmisen+syntisyyttä.+Vaikka+synnistä+paljon+puhutaan,+harvoin+sen+olemusta+kuvataan+tavalla,+joka+auttaisi+käsittämään,+mistä+on+kyse.+Jos+puhutaan+perisynnistä,+tilanne+ei+siitä+parane.+Jos+synnin+olemus+jää+hämäräksi,+kaikki+ihmisen+tekemiset+ja+tekemättä+jättämiset+jäävät+inhimillisten+mittarien+arvioitaviksi.Useimmat+tietävät,+että+synti+on+Jumalasta+erossa+olemista.+Sitä,+mistä+siinä+käytännössä+on+kyse,+onkin+jo+vaikeampi+hahmottaa.+Paavali+on+tässä+asiantuntija.Syntiä+en+olisi+tullut+tuntemaan+muuten+kuin+lain+kautta.+En+olisi+tiennyt+himosta,+ellei+laki+olisi+sanonut:+"Älä+himoitse."+Room+7:7Syntiä+ei+siis+voi+tuntea,+ellei+ole+oppinut+tietämään,+että+himoitsee.+Ja+vastaavasti+omaa+himoitsemistaan+ei+voi+tietää/tunnustaa/havaita,+ellei+ensin+tunnusta,+että+on+olemassa+laki,+jonka+auktoriteetti+on+ehdoton.Minä+elin+ennen+ilman+lakia,+mutta+kun+lain+käsky+tuli,+synti+virkosi+eloon.+Room+7:9On+siis+mahdollista+elää+ilman+lakia.+Silloin+ihminen+ei+tiedä+itsessään+olevasta+himosta+eikä+varsinkaan+sen+takana+olevasta+synnistä.+Ilman+lakia+elävä+haluaa+ja+tarvitsee+asioita,+mutta+ei+näe+siinä+mitään+kummallista.+Sitten+kun+hän+törmää+lakiin+ja+alkaa+ottaa+sen+vakavasti,+hän+huomaakin,+että+hänen+haluamisensa+eivät+pysykään+lain+puitteissa.+Hänelle+käy+kuin+Paavalille:+synti+virkoaa.+Se+on+ollut+ikään+kuin+uinuvassa+tilassa+siihen+asti,+kunnes+käskysana+tulee.+Sen+jälkeen+se+aktivoitunut+synti+alkaa+vaikuttaa+ihmisessä+kaikenlaisia+himoja.Himon+ja+synnin+välinen+suhde+on+suunnilleen+seuraavanlainen:+Kun+ihminen+syntyy+maailmaan,+hänellä+ei+ole+yhteyttä+Jumalaan+eli+häneltä+puuttuu+se+kaikenkattava+luottamus+Isään,+joka+Jeesuksella+oli+jo+syntymälahjana+(=synnittömyys).+Koska+ihmiseltä+puuttuu+siis+luottamus+siihen,+että+hänestä+ja+hänen+tarpeistaan+pidetään+huolta,+hänen+koko+elämänsä+lähtökohdaksi+muodostuu+pyrkimys+tavalla+tai+toisella+omin+voimin/keinoin+varmistaa,+että+hän+saa+kaiken+tarvitsemansa.+Tämä+on+se+ihmisen+syntinen+olomuoto,+’samanlaisuus’+Jumalan+edessä.Tarpeet+eivät+sinänsä+ole+syntiä,+mutta+kun+ihminen+ei+voi+luottaa+Jumalan+huolenpitoon,+hänen+elämänsä+perussävel+on+pyrkiä+varmistamaan+tarvetyydytyksensä+omin+voimin/keinoin.+Toisin+sanoen+kaikki+hänen+tekonsa+kumpuavat+lähtökohtaisesta+epäluottamuksesta+Jumalaan.+Tätä+hän+ei+voi+tiedostaa,+ennen+kuin+laki+tulee,+ja+hän+itse+alkaa+tajuta+rikkovansa+lakia+eli+himoitsevansa+(tavoittelevansa+tarpeittensa+tyydytystä+epäluottamuksesta+käsin).
  5. Lainaus:+"Tämä+sotilas+ei+ole+varsinaisesti+sen+parempi+tai+huonompi+kuin+ne+sotilaat,+jotka+My+Laissa+tosiasiallisesti+ihmisiä+murhasivat.+Hänellä+vain+kävi+tuuri+tai,+jos+niin+halutaan,+hänet+varjeltiin."Nämä+arvottamiset+-+parempi/huonompi,+kävi+tuuri/varjeltiin+-+ovat,+kuten+sinäkin+laajasti+kristillisyyttä+tutkineena+tiedät,+maallisia+ja+ihmisten+keskinäisiä+arvoasetelmia+heijastavia+näkökulmia.+Toki+se,+joka+konkreettisesti+tappaa,+voi+joutua+rankasti+kärsimään+jälkeenpäin+tekojensa+muistoista+yms.+Ihmisten+kärsimyksiä+väheksymättä+on+kuitenkin++todettava,+että+se,+joka+elää+muiden+silmissä+hurskaasti,+ja+se,+joka+tappaa+My+Laissa,+ovat+Jumalan+silmissä+aivan+samanlaiset.+Riippumatta+siitä,+kuinka+paljon+kukin+joutuu+kärsimään+omien+tekojensa+tähden,+kukaan+ei+silti+teoillaan,+tekemättä+jättämisillään+tai+kärsimisellään+voi+muuttaa+asemaansa+Jumalan+edessä.+Kukaan+ei+kelpaa+Jumalalle.+Tämä+on+tilanne+joka+iikalla.+Vasta+sitten,+jos+Jumala+armossaan+vaikuttaa+ihmisessä+uskon+Jeesukseen,+ainoaan+henkilöön,+joka+kelpasi+Jumalalle+ja+hoiti+meidän+velkamme+Jumalalle,+ihminen+voi+lähestyä+Jumalaa,+ei+omissa+nimissään,+vaan+Jeesuksen+nimissä,+pukeutuneena+lahjaksi+saamiinsa+valkeisiin+vaatteisiin,+Jeesukseen+Kristukseen.Palatakseni+vielä+kuuliaisuuskysymykseen:+Kuuliaisuus+mielletään+helposti+tottelemisena,+kaavamaisina+toimintamalleina.+Niitähän+Jeesukselta+tivattiin:+"Mitä+meidän+on+tehtävä,+jotta+tekisimme+Jumalan+tekoja?"+Jeesus+vastasi+heille:+"Jumalan+teko+on+se,+että+te+uskotte+häneen,+jonka+Jumala+on+lähettänyt."++Joh.+6:28-29UT+puhuu+USKON+kuuliaisuudesta,+evankeliumin+kuuliaisuudesta+ja+Kristuksen+kuuliaisuudesta.+Miten+ollaan+kuuliaisia+ilosanomalle?+Miten+totellaan+uskoa?+Eivät+tässä+kaavamaiset+toimintamallit+tule+kyseeseen.