Vapaa kuvaus

Elämä Jeesuksen Kristuksen Rakkaudessa = EJKR Kotimaa: Suomi Koulutus: Yliopisto Lapset: ---

Aloituksia

95

Kommenttia

1568

1. Aloituksesi+näyttää+osuneen+.Vastauksista+näkyy,+että+käynnistit+vahvat+puolustusreaktiot+niissä,+jotka+panevat+toivonsa+älyyn+ja+tieteeseen.+Heillä+on+idolina+mm+A.+Einstein.+Uskovilla+se+on+Jeesus+Kristus,+hän+joka+on+voittanut+synnin,+maailman,+Pahan+ja+kuoleman.
  2. Olet+erehtynyt.+Kirjoitin:+"Tavallisesti+käännökset+ilmaisevat+kohdan+(8)+eri+tavoin".+Sanamuodon+harkitsin+tarkkaan,+ja+tiedän,+etten+sitä+laatiessani+yrittänyt+kieltää+mitään.Kommentissani+ei+ole+minkäänlaista+kannanottoa+kyseisen+kohdan+sisältöön.En+osaa+itse+alkukieliä,+joten+en+voi+sanoa,+mikä+käännös+olisi+asianmukaisin.+Voi+olla,+että+kohta+kuuluu+kääntää+mainitsemallasi+tavalla.+Joka+tapauksessa+on+kiinnostavaa+kuulla+erilaisia+tulkintoja.+En+kuitenkaan+voi+pitää+näkemystäsi+lopullisena+ja+ainoana+oikeana,+sillä+en+voi+varmistaa,+mihin+se+nojaa.Huomaan,+että+olet+tottunut+käyttämään+minulle+oudohkoja+termejä,+kuten+denialismi+ja+onliner,+jotka+ilmeisesti+nettiväittelyssä+saavat+muut+vakuuttuneiksi,+että+kysessä+on+vakavasti+otettava+keskustelija.+Tällaisten+keinojen+käyttö+ei+minua+vakuuta,+pikemminkin+päinvastoin.+Kun+väitit,+että+yritin+kieltää+tarjoamasi+käännösvaihtoehdon,+itse+asiassa+paljastit,+ettet+ole+keskustelemassa,+vaan+tarjoamassa+uskoville+tulkintoja,+joiden+toivot+horjuttavan+heidän+käsityksiään.Sinulle+tässä+olisikin+jo+tarpeeksi+vastausta,+mutta+koska+tätä+voivat+lukea+myös+jotkut+uskossaan+hapuilevat+kristityt,+näen+tarpeelliseksi+jatkaa.Sinulle+olisi+tärkeää,+että+kristityt+tunnustaisivat+”että+totta+vieköön+VT:ssä+on+vaikutteita+kanaanilaisesta+polyteismista”.++Voin+omalta+osaltani+sanoa,+että+vaikutteita+löytyy,+mutta+eri+tavoin+kuin+kuvittelet.Abrahamin+lapsuudessa+saamat+vaikutteet+olivat+ensinnäkin+mesopotamiasta+eivätkä+kanaanilaisilta.+Toiseksi+Jumala+nimenomaisesti+käski+Abrahamia+ja+hänen+jälkeläisiään+lähtemään+kotimaastaan+ja+pysyttelemään+erossa+muista+ihmisryhmistä.+Oli+siis+tärkeää,+että+niin+mesopotamialaisia+kuin+kanaanilaisiakin+vaikutteita+minimoitiin+sukupolvien+ajan+ja+rakennettiin+uusi+suullinen+traditio+Jumalan+ilmoituksiin+nojaten.
  3. Laaja+kysymyksenasettelu.Lähtökohta+on+tämä:+Ihminen+syntyy+maailmaan+ilman+luottamusta+Jumalaan.+Hän+on+siis+erossa+Jumalasta+eikä+tunne+häntä.+Tämä+perusasetelman+takia+hän+rakentaa+itselleen+selviytymistrategian,+joka+voi+olla+vallitsevien+normien+mukainen+tai+niistä+piittaamaton.+Kummassaki+n+tapauksessa+hän+on+kuitenkin+erossa+Jumalasta.+Tätä+Jumalasta+erossa+elämistä+Raamattu+kutsuu+synniksi.Jeesus+tuli+ja+julisti:+Kääntykää+ja+uskokaa+evankeliumi.+Tulkaa+minun+luokseni+kaikki+te+työn+ja+taakkojen+uuvuttamat,+niin+minä+annan+teille+levon.Tämä+sanoma+osuu+synnin+ytimeen:+Jumalasta+erossa+oleva+ihminen,+joka+ei+voi+luottaa+Jumalaan,+saa+kutsun+hänen+yhteyteensä.+Jos+hän+tulee+Jeesuksen+luo,+hän+saa+synnit+anteeksi.+Mitä+hän+siis+saa+anteeksi?+Hän+saa+anteeksi+sen,+ettei+ole+luottanut+Jumalaan+ja+elänyt+hänen+yhteydessään.+Tämän+asian+kunnollinen+ymmärtäminen+on+koko+uskonelämän+perusedellytys.
  4. Puhuttelevaa+pohdintaa.Oman+olemassaolon+jatkumisen+pohtiminen+tulee+ihmiselle+mahdolliseksi+vasta+kun+hänen+tietoisuutensa+on+kehittynyt+riittävän+pitkälle.+Ilman+kehittynyttä+kieltä+ja+ajattelua+ei+voi+muodostaa+ideaa+olemassaolon+jatkumisesta.+Ihmisellä+on+jo+varhain+(neanderdal+ym)+ollut+kaipausta+oman+ja+läheisten+olemassaolon+jatkumiseen.+Se,+missä+vaiheessa+yhteisön+kyky+käsitellä+ideoita+ja+symboleja+on+kehittynyt+niin+pitkälle,+että+tietoisesti+olisi+puhuttu+elämästä+kuoleman+jälkeen,+ei+enää+jälkikäteen+ole+selvitettävissä.Olemassaolon+jatkumisen+problematiikka+koskee+siis+vain+tietoisia+olentoja.+Se+tulee+esiin+sitä+selkeämmin,+mitä+tietoisempi+ihminen+on+oman+olemisensa+reunaehdoista.+Raamattu+käsittelee+näitä+asioita+lähes+kannesta+kanteen.+Esim.+kertomus+syntiinlankeemuksesta+on+edelleen+hyvin+informatiivinen.+On+vain+nähtävä,+että+se+kuvaa+ensisijaisesti+ihmisen+sisäisen+maailman+tapahtumia.Samoin+evankeliumien+Jeesus+tarjoaa+edelleen+toimivia+vastauksia+ihmisen+olemassaolon+mielekkyyden+etsintään.+Uusi+Testamentti+ei+tosin+puhu+hengen+vaan+sielun+pelastuksesta+eli+persoonallisen+olemassaolon+jatkumisesta.+Hengen+palaaminen+Jumalan+luo+mainitaan+vain+Vanhan+Testamentin+Saarnaajan+kirjassa.+Salomo+on+laatinut+sen+kuvaamaan+maallista+elämää,+ei+hengellistä+elämää.+Koeteltuaan+kaikkia+maallisia+iloja+ja+mahdollisuuksia+hän+päätyi+lopputoteamukseen:+Turhuuksien+turhuus.+Evankeliumien+hengellinen+sanoma+on+toisenlainen.