Vapaa kuvaus

Elämä Jeesuksen Kristuksen Rakkaudessa = EJKR Kotimaa: Suomi Koulutus: Yliopisto Lapset: ---

Aloituksia

95

Kommenttia

1568

1. "Eikö se muka riitä?"

Mikä minä olen sitä arvioimaan. Sinä sen tiedät.
    Minähän olin vastaukseesi tyytyväinen.
  2. Lainaus: "Ei sellaista Jeesusta ole olemassakaan missään että ihminen olisi armon alla jatkuvassa tahallisessa lain rikkomisen menossa mistä ei mitään parannuksen tarvetta.
    Ei sellaista armoa ole olemassa missään mikä kattaisi tahallisen synninteon ilman katumusta ja kääntymystä synnistä pois."

Ei uskova tee tahallaan syntiä vaikka voi toki ymmärtämättömyyttään tai heikkouttaan langeta:

"Ei kukaan, joka pysyy hänessä, tee syntiä, eikä kukaan, joka tekee syntiä, ole häntä nähnyt eikä häntä tuntenut." 1 Joh 3:6

"Ei yksikään Jumalasta syntynyt tee syntiä, sillä Jumalan siemen pysyy hänessä. Hän ei voi tehdä syntiä, koska on syntynyt Jumalasta." 1 Joh 3:9

Tahallisesta synnin tekemisestä Raamattu sanoo:

"Sillä jos me tahallamme teemme syntiä, päästyämme totuuden tuntoon, niin ei ole enää uhria meidän syntiemme edestä, vaan hirmuinen tuomion odotus ja tulen kiivaus, joka on kuluttava vastustajat. (Hepr 10:26-27)

Lainaus: "Älkää tehkö kaikesta niin pirun vaikiaa"

Kai minullakin on sanomisen oikeus. On totta, että vanhatestamentillinen lain totteleminen on helpompaa käsittää kuin Jeesuksen seuraaminen, mutta haluan kertoa tämän keskustelun aloittajalle, joka sanoo olevansa "uusi tapaus", että hänellä on paljon suurempi vapaus, kuin mitä uskovat yleensä toisilleen suovat. En pyri muuttamaan sinun tulkintaasi. Tarjoan toista näkökulmaa. Hän pystyy itse päättämään millaista tulkintaa hän pitää totena, sillä uskovana häntä ohjaa Pyhä Henki.
  3. "Lain noudattaminen merkitsee kuuliaisuutta."

Tästä saa sen käsityksen että kuuliaisuus on pelkää käskyjen tottelemista. Näin oli vanhan testamentin puolella, mutta uuden testamentin puolella kuuliaisuudella on eri sisältö. Se ei enää ole lain kuuliaisuutta vaan vapauden lain kuuliaisuutta (Jaak 2:12).

Vapaus on uskovan ensisijainen tila. Hän ei ole enää lain kirouksen alla (Gal 3:13) eikä lain orja (Gal 5:1-4)

Uskovan kuuliaisuutta UT:ssa kuvaavat sanat: Evankeliumin kuuliaisuus (Room 10:16), Kristuksen kuuliaisuus (2 Kor. 10:4-5, 1 Piet 1:2), uskon kuuliaisuus (Apt. 6:7, Room. 1:5). Vapauden kuuliaisuus (Jaak 2:12).

Tässä ei siis ole kysymys lain tottelemisesta. Evankeliumille kuuliaisuus tarkoittaa sitä, että pidetään kiinni luottamuksesta Jumalaan/Kristukseen kaikissa olosuhteissa. Näin pysytään armossa eikä jouduta takaisin lain alle. Uskova luottaa, että "Jumala itse vaikuttaa teissä tahtomisen ja tekemisen, että hänen hyvä tahtonsa tapahtuisi." (Fil 2:13)