Vapaa kuvaus

Elämä Jeesuksen Kristuksen Rakkaudessa = EJKR Kotimaa: Suomi Koulutus: Yliopisto Lapset: ---

Aloituksia

95

Kommenttia

1568

1. Kiitos, että hieman avaudut. Se keventää tätä muuten aika raskasta keskustelua. En silti malta olla kommentoimatta, sillä myös minun sydämelläni on se, että Jumalan Sana ei oikein menesty tänä päivänä.

Lainaus:
    Nykyihmisille, varsinkin uskosta osattomille, pitää siis ensin selittää mitä "usko" on. Sitten vielä tämä "vanhurskas"- sana sotkee lisää. Minulla nousee karvat pystyyn vastenmielisyydestä, näihin munkkilatinamaisiin sanoihin aina törmätessäni. En yhtään ihmettele, miksi Jeesus halusi selittää kansalle asiat vertauksin.

Tämän keskustelun päämääräksi näyttää muodostuvan muu kuin uskosta osattomien valaiseminen. Ja me aktiivisimmat keskustelijat (3 sammakkoa, herrens_tiggare, alku.teksti ja EJKR) emme taida olla ensi kertaa sanan ääressä. Siksi kommentoin em lainausta samaan tyyliin:

Jeesus puhui vertauksin, mutta ei ensisijaisesti saadakseen kansan mukaan. Hänen päätavoitteensa oli opettaa apostoleja. Matt 13:10-17 paljastaa, ettei hän odottanutkaan puheellaan tavoittavansa kansaa. Samoin tänä päivänä on hyvä tiedostaa, mitä kuulijaryhmää kulloinkin yritämme tavoittaa. Luulen, että tätä keskustelua tuskin käytäisiin, jos jokaisella meistä neljästä olisi tässä ajassa hyvin toimivat keinot edistää Sanan menestymistä. Olen itse huolissani siitä, että ne, jotka voisivat Sanan edistämistä harrastaa, eivät voi sitä tehdä tehokkaasti, koska he kaikesta oppineisuudestaan huolimatta kokevat itsensä noiden ydinsanojen edessä avuttomiksi.

Se, että nuo "munkkilatinamaiset" sanat nostavat karvat pystyyn, on minullekin tuttua. Teologit ovat 2000v aikana pyöritelleet ne sellaiseksi vyyhdeksi, ettei niiden yksinkertaista, arkista merkitystä enää havaita. Tuon vyyhden purkaminen on iso poisoppimiskysymys, jota en laajemmin ala tässä setvimään. Valaistakseni hieman asiaa liitän tähän kuitenkin vastauksen keskusteluketjussa edellä esittämääni kysymykseen:

Mikä on se vanhurskauden ydin kristityssä, joka tekee mahdolliseksi, että "me vangitsemme jokaisen ajatuksen kuuliaiseksi Kristukselle" (2 Kor 10:5)?

Ensimmäisenä mieleen nousee luultavasti ajatus, että eihän kukaan pysty koko ajan ajatuksiaan vartioimaan. Tämä ensi ajatus paljastaa sen, miten vähän vanhurskaudesta ymmärrämme luonnostaan. Ainoa keino saada mielemme vähitellen Jumalalle otolliseen tilaan on opetella elämään luottamuksessa, että "kaikki yhdessä vaikuttaa niiden parhaaksi, jotka rakastavat Jumalaa (Room 8:28)".

Luottamus Jumalan suosiollisuuteen, rakkauteen ja huolenpitoon on vanhurskauden ydin. Se on se oikea mielenlaatu, johon Jeesuksen jokainen teko nojasi:

Isä, minä kiitän sinua, että olet kuullut minua. Minä kyllä tiedän, että sinä kuulet minua aina. Joh. 11:41-42

Isäni, jos tämä malja ei voi mennä ohitseni minun sitä juomatta, niin tapahtukoon sinun tahtosi. Matt. 26:42

Vai luuletko, etten voisi pyytää Isääni lähettämään heti minulle enemmän kuin kaksitoista legioonaa enkeleitä? Matt. 26:53

Isä, sinun käsiisi minä annan henkeni. Luuk. 23:46
  2. 1. Ovatpa kaikki maailman Raamatunkääntäjät kumman yksimielisesti eksyneet. Taidan kuitenkin olla taipuvainen luottamaan tässä heidän käännökseensä.

2. Kaksi jaetta ennen Jes 66:24 puhutaan uudesta taivaasta ja uudesta maasta, joten kuvaus sammumattomasta tulesta kärsivistä ruumiista näyttäisi koskevan nimenomaan tulevia aikoja, ei Hinnomin laaksoa VT:n aikana. Uudessa maailmassa tuskin on enää Hinnomin laaksoa. Kääntäjien teologinen näkemys perustunee tällaiseen lukutapaan. Lienee makuasia millä nimellä sitä tuskan paikkaa kutsuu; epämiellyttävää siellä ainakin on.

3. Se, että Raamatusta löytyy muiden uskontojen taruja muistuttavia yksityiskohtia, ei mitenkään vähennä niiden ilmoitusluonnetta. Päinvastoin tämähän on yksi niistä seikoista, jotka koettelevat lukijaa: haluaako hän olla alamainen Jumalan ilmoitukselle vai hallinnoida sitä muun tiedon avulla.

Rikas mies ja Lasarus -kuvaus on sanasta sanaan Jeesuksen suusta. Jos sitä ei oteta totuudenmukaisena kuvauksena, silloin hieman aiemmin oleva tuhlaajapoikavertaus voidaan myös kyseenalaistaa. Eli siinäkin olisi kyse tarinasta, joka opettaa vain inhimillistä vuorovaikutusta, mutta josta ei saa totuudellista kuvaa Jumalasta.
    Lisäksi Lasarus- vertauksen jälkeen Jeesus sanoo:
    "On mahdotonta, että viettelykset jäisivät tulematta, mutta voi sitä, jonka kautta ne tulevat! Parempi olisi hänelle, että myllynkivi pantaisiin hänen kaulaansa ja hänet heitettäisiin mereen, kuin että hän viettelee syntiin yhdenkään näistä pienistä."
    Tässä selvästi viitataan, että viettelijälle itselleen kävisi paremmin jos hänet hukutettaisiin eikä hän pääsisi viettelemään ketään. Mikähän se pahempi vaihtoehto olisi?

Ja onhan siellä VT:ssa viittauksia kuolemanjälkeiseen olotilaan:
    - Ja Samuel sanoi Saulille: "Miksi sinä olet häirinnyt minua ja nostattanut minut?" 1 Sam 28:15
    - Sankareista mahtavimmat puhuvat tuonelassa faraolle ja hänen auttajilleen: 'Alas vaipuneina makaavat ympärileikkaamattomat täällä miekalla surmattuina.' Hes 32:21
  3. Lue asiayhteys. Kyse oli herrens_tiggaren teoretisointiin vastaamisesta.

Mitä taas tulee tässä ja nyt elämiseen, niin meillä kristityillä on joka päivä edessämme Jumalan kehotus vahvistua uskossa. Jotta hän voisi tehdä kaiken, mitä hän on luvannut meille tehdä, hän tarvitsee meidän myötävaikutustamme. Ei hän väkisin vie perille edes omiaan.

"Siksi, rakkaani, niin kuin olette aina olleet kuuliaisia, ei vain minun läsnä ollessani vaan vielä enemmän nyt, kun olen poissa, ahkeroikaa peläten ja vavisten oman pelastuksenne hyväksi. Jumala itse vaikuttaa teissä tahtomisen ja tekemisen, että hänen hyvä tahtonsa tapahtuisi." Fil 2:12-13

"pyrkikää juuri sentähden kaikella ahkeruudella osoittamaan uskossanne avuja, avuissa ymmärtäväisyyttä,..."
    "Pyrkikää sentähden, veljet, sitä enemmän tekemään kutsumisenne ja valitsemisenne lujaksi;" 2 Piet 1: 5,10
  4. Lainaus: "Kysymys kuuluu, onko ihminen kykenemätön noudattamaan luonnollista moraalilakia sekä periaatteessa että käytännössä vai vain käytännössä. Jos sekä periaatteessa että käytännössä, pakana, joka ei tunne Vapahtajaa, on kadotettu välttämättömästi."

Vastaus: Sekä periaatteessa että käytännössä. Mutta tämä ei tee kuitenkaan ihmisestä, joka ei tunne Vapahtajaa, automaattisesti kadotettua. Pelastus on alusta loppuun Jumalan työtä. Me emme voi hallinnoida pelastusta vaikka käyttäisimme kaikkia mahdollisia kykyjämme.

"Ei kukaan voi tulla minun luokseni, ellei Isä, joka on minut lähettänyt, vedä häntä." Joh 6:44

"Iankaikkisella rakkaudella minä olen sinua rakastanut, sentähden minä olen vetänyt sinua puoleeni armosta." Jer 31:3

Tarkkaan ottaen ei Job tai Abrahamkaan Vapahtajaa tuntenut.
    Ei Saban kuningatar olisi tullut Salomon luo, jos ei Jumala olisi vetänyt. Ei Kornelius olisi Jumalaa etsinyt, jos ei Jumala olisi ollut hänen suhteensa aloitteellinen.

Vanhan testamentin pyhien (ja evankeliumin ulottumattomissa olevien ihmisten) pelastus on mahdollista vain siten, että he löytävät henkilökohtaisen yhteyden armahtavaan ja heitä johdattavaan Jumalaan. Eivät he Vapahtajaa siinä mielessä tunne kuin kristittyjen on mahdollista tuntea.

"Sitä pelastusta ovat etsineet ja tutkineet profeetat, jotka ovat ennustaneet teidän osaksenne tulevasta armosta" 1 Piet 1:10

Niillä, jotka pelastuvat, vaikka eivät ole kuulleet Matt/Mark/Luuk/Joh evankeliumia, ei siis ole hallussaan pelastavaa sanomaa, jota he voisivat julistaa. Silti hekin pelastuvat (tietämättään tai asiaa syvemmin ymmärtämättään) sen sovituksen nojalla, joka Jumala on ilmoittanut maailmalle vain evankeliumin kautta.
    Eli kukaan ei pelastu eikä voi pelastua ilman Jeesuksen kautta tapahtunutta sovitusta Ihmisten ja Jumalan välillä. Pelastus ei siis riipu kyvystämme tai kyvyttömyydestämme noudattaa moraalilakia.

"Minä olen armollinen, kenelle olen armollinen, ja armahdan, ketä armahdan."
    Kysymys ei siis ole siitä, mitä ihminen tahtoo tai mihin hän pyrkii, vaan Jumalasta, joka armahtaa." Room 9:15-16
  5. herrens_tiggare